Dočkají se Pražané bankovní karty místo Opencard?
Brali byste kartu, která bude fungovat jako normální platební karta, zaplatíte s ní v obchodě, vyberete z bankomatu, ale navíc bude obsahovat kupón na městskou dopravu? Její provoz bude pro město levnější, než současná Opencard, o investičních nákladech nemluvě.
Bankovní karta s integrovanými funkcemi pro placení za městskou hromadnou dopravu nebo dopravu obecně není žádná utopie a funguje už ve více městech. Nejblíže nám v Bratislavě v podobě Bratislavské městské karty. Pro obyvatele Bratislavy ji tam vydávají všechny místní banky. Hlavní překážkou pro zavedení tohoto jednoduchého a podle společnosti MasterCard levného systému je existence nyní již zastaralých řešení v Praze či v jednotlivých regionech. Odpověď na otázku v titulku článku tak pravděpodobně bude, že Pražané se brzy bankovní karty s integrovaným řešením pro dopravu a další služby nedočkají, protože tomu bude bránit snaha politické elity nějak zapojit do budoucího řešení i stávající Opencard, která Prahu přišla do současnosti na velký objem peněz. A co spojit systémy jednotlivých krajů a využívat jen jednu kartu? Pokud by existující krajské integrované dopravní systémy nebyly tak roztříštěné, jak jsou, nebyl by problém jezdit s jednou kartou hromadnou dopravou ve více krajích najednou. „Aktuálně v regionální veřejné dopravě existuje jedenáct krajských a tři meziměstské systémy integrované dopravy, které pokrývají 70 % území České republiky, integrující více než 200 dopravců a 112 systémů městské hromadné dopravy. V systémech existují výrazné odlišnosti jak v hloubce integrace, tak i platebních způsobech,“ říká Martina Kirchrathová, Commerce Development Director MasterCard pro Českou republiku a Slovensko. „Regionální veřejná doprava v České republice je roztříštěná, to je neefektivní. Vzájemně nekompatibilní řešení jsou hrozbou pro další rozvoj a vyšší komfort ve veřejné dopravě,“ dodává Milan Damborský z Vysoké školy ekonomické v Praze. Pět z těchto integrovaných dopravních systémů má vlastní karty, například Opencard v Praze nebo Plzeňská karta v Plzni. Řada dopravců má pak další vlastní karty. Vedle toho mají cestující možnost platit za jízdenky pomocí SMS a různých mobilních aplikací. Nicméně bankovní karty v ČR zatím nelze použít ani pro platbu v automatu na jízdenky, ani přímo v dopravních prostředcích. V dnešní době, kdy si lidé stále více zvykají a preferují bezhotovostní – a nyní již i bezkontaktní – platby, je toto mnoha cestujícími vnímáno jako nepohodlné. Bezkontaktní řešení MasterCard pro oblast dopravy Společnost MasterCard získala zkušenosti se zaváděním bezkontaktních plateb ve veřejné dopravě v různých zemích světa již od roku 2005, kdy poprvé představila co-brandovanou hybridní platební kartu na Tchaj-wanu ve spolupráci s Taipei Smart Card Corporation. Ta platila nejen na všech linkách veřejné dopravy ve městě Tchaj-pej, ale šlo s ní i nakupovat v obchodech. Od té doby zavedla řešení pro městská dopravní centra v dalších zemích Asie a Tichomoří, v Kanadě, v Latinské Americe a Karibiku, ve Spojených státech a v Evropě například ve Francii, Itálii, Velké Británii, Turecku, Rusku, Polsku a na Slovensku, kde se podílela na projektu Bratislavské městské karty. „Řešení bezkontaktních plateb s technologií Paypass se uplatňují v dopravních systémech po celém světě z několika důvodů,“ dodává Martina Kirchrathová. „Nabízejí totiž příležitosti ke snížení provozních nákladů, zvládání rizik a finančního řízení dopravních podniků, zároveň také přispívají k větší plynulosti dopravy a pohodlí pro cestující.“ Využít se dají jak v metru, tak v příměstských vlacích, v tramvajích, autobusech, taxících, na trajektech, v parkovacích zařízeních a u mýtných stanic. Bratislavská karta - doprava, ZOO, muzea, nákupy a slevy v obchodech Bratislavská městská karta je vydávána od začátku roku 2011 a má nejen aplikaci pro veřejnou dopravu, ale lze s ní uplatnit slevu na vstupném do městské zoo, do galerií a muzeí i u obchodních partnerů. Rovněž slouží jako průkazka do knihovny. Bezkontaktní placení v Česku V České republice se dnes bezkontaktně uskutečňuje přibližně jedna třetina transakcí (platí pro karty MasterCard a Maestro). Na tomto trendu se podílí masové zavádění bezkontaktních karet a terminálů, které začalo v loňském roce. Na konci prvního čtvrtletí roku 2014 bylo vydáno 2,2 milionu bezkontaktních karet MasterCard s technologií PayPass a nainstalováno téměř 50 tisíc bezkontaktních terminálů. Vyplývá to ze statistik, které za 1. čtvrtletí 2014 zveřejnilo Sdružení pro bankovní karty. Bezkontaktní technologií je možné vybavit nejen standardní karty, ale i mobilní telefony, hodinky, přívěsky na klíče nebo samolepky. Češi si podle společnosti MasterCard bezkontaktní placení oblíbili nejrychleji ze všech Evropanů. Bez nutnosti hledat mince je nyní možné zaplatit přibližně ve 200 automatech DELIKOMAT po celé České republice. Ty jsou umístěny ve školách, veřejných institucích, nádražích, zdravotnických a sportovních zařízeních (více o projektu prodejních automatů s bezkontaktním placením zde). Ke konci roku 2014 měly české banky v portfoliu následující počty bezkontaktních karet: - Česká spořitelna - 3,24 milionu
- ČSOB a Era - 870 tisíc (podíl bezkontaktních karet dosahuje zhruba 45 %)
- Equa bank - 425 tisíc
- mBank - 175 tisíc
- Komerční banka - 170 tisíc
- Raiffeisenbank - 120 tisíc (bezkontaktně klienti banky provádějí zhruba polovinu všech plateb kartou)
Zdroj: Banky Česká spořitelna vyrobila jen v 1. čtvrtletí 2014 celkem 365 000 bezkontaktních karet, což je 96 % všech vyrobených karet za toto období. Do konce letošního roku by dle mluvčí ČS měla klientům vyměnit téměř všechny debetní karty za bezkontaktní. ČSOB a Era vydaly ve stejném období přibližně 80 000 a Equa bank 20 tisíc bezkontaktních karet. Lidé se naučili využívat výhod snadného placení bezkontaktní kartou, za rok 2013 klienti České spořitelny provedli bezkontaktně přes 27 milionů transakcí v celkovém objemu 13 mld. Kč, meziročně jde o nárůst v řádu tisíce procent. Průměrná výše částky utracená všemi kartami vydanými Českou spořitelnou se pohybuje kolem 800 Kč, průměrná výše bezkontaktní platby pak kolem 400 Kč. Počet platebních karet v ČR činil v prvním čtvrtletí roku 2014 celkem 10 milionů kusů. Debetních karet bylo 7,99 milionu, kreditních 1,92 milionu a charge karet 209 611 (zdroj: Sdružení pro bankovní karty).
všechny články | |
Dále v rubrice
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka
Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...
|
Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?
I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...
|
Banky prodlužují garance úroků na spořicích účtech: U Monety máte jistotu až do března 2026
Banky v prosinci ponechaly úrokové sazby na spořicích účtech na stejné úrovni jako v předchozím měsíci, pouze prodloužily platnost garancí. Některé banky lákají klienty na sazby platné až do konce prvního čtvrtletí roku 2026. Pro střadatele je to důležitá informace...
|
všechny články v rubrice
|