Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Další sazba DPH: komu vlastně pomohla?

13.8.2015  |  Zdeněk Bubák, zpráva TaxVision
  


Daně - DPHPřinášíme vám pohled odborníků ze společnosti TaxVision na problematiku tzv. druhé snížené sazby DPH (desetiprocentní). Znamená kýžený přínos pro potřebné v podobě snížení cen zboží? Jak je to s administrativní náročností spojenou se zavedením další sazby DPH - v pořadí třetí?



Praktické dopady druhé snížené sazby DPH jsou po sedmi měsících užívání jen stěží postřehnutelné. Snížení cen pro koncové uživatele u vybraných produktů nenastalo, naopak mírné zvýšení zisků zaznamenali někteří podnikatelé. Výrobcům, prodejcům i dovozcům zboží, které patří nebo může patřit do 10procentní sazby DPH, navíc přibyly náklady na složitější administrativu.


„Negativum nové sazby DPH vidím především v náročnější administrativě a dále v obtížném rozlišení zboží, na které se skutečně vztahuje supersnížená sazba DPH 10 procent a které zůstává v původní snížené sazbě 15 procent,“ míní Blanka Štarmanová, daňová poradkyně společnosti TaxVision. „Náročnější administrativa spojená s novou kategorizací produktů stojí podnikatele vícenáklady, které promítají do nových ceníků. Koncových uživatelů se proto snížení DPH kromě výjimečných případů nijak nedotklo.“

Většina léků po zavedení supernízké sazby nezlevnila



Podle analýzy Státního ústavu pro kontrolu léčiv zaplatily zdravotní pojišťovny za léky v prvním čtvrtletí tohoto roku o 670 milionů korun méně než loni a pacienti ušetřili na doplatcích téměř sto milionů korun. Kritici však namítají, že až polovina léků ve volném prodeji, jejichž ceny nejsou regulovány státem, vůbec nezlevnila. Buď je zdražili výrobci, nebo stoupl zisk lékáren. Totéž platí i u dětských výživ a produktů pro lidi s nesnášenlivostí lepku.

Pozitiva hledejte u knih



Kýženou vzpruhu přinesla supersnížená sazba DPH snad jen knižnímu trhu. Ten hlásá jak větší poptávku po knihách, tak levnější publikace. Jak uvádí Svaz knihkupců a nakladatelů, ještě důležitější změnou je, že se nyní na pultech objeví více kvalitních knih pro užší publikum, které by dřív být vydány nemohly. Šance se tak naskytla pro odbornou literaturu nebo neznámé nadějné spisovatele.

„Nakladatelé uplatní 10procentní DPH u tištěných knih. Různé prospekty a brožury však zůstávají na hranici 15 procent, což může v praxi opět činit problémy. Každý produkt je třeba posuzovat individuálně a jistě ještě nějaký čas potrvá, než se vše plně konkretizuje – co ještě lze považovat za tištěnou knihu a co už za časopis,“ upozornila Blanka Štarmanová.

Bezlepkové potraviny a dětská výživa bez zlevnění pro koncové spotřebitele



Avizovaného snížení cen si nevšimli celiaci – lidé s nesnášenlivostí na lepek. Těm měla supernízká sazba DPH alespoň mírně ulevit v nákladech na potraviny, které jsou cenově vysoko nad běžnými komoditami. „Desetiprocentní sazba se však nevztáhla na věci denní spotřeby, jako je například chléb, ale pouze na suroviny, ze kterých se bezlepkové produkty vyrábějí, tedy mouku, různé směsi na pečení, strouhanku a podobně. V takových případech se pětiprocentní úleva na dani rovná haléřům až korunám, které pohltí klasická inflace, takže spotřebitel ani žádné zlevnění nemůže poznat,“ uvedla Blanka Štarmanová.

Ani další z vybraných skupin produktů – dětská výživa – se s poklesem cen pro koncové uživatele nesetkala, ze snížené sazby DPH profitují spíše výrobci. „Rozlišení nízkých sazeb DPH u příkrmů pro nejmenší je velmi záludné a administrativně nákladné. Kojenecká mléka spadají do 10procentní sazby, u kojeneckých kaší už to však není tak jednoznačné. Suchary, již hotová kojenecká mléka či zeleninové příkrmy zůstávají s DPH na 15 procentech. Každý produkt každé značky je jiný a zákon jej přesně nedefinuje, proto je velmi obtížné u některých produktů stanovit, do které sazby patří,“ popsala Blanka Štarmanová.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka

Obrázek: Stupně vítězů bankovních účtů Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...

Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?

Obrázek: Hodiny a peníze I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...

Banky prodlužují garance úroků na spořicích účtech: U Monety máte jistotu až do března 2026

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze Banky v prosinci ponechaly úrokové sazby na spořicích účtech na stejné úrovni jako v předchozím měsíci, pouze prodloužily platnost garancí. Některé banky lákají klienty na sazby platné až do konce prvního čtvrtletí roku 2026. Pro střadatele je to důležitá informace...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies