Analýza nabídky pojišťoven: Téměř žádné nové produkty, důraz na online komunikaci a domácí mazlíčky
| 20.6.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva Nejlepší banka, Nejlepší pojišťovna | |
Jaké jsou nejčastější novinky nabízené letos pojišťovnami? Jednoznačným trendem se staly kalkulátory cen pojištění, produkty a služby se stále více přesouvají do online sféry a přibyly novinky v oblasti pojištění domácích mazlíčků. Taková jsou zjištění, která vyplynula z analýzy nabídky produktů a služeb pojišťovacích domů realizované v rámci výzkumu Nejlepší banka 2016 a Nejlepší pojišťovna 2016.
Analýza pojišťovacího trhu, kterou realizovala agentura Datank v rámci výzkumu Nejlepší banka 2016 a Nejlepší pojišťovna 2016, ukázala, že pojišťovny nové produkty a služby spíše nepřidávají a zůstávají na svém. V meziročním srovnání produktové nabídky pojišťoven nejsou pozorovatelné žádné výraznější změny. Nicméně lze s jistotou říci, že v oblasti životního pojištění je nejrozšířenějším produktem investiční a rizikové životní pojištění a v oblasti neživotního pojištění se setkáme nejčastěji s pojištěním domácnosti, odpovědnosti nebo s cestovním pojištěním. reklama

|
 Některé pojišťovny v nabídce stále zdánlivě zaostávají, avšak je tomu opravdu tak? „Termín, že některé pojišťovny zaostávají, nemusí být přesný. Mnohé z nich neprovozují některá rizika vědomě, protože se jim ekonomicky nevyplatí. Větší pojišťovny tak mohou krýt případnou neekonomičnost z jiných typů pojištění a udržování těchto může být hlavně marketingová záležitost. Dalším argumentem je, že některé pojišťovny se specializují na určitý segment, a tak nemají motivaci dělat vše,“ vysvětluje situaci na trhu produktů a služeb Tomáš Síkora, expert na pojišťovnictví a zprostředkování finančních produktů. Kalkulátory cen pojištění jsou v kurzu „Jednoznačným trendem posledních let je kalkulátor ceny pojištění, který ma cíl především pomoci klientovi se zorientovat v nabídkách a nastínit mu případnou cenu pojištění,“ uvádí Marek Čáp, vedoucí sektoru pojišťovnictví, který odpovídá za služby interního auditu a řízení rizik ve společnosti KPMG. U životního pojištění nabízí možnost vypočítat cenu přímo na webových stránkách pouze tři pojišťovny. Přehled životního pojištění najdete zde Jinak je tomu u produktů neživotních, kde je tato služba daleko rozsáhlejší. A u kterých produktů se s kalkulátorem setkáme nejčastěji? Nejčastěji můžeme spočíst cenu cestovního pojištění a pojištění domácnosti nebo nemovitosti. Význam pro pojišťovny je logický. Pokud si klienti nebudou moci na webu pojišťovny sami zkalkulovat cenu pojištění, resp. nastavit parametry a především pojištění pak online i sjednat, klesá tržní potenciál dané pojišťovny. Přehled neživotního pojištění najdete zde „To vše jde ruku v ruce zejména s přístupem k online řešení pro zprostředkovatelské firmy, jejich obchodníky i zákazníky. Boj o distribuci bude směřovat v budoucnu do technologií,“ dodává Síkora. Přehled autopojištění najdete zde „Důležitým úkolem pojišťoven je rozvíjet nové formy online komunikace, neboť o vztah s existujícími i potenciálními klienty mohou snadno přijít s nástupem FinTech startupů, kterým moderní platformy pro digitální interakci umožňují vést s uživateli smysluplný a efektivní dialog,” podotýká Jaroslav Peyerl, odborník na finanční sektor IBM ČR. Domácí mazlíčci jako symbol nové doby V průběhu roku nastal nárůst pojištění domácích mazlíčků. Zatím hlavně psů a koček. „Toto zjištění nás velice zaujalo, protože doposud se tyto produkty a služby objevovaly jen minimálně a nárůst v minulém roce byl více než vysoký,“ říká analytička agentury Datank, Gabriela Šamanová. Čím si to můžeme vysvětlit? „Nejsem specialista na domácí mazlíčky, ale domnívám se, že to souvisí s poptávkou klientů a tím, že někteří páníčci pečují o své mazlíčky více než o sebe. Mají tito páníčci životní pojištění?“ dodává s úsměvem Čáp. U třech pojišťoven ze sedmi, které tuto službu nabízejí, je možné dokonce sjednat pojištění online. Jde však spíše o současný a do budoucna nepříliš ekonomicky udržitelný trend a progresivní rozvoj můžeme čekat spíše u jiných druhů pojištění. „Podle mého názoru bude růst především pojištění odpověnosti za škodu. Dále to určitě budou kybernetická rizika a rizika spojená s ochranou dat,“ dodává Síkora. Jaroslav Peyerl z IBM je přesvědčen, že „se zlevněním všemožných senzorů dojde k praktickému nasazení pojistných produktů založených na měření a sběru dat, ať již v autopojištění (pojistné dle skutečného nájezdu a stylu řízení) nebo pojištění majetku („inteligentní“ budovy, domácnosti, aj.), kde real-time data poslouží k prevenci škod i v procesu jejich likvidace.“ Online „nikdy“ nenahradí osobní kontakt Nejspíše nikoho nepřekvapí, že možnost sjednat pojištění online na webových stránkách případně přes infolinku pojišťovny je daleko častější u produktů neživotního pojištění. Nejčastěji je tímto způsobem sjednáváno cestovní pojištění, pojištění domácnosti a odpovědnosti. Méně často lze online uzavřít havarijní pojistku nebo pojištění úrazu. Meziročně nejvíce přibyla možnost online sjednání pojištění nemovitosti. Jak to však bude do budoucna s přechodem životního pojištění do online sféry? Vyhledejte si nejvýhodnější pojištění pro zajištění vašich rizik „V nejbližší době k tomu spíše nedojde. Pro komplexní životní pojištění není internet vhodný distribuční kanál. Domnívám se ale, že jednoduché rizikové životní pojistky mají budoucnost a najdou na internetu své místo,“ uvádí Čáp. Podle předpokladů bude nová mladá generace za 10-15 let kupovat komoditní produkty hlavně online. „Znamená to, že kdo nebude budouvat online řešení a webové služby, bude mít konkureční nevýhodu. Nejde jen o přímý webový prodej, ale i o nástroje pro obchodníky. I vzhledem k ochraně spotřebitele bude nutné produkty více srovnávat a k tomu jsou online technologie jediným smysluplným řešením,“ uvádí Síkora. Jaké akce, slevy a bonusy právě pojišťovny nabízejí? Spoléhat však na okamžitý přechod do onlinu by byla pošetilost, avšak postupný přechod produktů a služeb do internetové sféry se dá očekávat nejen v oblasti pojišťovnictví. „Určitě to nebude revoluce, ale spíše evoluce. Online u některých zákazníků přímý kontakt s člověkem nikdy nenahradí,“ dodává Čáp. „Pojišťovny se proto potřebují připravit na neustále rostoucí objemy dat, která jsou a budou k dispozici, aby je mohly rychle a levně získávat, analyzovat a využít pro posílení své konkurenční výhody oproti novým, nezávislým hráčům, kteří budou z podstaty velmi přímočaří,“ uzavírá Peyerl.
všechny články | |
Dále v rubrice
Zranění na chodníku v zimě: kdo nese odpovědnost a jak získat odškodnění
Zimní období přináší zvýšené riziko uklouznutí a úrazů na chodnících. Kdo ale v takových případech nese odpovědnost a kdy má zraněný nárok na odškodnění? Rozhodující je, komu chodník patří, kde k úrazu došlo a zda byla splněna povinnost zimní údržby...
|
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
Zimní nehody a škody: kdy pomůže havarijní a úrazové pojištění
Mrazivé počasí výrazně zvyšuje riziko nehod a škod na majetku i zdraví. Ne vždy je jasné, kdo nese odpovědnost a kdy má člověk nárok na náhradu škody. V mnoha případech se tak vyplatí kvalitní havarijní či úrazové pojištění...
|
Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě
Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...
|
všechny články v rubrice
|