Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Prosincové informace z pojišťoven

15.12.2011  |  Zdeněk Bubák


Co je nového v pojišťovnách v polovině prosince? To se dočtete v následujících řádcích. Uniqa pojišťovna představuje deset nejčastějších škod v období adventu, vánočních a novoročních oslav. Dále nás seznamuje s nejneobvyklejší pojistnou událostí roku 2011. ČSOB Pojišťovna vyhodnotila nejčastější úrazy při zimní dovolené a poukazuje na zvyšující se počet tzv. chodníkových úrazů. Kooperativa pojišťovna upozorňuje na nebezpečí požárů o Vánocích a na Silvestra a na zvýšené nebezpečí nehod na prvním sněhu. Allianz přináší mapu nejrizikovějších míst pro řidiče. Česká pojišťovna podpořila vývoj aplikace pro chytré telefony ve spolupráci s Horskou službou. Pojišťovna České spořitelny informuje o částce, kterou vyplatila klientům za pojištění schopnosti splácet úvěr.

Deset nejčastějších škod adventu, vánočních a novoročních oslav

Čekají nás nekrásnější svátky, ale ještě předtím pro většinu z nás začalo nejhektičtější období roku. Aby svátky opravdu proběhly podle našich představ, musíme překonat při přípravách na ně a během nich mnohé nástrahy, pro tento čas velmi typické. Deset nejčastějších zpracovala podle svých škodních statistik UNIQA pojišťovna.

1. Vánoční úklid a výzdoba
Většina českých hospodyněk absolvuje před vánočními svátky doslova uklízecí maratón. Vyklízejí se skříně, okna se musí lesknout, prachovkou je třeba dosáhnout i tam, kam celý rok nezabloudí, a nakonec domácnost nebo dům ještě slavnostně vyzdobit! Úrazy při úklidu jsou po zraněních z rekreačního sportu druhé nejfrekventovanější mezi událostmi tohoto druhu ve volném čase, přičemž dominuje období listopadu a prosince a pády ze štaflí. Chcete-li si svůj dům vánočně osvětlit, pozor na pravidla pro práci s elektrickým proudem a zkontrolujte si elektroinstalaci.
2. Svíčky a adventní věnce
V minulosti hasiče zaměstnávaly požáry způsobené svíčkami na vánočních stromcích. Zatímco ještě před deseti lety pojišťovna každoročně evidovala i stovky škod tohoto druhu, v posledních letech jich bývá méně než deset. Zato se stalo trendem více zapalovat svíčky během adventu, zejména na adventních věncích. Takže zatímco ubylo požárů domácností od vánočního stromečku během poslední dekády prosince a prvního lednového týdne, nyní se škody rozložily prakticky na celý prosinec a leden. Užitečný tip: schovejte zápalky a zapalovače z dosahu svých dětí a poučte je, aby si nevytvářely vánoční atmosféru bez Vašeho dozoru. Jinak se může stát, že při příchodu z práce potkáte u vás doma nejprve hasiče.
3. Nehody chodců
Advent je tradiční období nákupních dostihů. Někdo je absolvuje pěšky, jiný jede autem. Ale všichni mají společné jedno: myslí na vše, co je třeba ještě koupit, zařídit, koho čím obdarovat, jak stihnout to či ono. Přitom se ve spěchu méně soustředí na běžné úkony, realizované běžně stokrát a tisíckrát. Chodci vstupují bez rozhlédnutí do vozovky, nervózní řidiči ve šňůrách a v pruzích vedle sebe mohou přehlédnout lidi na přechodu nebo proplétající se hadem vozidel. V prosinci každoročně přibývá chodců sražených na ulici ve městech.
4. Sváteční řidiči
Těsně před Vánoci a mezi vánočními a novoročními svátky se vydávají na cesty sváteční řidiči – jedou s rodinou na hřbitov a na návštěvy blízkých a přátel. V té době jsou komunikace plnější než jindy a riziko střetu je vyšší. Sváteční řidiči nemají tak dobře zažité návyky, nereagují tak rychle jako ostřílení mazáci silnic. V této době pojišťovna registruje až o čtvrtinu více střetů vozidel a parkovacích škod. Jsou sice zpravidla menší a „jen plechové“, ale přece si nechceme zkazit svátky úvahami, jak dát zase vše do pořádku.
5. Vodovodní škody
Tyto škody nemají sice nic společného s Vánoci jako takovými, ale jsou typické pro toto období a ve svém důsledku mohou Vánoce pokazit. Vodovodní škody vznikají prasklým potrubím, nejčastěji způsobeným náhlým výrazným poklesem teploty. Jsou to nejčastější zimní škody v pojištění domků a domácností. Nezapomněli jste náhodou při zazimování Vaší chaty nebo chalupy vypustit vodovodní systémy? Vytápíte dočasně neobývaný objekt alespoň tak, aby voda nezamrzla? Máte ve Vašem domě systém ústředního topení zajištěn nemrznoucími prostředky, odjíždíte-li na dovolenou?
6. Konzumace alkoholu
Svařák u stánku, grog na zahřátí, přípitek s přáteli. To prostě k tomuto období patří. Ale pozor: vždy promyslete, jaký program bude následovat. Zda nebude potřeba někoho odvézt autem, zda se nechystáte sportovat. Pověstná „jedna sklenička“ už byla příčinou mnoha nehod a úrazů, a navíc často nezůstalo jen u jedné. Kromě zranění a komplikací pamatujte na to, že má-li alkohol příčinnou souvislost se vznikem škody nebo její výší, může Vás pojišťovna potrestat zkrácením pojistného plnění. Moderním nešvarem je kromě jízdy autem dnes hlavně lyžování pod vlivem alkoholu, na které není dosud obecně nastaven účinný postih.
7. Vloupačky do rekreačních objektů
Chaty a chalupy jsou v zimním období terčem vloupání častěji než v jiných ročních obdobích, zejména ty na samotě. Nezvaným hostům nahrává často neopatrnost klientů. Ponechají například volně přístupné žebříky, které umožňují vniknout do objektu z vyššího patra, které už není zabezpečené tak jako přízemí. Jiní mají jen tak na dvoře či v kůlně
uloženou sekeru nebo krumpáč, které mohou posloužit k vypáčení dveří či okenic. Často využívají chaty a chalupy jako dočasný útulek lidé bez trvalého bydlení nebo osoby na útěku. Ti je zpravidla „vyjedí“ a odnesou předměty, které mají nějakou cenu a dají se snadno prodat.
8. Krádeže nových dárků a vloupání do bytů
Zloději jsou na přelomu roku velmi aktivní. Podle zkušeností pojišťovny překvapivě více, než třeba v období letních dovolených. Částečně jim nahrává i kratší den – mohou páchat své kriminální aktivity pohodlněji pod rouškou tmy. Zase mnohdy těží z neopatrného počínání klientů: rodina si pořídí k Ježíšku nový televizor a notebook. Pokud obaly od nich viditelně odloží k popelnici, jako by vypsala zloději pozvánku. Ten už ví, kde se nachází zcela nové zboží, zná už značku, parametry a odhadne, kolik se na tom dá vydělat.
9. Silvestrovské oslavy
Bujaré veselí spojené s petardami a další pyrotechnikou může skončit smutkem. Největším nebezpečím jsou samozřejmě úrazy, často velmi těžké. Proto nezapomínejte na volných prostranstvích po sobě zbytky „munice“ po oslavě uklidit, aby se nedostala do nepovolaných dětských rukou. Spočítejte pečlivě všechny kousky jako chirurgický personál nástroje po operaci. A také dbejte na to, abyste svým ohňostrojem nepoškodili cizí majetek – v sousedních zahradách nebo vozidla zaparkovaná v ulici.
10. Moderní zloději řádí podle sociálních sítí
Nakonec jednu užitečnou radu, jak některým škodám účinně předcházet. Nebuďte příliš sdílní na sociálních sítích, nefoťte se s novými dárky, neinformujte o svém odjezdu. Nezapomeňte, že na sociálních sítích nebrouzdají bez Vašeho vědomí dnes jen personalisté, ale také nenechavci, kterým můžete výrazně zjednodušit jejich nekalé plány. U stále většího počtu odhalených pachatelů se policie a s ní i pojišťovna dozví, že přesné informace o oběti získal z jejího vlastního facebookového profilu nebo blogu. A tuto radu si vezměte k srdci všeobecně – tedy nejen na Vánoce.

UNIQA pojišťovna: nehoda Tatrabusu na Islandu nejneobvyklejší škodou roku

Během roku 2011 vyřizovala UNIQA pojišťovna desítky tisíc nejrůznějších pojistných událostí svých klientů. Jedna mezi nimi ale vybočuje v mnoha ohledech, a to jak příčinou, tak průběhem s aktivní obětavou účastí samotných postižených, a v neposlední řadě i dobrým koncem, jehož jsme byli v posledních dnech svědky.

Šestého srpna 2011 zůstane pro jedenáct účastníků turistického zájezdu na Island s cestovní kanceláří Adventura nezapomenutelným datem. Toho dne projížděli v expedičním speciálně upraveném vozidle Tatrabus novou trasu, kterou jim krátce předtím doporučil místní průvodce. Cesta vedla vodou po okraji jezera Blautulón poblíž obce Vik. I když cestu před Tatrabusem absolvovala vodou i jiná vozidla, což dokládaly stopy pneumatik na dně, právě Tatrabus se v jedné chvíli propadl níže, začal nabírat vodu a posléze se potopil.

Kritický okamžik dobře odhadl vedoucí zájezdu CK Adventura Roman Kozelka. Jakmile se vozidlo začalo potápět, okamžitě vyzval pasažéry k opuštění auta a organizoval jejich záchranu. Nebylo snadné se rychle zorientovat a dostat se na břeh, zvláště když teplota vody v jezeře nedosahovala ani 10 stupňů. Při přesunu všech účastníků z vody mu byl velmi nápomocen i klient CK Martin Lebeda. Jako profesionální voják účinně podpořil ostatní, aby doplavali na břeh a osobně pomohl několika dezorientovaným spolucestujícím. Vedoucí zájezdu Roman Kozelka a Martin Lebeda využili i poté svých zkušeností z extrémních situací a poskytli ostatním pomoc a podporu.

Ihned po události byla kontaktována asistenční služba UNIQA pojišťovny, u níž je Adventura pojištěna už od roku 1999, a řadí se mezi její nejvýznamnější klienty mezi cestovními kancelářemi. Další postup s ní byl průběžně konzultován a koordinován. Po návratu do ČR se rozběhlo vyřízení škody, které probíhalo paralelně z cestovního pojištění (zachraňovací náklady, škody klientů CK na zdraví a na majetku), povinného ručení Tatrabusu (zejména odpovědnost za škody na okolním prostředí způsobené potopením vozidla) a havarijního pojištění Tatrabusu (škoda na vozidle samotném). Jednotlivé škody byly likvidovány postupně tak, jak byly nahlášeny a dokladovány. V tuto chvíli je už valná většina nároků odškodněna, probíhá už pouze likvidace posledních dohlášených nároků z povinného ručení. Dosud bylo vyplaceno CK Adventura a jejím klientům pojistné plnění ve výši dva a čtvrt milionu korun.

Jen díky duchapřítomnosti a obětavosti vedoucího zájezdu Romana Kozelky a klienta CK Martina Lebedy se nestalo z této události tragické neštěstí. Za to patří oběma odvážným mužům velký dík. Zranění, která účastníci dobrodružného zájezdu utrpěli, byla spíše drobná. Z čistě pojistného hlediska tak dokázali tito dva muži svým činem ušetřit UNIQA pojišťovně velmi podstatné částky.

Dobrou zprávou na konec je i fakt, že se během podzimu podařilo zejména díky rychle vyplacenému pojistnému plnění od UNIQA pojišťovny poničený Tatrabus nejen vylovit, ale i opravit a znovu zprovoznit, aby už od příštího týdne sloužil dalším turistickým skupinám na zájezdech cestovní kanceláře.


Během zimní dovolené lidé stále více riskují, těžký úraz je nejčastější diagnózou

Stále dokonalejší lyžařské vybavení, reflexní prvky na kombinézách, přilby… Paradoxně úměrně se snahou se více chránit roste i počet vážných zranění na sjezdovkách. Ze statistik ČSOB Pojišťovny vyplývá, že ve více než polovině případů je příčinnou pojistné události v zahraničí během zimní dovolené těžký úraz.

„Úrazy hlavy, páteře, zlomeniny a další zranění tohoto typu tvoří více než polovinu zdravotních komplikací, které v rámci cestovního pojištění v zahraničí u našich klientů řešíme. Na druhém místě, ale už jen s třináctiprocentním zastoupením jsou onemocnění dýchacích cest,“ uvedl produktový manažer cestovního pojištění ČSOB Pojišťovny Vít Janouch.

Nejčastější zdravotní komplikace při zimní dovolené v zahraničí
Oblast zdravotního problému Četnost výskytu
Úrazy (hlavy, páteře, zlomeniny...) 54 %
Onemocnění dýchacích cest 13 %
Onemocnění zubů 8 %
Povrchová poranění 6 %
Onemocnění zažívacího ústrojí 6 %
Jiné 13 %
Zdroj: statistiky ČSOB Pojišťovny

Období chodníkových úrazů je tu - počet těchto zranění rok od roku roste

V průběhu zimy se to stane snad každému. Vyjdete z domu a bác, uklouznete po ledovce. V lepším případě si oprášíte oblečení a jdete dál. Bohužel ale rok od roku roste počet případů, kdy si lidé takto způsobí vážná zranění. Ze statistik ČSOB Pojišťovny vyplývá, že meziročně počet těchto případů vzrostl o více než čtvrtinu.

„Počet oprávněných nároků na odškodné z takových úrazů narůstá. V roce 2009 jsme ve městech, která jsou u nás pojištěna, vyplatili odškodné téměř dvěma stovkám poškozených lidí. Loni to už bylo zhruba 280 případů. V letošním roce zatím registrujeme 250 případů, ale očekáváme, že jich bude v tomto roce i přes 300, protože nejkritičtější období zimy teprve klepe na dveře,“ uvedla Iva Knapová, ředitelka Odboru služeb klientům neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny.

 
Zdroj: ČSOB Pojišťovna
Pozn.: v případě roku 2011 se jedná o odhad za celý rok

V případě takových úrazů se nejedná o malé částky. Plnění často přesahuje až 40 tisíc korun. „Pokud k bolestnému za zlomenou nohu, které činí cca 12 000 korun, přičteme i vyplacení ušlé mzdy, tedy rozdílu mezi mzdou poškozeného a tím, co mu je uhrazeno z nemocenské po celou dobu léčení, pak se celkové odškodné může vyšplhat až k částkám v řádů desítek tisíc korun,“ potvrdila Iva Knapová.

Za sypání chodníků a odklízení sněhu a ledu z nich jsou odpovědná města a obce. Některá z nich jsou pro případ těchto úrazů dokonce pojištěna prostřednictvím pojištění odpovědnosti za škodu. „Povědomí lidí, jak mají v takových situacích postupovat, sice narůstá, stále je ale vysoké procento případů, kdy odškodné platit nemůžeme. Buď na něj nevznikl nárok, nebo poškozený jednoduše nevěděl, jak věc řešit,“ sdělila Iva Knapová z ČSOB Pojišťovny

Ne každý pád na chodníku automatiky znamená vznik odpovědnosti za škodu a tím pádem nárok na odškodné. „Město nebo obec může být pojištěno proti takovým situacím nebo nemusí. Pokud není pojištění uzavřeno, město nebo obec posuzuje jednotlivé případy a v případě uznání své odpovědnosti pak plnění poškozenému vyplácí ze svých prostředků. V obou případech by poškozený neměl zapomenout pokusit se co nejobjektivněji zdokumentovat vznik a průběh škodné události. Může to znít absurdně, ale pokud člověk nabourá autem, také je pro případnou úhradu škody z pojistky důležité co nejpřesnější zdokumentování okolností nehody,“ uvedla Iva Knapová s tím, že pak je mnohem snazší pro obec či pojišťovnu posuzovat oprávněnost nároku na odškodné. Klíčové je v takových případech vždy rozhodnutí města, respektive správce komunikace, a to především v tom, zda odpovědnost za neschůdnost chodníku uzná či neuzná.

Jak by měl postupovat poškozený
  • Pokusit se (samozřejmě pokud zdravotní stav umožňuje; pokud ne, tak využít kolemjdoucí, rodinné příslušníky, známé, kamarády, kolegy) co nejobjektivněji zdokumentovat vznik a průběh škodné události:
    • Přesné místo vzniku škodné události
    • Přesné datum a čas vzniku škodné události 
    • Přesný a detailní popis okolností vzniku škodné události, věty typu „….všechny chodníky byly neuklizené, tak jsem upadl….“ pro posouzení nestačí - (upřesnit: sníh – jaká intenzita sněžení, jaká vrstva, zakryl nějaké nerovnosti povrchu, zakryl zmrazky ledu apod.; led – plošně ojedinělý nebo souvislý; výtluk – přibližné půdorysné a hloubkové rozměry, tvar, ostrost hran, materiál povrchu apod.)
    • Zajistit si kontakt na svědky vzniku a průběhu škodné události 
    • Pořídit fotodokumentaci místa vzniku škodné události (např. fotoaparátem v mobilu)
  • Prokázat výši vzniklé škody na zdraví doložením především následujích dokladů:
    • Posudek o bolestném 
    • Posudek o ztížení společenského uplatnění
    • Potvrzení o ztrátě na výdělku
    • Doložení výdajů v hotovosti, které související s léčením (jízdné do zdravotnických zařízení; doplatky za medikamenty a léčebné prostředky; regulační poplatky apod.)
  • Uplatnit vůči vlastníkovi pozemní komunikace (nejčastěji obce či kraje) nárok na náhradu škody na zdraví a doložit všemi výše uvedenými důkazy (jak o okolnostech vzniku škodné události, tak o rozsahu vzniklé škody na zdraví)

Kdy mám na odškodné nárok
  • Závada ve sjízdnosti/schůdnosti podstatně a výrazně vybočuje z aktuálního stavu pozemní komunikace
  • Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro uživatele pozemní komunikace nepředpokládatelná
  • Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro obec či kraj odstranitelná běžnou údržbou
  • Poškozený svůj pohyb (jízdu/chůzi) plně obezřetně přizpůsobil aktuálnímu stavu pozemní komunikace a aktuálním povětrnostním podmínkám
  • Obec či kraj neprokázaly, že nebylo v jejich objektivních mezích závadu ve sjízdnosti/schůdnosti odstranit/zmírnit/upozornit na ni
  • Nejedná se o tzv. vymezenou neudržovanou pozemní komunikaci
  • Nejedná se o účelovou komunikaci
  • Není dáno výlučné spoluzavinění na straně poškozeného

Pojišťovny v prosinci a lednu evidují dvojnásobek požárů

Období okolo Vánoc a Silvestra s sebou vždy nepřináší jen klid a pohodu. To každoročně pociťují pojišťovny, které v prosinci a lednu zaznamenávají velký nárůst požárů v domácnostech.

„Na přelomu roku pravidelně evidujeme razantní nárůst požárů. Například v prosinci a lednu 2010/2011 nám klienti nahlásili 332 požárů za 72 milionů Kč. Jedná se o dvojnásobek požárů oproti ostatním měsícům,“ říká Miroslav Novák, ředitel Úseku likvidace pojistných událostí majetku a odpovědnosti v pojišťovně Kooperativa.

Dříve se často stávalo, že došlo ke vznícení vánočního stromečku od svíček nebo prskavek. V dnešní době lidé využívají na stromečky spíše elektrické osvětlení, takže nebezpečí jejich vznícení je menší. „Typický požár vzniká od adventních věnců, tedy propálení ubrusu, koberce, popálení nábytku apod. Většinou jedná o malé škody, okolo 15 tisíc korun,“ doplňuje Miroslav Novák

Podle informací hasičů se teplotní režim svíčky pohybuje v rozmezí 640 až 900 °C a doba hoření je dle délky a síly svíčky 2 – 9 hodin. Tyto hodnoty jsou dostatečné k zapálení materiálů používaných na výrobu okrasných věnců a následně jídelního dřevěného nábytku. „Letos jsou lidé prozatím opatrnější, evidujeme jen 12 požárů, z toho 3 způsobily vánoční svícny,“ říká Miroslav Novák.   

Bohužel každý rok dochází k několika totálním škodám, kdy od svícnu nebo pyrotechniky shoří celý byt nebo dům. „Letos například velkou škodu způsobilo vypouštění tzv. „Lampionů štěstí“. Při  hromadném vypouštění ve Zlíně jeden z lampionů zapálil budovu, na kterou spadl. Požár způsobil škodu přesahující 2 miliony korun,“ upozorňuje Miroslav Novák.

Pojištění proti požáru je například u Kooperativy zahrnuto již v základní variantě pojištění domácnosti nebo nemovitosti. Nicméně, klient nesmí porušovat povinnosti, které vyplývají z návodu na použití (pyrotechniky nebo topidel), a nesmí to dovolit ani dalším osobám (např. účastníkům domácího večírku). „Pokud by taková neodborná manipulace, například použití venkovní pyrotechniky v bytě, měla podstatný vliv na vznik požáru, může pojišťovna pojistné plnění přiměřeně snížit,“ upozorňuje Miroslav Novák.

Pozor na první sníh - přináší razantní nárůst nehod


První větší sněhová nadílka se blíží, řidiči by měli rychle přepnout na zimní provoz. Jak vyplývá ze statistik pojišťoven, první sníh přináší podstatně zvýšené riziko dopravních  nehod. 

„Na začátku zimy registrujeme zejména ve městech rapidní nárůst tzv. plechových škod, ke kterým dochází v malých rychlostech. Kritické jsou hlavně dny, kdy napadne první sníh. Až teprve pak většina řidičů začíná řešit zimní výbavu vozidla, včetně pneumatik,“ říká Milan Gregor, ředitel Úseku likvidace pojistných událostí motorových vozidel.

Vloni motoristé zaznamenali první sněhovou nadílku v průběhu posledního listopadového víkendu. Jen Kooperativa v tyto dny evidovala přes 1300 škod, které klientům vznikly při dopravní nehodě. Běžně přitom klienti Kooperativy hlásí cca 700 škod denně, jednalo se tedy o téměř stoprocentní nárůst. Nejčastější příčinou nehod bylo nezvládnutí řízení na kluzké vozovce a nedobrzdění za vpředu jedoucím vozidlem. „Velký nárůst nehod zaznamenáváme u vozů s pohonem všech kol. Jejich trakční schopnosti jsou díky systému 4x4 výrazně lepší, ale brzdná dráha je i díky vyšší hmotnosti naopak většinou delší. To si jejich řidiči neuvědomují,“ doplňuje Milan Gregor   
 
Letos ale těmto motoristům kromě pokuty od Policie hrozí i další postih. „Pokud dojde k nehodě  v období, kdy je zákonem stanovené použití zimních pneumatik, budeme pečlivě posuzovat, jestli vozidlo mělo vhodné pneumatiky. Pokud zjistíme, že použití nevhodných pneumatik mělo rozhodující vliv na vznik nehody, můžeme u havarijního pojištění krátit pojistné plnění - většinou požadujeme dvojnásobnou spoluúčast,“ upozorňuje Milan Gregor.

U povinného ručení poškozenému pojišťovna vyplatí pojistné plnění, které mu přísluší. Viníkovi, který použil nevhodné pneu, hrozí od pojišťovny postih až ve výši toho, co pojišťovna poškozenému plnila.

„Neznamená to ale, že v případě nepoužití vhodných pneumatik budeme pojistné plnění krátit automaticky. Každý případ individuálně posuzujeme. Například v loňském roce jsme řešili pouze dva případy, kdy k nehodě došlo vinou nevhodně použitých pneumatik. V obou případech jsme klientům krátili pojistné plnění z havarijního pojištění,“ doplňuje Milan Gregor.

Allianz automapa varuje řidiče

České silnice čím dál častěji lemují pomníčky, květiny a svíčky. Těchto smutných míst bohužel rok od roku přibývá. V České republice totiž existují lokality, které mají oproti jiným  velmi nepříznivou nehodovou bilanci a co je ještě závažnější, na jejichž smutném kontě končí lidské životy a zdraví. Allianz pojišťovna proto ve svém unikátním projektu „Allianz Automapa“ doslova zmapovala pro motoristy nejkritičtější lokality na dálnicích, rychlostních silnicích a komunikacích I. třídy, při jejichž průjezdu by si měli řidiči dávat obzvlášť pozor. Na rozdíl od jiných projektů, které silnice známkují podle subjektivního hodnocení, však tento vychází ze statistických údajů databáze dopravních nehod s vážnými následky v podobě těžkých zranění, nebo úmrtí a jejich lokalizace. Jde o první počin právě vznikajícího Allianz Nadačního fondu, jehož hlavní náplní je podpora bezpečnosti silničního provozu.

Projekt sledoval zejména havárie, které se udály za poslední tři roky a kvůli eliminaci náhodných jevů vyhodnocoval existenci alespoň dvou na sobě navzájem zcela nezávislých dopravních nehod s těžkými následky. „Tato místa byla porovnána i s četností dalších, drobnějších dopravních nehod v dané lokalitě. Z celkového množství těchto nehodových míst byl sestaven žebříček 20 nejrizikovějších oblastí,“ představil projekt člen správní rady Allianz Nadačního fondu Tomáš Vysoudil. „Stejně budeme postupovat i v dalších letech, protože Allianz Automapa bude neustále aktualizována,“ dodal Vysoudil.
 
Podle jaké metodiky byla hodnocena riziková místa?

Pořadí závažnosti jednotlivých nehodových lokalit bylo stanoveno podle čtyř hlavních kritérií, mezi něž patří počet nehod, při kterých došlo k smrtelnému, nebo těžkému zranění, závažnost těchto zranění, počet osob, které úrazy utrpěly a počet ostatních nehod v dané lokalitě.

Černé prvenství mají střední Čechy

V 20 nejkritičtějších lokalitách se vyskytuje nejčastěji Středočeský kraj - 4x, Plzeňský a Olomoucký kraj 3x, dvakrát pak Zlínský, Královehradecký, Jihomoravský a Jihočeský kraj
a po jedné lokalitě má Karlovarský a Ústecký kraj. Ostatní kraje se mezi nejkritičtějšími místy nevyskytují vůbec. „Přestože jde povšechně o velmi rozdílné oblasti i nehody, z celkových čísel je možné identifikovat několik obecnějších závěrů i specifik pro jednotlivá místa. Většina nehod v kritických lokalitách se stala ve dne, na suché vozovce a karambol zavinil řidič motorového vozidla, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl Tomáš Vysoudil.

Odhalena specifická místa alkoholových, nočních a „mokrých“ nehod

Ale byly samozřejmě výjimky – alkohol se skutečně „podepsal“ na 13 nehodách, ve dvou lokalitách hned dvakrát, a to v Plzeňském kraji na silnici I/22 ve Spáňově a v Královehradeckém kraji na silnici I/33 v Jaroměři. Většina nehod se stala ve dne, jedno území však bylo výjimečné a všechny nehody se tu staly v noci, a to na silnici I/26 v Babylonu v Plzeňském kraji. Jak již bylo uvedeno, většina nehod se stala na suché vozovce, ale i zde najdeme výjimky, kdy úplně všechny, případně dominantní část nehod, byla na mokré vozovce. Například ve středočeských  Makotřasech, to bylo 6 nehod z 8, v Jaroměři 3 nehody ze 4.

Srážky s chodci a pevnými překážkami

Rizikové lokality se obvykle nacházely mimo zastavěné území a také u těch městských byl chodec jako účastník nehody spíš výjimečný. Ale existují místa, kde všechny vážné nehody byly pouze s chodcem – a to v Ústí nad Labem, ve Vizovicích, Valašských Kloboukách, Hlinsku a Chrudimi.

Jedním z významných faktorů, které zvyšují závažnost následků dopravních nehod, jsou nechráněné nebo špatně chráněné pevné překážky. Přestože většinou se takové nehody vyskytovaly spíše výjimečně, existují lokality, které jsou z tohoto úhlu pohledu zvláště nebezpečné. Znovu se ve výčtu objevují Makotřasy, pevná překážka „překážela“ v 5 nehodách z 8, v Jaroměři a v Bělé pod Pradědem ve 3 ze 4 bouraček.

20 nejrizikovějších lokalit ČR v letech 2008 - 2010
Silnice
číslo
Kraj Počet nehod
celkem
Počet nehod
se SZ a TZ
Katastr
1 7 Středočeský 20 8 MAKOTŘASY
2 27 Plzeňský 24 7 ŠVIHOV
3 50 Zlínský  35 6 STARÉ HUTĚ
4 47 Olomoucký 35 LIPNÍK NAD BEČVOU
5 47 Zlínský 26 5 BEZMĚROV
6 16 Středočeský 30 5 NOVÁ VES
7 11 Královehradecký 10 5 TŘEBECH. POD OREBEM
8 43 Jihomoravský 20 4 ČERNÁ HORA
9 7 Středočeský 10 4 SLANÝ
10 Karlovarský 7 4 BŘEZOVÁ
11 D1 Středočeský 13 4 SOUTICE
12 D1 Jihomoravský 18 4 ROUSÍNOV
13 33 Jihočeský 4 4 JAROMĚŘ
14 27 Plzeňský 17 4 PLASY
15 20 Jihočeský 21 4 ČESKÉ BUDĚJOVICE
16 30 Ústecký 40 4 ÚSTÍ NAD LABEM
17 44 Olomoucký 5 BĚLÁ POD PRADĚDEM
18 35 Olomoucký 20  3 OLOMOUC
19 27 Plzeňský 12 3 KLATOVY
20 11 Královehradecký 9 3 ROUDNICE
Zdroj: Allianz Pojišťovna

Vysvětlivky zkratek: SZ = smrtelná zranění a TZ = těžká zranění.

Pro všechny rizikové lokality – 5 z každého kraje - byl zpracován nehodový list, kde jsou uvedeny základní informace k rizikovým místům s počty obětí a zraněných a dalšími identifikačními znaky nehod, včetně mapek z databáze jednotné vektorové dopravní mapy (JVDM).

Informace o všech nehodových územích jsou rozděleny podle krajů a najdete je v sekci Allianz Automapa na této adrese www.allianzfoto.cz

Nejnebezpečnější lokalita České republiky je ve Středočeském kraji

Silnice I/7, Makotřasy

Zdroj: Allianz Pojišťovna

V tomto území se stalo osm, tedy nejvíce ze sledovaných závažných nehod, jejichž důsledkem byla celkem dvě smrtelná, 6 těžkých a 8 lehkých zranění. Všechny nehody se staly ve dne, pět jich skončilo srážkou s pevnou překážkou, 6 na mokré vozovce za deště nebo mrholení. Sedm z nich se odehrálo před křižovatkou s III/00715. O tom, že jde o velmi nebezpečnou lokalitu, svědčí i to, že je zde evidováno dalších 17 méně závažných nehod.

Česká pojišťovna podpořila vývoj aplikace pro horskou službu


Na prahu letošní zimní sezony přichází Horská služba ČR s originální mobilní aplikací pro chytré telefony. Její vznik umožnila Česká pojišťovna, která má s vývojem a provozem podobných aplikací bohaté zkušenosti a na tomto poli získala v letošním roce i řadu ocenění. Aplikace s výstižným názvem „Horská služba“ pomůže návštěvníkům českých hor v případě nouze, uživatelům ale nabízí i celou řadu dalších užitečných funkcí.

Aktivní dovolená v tuzemských zimních střediscích přináší turistům řadu sportovních zážitků. Bohužel však ne všechny končí šťastně. Potvrzují to statistiky České pojišťovny, která během loňské zimní sezony, tj. v období od listopadu 2010 do letošního dubna, registrovala přes 60 tisíc úrazů. Celá pětina z nich pak přímo souvisela se zimními sporty. Nejexponovanější skupinou jsou z hlediska úrazovosti mladí lidé kolem 18 let věku, kteří se většinou zraní při lyžování nebo snowboardingu. Ve statistikách zimních úrazů se nejčastěji objevují chirurgicky ošetřené rány a dále pak nejrůznější zlomeniny a podvrtnutí či vymknutí horních i dolních končetin.

„Chceme pomáhat lidem v klíčových okamžicích jejich života, ať už se jedná o nečekanou drobnost nebo řešení závažné životní situace. Pomoc druhému je základním pilířem a podstatou pojišťovnictví. Naše spolupráce s Horskou službou posouvá téma pomoci za hranice toho, co bývá v našem oboru obvyklé, a představuje další krok k naplnění nového sloganu České pojišťovny: Pomáháme vám jít dál,“ říká Hana Kovářová, vrchní ředitelka Úseku marketingu ČP.

„Chytré telefony a jejich aplikace jsou dnes stále populárnější. Jsem proto velmi rád, že díky podpoře České pojišťovny můžeme nyní nabídnout vlastní mobilní řešení. Jsem přesvědčen, že pro milovníky českých hor bude naše nová služba mimořádně užitečná,“ říká Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.


Autor obrázku: Česká pojišťovna

Pojišťovna České spořitelny letos vyplatila za pojištění schopnosti splácet 203 milionů korun

Pojištění schopnosti splácet pomohlo v letošním roce více jak 20 000 klientů, za které Pojišťovna České spořitelny zaplatila přes 203 milionů korun. Každoročně u tohoto speciálního typu pojištění eviduje přes 22 000 pojistných událostí. Pojistníků i pojistných událostí každoročně přibývá. Nejčastěji je plnění vypláceno z pojištění pro případ dlouhodobé pracovní neschopnosti. „Celkem evidujeme téměř 700 000 aktivních pojištění, téměř každý třicátý pojistník pak žádá o pojistné plnění. Částka vyplacená za klienty stoupla oproti roku 2010 o více než 100 %,“ říká Petr Procházka, ředitel úseku řízení produktů Pojišťovny České spořitelny. „K 30. 11. 2011 jsme našim klientům, kteří mají k některému z bankovních produktů sjednané pojištění schopnosti splácet a zažádali si o pojistné plnění, jen za letošní rok vyplatili více než 203 milionů korun. Nejčastěji za klienta hradíme splátky při jeho dlouhodobé pracovní neschopnosti.“

Pojišťovna České spořitelny nabízí klientům pojištění schopnosti splácet u několika finančních produktů České spořitelny. Každoročně stoupá počet uzavřených pojistek v řádech jednotek procent, přímo úměrně stoupá i počet žádostí o pojistné plnění. K 30. 11. 2011 pojišťovna vyhověla více než 20 000 žádostem, podmínky pro poskytnutí pojistného plnění nesplňuje každý desátý žadatel. Nejčastějším důvodem nevyplacení pojistného plnění jsou nekorektní prohlášení žadatelů, která se týkají zdravotního stavu klienta při vstupu do pojištění. Pojištění schopnosti splácet je součástí různých typů úvěrů, hypoték, kreditních karet a Osobního účtu České spořitelny. Klienti mohou v základních variantách získat pojištění pro případ smrti z jakýchkoliv příčin, invalidity 3. stupně a pojištění pracovní neschopnosti, v rozšířeném krytí také pojištění případné ztráty zaměstnání. Největší zájem je dlouhodobě o pojištění pracovní neschopnosti.

Porovnejte si pojištění na Finparádě:

Finparáda / Pojištění / Životní pojištění

Finparáda / Pojištění / Neživotní pojištění

Finparáda / Pojištění / Pojištění motorových vozidel




    



Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde




všechny články
Dále v rubrice

Zranění na chodníku v zimě: kdo nese odpovědnost a jak získat odškodnění

Obrázek: Pojištění v zimě Zimní období přináší zvýšené riziko uklouznutí a úrazů na chodnících. Kdo ale v takových případech nese odpovědnost a kdy má zraněný nárok na odškodnění? Rozhodující je, komu chodník patří, kde k úrazu došlo a zda byla splněna povinnost zimní údržby...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Zimní nehody a škody: kdy pomůže havarijní a úrazové pojištění

Obrázek: Pojištění v zimě Mrazivé počasí výrazně zvyšuje riziko nehod a škod na majetku i zdraví. Ne vždy je jasné, kdo nese odpovědnost a kdy má člověk nárok na náhradu škody. V mnoha případech se tak vyplatí kvalitní havarijní či úrazové pojištění...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies