Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Rizikový barometr pro podnikatele - kralují ekonomická rizika!

26.1.2012  |  Zdeněk Bubák


Jaká jsou největší rizika pro podnikatele ve světě i doma? Jaké škody trápí obyvatele Česka v zimě nejvíce? Kolik škodních událostí v oblasti neživotního pojištění zaregistrovala od roku 2003 naše největší pojišťovna? Více se dozvíte v následujícím článku.

Rizika pro podnikatele - vedou ekonomická rizika

Risk manažeři Allianz z celého světa vybrali a zanalyzovali největší podnikatelská rizika, která ohrožují firmy a společnosti v jejich zemích. A která se umístila na předních příčkách? V první řadě to jsou ekonomická rizika, na druhém místě je přerušení podnikatelské činnosti a na třetím přírodní katastrofy. Studie Allianz zjistila, že právě těchto tří hrozeb se firmy obecně obávají nejvíce i v roce 2012.

Allianz Global Corporate & Speciality (AGCS), kompetenční centrum pro firemní a průmyslové pojištění Allianz, provedlo celosvětový průzkum mezi svými pracovníky působícími v úsecích řízení rizik, aby identifikovali podnikatelská rizika, jejichž hrozbu u svých klientů cítí nejen dnes, ale i do budoucna. "Jako globální pojistitel neustále hledáme nově vznikající rizika, jejichž odhalení by mohlo být důležité pro naše klienty," řekl Axel Theis, generální ředitel společnosti Allianz Global Corporate & Speciality.

Zdaleka nejčastěji zmiňovaným typem rizik v této studii jsou rizika ekonomická. Téměř čtvrtina všech risk manažerů je vidí jako nejnaléhavější a týkají se celé řady faktorů spojených s ekonomickou situací. Jde například o zvýšení cen zboží, ztrátu klíčových trhů, výkyvy směnných kurzů a v neposlední řadě i obecná rizika vážící se k ekonomické recesi. "V současné situaci si všichni velmi intenzivně uvědomujeme všudypřítomnost hospodářského rizika," uvedl k výsledkům průzkumu hlavní ekonom skupiny Allianz, Dr. Michael Heise. "Nervozita na finančních trzích nepřispívá důvěře v podnikání a hodnocení rizik se proto ještě více stává klíčovým prvkem všech našich osobních i obchodních rozhodnutí."


Zdroj: Allianz

Co trápí české podnikatele?

„I tuzemské klienty dnes víc než v minulosti trápí ekonomická rizika, která se vyhoupla na špici a  předstihla přírodní katastrofy. Živelní události si klienti kryjí pojištěním buď samostatně, nebo v kombinaci s přerušením podnikání. Zvlášť pojištění přerušení provozu nabývá na popularitě, protože pokud k němu například v důsledku záplav nebo požáru dojde, často následné škody převyšují ty, které způsobil živel samotný,“ říká ředitel úseku průmyslového pojištění Allianz Václav Bohdanecký.

 
Přerušení podnikání je i globálně druhým nejčastěji zmiňovaným podnikatelským problémem, odborníci je zmínili v 14 %. Jde o přerušení provozu firmy a s tím spojené i případné narušení dodavatelských řetězců. Odborníci v této souvislosti poukazují na nebezpečí vytvořená logistikou "just-in-time". V posledních letech byl totiž zaznamenán rozvoj firemních strategií, které podporovaly myšlenku „štíhlé výroby" a minimálního množství skladových zásob. V praxi to sice znamená maximální snížení nákladů distribučních řetězců, avšak na úkor významného rizika jejich narušení právě v případě výpadku výroby nebo přerušení činnosti.

Jako třetí nejobávanější riziko – s 9 %, zmiňují odborníci přírodní katastrofy. Mezi ně patří záplavy a sesuvy půdy, bouře, hurikány a tornáda, zemětřesení, tsunami, sopečné výbuchy a také vlny veder. V porovnání s prvními dvěma se toto riziko může jevit jako překvapivě nízké, přestože dopad nedávných přírodních katastrof v Japonsku, na Novém Zélandu, nebo povodní v Thajsku, byl na celosvětový pojistný trh zcela zásadní. Průměrné celosvětové náklady na vyplacené náhrady škod způsobené přírodními živly, jako jsou záplavy, hurikány a tajfuny, se za deset let zvýšily osminásobně. Proto dle mínění světových risk manažerů v posledních letech nabývá důkladná příprava a řízení rizik zásadního významu. „Tomuto tvrzení v Čechách ještě dost dlužíme,“ říká ředitel úseku průmyslového pojištění Allianz pojišťovny Václav Bohdanecký. Zatímco představitelé zahraničních firem většinou vítají risk manažery pojišťovny s otevřenou náručí, protože mohou odhalit riziková místa jejich podnikání a navrhnout možná řešení, čeští manažeři naopak k rizikovým prohlídkám přistupují s určitým ostychem, aby snad neodhalily „něco závadného“. „Přitom služba, kterou touto rizikovou analýzou pro klienta bezplatně děláme, se může vyplatit a vedle potenciálního snížení nákladů na pojištění především předejít vzniku samotných škod a s nimi spojených možných komplikací,“ dodává Bohdanecký.

Výsledky studie Risk AGCS také ukazují na systémové propojení rizik a jejich kumulativní dopad. V globalizovaném světě žádné riziko nestojí samostatně a také nemůže být vnímáno izolovaně. Naopak kombinace několika katastrof může prohloubit individuální účinky jednotlivých rizik, nebo naopak vyvolat řetězový dopad často i v nejrůznějších částech světa. Další firemní nebezpečí, jako jsou ztráta dobré pověsti firmy, ohrožení značky, riziko stažení výrobku z trhu kvůli závadě, či odpovědnost za způsobené škody si sice podnikatelé uvědomují, ale již si je v tak hojné míře nechrání. „I naši klienti mají často nízké limity u pojištění odpovědnosti, na které je nyní aktuálně naši odborníci upozorňují v souvislosti se změnou legislativy – novým občanským zákoníkem a potenciálním vyšším odškodněním, které mohou poškození za škody z odpovědnosti požadovat,“ doplňuje Václav Bohdanecký. Zahraniční firmy se rizika ztráty dobré pověsti obávají mnohem více, protože v dnešní informační společnosti digitálních sdělovacích prostředků a nových forem médií, jako jsou například sociální sítě, se občané do komunikace zapojují aktivně a hlavně rychle. Právě rychlost rozšíření zpráv je velkým fenoménem, a tak během několika minut může zasáhnout negativní zpráva celý svět a poškodit dobré jméno firmy, nebo ji v krajním důsledku dokonce zlikvidovat. I přesto jsou stále nejvíce podceňovanými riziky rizika počítačová a informačních technologií – odborníci je „ocenili“ pouze 1 %.

Jako globální pojišťovna Allianz Global Corporate & Speciality operuje na celém světě a její rizikoví poradci poskytují svým klientům nejlepší řešení v oblasti řízení, kontroly a snížení rizik s ohledem na rizikovost jednotlivých regionů. Největší centra jsou v Německu, Velké Británii, Francii, Španělsku, Itálii a Skandinávii, ale také na Středním východě, USA, Kanadě a Jižní Americe, či v Asii a Tichomoří, například v Singapuru, Hong Kongu nebo Austrálii a Japonsku.

Také Barometr rizik odborníků vykázal určité geografické rozdíly. Zatímco hospodářská situace a přerušení podnikání je globálním rizikem, další rizika se mohou v jednotlivých oblastech lišit. Například riziko přírodních katastrof více převládá v Asii a Tichomoří, podobně jako politická rizika. Odborníci to vysvětlují tím, že více se jich obávají země s rozvíjejícími se trhy, kde hrozí sociální nepokoje a zásahy státu do finančních trhů. Naopak firmy ve Velké Británii se více než ostatní země zaměřují na právní a regulační rizika. Týkají se například nejrůznějších omezení ze strany regulatorních orgánů, ztráty patentové ochrany, rostoucích bezpečnostních problémů a přílišné regulace. Vlastní business rizika, hrají velkou roli v Německu, jde například o pojištění odpovědnosti za vadný výrobek či odpovědnost statutárních orgánů. Pokračování dialogu mezi pojišťovnami a klienty má i do budoucna zásadní význam pro řešení problémů, často dokonce dříve, než ve skutečnosti nastanou.

Zimním škodám klientů Allianz kralují zloději a voda z potrubí

Některé regiony Čech a Moravy trápí přívaly sněhu, silný vítr, námraza a další zimní rizika a počty nahlášených škod klienty Allianz pojišťovny od začátku roku se už přehouply přes 4300. Téměř polovinu z nich tvoří dopravní nehody a škody na vozidlech způsobené živly nebo zvířaty. U majetku mnohem více, než živly, „úřadují“ zloději. Počet krádeží a loupeží přesáhl čtyři stovky škod a oproti stejnému období loňského roku vzrostl téměř o třetinu. Krade se nejen ve velkých městech, ve dne i v noci, v domácnostech i firmách.

„Od začátku roku došlo zatím k mírnému nárůstu počtu škod po dopravních nehodách, vyšší počty nehod zhruba o pětinu registrujeme pouze regionálně, a to z podhorských oblastí Čech a Moravy a inkriminovaných úseků dálnice D1, zejména na Vysočině,“ uvádí Václav Pořt z úseku likvidace škod z autopojištění Allianz pojišťovny. Vzhledem k tomu, že v centrální části republiky je zima milosrdná, celkový počet škod se tak vyrovnává. „Nárůst hlášení evidujeme také z připojištění živlů, které Allianz nabízí k povinnému ručení, nejčastěji z vichřic a následných pádů předmětů na vozidla,“ dodává V. Pořt.

Vichřice jsou zatím jediným živlem, který se nepříznivě podílí na lednových statistikách majetkových pojistných událostí klientů Allianz, aktuálně je jich registrováno zhruba 300. „Vichřice lidem nejčastěji poškozují obvodové konstrukce domů - krytinu, oplechování, zateplení fasád, stejně jako dřevěná nebo kovová oplocení,“ vypočítává Roman Tichý, vedoucí týmu likvidace pojistných událostí majetku Allianz. Pouze desítky škod jsou dosud hlášeny z dalších zimních rizik -  tíhy sněhu, pádu stromů, mrazu nebo atmosférických srážek a podobně je tomu také ze záplav a povodní z průběžně tajícího sněhu.

„Nejvíce krádeží vloupáním evidujeme z pojištění podnikatelů, většinou se jedná o vloupání do skladů firem, odcizení elektroniky a zásob. U privátního pojištění jsou nejběžnějšími případy odcizení kol z kočárkáren a dalších společných prostor,“ doplňuje Roman Tichý. Ve velké míře se zloději zaměřují také na nejrůznější autopříslušenství a ze zařízení domácností odnášejí šperky, starožitnosti, elektroniku a peníze.

Tradičně nejvíce pojistných událostí v pojištění staveb a domácností je způsobeno únikem vody z vodovodního zařízení – téměř 500, které se současnou zimou a počasím vůbec nemají žádnou souvislost. V posledních dnech jsou v Allianz vodovodní újmy dokonce nejčastějšími škodami za posledních 5 měsíců. Viníkem i dost nákladných důsledků těchto domácích „potop“ bývá obvykle prasklá hadička od WC. „Z minulého týdne evidujeme i jednu velkou škodu, kdy praskla ne hadička, ale ocelová trubka v podlaze rodinného domu. Ostatně často se stává, že příčinou událostí jsou staré nebo zanedbané rozvody vody a ostatních médií. I požáry, které jsme v lednu zaregistrovali, byly způsobeny většinou špatným technickým stavem kouřovodů v rodinných domech,“ uzavírá Roman Tichý. Lidé by si měli uvědomit, že pokud se prokáže hrubá nedbalost majitele, například v podobě léty nerevidovaného komínu, může pojišťovna krátit pojistné plnění.

Od roku 2003 zaregistrovala Česká pojišťovna 4 000 000 škodních událostí neživotního pojištění

Za posledních devět let nahlásili klienti České pojišťovně v rámci neživotního pojištění prostřednictvím webových stránek, telefonických hlášení nebo pomocí papírového formuláře již více než čtyři miliony škodních událostí. Díky novému způsobu procesu likvidace pojistných událostí, zavedenému v roce 2003 a zdokonalovanému v letech následujících, se zvýšil jak komfort, tak i rychlost vyřízení škod. Rychlost a profesionalita řešení případné pojistné události přitom představují pro klienty zásadní moment při rozhodování o volbě pojišťovny. Z výsledků loňského průzkumu České pojišťovny vyplývá, že zkušenost s likvidací škody má v případě pojištění domácnosti každý třetí, u havarijního pojištění pak dokonce každý druhý oslovený.

Česká pojišťovna každoročně registruje v průměru 400 až 450 tisíc pojistných událostí z titulu neživotního pojištění. Od roku 2003, kdy se proces likvidace soustředil do klientských center v Praze, Brně a později i v Pardubicích, zaregistrovali jejich pracovníci již více než čtyři miliony škodních událostí za cca 112 miliard korun. Nejvíce škod tradičně generuje pojištění motorových vozidel. Z povinného ručení a havarijního pojištění hlásí motoristé ročně v průměru 220 000 škod. Ve statistikách pojišťovny následují, co do počtu, škody na majetku a dále pak události z odpovědnostního pojištění občanů.

Rok 2003 byl pro Českou pojišťovnu přelomový, když se v rámci nově vzniklých klientských center soustředily služby spojené s taxací, registrací a likvidací z celé republiky do dvou a později tří míst. Vznikly tak samostatné pozice mobilních techniků, registrátorů a likvidátorů. „Tento princip přinesl klientům profesionální obsluhu s vysokými standardy a zrychlila se a zkvalitnila agenda spojená s vyřizováním pojistných událostí,“ říká Radim Nekov, vrchní ředitel Úseku likvidace občanského pojištění ČP.

Porovnejte si pojištění na Finparádě:

Finparáda / Pojištění





    



Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde




všechny články
Dále v rubrice

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Zimní nehody a škody: kdy pomůže havarijní a úrazové pojištění

Obrázek: Pojištění v zimě Mrazivé počasí výrazně zvyšuje riziko nehod a škod na majetku i zdraví. Ne vždy je jasné, kdo nese odpovědnost a kdy má člověk nárok na náhradu škody. V mnoha případech se tak vyplatí kvalitní havarijní či úrazové pojištění...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

Produktové novinky bank v říjnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu října letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Direct pojišťovna, Fio banka, Komerční banka, MONETA Money Bank...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies