Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jak se nestat obětí finančního poradenství?

21.2.2013  |  Michal Bubák


Češi na rady a doporučení finančních poradců dají více než evropští sousedé. Ať už si sjednávají svoje první pojištění anebo jen mění produkt či pojišťovnu, je patrné, že tuzemští finanční poradci mají oproti zahraničí na klienta při výběru velký vliv. Tento typický trend odhalil nejnovější průzkum České asociace pojišťoven (ČAP).

Od kvalitních finančních poradců očekávají Češi odbornou pomoc při výběru vhodného finančního produktu, individuální přístup i finanční a časovou úsporu. Na jejich rady dá 55 % Čechů. O něco ostražitější jsou Slováci (48 %), ve zbylých státech Evropy preferuje poradenství zprostředkovatelů v průměru 35 % populace. Z průzkumu dále vyplývá, že pokud Češi mění smlouvu životního pojištění a zároveň pojišťovnu, ve 38 % případů je to právě z důvodu doporučení jejich poradce. Vcelku pozitivní zjištění je, že pouze ve 13 % případů stojí za změnou pojišťovny nespokojenost se službami.

Přepojišťování je u nás celkem časté. Uvědomujete si nevýhody?

O takzvaném přepojišťování pojistných smluv, výrazném trendu českého pojistného trhu, svědčí fakt, že jen za posledních pět let změnilo v ČR svého poskytovatele životního pojištění 25 % klientů, zatímco v ostatních evropských státech jen 8 % klientů. Na rady přicházející od poradců dávají častěji ženy, které celkově preferují osobní jednání. Muži si radit od jiných tolik nedávají a informace si raději sami vyhledávají individuálně na internetu.

Proč se tedy nepřepojišťovat?

Průzkum ČAP v návaznosti na změnu pojistitele u produktů životního pojištění upozorňuje na skutečnost, že 26 % klientů, kteří mají sjednané životní pojištění, stále netuší, jaké má pro ně důsledky předčasné zrušení životní pojistky. Životní pojištění je konstruováno jako dlouhodobý produkt a každé předčasné ukončení sjednané smlouvy znamená nedodržení pojistných podmínek a pro klienta ztrátu, nikoli úsporu. Kromě výplaty předem stanovené částky ztratí klient jistotu pojistné ochrany a krytí životních rizik.

Zrušení pojistné smlouvy většinou nebývá tím vhodným řešením

„I přes velkou část korektních poradců se na pojistném trhu bohužel objevují i tací, pro které je větší motivací jejich profit než spokojenost klienta,“ doplňuje manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová a radí: „Pokud se klient domnívá, že jeho pojistná smlouva je zastaralá a neodpovídá jeho potřebám, měl by kontaktovat pojišťovnu a poradit se o možných úpravách. I v období ztížené finanční situace je zrušení pojistné smlouvy to nejméně vhodné řešení. Moudřejší je požádat pojišťovnu o odklad plateb, snížení pojistného, jeho přerušení nebo se dohodnout na jiném řešení.“

Jak vybrat dobrého pojistného poradce nebo zprostředkovatele?
  • Věnujte pozornost dobrým zkušenostem svých přátel a známých. Nejlepší vizitkou každého dobrého poradce je osobní doporučení spokojených klientů.
  • Buďte alespoň částečně informováni o pojistných produktech a ptejte se svého poradce na vše, čemu nerozumíte. Informace si porovnejte s těmi, které jste získal z oficiálních a nezávislých zdrojů. Pokud vám nebude schopen odpovědět, raději se obraťte na jiného.
  • Neukvapujte se a nenechte se přesvědčit emocionálními argumenty. Finanční poradce, který na vás naléhá prostřednictvím emocionálních argumentů, zřejmě nemůže najít ty faktické.
  • Důvěřujte, ale prověřujte a porovnávejte. Nikdy se nerozhodujte pouze podle jedné nabídky.
  • Říká se, že čas jsou peníze. V případě uzavírání smluv dlouhodobějších produktů to platí dvojnásob. Nechte si po předložení smlouvy nějaký čas na rozmyšlenou a nezapomeňte si prostudovat pojistné podmínky.




    



Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde




všechny články
Dále v rubrice

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku

Obrázek: Model domku a peníze Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka

Obrázek: Stupně vítězů bankovních účtů Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies