Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nejabsurdnější bankovní poplatek a nejabsurdnější bankovní postup či proces roku 2021

1.12.2021  |  Jan Bachura, zpráva Bankovnipoplatky.cz
  


Obrázek: MinceBezmála 2 500 hlasů od čtenářů serveru Bankovnipoplatky.cz rozhodlo o vítězi anket o nejabsurdnější bankovní poplatek roku 2021 a o nejabsurdnější bankovní postup či proces. Absolutním vítězem ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek se stal poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky. Absolutním vítězem ankety o nejabsurdnější postup se stala výpověď či omezení bankovních služeb při neaktualizaci osobních údajů klienta. Jedná se o první ročník ankety, která mapuje absurdní či nelogické postupy a procesy bank, se kterými se čtenáři setkali.


Nejabsurdnějším bankovním poplatkem je poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky



Poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky obdržel 24 % hlasů. Druhý v pořadí se umístil poplatek za potvrzení o zůstatku úvěru za účelem jeho splacení s 20 % hlasů a třetí místo obsadil poplatek za změnu oznámením banky s 19 % hlasů.

Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek funguje již od roku 2005 a patří tak k nejstarším tradičním anketám na internetu týkajících se finančních služeb.

Pořadí Poplatek Procent hlasů
1. Výběr z bankomatu vlastní banky 24 %
2. Potvrzení o zůstatku úvěru za účelem splacení 20 %
3. Poplatek za změnu oznámením banky 19 %
4. Poplatek za dotaz úřední osoby 11 %
5. Poplatek za nedočerpání úvěru 10 %
6. Poplatek za vedení běžného účtu
8 %
7. Poplatek za sdělení zapomenutého PIN 7 %
8. Poplatek za sjednání úvěru 6 %
Zdroj: Bankovnipoplatky.cz

„Výsledky ankety přesně zobrazují nálady klientů, kterým přijde absurdní platit za výběr z bankomatu vlastní banky. Právě proto, že klienti už tento poplatek u nových smluv neplatí nebo tento poplatek neuplatňují nové banky na trhu. Tento poplatek je o to absurdnější, že stále přežívá u tzv. starých smluv o vedení běžného účtu. Mnoho lidí tak ani neví, že tento poplatek platí, ale přitom nemusí, pokud by uzavřeli novou smlouvu,“ komentuje výsledky ankety její zakladatel a poslanec Patrik Nacher.

Poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky je poplatkový dinosaurus



Ačkoliv se tento poplatek už u nově uzavíraných smluv prakticky nevyskytuje, stále ho platí desítky tisíc lidí, kteří mají uzavřeny staré smlouvy u svých běžných účtů. Právě v těchto smlouvách přetrvává i poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky. Poplatek ve výši 5 korun vybírá stále UniCredit Bank nebo ČSOB. Na začátku hlasování vybírala poplatek 5 korun i Česká spořitelna, která však tento poplatek v průběhu ankety zrušila! Nejabsurdnější poplatek tak zrušila jedna z největších tuzemských bank ještě před vyhlášením konečných výsledků.

Věrní dlouhodobí klienti, což jsou i lidé ve vyšším věku, musí tento poplatek hradit, aniž by banky i u starých smluv poplatek zrušily. Mnoho lidí tak ani netuší, že je stará smlouva pro ně nevýhodná a hradí zcela zbytečné prehistorické poplatky. Právě tento vítězný poplatek je největším adeptem na zrušení.

Poplatek za potvrzení na žádost klienta, například o zůstatku úvěru za účelem jeho splacení



Poplatek, který zpoplatňuje klienty, kteří si potvrzení vyžádají, například pokud se rozhodnou splatit předčasně úvěr. Za tuto velmi jednoduchou službu, vytisknutí jednoho listu papíru, zaplatí až 500 korun. Poplatek lze najít v sazebníkách bank pod pojmem „vyhotovení bankovní informace či potvrzení na vlastní žádost klienta“. Za vystavení potvrzení na žádost klienta tak uhradíte u UniCredit Bank 500 korun, u Monety 200 korun, u Raiffeisenbank 500 korun a u Hypoteční banky rovněž 500 korun. Banky se ospravedlňují, že jsou zpoplatněná potvrzení vystavována na vlastní žádost klienta, ale ve skutečnosti klientovi nic jiného nezbývá, pokud potřebuje splatit předčasně úvěr například v případě prodeje nemovitosti.

Třetí v pořadí je poplatek za změnu oznámením banky. Poplatek, který zaplatíte například při mimořádné splátce části hypotečního úvěru, jako se to stalo našemu čtenáři. I když výši splátky zbytku úvěru neměnil, stejně zaplatil tzv. „poplatek za změnu/poplatek za oznámení banky“. Banky tedy prezentují, že mimořádné splátky hypotečního úvěru jsou zdarma, ale stejně nějaký absurdní poplatek zaplatíte.

Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


Nejabsurdnějším bankovním postupem je výpověď bankovních služeb při neaktualizaci osobních údajů



Výpověď či omezení bankovních služeb při neaktualizaci osobních údajů klienta obdržela 25 % hlasů. Druhé v pořadí se umístilo sjednání bankovního produktu jednoduše online, kdy při jeho zrušení musí klient osobně do banky, se 17 % hlasů, a třetí místo obsadila odlišná korespondenční adresa klienta a samotného produktu s 16 % hlasů.

Čtenáři mohli, kromě vítězů, hlasovat pro takové absurdní postupy, jako jsou zasílání faktur do zrušeného internetového bankovnictví, pokuty za záporný zůstatek na účtu v případě exekuce nebo kreditní kartu v mínusu, tedy mínusový stav u úvěru.

„Jsem rád, že díky zkušenostem našich čtenářů můžeme novou anketou upozornit na nelogické a absurdní procesy a postupy bank, které naše čtenáře trápí. Můžeme tak přispět k jejich revizi ze strany bank nebo k úplnému zrušení. Typickým příkladem je často velmi necitlivý postup bank vůči klientům v souvislosti s ukončováním služeb, pokud si klient přímo nepřijde na pobočku speciálně aktualizovat své osobní údaje, tím spíše, když nedošlo k žádné změně,“ komentuje výsledky ankety její zakladatel a organizátor, poslanec Patrik Nacher.

Pořadí Poplatek Procent hlasů
1. Výpověď bankovních služeb při neaktualizaci OÚ 25 %
2. Jednoduché sjednání produktu, problém při zrušení 17 %
3. Rozdílná korespondenční adresa klienta a služby 16 %
4. Zasílání faktur do zrušeného internetového bankovnictví 16 %
5. Pokuta za záporný zůstatek účtu v exekuci 15 %
6. Kreditní karta do mínusu
14 %
Zdroj: Bankovnipoplatky.cz

Absurdní bankovní postup, kdy jsou klientům rušeny či omezovány bankovní služby, protože si nepřišli na pobočku aktualizovat osobní údaje, spočívá zejména v tom, že čtenářům byly zrušeny služby z tohoto důvodu, i když na pobočku chodí pravidelně a zaměstnanec banky jim aktualizaci neprovedl. Klienti tak musí sami aktualizaci nahlásit, i když k žádné změně v jejich osobních údajích nedošlo.

U druhého v pořadí, tedy sjednání bankovního produktu jednoduše online, kdy při zrušení je proces výrazně složitější, kritizují čtenáři fakt, že pokud si nějakou službu u banky zřizují, jde to často velmi snadno – online. Při zrušení služby ale banky kladou procesu překážky a tento proces je výrazně náročnější. Klient se musí často osobně dostavit na pobočku za účelem zrušení produktu nebo ověřit podpisy na dokumentech apod. Typickým příkladem bývá založení běžného účtu či úvěru.

Odlišná korespondenční adresa klienta a samotného produktu je absurdní v tom smyslu, že pokud klient řeší nějaký problém u konkrétního produktu a nahlásí změnu korespondenční adresy, má za to, že vyřešil svou oznamovací povinnost. Banka však změnu adresy eviduje pouze u daného produktu a pokud se vyskytne problém jinde, zasílá oznámení na adresu klienta, která už nemusí být aktuální. Klient se tak o problému nemusí včas dovědět.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,60 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 4,70 % p.a. u měsíčního vkladuvíce
Půjčka s odměnou až 12 000 Kčvíce
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5 % p.a.více



      
  





všechny články
Dále v rubrice

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

UniCredit Bank má nový design aplikace

Obrázek: Mobil v ruce UniCredit Bank změnila začátkem května design aplikace Smart Banking. Mobilní aplikace klade větší důraz na vizuální zobrazení produktů, má čitelnější font a byla upgradována na novou verzi pro mobilní telefony iPhone. V článku nalezente také...

Velké banky, velké zisky za rok 2023 a to jak v Česku, tak i na Slovensku

Obrázek: Banky Velké banky-velké zisky, to platí v Česku i na Slovensku. Největší zisk na obou trzích vytvořila za rok 2023 Česká spořitelna. Na obou trzích se dařilo i ČSOB. Rozdíly v ziskovosti...

ČPP přichází s nabídkou nového připojištění. Co nabídne?

Obrázek: Autonehoda Na začátku jarní motoristické sezóny přichází Česká podnikatelská pojišťovna s nabídkou nového připojištění nulové spoluúčasti s názvem ESO. Kampaň je cílena na řidiče, kteří si chtějí vylepšit své havarijní pojištění o nadstandardní komfort. Co všechno nové připojištění přináší...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz