Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Velké mezery ve finanční gramotnosti mladých

9.9.2011  |  Zdeněk Bubák


Mezigenerační průzkum poradenské společnosti Partners ukázal, že mladí ve věku 15 až 25 let mají, i přes vyšší přístup k informacím, velké mezery ve finanční gramotnosti. Orientace mladých lidí ve finančních pojmech, produktech a službách je dokonce o 27 procent nižší než u generace jejich rodičů. Šetření však potvrdilo domněnku, že skupinou, která má nejmenší povědomí o finančních pojmech, jsou stále senioři. Dále bylo zjištěno, že lidé nejčastěji získávají informace o finanční problematice z médií a na internetu.
 
„Výsledky výzkumu jsou alarmující, neboť dokládají, že i přes snahy a aktivity směřované ke zvýšení finanční gramotnosti žáků a studentů, zde zatím nejsou reálné výsledky. Naděje, že se nastupující generace vyvaruje chyb těch předchozích a bude se chovat finančně zodpovědně, zůstávají liché,“ řekl marketingový ředitel společnosti Partners Vlastimil Divoký.

Finanční gramotnost u střední generace se ukázala jako dobrá. Jde o lidi mezi třiceti a padesáti lety. Podle Divokého je to způsobeno tím, že tito lidé jsou v produktivním věku, pracují a starají se o rodiny. Proto se více zajímají o témata, která mají dopad na jejich materiální zajištění.

Senioři - lidé nad 60 let - však podle průzkumu nejenže financím zpravidla nerozumí vůbec, ale zároveň jsou až přespříliš důvěřiví k mladším lidem. „Kvůli tomu se pak mohou stát snadnou obětí nejrůznějších pastí neprofesionálních prodejců,“ podotkl dále Divoký.

Průzkum také zkoumal souvislost mezi finanční gramotností lidí a jejich příjmem. Ukázalo se, že čím vyšší mají lidé příjem, tím více se o tuto problematiku zajímají. O finance se vůbec nezajímá zhruba sedmnáct procent lidí, kteří mají čistý příjem domácnosti do 15 tisíc korun oproti pěti procentům u lidí, kteří mají čistý příjem domácnosti 40 tisíc a více. „Právě nezájem o správu financí v nízkopříjmových skupinách je pro ně ohrožujícím faktorem. Jejich neznalost je může snáze vehnat do rukou podvodníků a lichvářů, a dostat je tak do dluhové pasti,“ podotkl Pavel Kohout, ředitel pro strategii v Partners.

Mladí získávají informace z médií, senioři od známých a příbuzných

Způsob, jak lidé získávají informace o finanční problematice, se podle průzkumu hodně mění s věkem. Přestože jako hlavní zdroj všechny skupiny uvedly televizi, rozhlas a tisk, u jiných informačních zdrojů již taková shoda nepanuje. Nejvíce informací o finanční problematice na internetu vyhledává střední generace, tuto variantu zvolilo 62 procent z ní. Dalším velkým zdrojem informací je pro mladší ročníky škola či zaměstnání, tam načerpává znalosti až 58 procent dotázaných. Naopak u seniorů je využívání internetu minimální. Pouze 10 procent z nich by v případě zjištění nějaké informace použilo internet.

U seniorů vítězí při získávání informací osobní zkušenost jejich příbuzných nebo známých. Divoký k tomu však dodává, že „toto je ten nejhorší způsob jakým se mohou lidé informovat. Čerpají totiž často od stejně nepoučených osob, které jim mnohdy mohou více uškodit než pomoci.“

V průzkumu byly mladým lidem od 15 do 25 let, ve středním věku 35 až 50 let a seniorům nad 60 let kladeny základní otázky, které mapovaly jejich orientaci ve finančních pojmech, produktech a službách. Například co je to RPSN, k čemu lze využít prostředky ze stavebního spoření nebo co je to bezúročné období na kreditní kartě. Šetření probíhalo v srpnu letošního roku a účastnilo se ho 900 respondentů.





    



Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde




všechny články
Dále v rubrice

Produktové novinky bank v dubnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu dubna letošního roku oznámily Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, mBank, Komerční banka, MONETA Money Bank...

Air Bank společně s O2 přinášejí nový tarif NEO Easy. Nabídne neomezené volání i data

Obrázek: Logo Air Bank Air Bank přináší svým klientům nový mobilní tarif NEO Easy ve spolupráci s O2. Nabídne neomezené volání, SMS i data bez smluv a závazků, a to vše za zvýhodněnou cenu 549 Kč měsíčně. Stačí zaplatit tarif kartou Air Bank a provést pět plateb měsíčně...

Po třech měsících jdou sazby opět dolů

Obrázek: Blesková zpráva ČNB se po tříměsíční přestávce rozhodla znovu snížit svoji hlavní úrokovou sazbu – dvoutýdenní repo – na úroveň 3,50 %. Tato sazba se tak nyní nachází na nejnižší úrovni za posledního tří a půl roku...

Jak banky vylepšují mobilní bankovní aplikace?

Obrázek: Muž s mobilem v ruce Češi si mobilní bankovnictví oblíbili a téměř každý den ho využívají. Banky ho proto neustále vylepšují a inovují. Co nového pro své klienty připravily? Vybrali jsme pro vás novinky v aplikacích ČSOB a Raiffeisenbank...

všechny články v rubrice









   
 
CHYTRÝ účet
s bonusem až 3 000 Kč
Raiffeisenbank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies