Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Novinky z pojišťoven v říjnu

12.10.2011  |  Zdeněk Bubák


Na základě informací z pojišťoven jsme pro Vás připravili přehled toho, co je nového na pojistném trhu v říjnu 2011. UNIQA nabídne nový produkt ke krytí vyšších poplatků za hospitalizaci, ostatní pojišťovny informují o výsledcích při odhalování pojistných podvodů.

UNIQA připravila produkt ke krytí vyšších poplatků za hospitalizaci

V souvislosti s blížícím se navýšením regulačních poplatků za každý den hospitalizace na 100 korun upravila UNIQA pojišťovna svůj stávající produkt a s předstihem nabídne novou verzi nazvanou Nemocnice 2012. Jde vlastně o pojištění denních dávek za nemocniční pobyt, přičemž výše dávky byla optimalizována tak, aby pokryla pohodlně povinný příspěvek pacienta.

Denní dávky jsou odstupňovány podle věku a pohlaví dospělého klienta na 100 až 320 korun denně. Oproti původnímu produktu byly zdvojnásobeny. Novinkou je i zařazení věkové skupiny 63 až 65 let, která se doposud nepojišťovala. Děti ve věku do 17 let mají pojištěnu dokonce denní dávku ve výši 400 korun denně. Zvýšené plnění zohledňuje zejména případy, kdy dítě pobývá v nemocnici s rodičem nebo osobou blízkou, kteří jsou rovněž povinni za každý den zaplatit paušální poplatek.

Pojistné je stanoveno na 1 000 korun ročně. Plnění náleží pojištěnému za každý den hospitalizace, přičemž není omezena horní hranice (lze tedy čerpat denní dávku při dlouhodobé hospitalizaci až 365 dnů v roce). Ke sjednání pojištění stačí podepsat jednoduché prohlášení o zdravotním stavu klienta. Pojistné plnění se vyplácí na základě předložení propouštěcí zprávy z nemocnice. V případě dlouhodobých hospitalizací může klient požádat o výplatu přiměřené zálohy.

Trend se nemění, pojistné podvody skokově rostou


Detektivové Generali odhalili za devět měsíců letošního roku pojistné podvody za 66 milionů korun. To je o 16 milionů korun více než za celý loňský rok. Vyplývá to ze statistiky odhalených pojistných podvodů za 1. – 3. čtvrtletí 2011 vypracované pojišťovnou Generali. Celkový účet ale může být vyšší. Další případy jsou v šetření a dosud nebyly uzavřeny.
Celkový počet odhalených pojistných podvodů se prozatím zastavil na 240 případech. Nejfrekventovanější zůstávají nadále v oblasti pojištění motorových vozidel. Lidé se snaží fingovat dopravní nehody či krádeže nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocené faktury za opravu vozidla, případně posouvají počátek pojištění před datum domnělé dopravní nehody. Detektivové Generali řešili během tří čtvrtletí letošního roku na 83 dopravních nehod. V dalších 63 případech se jednalo o smyšlené krádeže.

Během prvních tří čtvrtletí letošního roku odhalili detektivové České pojišťovny pojistné podvody za více než 261 milionů korun. Překonali tak rekord loňského roku, kdy ve srovnatelném období na pojistných plněních zachránili 253 milionů korun. Současný výsledek je jen o 17 milionů korun nižší než objem odhalených podvodů za celý rok 2010. Na konci roku 2011 tak ČP očekává dosažení historicky rekordního výkonu přes 300 milionů korun, což by znamenalo nárůst úspěšnosti o více než 25 % oproti roku 2009.

V Allianz pojišťovně počty odhalených pojistných podvodů během uplynulých devíti měsíců v porovnání s loňským rokem také stouply. Zatímco do září 2010 detektivové kvůli podvodům měli pod drobnohledem 660 případů za 60 mil. Kč, letos ve stejném období věnovali detailní pozornost již 1067 případům a odhalili podvody za 71,3 mil. Kč. Nejvíce se jich opět týkalo automobilů, pojištění majetku a odpovědnosti.

Podíl jednotlivých typů pojištění na pojistných podvodech u Generali pojišťovny

Druh pojištění  Podíl na pojistných podvodech (3q 2011)
Motorová vozidla   73 %
Majetek 19 %
Odpovědnost 7 %
Životní a cestovní  1 %
Zdroj: Generali
 
Z regionálního pohledu je u Generali i České pojišťovny nejexponovanější Praha a Středočeský kraj. Dlouhodobě podvádí u Generali nejméně Jihočeši, kdežto u České pojišťovny se nejmenší snaha o podvody naopak vyskytuje dlouhodobě ve Zlínském kraji, přestože i zde došlo k poměrně výraznému nárůstu. Ze statistik České pojišťovny dále vyplývá, že si oproti roku 2010 nejvíce pohoršil kraj Královéhradecký. Ten je aktuálně na nelichotivé stříbrné pozici, přičemž loni zaujímal až desátou příčku. Naopak nejvíce se zlepšil kraj Ústecký, který letos najdeme na předposledním, třináctém místě. 

Pojistné podvody v oblasti pojištění motorových vozidel kopírují světové trendy. Celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14 % všech hlášených pojistných událostí může být klasifikováno jako pojistný podvod. Údajně až 35 % pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svou pojišťovnu podvést. V západní Evropě pak patří mezi nejčastější podvody případy v pojištění odpovědnosti.

Právě podvody v pojištění odpovědnosti vykazují u Generali poměrově nejvyšší nárůst. Zatímco za celý rok 2010 šetřili detektivové Generali jediný případ, letos to bylo již 20 případů. Obdobný trend vykazuje pojištění majetku. V loňském roce se jednalo o 22 případů, v letošním již o 53.

Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná  o trestný čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na 10 let. V případě jeho prokázání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na „objasňovací“ dopis, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena. Dojde-li k pojistné události, je povinností pojištěného uvádět pravdivé a nezkreslené údaje. V opačném případě má pojišťovna právo přistoupit ke krácení pojistného plnění. Vykazuje-li hlášení pojistné události rozpory, dostává se na stůl detektivům Generali, kteří jej dále šetří a úzce přitom spolupracují s Policií ČR.

Úspěšnost České pojišťovny v oblasti odhalování pojistných podvodů dokládá Ludvík Bohman, vrchní ředitel Úseku vnitřních věcí ČP: „Letošní rok je opravdu rekordní, na jeho konci očekávám překročení hranice 300 milionů korun zachráněných hodnot. Vzhledem k výsledkům trhu posledních dvou let by to znamenalo více než polovinu všech pojistných podvodů odhalených v ČR. Pojistné podvody se nám daří odhalovat stále efektivněji, a to díky dlouhodobé systematické práci i pravidelným investicím do zkvalitnění týmu a technického vybavení. I letos přitom platí, že se drtivá většina podvodů týká majetkového pojištění, přičemž převažují události z pojištění motorových vozidel.“

Příklady pojistných podvodů:

Generali

Linka tísňového volání Policie ČR přijala v létě hlášení muže, který tvrdil, že mu bylo v době, kdy se oddával rybolovu, odcizeno z nedalekého parkoviště motorové vozidlo. O dva dny později nahlásil událost také pojišťovně. Stejně jako na Policii ČR uvedl, že ke krádeži došlo v době, kdy rybařil nedaleko svého bydliště. Policie ČR v průběhu šetření „domnělé“ krádeže vozidla zjistila, že k ní možná mohlo i dojít, ovšem o den dříve, o více než 100 km dále a za úplně jiných okolností. Ženatý „vášnivý rybář“ později pod tíhou důkazů přiznal, že se místo lovu kaprů věnoval své přítelkyni na druhém konci republiky, kde mu mělo být jeho vozidlo ukradeno. Aby se vyhnul očekávanému  vysvětlování manželce, proč mu bylo auto odcizeno na jiném místě než u rybníka, kde měl být, upravil si celý příběh podle svých potřeb. Úmyslné uvedení nepravdivých údajů znemožnilo Policii ČR i pojišťovně celou věc řádně prošetřit a vedlo k odmítnutí pojistného plnění.


Česká pojišťovna

Změna identifikátorů vozu Mercedes
V únoru 2008 si klient u ČP sjednal havarijní pojištění na automobil Mercedes-Benz. V září téhož roku pak ohlásil jeho odcizení, ke kterému mělo dojít na území Polska. Česká pojišťovna sice dotyčnému vyplatila pojistné plnění ve výši 400 tisíc korun, pojistnou událost s přívlastkem podezřelá však začali vyšetřovat její detektivové a následně i Policie ČR. Šetřením bylo zjištěno, že ke krádeži auta nikdy nedošlo. Klient totiž provedl úpravu jeho identifikátorů a použil jiné - z vozidla, které bylo likvidováno jako totálně havarované jiným pojistitelem. Údajně odcizený Mercedes byl nakonec policií zajištěn v Německu a vykutálený motorista je od července 2011 stíhán pro trestný čin podvodu a legalizace výnosů z trestné činnosti.

Fingovaná dopravní nehoda
Dle protokolu o nehodě v silničním provozu měl řidič havarijně pojištěného vozidla VW Tiguan jet po místní komunikaci a po projetí mírné levotočivé zatáčky dostat s vozidlem na mokré vozovce smyk a následně vyjet vpravo mimo silnici. Zde měl poté narazit pravým bokem do protisvahu a vozidlo převrátit na střechu. Na základě podnětu a následné spolupráce s Policií ČR bylo přistoupeno k zajištění veškeré potřebné dokumentace nutné k posouzení technické přijatelnosti předmětné dopravní nehody. Tato dokumentace byla posléze předána soudnímu znalci, který ve svém znaleckém posudku zkonstatoval technickou nepřijatelnost, kterou potvrdil i systém Virtual Crash. Na řidiče Tiguanu bylo následně podáno trestní oznámení pro podezření ze spáchání pojistného podvodu.

Právě program Virtual Crash je výrazným pomocníkem při odhalování podvodů týkajících se motorových vozidel. Schází se v něm velké množství vlastních dat o nehodě, jež jsou zkombinována se speciálním softwarem. Výsledkem je přesná analýza průběhu dopravní nehody. Na základě šetření podle metody Virtual Crash se vysoké procento účastníků sporných případů přiznalo, že k havárii buď v daném místě a okamžiku vůbec nedošlo nebo se havárie stala jinak, než pojišťovně popisovali. Naopak jiné nehody, které na první pohled vypadaly velice nevěrohodně, dokázal program „rozklíčovat“ a potvrdit výpověď účastníků.

Požár zemědělského objektu
Klient nahlásil České pojišťovně škodu vzniklou požárem zemědělského objektu ve východních Čechách. Pojištěný objekt byl zakoupen v prosinci 2010 za 400 tisíc Kč a hned nato byl v lednu 2011 pojištěn na pojistnou částku 30 milionů korun. S ohledem na skutečnost, že se v tomto regionu v posledním roce vyskytlo několik škod velkého rozsahu na účelově pojišťovaných nemovitostech, bylo i v tomto případě přistoupeno k provedení šetření. V jeho průběhu vyšly najevo informace o skutečném technickém stavu nemovitosti v době sjednání pojistné smlouvy. Detektivové zjistili, že objekt byl ve značně zdevastovaném stavu a že pojištěný při sepsání smlouvy uvedl pojistitele záměrně v omyl ve snaze získat několikanásobně vyšší pojistné plnění. To bylo nakonec vypočteno na částku 100 tisíc korun.

Allianz

Motorista ze severní Moravy nahlásil krádež svého vozu. Po dvou dnech jej policie objevila, ale jako úplně vyhořelý skelet. Detektivové Allianz zjistili, že si vůz majitel zapálil sám. Auto měl totiž na leasing a povinné ručení i havarijní pojištění si platil napřímo. A protože se dostal do tíživé finanční situace a leasingová firma jej neustále obesílala upomínkami a upozorňovala na narůstající dluh, řekl si, že zabije dvě mouchy jednou ranou: nebude muset platit splátky a ještě dostane zaplaceno od pojišťovny za pojistnou událost.

Najděte si a porovnejte pojištění na Finparádě:

Hledat vhodné pojištění

Přehled pojištění
- životní
- neživotní
- motorová vozidla




    



Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde




všechny články
Dále v rubrice

Zranění na chodníku v zimě: kdo nese odpovědnost a jak získat odškodnění

Obrázek: Pojištění v zimě Zimní období přináší zvýšené riziko uklouznutí a úrazů na chodnících. Kdo ale v takových případech nese odpovědnost a kdy má zraněný nárok na odškodnění? Rozhodující je, komu chodník patří, kde k úrazu došlo a zda byla splněna povinnost zimní údržby...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Zimní nehody a škody: kdy pomůže havarijní a úrazové pojištění

Obrázek: Pojištění v zimě Mrazivé počasí výrazně zvyšuje riziko nehod a škod na majetku i zdraví. Ne vždy je jasné, kdo nese odpovědnost a kdy má člověk nárok na náhradu škody. V mnoha případech se tak vyplatí kvalitní havarijní či úrazové pojištění...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies