Život bez hotovosti si umí představit téměř 70 procent Čechů
| 9.2.2015 | Zdeněk Bubák, zpráva Home Creditu | |
69 % Čechů si dokáže představit, že by se všechny platby v obchodech uskutečňovaly bez hotovosti. Vyplynulo to z průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit. Češi jsou na jedné straně elektronickým platbám nakloněni, na druhé mají ale k fyzickým penězům stále velmi blízký vztah. Průzkum totiž také ukázal, že ačkoliv by lidé bez fyzických peněz většinou uměli žít, vadilo by jim to. Uvedlo to přes 60 % dotazovaných.
„Pokud se lidí zeptáte, zda by dokázali hned teď fungovat bez bankovek, je to pro ně velký šok. Řada obchodníků, například majitelů večerek nebo trafik, stále nepřijímá karty. Ale před 20 lety si lidé taky nedokázali představit život bez pevných linek,“ říká Daniel Šturm, ředitel marketingu a produktů ze společnosti Home Credit. Ve chvíli, kdy by ale bylo možné platit elektronicky ve všech obchodech, by tuto možnost bez problémů využívalo 47 % dotázaných, 22 % by si s menšími problémy zvyklo. Zcela nepředstavitelné by to bylo pouze pro 17 % dotazovaných. To jsou na extrémně konzervativní Čechy velmi pozitivní hodnoty. Přestože Češi už nyní rádi využívají nové způsoby placení - například bezkontaktní platby jsou doslova jejich hobby - jsou stále zvyklí nosit u sebe určitou hotovost. Nejčastěji se jedná o částku od 200 do 500 Kč, činí tak třetina respondentů. Pouze 16 % lidí u sebe běžně nosí více než 1 000 Kč, naopak celá čtvrtina u sebe nenosí ani dvě stovky. Důvodů, proč mít v dnešní době bankovky a platit s nimi, příliš není. „Jediné, co drží bankovky při životě, je nostalgie a síla zvyku. Pocit, že je potřeba mít u sebe aspoň nějakou hotovost, je v lidech hluboko zakořeněný,“ vysvětluje důvody Šturm. Přitom je v Česku instalovaných přes sto tisíc platebních terminálů, a tak při většině nákupů už lidé kartami platit mohou. @@Adverts_middle@@Právě počet míst, kde se dá, respektive nedá platit, je klíčový pro vytlačení hotovosti. Nemusí jít o klasické terminály, jak je známe dnes. „Velkou mezeru v akceptačních místech karet tvoří služby, kdy například technik přijede opravit pračku nebo televizi domů. Druhý segment jsou pak tržnice a bazary, kde probíhají tisíce malých plateb denně,“ ilustruje směr dalšího rozvoje Šturm. Proto vznikají nové platební terminály, které lze spojit s mobilními telefony. Platit bezhotovostně tak bude možné kdekoli. Hotovost tedy může stihnout stejný osud jako například poštovní poukázku. Tou 48 % lidí v Česku nikdy neplatilo a dalších 30 % ji použilo maximálně jednou ročně. Hotovost bude pomalu a jistě klesat na významu, naopak platby kartami budou stále důležitější. Nepůjde jen o klasické plastové karty, jak je známe dnes, ale platby skrze mobil nebo tenké nálepky. Futuristické vize dokonce plánují platbu skrze otisk prstu či ruky jako unikátní identifikátory. Taková je vize - záleží jen na Češích, jestli se ji rozhodnou následovat.
všechny články | |
Dále v rubrice
Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu
Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...
|
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka
Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...
|
Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?
I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...
|
všechny články v rubrice
|