Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jaké finty používají současní vykradači kont?

18.3.2013  |  Miroslav Čermák


Jaké finty používají moderní bankovní lupiči. Na snímku: mobilní telefonBankovní malware je škodlivý kód, který se na počítač klienta dostává mnoha různými způsoby, a jeho výsledkem je převod částky o určité výši na zcela jiný účet, zpravidla v jiné bance, z kterého je daná částka následně vybrána.

V zásadě existují dva základní způsoby, jak dochází k realizaci těchto neautorizovaných transakcí. Buď jsou prováděny ze zcela jiného počítače, anebo přímo z počítače napadeného klienta, a takových případů přibývá.



Zcizení identity



První způsob, který je však pomalu na ústupu, spočívá v získání přihlašovacích údajů (identity theft) prostřednictvím keyloggeru (zaznamenává stisknuté klávesy na vybraných stránkách) a phishingu (mail tvářící se, že je od banky, a požadující přihlášení se na uvedeném odkazu). Přihlašovací údaje získané tímto způsobem jsou uloženy do drop zóny, odkud si je útočník vyzvedne. Tyto přihlašovací údaje jsou pak prodány dalšímu útočníkovi, který je použije k přihlášení do internetového bankovnictví.

Ovšem vzhledem k tomu, že stále více bank používá dvoufaktorovou autentizaci a autorizaci transakce jiným kanálem (Out-Of-Band, zkr. OOB), může se útočník v nejhorším případě pouze přihlásit do aplikace a tam provádět pasivní operace, tj. zjistit zůstatek, pohyby na účtu a další informace o klientovi. Může se samozřejmě pokusit transakci zadat, ale bude neúspěšný, protože se mu ji nepovede dokončit, neboť k tomu by musel znát ještě jednorázový autorizační kód (mTAN zasílaný jako SMS na mobil klienta nebo TAN generovaný kalkulátorem), případně by musel mít čipovou kartu, na které se nachází privátní klíč, kterým klient transakce podepisuje. Někteří útočníci jsou ale tak drzí, že klientovi zavolají, představí se jako zaměstnanci banky a požádají ho, aby jim mTAN nadiktoval. Jedná se o tzv. vishing.


MitB a MitMo



Mnohem častěji ale útok probíhá tak, že se škodlivý kód usídlí přímo v prohlížeči klienta a začlení se do stránky internetového bankovnictví (Man-in-the-Browser, zkr. MitB). Tím, že je její součástí, může zobrazovat ve formulářových polích hodnoty, které zadal klient, a po kliknutí na tlačítko odeslat změnit cílové číslo účtu a částku na hodnotu definovanou útočníkem. Kromě toho může do stránky včlenit další formulářové pole, ve kterém bude z důvodu vyššího zabezpečení požadováno zadání čísla mobilního telefonu nebo zde bude uveden odkaz na stažení certifikátu nebo aplikace pro smartphone za účelem zvýšení bezpečnosti. Pokud klient tyto údaje zadá nebo se pokusí stáhnout do svého smartphonu daný certifikát, stáhne si do svého smartphonu akorát malware.

Klient obvykle nepojme žádné podezření, protože se nachází na stránce banky. V adresním řádku se nachází ikonka zámečku a certifikát byl vydán důvěryhodnou certifikační autoritou pro daný web a společnost a jeho otisk souhlasí s otiskem, který je uveden na smlouvě. Pokud je k potvrzení transakce používána čipová karta, která je propojena s počítačem, zadá klient PIN a provede se jakákoliv transakce. Tedy i ta, kterou chce útočník. Pokud je k autorizaci transakce nutno přepsat mTAN, musí útočník spoléhat na to, že SMS buď detaily transakce neobsahuje nebo si klient danou SMS pořádně nepřečte a mTAN opíše, aniž by si zkontroloval, jaký cílový účet byl v SMS uveden. V novějších verzích pak malware v telefonu (Man-in-the-Mobile, zkr. MitMo) danou SMS zmodifikuje nebo ji přepošle útočníkovi, jehož stroj daný autorizační kód přepíše rychleji než klient.

Závěr: Obrana před tímto i novým bankovním malwarem je poměrně snadná, pro autorizaci transakce stačí používat kalkulátor pracující na principu challenge-response, to znamená, že do výpočtu OTP (one-time-password, čili jednorázové heslo) vstupuje číslo účtu, částka a měna a na straně banky pak stačí nasadit nějaký FDS.

Článek v originální podobě naleznete ZDE.





    



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde




všechny články
Dále v rubrice

Banky i v létě lákají klienty na odměny a soutěže

Obrázek: Hodiny a peníze Banky se i v letních měsících snaží zaujmout nové i stávající klienty prostřednictvím finančních odměn, slev i různých soutěží. Některé nabídky koncem června sice skončily, ale jiné naopak začaly. Přinášíme vám přehled aktuálních akcí, které banky nabízejí...

Do kdy sjednat spořicí účet s výhodnou úrokovou sazbou?

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze Na konci června 2025 se konalo zasedání České národní banky, kde se rozhodlo o ponechání hlavní úrokové sazby beze změny. Přinášíme vám srovnání úrokových sazeb na spořicích účtech u bank, které garantují tuto výši sazby do určitého data...

Plaťte chytře i na cestách: Novinky od bank pro pohodlnější dovolenou

Obrázek: Placení na dovolené Léto je za rohem a s ním i hlavní sezóna cestování. Banky na to reagují novými produkty a službami, které usnadní placení v zahraničí a nabídnou více komfortu. Ať už vyrážíte na dovolenou k moři, nebo plánujete výlet do metropole, novinky od...

Chystáte se do zahraničí? Takhle ušetříte při placení kartou nebo výběrech

Obrázek: Placení na cestách Letní dovolené se blíží a s nimi i otázka, jak v zahraničí co nejbezpečněji a nejvýhodněji platit. Česká bankovní asociace přináší praktické rady, jak při cestách nepřijít o peníze kvůli nevýhodné směně měny, zbytečným poplatkům nebo ztrátě karty. V článku se dozvíte...

všechny články v rubrice









   
 
CHYTRÝ účet
s bonusem až 3 000 Kč
Raiffeisenbank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies