Banky od klientů sbírají čím dál více informací. Nutí je k tomu zákony
| 15.7.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva České bankovní asociace | |
Na 65 % Čechů považuje množství informací sdělovaných bankám za přiměřené, vyplývá to z průzkumu SC&C pro Českou bankovní asociaci. Počet údajů, které jsou banky od svých klientů povinny vyžadovat, se však kvůli novým zákonům stále navyšuje.
Podle průzkumu České bankovní asociace (ČBA) z počátku tohoto roku se 2/3 Čechů domnívají, že množství informací, které dosud své bance poskytovali, bylo přiměřené. Pro 1/4 respondentů je informací více, než je nutné, ale souhlasí s tím. Ryze negativní postoj k množství dat uchovávaných o klientech měl jen každý patnáctý dotázaný. Množství požadovaných informací však narůstá. reklama

|
 „Bankovní sektor poskytuje služby velké části populace. Současně je díky vysokému stupni digitalizace schopen zpracovávat velké objemy dat. To jsou důvody, proč patří mezi nejvíce regulovaná a dohlížená odvětví ekonomiky. Shromažďování informací od klientů, jejich ochranu i poskytování třetím stranám striktně upravuje mnoho zákonů,“ vysvětluje Pavel Štěpánek, výkonný ředitel ČBA. V České republice od dubna 2016 platí novelizovaný zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní, tzv. lex GATCA. Ten určuje, jaké údaje o klientech a od klientů musí banky získat a následně reportovat daňové správě. „Zákon zavedl automatickou výměnu informací o finančních účtech mezi státy. Na jeho základě jsou finanční instituce povinny sbírat nové informace o svých klientech, rezidentech ve smluvních státech. Tyto informace pak pravidelně oznamují Finanční správě ČR,“ upřesňuje Štěpánek a doplňuje: „Podle novely jsou klienti například povinni bankám sdělovat informace o svém daňovém rezidentství.“ Nárůst množství informací, které banky od klientů vyžadují, přináší kromě lex GATCA také další opatření, jako je například nový zákon o spotřebitelském úvěru, jehož schvalování je nyní v závěrečné fázi, či zákony mířené proti praní špinavých peněz a financování terorismu. Proti získávání více informací bankami o jejich klientech je 60 % lidí Přijímání dalších opatření, podle kterých budou banky muset od klientů zjišťovat více informací, než dnes, se však lidem nelíbí – proti je 60 % respondentů. „Pokud s takovými opatřeními někdo rozhodně nesouhlasí, tak to jsou mladí lidé. V generaci od 18 do 29 let je proti 71 % lidí. S rostoucím věkem jsou respondenti tolerantnější a lidé od 60 do 70 let již projevují mírný souhlas,“ komentuje výsledky průzkumu Jana Hamanová, ředitelka výzkumné agentury SC&C. „Klienti by se měli připravit, že se množství údajů, které o sobě budou muset finančním institucím poskytovat, bude zvyšovat. Důvody jsou často na straně států, popřípadě EU. Ty zaváděním nové regulace usilují jednak o omezení daňových úniků a lepší výběr daní, a také argumentují lepší ochranou samotných klientů,“ uzavírá Štěpánek. O výzkumu Průzkum provedla pro ČBA v únoru tohoto roku agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo 1 012 respondentů ve věku 18 až 70 let z celé ČR, kteří vlastní bankovní účet. Sběr dat probíhal online ve dnech 13.– 26. února 2016.
všechny články | |
Dále v rubrice
Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu
Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...
|
Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku
Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...
|
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka
Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...
|
všechny články v rubrice
|