Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Kybernetická gramotnost Čechů se příliš nelepší

18.5.2015  |  Zdeněk Bubák, zpráva České bankovní asociace
  


Online práti, nebezpečí, zabezpečeníPodle aktuálního průzkumu České bankovní asociace bankovní klienti stále nevěnují dostatečnou pozornost bezpečnosti v on-line prostředí. Index bezpečnosti, který sleduje vybraná kritéria bezpečného působení na internetu, dosahuje v roce 2015 61 %. V porovnání s loňským rokem tak navzdory dlouhodobému upozorňování bank na nutnost dodržovat zásady bezpečnosti nedošlo ke zlepšení.


Česká bankovní asociace pravidelně sleduje, jak klienti bank dodržují pravidla bezpečnosti při on-line styku s bankou. Dokonce za účelem vyhodnocení úrovně tzv. kybernetické gramotnosti vytvořila Index bezpečnosti. Ten v roce 2015 dosáhl hodnoty 61 % a oproti předchozím rokům se jeho hodnota zásadně nevylepšila.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5 % p.a.více


Největším problémem je nedostatečné zabezpečení, ať již ve formě hesel, která neaktualizuje 40 % klientů, nebo upřednostňování rychlého a jednoduchého zabezpečení před bezpečnějším vícefaktorovým, které využívá 62 % klientů. Navíc se až polovina klientů neorientuje v softwarovém zabezpečení, nejproblematičtější je situace u mobilních telefonů.

Mobilní bankovnictví je na vzestupu, ale piráti také



Zájem o internetové bankovnictví roste. Zatímco v roce 2012 svůj účet přes internet spravovalo 65,4 % klientů, v roce 2015 je to již 82 %. Na popularitě získává také mobilní bankovnictví, které pravidelně využívá 24 % klientů. „S nárůstem využívání on-line bankovnictví narůstá samozřejmě i snaha tohoto trendu zneužít a obohatit se na úkor klientů. Banky investují do kybernetické bezpečnosti stovky milionů korun ročně, jejich zabezpečení je na té nejvyšší úrovni. Hackeři se proto zaměřují na nejslabší článek, kterým jsou klienti. 17 % z nich se už podle svých slov setkalo s nějakou formou pokusu o hackerský útok na důvěrná data, na zlepšení jejich osobního přístupu k bezpečnosti se to ale neodrazilo,“ vysvětluje Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace.

Za napadení účtu si klienti mohou většinou sami



Jako problematická se ukazuje preference rychlosti a jednoduchosti před bezpečností – 62 % klientů totiž raději volí jednoduché zabezpečení svého účtu před bezpečnějším vícefaktorovým zabezpečením. Navíc 40 % klientů neaktualizuje svá hesla. Situaci naopak pomáhá snaha vytvářet složitější hesla u 66 % klientů. „Zásadní nedostatek je ve využívání stejného hesla jak pro přístup ke službám využívajícím velmi důvěrné informace, jako je internetové bankovnictví, tak pro méně zásadní služby, třeba e-shopy, diskusní portály. Heslo je poslední a často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele,“ upřesňuje Pavel Bašta, člen Národního bezpečnostního týmu CSIRT.CZ, který provozuje sdružení CZ.NIC a dodává: „Uživatelé Internetu navíc mají tendenci podceňovat varovné signály, jako je nestandardní chování prohlížeče nebo dokonce upozornění antivirových programů, vstupují do podezřelých systémů či přímo vypínají ochranné mechanismy.“ Nezájem o bezpečnost v prostředí internetu přitom může vyústit ve finanční ztrátu. „Kompenzace škody, která klientům vznikla vlastní vinou, je vždy řešena individuálně. Je ale třeba si uvědomit, že na vrácení prostředků není v takovém případě právní nárok,“ doplňuje Jan Matoušek.

Klienti nebezpečí znají, neporadí si ale se zabezpečením



Třetina klientů zná konkrétní způsob, jakým může dojít k napadení počítače nebo mobilního telefonu. Nejznámější formou hackerských útoků jsou podvodné emaily, které registruje 76 % z nich. V některých oblastech jsou proto opatrnější – pečlivě například zvažují otevření přílohy emailu, pokud si nejsou jisti jeho původem, jen čtvrtina by do svého internetového bankovnictví vstoupila odkudkoliv. „Přes dobrou znalost rizik si klienti neporadí se zabezpečením. Třetina se podle průzkumu nevyzná v zabezpečení svého počítače a dokonce polovina se neorientuje v zabezpečovacím softwaru chytrých telefonů, a to dlouhodobě,“ doplňuje Jan Matoušek. Pokusů využít této mezery přitom přibývá. „Hackeři se snaží využít jakékoli příležitosti získat osobní údaje či přístupová hesla. V poslední době se stále častěji setkáváme s napadením mobilního telefonu nebo s pokusy o vylákání osobních informací přes sociální sítě, kde je povědomí o zásadách bezpečnosti velmi nízké. Opatrnosti tak není nikdy nazbyt,“ uzavírá Pavel Bašta.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Klienti mohou k platbě online využívat službu Click to Pay

Obrázek: Žena u notebooku Klienti Monety mohou k platbě online využívat službu Click to Pay, kterou banka nabízí ve spolupráci se společností Visa. Na e-shopech podporujících tuto metodu placení tak odpadá potřeba zadávat platební údaje své karty. Ty se do služby ukládají v zašifrované...

Produktové novinky bank v dubnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Hvězdy FP Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu dubna letošního roku oznámily Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Generali Česká pojišťovna, Komerční banka...

ČSOB nabídne klientům cukr a bič

Obrázek: Aplikace Revolut pro mladé ČSOB přichází v květnu s odměnami za aktivní využívání účtu. Na druhé straně od července dojde ke zdražení řady produktů a služeb spojených s běžným účtem, platebním stykem...

Aplikace Revolut je lákavá pro čím dál tím více mladých zákazníků po celém světě

Obrázek: Aplikace Revolut pro mladé Aplikaci Revolut <18 nyní používají více než 2 miliony mladých zákazníků po celém světě a po zahrnutí opatrovníků činí počet uživatelů celkově více než 3,5 milionu. V České republice vzrostl počet uživatelů <18 za poslední rok o 67 %...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz