Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jak přehledné nebo složité, či dostupné jsou sazebníky českých bank?

12.1.2016  |  Zdeněk Bubák, analýza Institutu FG
  


Sazebníky bankPřinášíme vám informace o studii, kterou provedl Institut finanční gramotnosti a jež se zabývala přehledností a dostupností sazebníků bank. Můžete se podívat na hodnocení každé banky ve fotogalerii připojené k článku. Nejlépe informace určené pro své klienty prezentují Air Bank, ZUNO Bank a Equa bank.



Institut finanční gramotnosti (Institut FG) zanalyzoval koncem minulého roku přehlednost, jednoduchost a dostupnost sazebníků jednotlivých bank působících v České republice. Předmětem zkoumání byla především dostupnost informací, struktura sazebníku a jeho složitost.

Téměř každá banka ve své komunikaci používá tvrzení, že její nabídka služeb je pro zákazníky „jednoduchá a srozumitelná“. Pro takto obecné tvrzení neexistoval objektivní důkaz. Institut FG vytvořil metodiku, která by měla nestranně změřit složitost poplatkové struktury. Poprvé tak lze na českém trhu posoudit, zda tvrzení finanční instituce o „jednoduchosti“ produktové nabídky a jejich služeb je oprávněné nebo se jedná o zavádějící tvrzení.

Analýza je vytvořena pro 10 bank s nabídkou produktů pro retailové klienty.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 3,80 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 3,1 % p.a. u ročního vkladuvíce
CHYTRÝ účet - s odměnou 6 x 500 Kčvíce
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 3 % p.a.více


Dostupnost informací



Byl posuzován způsob zveřejnění sazebníku poplatků na webu banky:

  • Dostupné snadno:
PDF sazebník (všechny jeho části) dostupný z hlavní produktové stránky k běžnému účtu na 1 kliknutí
  • Dostupné obtížně:
PDF sazebník (všechny jeho části) dostupný z hlavní produktové stránky k běžnému účtu na 2 kliknutí
  • Skryté:
PDF sazebník (všechny jeho části) dostupný z hlavní produktové stránky k běžnému účtu na 3 kliknutí a více

Struktura sazebníku



Jaká je strukturu sazebníku poplatků?

  • Jeden dokument:
Sazebník poplatků je tvořen jediným souborem (PDF)
  • Více samostatných dokumentů
Sazebník poplatků je rozdělen do více samostatných souborů (např. běžný účet, platební styk, debetní karty atd.)

Složitost sazebníku



Všechny části sazebníku týkající se běžného účtu a souvisejících služeb (platební styk, platební karty) převedli autoři studie do textového editoru MS Office Word. Pomocí nástroje „Počet slov“ zjistili počet znaků včetně mezer. Vydělením číslem 1 800 získali počet normostran a výsledek zaokrouhlili na celé stránky nahoru.

Jaký je sazbeník z hlediska počtu slov?

  • Srozumitelný:
1-2 normostrany
  • Složitý:
3-5 normostran
  • Nesrozumitelný:
6 a více normostran

Sazebník je jedním z mnoha dokumentů, se kterými by se měl spotřebitel seznámit (společně s obchodními podmínkami, podmínkami pro přímé bankovnictví, platební karty atd.) Sazebník srozumitelného a jednoduchého produktu by tak neměl být delší než 2 normostrany (v praxi 1 strana A4).

Nicméně je třeba k výše uvedenému doplnit, že banky s více produkty a složitějšími produkty budou mít přirozeně sazebníky složitější než banky s méně produkty, které nejsou tolik komplikované (pozn. redakce).

K omezení tohoto vlivu autoři analýzy délku textu započítávali jen u vybraných produktů ze sazebníku: běžné účty, výpisy, platební karty debetní vč. nálepek, tuzemský/zahraniční platební styk, elektronické bankovnictví, služby banky spojené s běžným účtem (kontokorent, pojištění,…).

Délka textu neměla vliv u těchto produktů: termínované a spořicí účty, hotovostní platební transakce, směnárenská činnost, operace s bankovkami a mincemi, šeky, bezpečnostní schránky, úvěrové produkty (hypotéky, spotřebitelské karty, kreditní karty, atd.), ostatní produkty (podílové fondy, pojištění nesouvisející s platebními kartami a účtem, atd.).

Délka se započítávala také jen u položek a hodnot sazebníku, vysvětlujících textů, marketingových sdělení a u odkazů na jiné dokumenty. Nezapočítávala se u názvu dokumentu, obsahu dokumentu, textu v logu banky, u číslování stránek, u oficiální patičky a záhlaví, číselném označení dokumentu a účinnosti sazebníku.

Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde

Výsledky



Jsou informace o poplatcích snadno dostupné pro spotřebitele?



Měřitelným kritériem dostupnosti je počet „kliků“ z produktové stránky k běžnému účtu vedoucí k zobrazení PDF dokumentu se všemi poplatky. Pouze menší část bank (4) nabízí odkaz na tento dokument přímo z produktové stránky. Stejný počet bank (4) vyžaduje 2 kliknutí a u zbylých (2) bank je cesta k dokumentu ještě delší.

Nejlépe si v tomto ohledu vedly Air Bank, Fio banka, mBank a Raiffeisenbank.

Jsou všechny potřebné informace v jednom dokumentu?



9 z 10 bank má jeden sazebník poplatků zahrnující všechny služby a poplatky. Pouze 1 banka, a to Česká spořitelna, nemá souhrnný sazebník poplatků pro aktuálně nabízené služby/produkty.

Jsou sazebníky poplatků srozumitelné pro spotřebitele?



Délka sazebníku/ceníku většiny bank není přizpůsobena průměrnému zákazníkovi, který nechce studovat dlouhé dokumenty se stovkami položek. U 6 bank je počet příslušných normostran 6 a více, maximem je 27 normostran textu.

Zároveň mladší banky na trhu ukazují, že poplatková struktura může být definována jednoduše. Leadrem ve srozumitelnosti je Air Bank, která nabízí klientům jednoduché podmínky – rozsah sazebníku na jedinou stranu A4.

Nejlepších výsledků ve srozumitelnosti dosáhly Air Bank, ZUNO Bank a Equa bank.

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Co je Institut finanční gramotnosti?
Je to nestátní nezisková skupina, tvořená odborníky z oboru osobních financí. Analytické výstupy jsou určeny pro spotřebitelské organizace, novináře, orgány dohledu nad finančním trhem, zákonodárce a analytická oddělení komerčních finančních společností, ať již z řady poskytovatelů finančních služeb, tak i distributorů. Cílem analýz je podat nezkreslený pohled na danou oblast osobních financí s využitím standardních vědeckých postupů.

Výsledky všech bank najdete v přehledu níže nebo v galerii




Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -

Výsledky studie Institutu FG ohledně sazebníků bank
Autor: Institut FG
- Klikněte pro zvětšení -



      
  





všechny články
Dále v rubrice

Banky rozšiřují nabídku odměn i pro děti, co jim nabízejí?

Obrázek: Hodiny a peníze Banky se snaží zaujmout jak nové, tak stávající klienty prostřednictvím finančních odměn, slev i různých soutěží. Některé banky obracejí svou pozornost stále častěji na nejmladší klienty. Dětem nabízejí bonusy za založení účtu a zapojují je do speciálních soutěží...

Bankovní aplikace se znovu posouvají: Air Bank i Raiffeisenbank přinášejí praktické novinky

Obrázek: Kreditní karta Air Bank i Raiffeisenbank přinášejí svým klientům další vylepšení mobilního bankovnictví. Zatímco Air Bank představila přehlednější „Chytrý přehled“ a rychlejší přístup k nejpoužívanějším funkcím, Raiffeisenbank se zaměřila na praktické změny...

Produktové novinky bank v květnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu května letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka...

Známe nejlepší spořicí účty a termínované vklady

Obrázek: Růst peněz Na začátku června 2025 nabízejí banky na spořicích účtech stále nejvyšší úrokové sazby mezi 3 % a 4 % p.a., přičemž se konkrétní sazba odvíjí od výše vkladu a splnění určitých podmínek. Termínované vklady mají obvykle nižší úročení, ale poskytují fixní sazbu...

všechny články v rubrice









   
 
CHYTRÝ účet
s bonusem až 3 000 Kč
Raiffeisenbank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies