Prosincové informace z pojišťoven
| 15.12.2011 | Zdeněk Bubák | |
Co je nového v
pojišťovnách v polovině prosince? To se dočtete v
následujících řádcích. Uniqa
pojišťovna představuje deset nejčastějších
škod v období adventu, vánočních a
novoročních oslav. Dále nás seznamuje s
nejneobvyklejší pojistnou událostí roku
2011. ČSOB Pojišťovna vyhodnotila nejčastější
úrazy při zimní dovolené a poukazuje na
zvyšující se počet tzv. chodníkových
úrazů. Kooperativa pojišťovna upozorňuje na
nebezpečí požárů o Vánocích a na Silvestra
a na zvýšené nebezpečí nehod na
prvním sněhu.
Allianz přináší mapu
nejrizikovějších míst pro řidiče.
Česká pojišťovna podpořila vývoj aplikace pro
chytré telefony ve spolupráci s Horskou službou.
Pojišťovna České spořitelny informuje o částce,
kterou vyplatila klientům za pojištění schopnosti
splácet úvěr.
Deset nejčastějších škod adventu, vánočních a novoročních oslav
Čekají
nás nekrásnější svátky, ale
ještě předtím pro většinu z nás začalo
nejhektičtější období roku. Aby svátky
opravdu proběhly podle našich
představ, musíme překonat při přípravách na ně a
během nich mnohé
nástrahy, pro tento čas velmi typické. Deset
nejčastějších zpracovala
podle svých škodních statistik UNIQA
pojišťovna.
1. Vánoční úklid a výzdoba
Většina
českých hospodyněk absolvuje před vánočními svátky doslova uklízecí
maratón. Vyklízejí se skříně, okna se musí lesknout, prachovkou je
třeba dosáhnout i tam, kam celý rok nezabloudí, a nakonec domácnost
nebo dům ještě slavnostně vyzdobit! Úrazy při úklidu jsou po zraněních
z rekreačního sportu druhé nejfrekventovanější mezi událostmi tohoto
druhu ve volném čase, přičemž dominuje období listopadu a prosince a
pády ze štaflí. Chcete-li si svůj dům vánočně osvětlit, pozor na
pravidla pro práci s elektrickým proudem a zkontrolujte si
elektroinstalaci.
2. Svíčky a adventní věnce
V
minulosti hasiče zaměstnávaly požáry způsobené svíčkami na vánočních
stromcích. Zatímco ještě před deseti lety pojišťovna každoročně evidovala i
stovky škod tohoto druhu, v posledních letech jich bývá méně než deset.
Zato se stalo trendem více zapalovat svíčky během adventu, zejména na
adventních věncích. Takže zatímco ubylo požárů domácností od vánočního
stromečku během poslední dekády prosince a prvního lednového týdne,
nyní se škody rozložily prakticky na celý prosinec a leden. Užitečný
tip: schovejte zápalky a zapalovače z dosahu svých dětí a poučte je,
aby si nevytvářely vánoční atmosféru bez Vašeho dozoru. Jinak se může
stát, že při příchodu z práce potkáte u vás doma nejprve hasiče.
3. Nehody chodců
Advent
je tradiční období nákupních dostihů. Někdo je absolvuje pěšky, jiný
jede autem. Ale všichni mají společné jedno: myslí na vše, co je třeba
ještě koupit, zařídit, koho čím obdarovat, jak stihnout to či ono.
Přitom se ve spěchu méně soustředí na běžné úkony, realizované běžně
stokrát a tisíckrát. Chodci vstupují bez rozhlédnutí do vozovky,
nervózní řidiči ve šňůrách a v pruzích vedle sebe mohou přehlédnout
lidi na přechodu nebo proplétající se hadem vozidel. V prosinci
každoročně přibývá chodců sražených na ulici ve městech.
4. Sváteční řidiči
Těsně
před Vánoci a mezi vánočními a novoročními
svátky se vydávají na cesty
sváteční řidiči – jedou s rodinou na hřbitov a na
návštěvy blízkých a
přátel. V té době jsou komunikace plnější
než jindy a riziko střetu je
vyšší. Sváteční řidiči nemají
tak dobře zažité návyky, nereagují tak
rychle jako ostřílení mazáci silnic. V této
době pojišťovna registruje až o
čtvrtinu více střetů vozidel a parkovacích škod.
Jsou sice zpravidla
menší a „jen plechové“, ale přece si
nechceme zkazit svátky úvahami,
jak dát zase vše do pořádku.
5. Vodovodní škody
Tyto
škody nemají sice nic společného s Vánoci jako takovými, ale jsou
typické pro toto období a ve svém důsledku mohou Vánoce pokazit.
Vodovodní škody vznikají prasklým potrubím, nejčastěji způsobeným
náhlým výrazným poklesem teploty. Jsou to nejčastější zimní škody v
pojištění domků a domácností. Nezapomněli jste náhodou při zazimování
Vaší chaty nebo chalupy vypustit vodovodní systémy? Vytápíte dočasně
neobývaný objekt alespoň tak, aby voda nezamrzla? Máte ve Vašem domě
systém ústředního topení zajištěn nemrznoucími prostředky, odjíždíte-li
na dovolenou?
6. Konzumace alkoholu
Svařák
u stánku, grog na zahřátí, přípitek s přáteli. To prostě k tomuto
období patří. Ale pozor: vždy promyslete, jaký program bude následovat.
Zda nebude potřeba někoho odvézt autem, zda se nechystáte sportovat.
Pověstná „jedna sklenička“ už byla příčinou mnoha nehod a úrazů, a
navíc často nezůstalo jen u jedné. Kromě zranění a komplikací pamatujte
na to, že má-li alkohol příčinnou souvislost se vznikem škody nebo její
výší, může Vás pojišťovna potrestat zkrácením pojistného plnění.
Moderním nešvarem je kromě jízdy autem dnes hlavně lyžování pod vlivem
alkoholu, na které není dosud obecně nastaven účinný postih.
7. Vloupačky do rekreačních objektů
Chaty
a chalupy jsou v zimním období terčem vloupání častěji než v jiných
ročních obdobích, zejména ty na samotě. Nezvaným hostům nahrává často
neopatrnost klientů. Ponechají například volně přístupné žebříky, které
umožňují vniknout do objektu z vyššího patra, které už není zabezpečené
tak jako přízemí. Jiní mají jen tak na dvoře či v kůlně
uloženou sekeru
nebo krumpáč, které mohou posloužit k vypáčení dveří či okenic. Často
využívají chaty a chalupy jako dočasný útulek lidé bez trvalého bydlení
nebo osoby na útěku. Ti je zpravidla „vyjedí“ a odnesou předměty, které
mají nějakou cenu a dají se snadno prodat.
8. Krádeže nových dárků a vloupání do bytů
Zloději
jsou na přelomu roku velmi aktivní. Podle zkušeností pojišťovny překvapivě
více, než třeba v období letních dovolených. Částečně jim nahrává i
kratší den – mohou páchat své kriminální aktivity pohodlněji pod
rouškou tmy. Zase mnohdy těží z neopatrného počínání klientů: rodina si
pořídí k Ježíšku nový televizor a notebook. Pokud obaly od nich
viditelně odloží k popelnici, jako by vypsala zloději pozvánku. Ten už
ví, kde se nachází zcela nové zboží, zná už značku, parametry a
odhadne, kolik se na tom dá vydělat.
9. Silvestrovské oslavy
Bujaré
veselí spojené s petardami a další pyrotechnikou může skončit smutkem.
Největším nebezpečím jsou samozřejmě úrazy, často velmi těžké. Proto
nezapomínejte na volných prostranstvích po sobě zbytky „munice“ po
oslavě uklidit, aby se nedostala do nepovolaných dětských rukou.
Spočítejte pečlivě všechny kousky jako chirurgický personál nástroje po
operaci. A také dbejte na to, abyste svým ohňostrojem nepoškodili cizí
majetek – v sousedních zahradách nebo vozidla zaparkovaná v ulici.
10. Moderní zloději řádí podle sociálních sítí
Nakonec
jednu užitečnou radu, jak některým škodám
účinně předcházet. Nebuďte
příliš sdílní na sociálních
sítích, nefoťte se s novými dárky,
neinformujte o svém odjezdu. Nezapomeňte, že na
sociálních sítích
nebrouzdají bez Vašeho vědomí dnes jen
personalisté, ale také
nenechavci, kterým můžete výrazně zjednodušit
jejich nekalé plány. U
stále většího počtu odhalených pachatelů se
policie a s ní i pojišťovna
dozví, že přesné informace o oběti získal z
jejího vlastního
facebookového profilu nebo blogu. A tuto radu si vezměte k srdci všeobecně – tedy nejen na Vánoce.
UNIQA pojišťovna: nehoda Tatrabusu na Islandu nejneobvyklejší škodou roku
Během roku 2011 vyřizovala UNIQA
pojišťovna desítky tisíc
nejrůznějších pojistných událostí
svých klientů. Jedna mezi nimi ale vybočuje v mnoha ohledech, a
to jak příčinou, tak průběhem s aktivní obětavou
účastí samotných postižených, a v
neposlední řadě i dobrým koncem, jehož jsme byli v
posledních dnech svědky.
Šestého srpna 2011
zůstane pro jedenáct účastníků turistického
zájezdu na Island s cestovní kanceláří
Adventura nezapomenutelným datem. Toho dne projížděli v
expedičním speciálně upraveném vozidle Tatrabus
novou trasu, kterou jim krátce předtím doporučil
místní průvodce. Cesta vedla vodou po okraji jezera
Blautulón poblíž obce Vik. I když cestu před Tatrabusem
absolvovala vodou i jiná vozidla, což dokládaly stopy
pneumatik na dně, právě Tatrabus se v jedné chvíli
propadl níže, začal nabírat vodu a posléze se
potopil.
Kritický okamžik dobře odhadl
vedoucí zájezdu CK Adventura Roman Kozelka. Jakmile se
vozidlo začalo potápět, okamžitě vyzval pasažéry k
opuštění auta a organizoval jejich záchranu.
Nebylo snadné se rychle zorientovat a dostat se na břeh,
zvláště když teplota vody v jezeře nedosahovala ani 10
stupňů. Při přesunu všech účastníků z vody mu byl
velmi nápomocen i klient CK Martin Lebeda. Jako
profesionální voják účinně podpořil
ostatní, aby doplavali na břeh a osobně pomohl několika
dezorientovaným spolucestujícím. Vedoucí
zájezdu Roman Kozelka a Martin Lebeda využili i poté
svých zkušeností z extrémních
situací a poskytli ostatním pomoc a podporu.
Ihned po události byla
kontaktována asistenční služba UNIQA pojišťovny, u
níž je Adventura pojištěna už od roku 1999, a řadí
se mezi její nejvýznamnější klienty mezi
cestovními kancelářemi. Další postup s
ní byl průběžně konzultován a koordinován. Po
návratu do ČR se rozběhlo vyřízení škody,
které probíhalo paralelně z cestovního
pojištění (zachraňovací náklady,
škody klientů CK na zdraví a na majetku),
povinného ručení Tatrabusu (zejména odpovědnost za
škody na okolním prostředí způsobené
potopením vozidla) a havarijního pojištění
Tatrabusu (škoda na vozidle samotném). Jednotlivé
škody byly likvidovány postupně tak, jak byly
nahlášeny a dokladovány. V tuto chvíli je
už valná většina nároků odškodněna,
probíhá už pouze likvidace posledních
dohlášených nároků z povinného
ručení. Dosud bylo vyplaceno CK Adventura a jejím
klientům pojistné plnění ve výši dva a
čtvrt milionu korun.
Jen díky
duchapřítomnosti a obětavosti vedoucího zájezdu
Romana Kozelky a klienta CK Martina Lebedy se nestalo z této
události tragické neštěstí. Za to
patří oběma odvážným mužům velký
dík. Zranění, která účastníci
dobrodružného zájezdu utrpěli, byla spíše
drobná. Z čistě pojistného hlediska tak dokázali
tito dva muži svým činem ušetřit UNIQA pojišťovně
velmi podstatné částky.
Dobrou zprávou na konec je i
fakt, že se během podzimu podařilo zejména díky rychle
vyplacenému pojistnému plnění od UNIQA
pojišťovny poničený Tatrabus nejen vylovit, ale i opravit
a znovu zprovoznit, aby už od příštího
týdne sloužil dalším turistickým
skupinám na zájezdech cestovní kanceláře.
Během
zimní dovolené lidé stále více
riskují, těžký úraz je nejčastější
diagnózou
Stále
dokonalejší lyžařské vybavení,
reflexní prvky na kombinézách, přilby…
Paradoxně úměrně se snahou se více chránit roste i
počet vážných zranění na sjezdovkách. Ze
statistik ČSOB Pojišťovny vyplývá, že ve
více než polovině případů je příčinnou
pojistné události v zahraničí během zimní
dovolené těžký úraz.
„Úrazy hlavy,
páteře, zlomeniny a další zranění tohoto
typu tvoří více než polovinu zdravotních
komplikací, které v rámci cestovního
pojištění v zahraničí u našich klientů
řešíme. Na druhém místě, ale už jen s
třináctiprocentním zastoupením jsou
onemocnění dýchacích cest,“ uvedl
produktový manažer cestovního pojištění
ČSOB Pojišťovny Vít Janouch.
Nejčastější zdravotní komplikace při zimní dovolené v zahraničí
| Oblast zdravotního problému |
Četnost výskytu |
| Úrazy (hlavy, páteře, zlomeniny...) |
54 % |
| Onemocnění dýchacích cest |
13 % |
| Onemocnění zubů |
8 % |
| Povrchová poranění |
6 % |
| Onemocnění zažívacího ústrojí |
6 % |
| Jiné |
13 % |
Zdroj: statistiky ČSOB Pojišťovny
Období chodníkových úrazů je tu - počet těchto zranění rok od roku roste
V
průběhu zimy se to stane snad každému. Vyjdete z domu a bác, uklouznete
po ledovce. V lepším případě si oprášíte oblečení a jdete dál. Bohužel
ale rok od roku roste počet případů, kdy si lidé takto způsobí vážná
zranění. Ze statistik ČSOB Pojišťovny vyplývá, že meziročně počet
těchto případů vzrostl o více než čtvrtinu.
„Počet oprávněných
nároků na odškodné z takových úrazů narůstá. V roce 2009 jsme ve
městech, která jsou u nás pojištěna, vyplatili odškodné téměř dvěma
stovkám poškozených lidí. Loni to už bylo zhruba 280 případů. V
letošním roce zatím registrujeme 250 případů, ale očekáváme, že jich
bude v tomto roce i přes 300, protože nejkritičtější období zimy teprve
klepe na dveře,“ uvedla Iva Knapová, ředitelka Odboru služeb klientům
neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny.

Zdroj: ČSOB Pojišťovna
Pozn.: v případě roku 2011 se jedná o odhad za celý rok
V
případě takových úrazů se nejedná o
malé částky. Plnění často přesahuje
až 40 tisíc korun. „Pokud k bolestnému za zlomenou
nohu, které činí cca
12 000 korun, přičteme i vyplacení ušlé mzdy, tedy
rozdílu mezi mzdou
poškozeného a tím, co mu je uhrazeno z
nemocenské po celou dobu léčení,
pak se celkové odškodné může vyšplhat až k
částkám v řádů desítek tisíc
korun,“ potvrdila Iva Knapová.
Za sypání chodníků a odklízení
sněhu a ledu z nich jsou odpovědná města a obce. Některá z nich jsou
pro případ těchto úrazů dokonce pojištěna prostřednictvím pojištění
odpovědnosti za škodu. „Povědomí lidí, jak mají v takových situacích
postupovat, sice narůstá, stále je ale vysoké procento případů, kdy
odškodné platit nemůžeme. Buď na něj nevznikl nárok, nebo poškozený
jednoduše nevěděl, jak věc řešit,“ sdělila Iva Knapová z ČSOB Pojišťovny
Ne
každý pád na chodníku automatiky znamená
vznik odpovědnosti za škodu a
tím pádem nárok na odškodné.
„Město nebo obec může být pojištěno proti
takovým situacím nebo nemusí. Pokud není
pojištění uzavřeno, město nebo
obec posuzuje jednotlivé případy a v případě
uznání své odpovědnosti
pak plnění poškozenému vyplácí ze
svých prostředků. V obou případech
by poškozený neměl zapomenout pokusit se co
nejobjektivněji
zdokumentovat vznik a průběh škodné události. Může
to znít absurdně,
ale pokud člověk nabourá autem, také je pro
případnou úhradu škody z
pojistky důležité co nejpřesnější
zdokumentování okolností nehody,“
uvedla Iva Knapová s tím, že pak je mnohem
snazší pro obec či
pojišťovnu posuzovat oprávněnost nároku na
odškodné. Klíčové je v
takových případech vždy rozhodnutí města,
respektive správce
komunikace, a to především v tom, zda odpovědnost za
neschůdnost
chodníku uzná či neuzná.
Jak by měl postupovat poškozený
- Pokusit se (samozřejmě pokud zdravotní stav
umožňuje; pokud ne, tak
využít kolemjdoucí, rodinné
příslušníky, známé, kamarády,
kolegy) co
nejobjektivněji zdokumentovat vznik a průběh škodné
události:
- Přesné místo vzniku škodné události
- Přesné datum a čas vzniku škodné události
- Přesný a detailní popis okolností vzniku škodné události, věty typu
„….všechny chodníky byly neuklizené, tak jsem upadl….“ pro posouzení
nestačí - (upřesnit: sníh – jaká intenzita sněžení, jaká vrstva, zakryl
nějaké nerovnosti povrchu, zakryl zmrazky ledu apod.; led – plošně
ojedinělý nebo souvislý; výtluk – přibližné půdorysné a hloubkové
rozměry, tvar, ostrost hran, materiál povrchu apod.)
- Zajistit si kontakt na svědky vzniku a průběhu škodné události
- Pořídit fotodokumentaci místa vzniku škodné události (např. fotoaparátem v mobilu)
- Prokázat výši vzniklé škody na
zdraví doložením především
následujích dokladů:
- Posudek o bolestném
- Posudek o ztížení společenského uplatnění
- Potvrzení o ztrátě na výdělku
- Doložení výdajů v hotovosti, které
související s léčením (jízdné
do
zdravotnických zařízení; doplatky za medikamenty a
léčebné prostředky;
regulační poplatky apod.)
- Uplatnit vůči vlastníkovi pozemní
komunikace (nejčastěji obce či kraje) nárok na náhradu škody na zdraví
a doložit všemi výše uvedenými důkazy (jak o okolnostech vzniku škodné
události, tak o rozsahu vzniklé škody na zdraví)
Kdy mám na odškodné nárok
- Závada ve
sjízdnosti/schůdnosti podstatně a výrazně vybočuje z
aktuálního stavu pozemní komunikace
- Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro uživatele pozemní komunikace nepředpokládatelná
- Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro obec či kraj odstranitelná běžnou údržbou
- Poškozený svůj pohyb (jízdu/chůzi) plně obezřetně přizpůsobil
aktuálnímu stavu pozemní komunikace a aktuálním povětrnostním podmínkám
- Obec či kraj neprokázaly, že nebylo v jejich objektivních mezích závadu
ve sjízdnosti/schůdnosti odstranit/zmírnit/upozornit na ni
- Nejedná se o tzv. vymezenou neudržovanou pozemní komunikaci
- Nejedná se o účelovou komunikaci
- Není dáno výlučné spoluzavinění na straně poškozeného
Pojišťovny v prosinci a lednu evidují dvojnásobek požárů
Období okolo
Vánoc a Silvestra s sebou vždy nepřináší
jen klid a pohodu. To každoročně pociťují pojišťovny, které v prosinci a lednu
zaznamenávají velký nárůst požárů v
domácnostech.
„Na přelomu roku pravidelně
evidujeme razantní nárůst požárů. Například
v prosinci a lednu 2010/2011 nám klienti nahlásili 332
požárů za 72 milionů Kč. Jedná se o dvojnásobek
požárů oproti ostatním měsícům,“
říká Miroslav Novák, ředitel Úseku
likvidace pojistných událostí majetku a
odpovědnosti v pojišťovně Kooperativa.
Dříve se často stávalo,
že došlo ke vznícení vánočního
stromečku od svíček nebo prskavek. V dnešní době
lidé využívají na stromečky spíše
elektrické osvětlení, takže nebezpečí jejich
vznícení je menší. „Typický
požár vzniká od adventních věnců, tedy
propálení ubrusu, koberce, popálení
nábytku apod. Většinou jedná o malé
škody, okolo 15 tisíc korun,“ doplňuje Miroslav
Novák
Podle informací hasičů se
teplotní režim svíčky pohybuje v rozmezí 640 až
900 °C a doba hoření je dle délky a síly
svíčky 2 – 9 hodin. Tyto hodnoty jsou dostatečné k
zapálení materiálů používaných na
výrobu okrasných věnců a následně
jídelního dřevěného nábytku. „Letos
jsou lidé prozatím opatrnější, evidujeme
jen 12 požárů, z toho 3 způsobily vánoční
svícny,“ říká Miroslav
Novák.
Bohužel každý rok
dochází k několika totálním
škodám, kdy od svícnu nebo pyrotechniky
shoří celý byt nebo dům. „Letos například
velkou škodu způsobilo vypouštění tzv.
„Lampionů štěstí“. Při hromadném
vypouštění ve Zlíně jeden z lampionů
zapálil budovu, na kterou spadl. Požár způsobil
škodu přesahující 2 miliony korun,“
upozorňuje Miroslav Novák.
Pojištění proti
požáru je například u Kooperativy zahrnuto již v
základní variantě pojištění
domácnosti nebo nemovitosti. Nicméně, klient nesmí
porušovat povinnosti, které vyplývají z
návodu na použití (pyrotechniky nebo topidel), a
nesmí to dovolit ani dalším osobám (např.
účastníkům domácího večírku).
„Pokud by taková neodborná manipulace,
například použití venkovní pyrotechniky v bytě,
měla podstatný vliv na vznik požáru, může
pojišťovna pojistné plnění přiměřeně
snížit,“ upozorňuje Miroslav Novák.
Pozor na první sníh - přináší razantní nárůst nehod
První
větší sněhová nadílka se blíží, řidiči by měli rychle přepnout na zimní
provoz. Jak vyplývá ze statistik pojišťoven, první sníh přináší
podstatně zvýšené riziko dopravních nehod.
„Na
začátku zimy registrujeme zejména ve městech rapidní nárůst tzv.
plechových škod, ke kterým dochází v malých rychlostech. Kritické jsou
hlavně dny, kdy napadne první sníh. Až teprve pak většina řidičů začíná
řešit zimní výbavu vozidla, včetně pneumatik,“ říká Milan Gregor,
ředitel Úseku likvidace pojistných událostí motorových vozidel.
Vloni
motoristé zaznamenali první sněhovou nadílku v
průběhu posledního
listopadového víkendu. Jen Kooperativa v tyto dny
evidovala přes 1300
škod, které klientům vznikly při dopravní nehodě.
Běžně přitom klienti
Kooperativy hlásí cca 700 škod denně, jednalo se
tedy o téměř
stoprocentní nárůst. Nejčastější
příčinou nehod bylo nezvládnutí
řízení
na kluzké vozovce a nedobrzdění za vpředu jedoucím
vozidlem. „Velký
nárůst nehod zaznamenáváme u vozů s pohonem
všech kol. Jejich trakční
schopnosti jsou díky systému 4x4 výrazně
lepší, ale brzdná dráha je i
díky vyšší hmotnosti naopak většinou
delší. To si jejich řidiči
neuvědomují,“ doplňuje Milan Gregor
Letos
ale těmto motoristům kromě pokuty od Policie hrozí i další postih.
„Pokud dojde k nehodě v období, kdy je zákonem stanovené použití
zimních pneumatik, budeme pečlivě posuzovat, jestli vozidlo mělo vhodné
pneumatiky. Pokud zjistíme, že použití nevhodných pneumatik mělo
rozhodující vliv na vznik nehody, můžeme u havarijního pojištění krátit
pojistné plnění - většinou požadujeme dvojnásobnou spoluúčast,“
upozorňuje Milan Gregor.
U
povinného ručení poškozenému
pojišťovna vyplatí pojistné plnění,
které
mu přísluší. Viníkovi, který použil
nevhodné pneu, hrozí od pojišťovny
postih až ve výši toho, co pojišťovna
poškozenému plnila.
„Neznamená
to ale, že v případě nepoužití vhodných pneumatik budeme pojistné
plnění krátit automaticky. Každý případ individuálně posuzujeme.
Například v loňském roce jsme řešili pouze dva případy, kdy k nehodě
došlo vinou nevhodně použitých pneumatik. V obou případech jsme
klientům krátili pojistné plnění z havarijního pojištění,“ doplňuje
Milan Gregor.
Allianz automapa varuje řidiče
České silnice čím dál častěji lemují
pomníčky, květiny a svíčky. Těchto smutných
míst bohužel rok od roku přibývá. V České
republice totiž existují lokality, které mají
oproti jiným velmi nepříznivou nehodovou bilanci a
co je ještě závažnější, na jejichž
smutném kontě končí lidské životy a zdraví.
Allianz pojišťovna proto ve svém unikátním
projektu „Allianz Automapa“ doslova zmapovala pro motoristy
nejkritičtější lokality na dálnicích,
rychlostních silnicích a komunikacích I. třídy, při jejichž průjezdu by si měli řidiči dávat
obzvlášť pozor. Na rozdíl od jiných
projektů, které silnice známkují podle
subjektivního hodnocení, však tento
vychází ze statistických údajů databáze dopravních
nehod s vážnými následky v podobě těžkých
zranění, nebo úmrtí a jejich lokalizace. Jde o
první počin právě vznikajícího Allianz
Nadačního fondu, jehož hlavní náplní je
podpora bezpečnosti silničního provozu.
Projekt sledoval zejména havárie, které se
udály za poslední tři roky a kvůli eliminaci
náhodných jevů vyhodnocoval existenci alespoň dvou na
sobě navzájem zcela nezávislých dopravních
nehod s těžkými následky. „Tato místa byla
porovnána i s četností dalších,
drobnějších dopravních nehod v dané
lokalitě. Z celkového množství těchto nehodových
míst byl sestaven žebříček 20
nejrizikovějších oblastí,“ představil
projekt člen správní rady Allianz Nadačního fondu
Tomáš Vysoudil. „Stejně budeme postupovat i v
dalších letech, protože Allianz Automapa bude
neustále aktualizována,“ dodal Vysoudil.
Podle jaké metodiky byla hodnocena riziková místa?
Pořadí závažnosti jednotlivých nehodových
lokalit bylo stanoveno podle čtyř hlavních
kritérií, mezi něž patří počet nehod, při
kterých došlo k smrtelnému, nebo těžkému
zranění, závažnost těchto zranění, počet osob,
které úrazy utrpěly a počet ostatních nehod v
dané lokalitě.
Černé prvenství mají střední Čechy
V 20 nejkritičtějších lokalitách se
vyskytuje nejčastěji Středočeský kraj - 4x, Plzeňský a
Olomoucký kraj 3x, dvakrát pak Zlínský,
Královehradecký, Jihomoravský a Jihočeský
kraj
a po jedné lokalitě má Karlovarský a
Ústecký kraj. Ostatní kraje se mezi
nejkritičtějšími místy nevyskytují vůbec.
„Přestože jde povšechně o velmi rozdílné
oblasti i nehody, z celkových čísel je možné
identifikovat několik obecnějších závěrů i
specifik pro jednotlivá místa. Většina nehod v
kritických lokalitách se stala ve dne, na suché
vozovce a karambol zavinil řidič motorového vozidla,
který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl
Tomáš Vysoudil.
Odhalena specifická místa alkoholových, nočních a „mokrých“ nehod
Ale byly samozřejmě výjimky – alkohol se skutečně
„podepsal“ na 13 nehodách, ve dvou lokalitách
hned dvakrát, a to v Plzeňském kraji na silnici I/22 ve
Spáňově a v Královehradeckém kraji na silnici I/33 v Jaroměři.
Většina nehod se stala ve dne, jedno území
však bylo výjimečné a všechny nehody se tu
staly v noci, a to na silnici I/26 v Babylonu v Plzeňském kraji.
Jak již bylo uvedeno, většina nehod se stala na suché
vozovce, ale i zde najdeme výjimky, kdy úplně
všechny, případně dominantní část nehod,
byla na mokré vozovce. Například ve
středočeských Makotřasech, to bylo 6 nehod z 8, v Jaroměři
3 nehody ze 4.
Srážky s chodci a pevnými překážkami
Rizikové lokality se obvykle nacházely mimo
zastavěné území a také u těch
městských byl chodec jako účastník nehody
spíš výjimečný. Ale existují
místa, kde všechny vážné nehody byly pouze
s chodcem – a to v Ústí nad Labem, ve
Vizovicích, Valašských Kloboukách, Hlinsku
a Chrudimi.
Jedním z významných faktorů, které
zvyšují závažnost následků
dopravních nehod, jsou nechráněné nebo
špatně chráněné pevné překážky.
Přestože většinou se takové nehody vyskytovaly
spíše výjimečně, existují lokality,
které jsou z tohoto úhlu pohledu zvláště
nebezpečné. Znovu se ve výčtu objevují Makotřasy,
pevná překážka „překážela“ v 5
nehodách z 8, v Jaroměři a v Bělé pod Pradědem ve 3 ze 4
bouraček.
20 nejrizikovějších lokalit ČR v letech 2008 - 2010
|
Silnice
číslo |
Kraj |
Počet nehod
celkem |
Počet nehod
se SZ a TZ |
Katastr |
| 1 |
7 |
Středočeský |
20 |
8 |
MAKOTŘASY |
| 2 |
27 |
Plzeňský |
24 |
7 |
ŠVIHOV |
| 3 |
50 |
Zlínský |
35 |
6 |
STARÉ HUTĚ |
| 4 |
47 |
Olomoucký |
35 |
5 |
LIPNÍK NAD BEČVOU |
| 5 |
47 |
Zlínský |
26 |
5 |
BEZMĚROV |
| 6 |
16 |
Středočeský |
30 |
5 |
NOVÁ VES |
| 7 |
11 |
Královehradecký |
10 |
5 |
TŘEBECH. POD OREBEM |
| 8 |
43 |
Jihomoravský |
20 |
4 |
ČERNÁ HORA |
| 9 |
7 |
Středočeský |
10 |
4 |
SLANÝ |
| 10 |
6 |
Karlovarský |
7 |
4 |
BŘEZOVÁ |
| 11 |
D1 |
Středočeský |
13 |
4 |
SOUTICE |
| 12 |
D1 |
Jihomoravský |
18 |
4 |
ROUSÍNOV |
| 13 |
33 |
Jihočeský |
4 |
4 |
JAROMĚŘ |
| 14 |
27 |
Plzeňský |
17 |
4 |
PLASY |
| 15 |
20 |
Jihočeský |
21 |
4 |
ČESKÉ BUDĚJOVICE |
| 16 |
30 |
Ústecký |
40 |
4 |
ÚSTÍ NAD LABEM |
| 17 |
44 |
Olomoucký |
5 |
4 |
BĚLÁ POD PRADĚDEM |
| 18 |
35 |
Olomoucký |
20 |
3 |
OLOMOUC |
| 19 |
27 |
Plzeňský |
12 |
3 |
KLATOVY |
| 20 |
11 |
Královehradecký |
9 |
3 |
ROUDNICE |
Zdroj: Allianz Pojišťovna
Vysvětlivky zkratek: SZ = smrtelná zranění a TZ = těžká zranění.
Pro všechny rizikové lokality – 5 z každého
kraje - byl zpracován nehodový list, kde jsou uvedeny
základní informace k rizikovým místům s
počty obětí a zraněných a dalšími
identifikačními znaky nehod, včetně mapek z databáze
jednotné vektorové dopravní mapy (JVDM).
Informace o všech nehodových územích jsou
rozděleny podle krajů a najdete je v sekci Allianz Automapa na
této adrese www.allianzfoto.cz
Nejnebezpečnější lokalita České republiky je ve Středočeském kraji
Silnice I/7, Makotřasy

Zdroj: Allianz Pojišťovna
V tomto území se stalo osm, tedy nejvíce ze
sledovaných závažných nehod, jejichž důsledkem
byla celkem dvě smrtelná, 6 těžkých a 8 lehkých
zranění. Všechny nehody se staly ve dne, pět jich
skončilo srážkou s pevnou překážkou, 6 na mokré
vozovce za deště nebo mrholení. Sedm z nich se
odehrálo před křižovatkou s III/00715. O tom, že jde o velmi
nebezpečnou lokalitu, svědčí i to, že je zde evidováno
dalších 17 méně závažných nehod.
Česká pojišťovna podpořila vývoj aplikace pro horskou službu
Na prahu letošní
zimní sezony přichází Horská služba ČR s
originální mobilní aplikací pro
chytré telefony. Její vznik umožnila Česká
pojišťovna, která má s vývojem a provozem
podobných aplikací bohaté zkušenosti a na
tomto poli získala v letošním roce i řadu
ocenění. Aplikace s výstižným názvem
„Horská služba“ pomůže
návštěvníkům českých hor v případě
nouze, uživatelům ale nabízí i celou řadu
dalších užitečných funkcí.
Aktivní dovolená v
tuzemských zimních střediscích
přináší turistům řadu sportovních
zážitků. Bohužel však ne všechny končí
šťastně. Potvrzují to statistiky České
pojišťovny, která během loňské zimní
sezony, tj. v období od listopadu 2010 do
letošního dubna, registrovala přes 60 tisíc
úrazů. Celá pětina z nich pak přímo souvisela se
zimními sporty. Nejexponovanější skupinou jsou z
hlediska úrazovosti mladí lidé kolem 18 let věku,
kteří se většinou zraní při lyžování
nebo snowboardingu. Ve statistikách zimních úrazů
se nejčastěji objevují chirurgicky ošetřené
rány a dále pak nejrůznější zlomeniny a
podvrtnutí či vymknutí horních i dolních
končetin.
„Chceme pomáhat lidem v
klíčových okamžicích jejich života, ať už se
jedná o nečekanou drobnost nebo řešení
závažné životní situace. Pomoc druhému je
základním pilířem a podstatou
pojišťovnictví. Naše spolupráce s Horskou
službou posouvá téma pomoci za hranice toho, co
bývá v našem oboru obvyklé, a představuje
další krok k naplnění nového sloganu
České pojišťovny: Pomáháme vám
jít dál,“ říká Hana
Kovářová, vrchní ředitelka Úseku marketingu
ČP.
„Chytré telefony a
jejich aplikace jsou dnes stále
populárnější. Jsem proto velmi rád, že
díky podpoře České pojišťovny můžeme nyní
nabídnout vlastní mobilní řešení.
Jsem přesvědčen, že pro milovníky českých hor bude
naše nová služba mimořádně užitečná,“
říká Jiří Brožek, náčelník
Horské služby ČR.

Autor obrázku: Česká pojišťovna
Pojišťovna České spořitelny letos vyplatila za pojištění schopnosti splácet 203 milionů korun
Pojištění
schopnosti splácet pomohlo v letošním roce
více jak 20 000 klientů, za které Pojišťovna
České spořitelny zaplatila přes 203 milionů korun. Každoročně u
tohoto speciálního typu pojištění eviduje
přes 22 000 pojistných událostí. Pojistníků
i pojistných událostí každoročně
přibývá. Nejčastěji je plnění vypláceno z
pojištění pro případ dlouhodobé
pracovní neschopnosti. „Celkem evidujeme téměř 700 000 aktivních
pojištění, téměř každý
třicátý pojistník pak žádá o
pojistné plnění. Částka vyplacená za
klienty stoupla oproti roku 2010 o více než 100 %,“
říká Petr Procházka, ředitel úseku
řízení produktů Pojišťovny České
spořitelny. „K 30. 11. 2011 jsme našim klientům,
kteří mají k některému z bankovních
produktů sjednané pojištění schopnosti
splácet a zažádali si o pojistné plnění,
jen za letošní rok vyplatili více než 203 milionů
korun. Nejčastěji za klienta hradíme splátky při jeho
dlouhodobé pracovní neschopnosti.“
Pojišťovna České spořitelny nabízí klientům
pojištění schopnosti splácet u několika
finančních produktů České spořitelny. Každoročně
stoupá počet uzavřených pojistek v řádech jednotek
procent, přímo úměrně stoupá i počet
žádostí o pojistné plnění. K 30. 11. 2011
pojišťovna vyhověla více než 20 000 žádostem,
podmínky pro poskytnutí pojistného plnění
nesplňuje každý desátý žadatel.
Nejčastějším důvodem nevyplacení pojistného
plnění jsou nekorektní prohlášení
žadatelů, která se týkají zdravotního stavu
klienta při vstupu do pojištění. Pojištění schopnosti splácet je
součástí různých typů úvěrů,
hypoték, kreditních karet a Osobního účtu
České spořitelny. Klienti mohou v základních
variantách získat pojištění pro
případ smrti z jakýchkoliv příčin, invalidity 3.
stupně a pojištění pracovní neschopnosti, v
rozšířeném krytí také
pojištění případné ztráty
zaměstnání. Největší zájem je
dlouhodobě o pojištění pracovní neschopnosti.
Porovnejte si pojištění na Finparádě:
Finparáda / Pojištění / Životní pojištění
Finparáda / Pojištění / Neživotní pojištění
Finparáda / Pojištění / Pojištění motorových vozidel
všechny články | |
Dále v rubrice
Zranění na chodníku v zimě: kdo nese odpovědnost a jak získat odškodnění
Zimní období přináší zvýšené riziko uklouznutí a úrazů na chodnících. Kdo ale v takových případech nese odpovědnost a kdy má zraněný nárok na odškodnění? Rozhodující je, komu chodník patří, kde k úrazu došlo a zda byla splněna povinnost zimní údržby...
|
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
Zimní nehody a škody: kdy pomůže havarijní a úrazové pojištění
Mrazivé počasí výrazně zvyšuje riziko nehod a škod na majetku i zdraví. Ne vždy je jasné, kdo nese odpovědnost a kdy má člověk nárok na náhradu škody. V mnoha případech se tak vyplatí kvalitní havarijní či úrazové pojištění...
|
Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě
Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...
|
všechny články v rubrice
|