Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jak vznikala česká P2P pojišťovna? Rozhovor se spoluzakladatelem První klubové

27.7.2017  |  Zdeněk Bubák
  
  


Marek Orawski, První klubová pojišťovnaV březnu 2016 začala nabízet své služby první P2P pojišťovna na českém pojistném trhu. Proč pojišťovna vznikla, jak probíhala příprava jejího fungování a v čem se pojišťovna liší od ostatních. Tyto a další otázky jsme položili Marku Orawskému, spoluzakladateli První klubové pojišťovny a přinášíme vám jeho odpovědi.



Co bylo stimulem pro vznik P2P pojišťovny, tj. První klubové? Jak Vás napadlo, že by bylo dobré ji založit?



Hlavním podnětem bylo zkoumání výročních čísel pojišťovny, ve které jsem právě pracoval. Uvědomil jsem si, jak malá část pojistného vlastně jde na výplatu škod, a kolik toho pojišťovny spotřebují díky neefektivitě. Protože jsem celý život pracoval v likvidaci škod, věděl jsem, že i v kolonce „škody“ jsou velmi často položky, které by tam nemusely být, kdyby se neplýtvalo nebo nebo nedocházelo k pojistným podvodům. A přišlo mi nefér, že to zaplatí především ti odpovědní a poctiví.

reklama

Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 2,5 % ročněvíce
NEObyčejný účet - úroková sazba 1,6 % p.a.více



Co vše muselo proběhnout, než se z prvotního nápadu zrodila pojišťovna a jak dlouho to trvalo?



Marek Orawski, Prní klubová pojišťovna
  Na snímku: Marek Orawski
Nejdříve jsme museli dát dohromady lidi se zkušenostmi z různých pojišťovacích odborností. Následovalo období, kdy jsme hodně počítali, modelovali, diskutovali, zjišťovali si informace, ptali se svých přátel a jejich známých a prošlapávali různé slepé cestičky. Základní obchodní model se však ukazoval jako spolehlivý.

Když jsme si byli jisti, že to bude fungovat, hledali jsme finančního investora, na kterého jsme měli specifické požadavky: hodně peněz s důvěryhodným původem, dobrou pověst a ideálně původem z České republiky.

Když jsme si plácli s investorem, tak jsme se připravovali na licenční řízení v ČNB. V průběhu licenčního řízení jsme chystali provoz pojišťovny. Doba příprav do spuštění trvala zhruba tři roky.

Jakým největším nástrahám a výzvám jste při procesu budování pojišťovny čelili?



Myslím, že to bylo právě licenční řízení, které se natáhlo z půl roku na rok a půl. Při prověřování naší žádosti o licenci nešlo ani tak o prověřování obchodního modelu a nebo ochranu zákazníků, ale spíš o přepečlivé zkoumání a prověřování žádosti, která sama o sobě měla několik tisíc stran.

V čem je První klubová vůči klientům jiná než ostatní klasické pojišťovny?



Hlavní rozdíl mezi První klubovou a ostatními pojišťovnami je ten, že peníze, které vybereme za pojistky nepovažujeme za své. Po zaplacení škod vracíme klientům zbylé finance, z nichž 1/4 jde ještě na „rezervu“ na velké škody. Při vracení peněz jsou zvýhodněni ti, kteří neměli v daném roce škodu a také ti, kteří někoho ze svých přátel do pojišťovny doporučili.

Zásadní rozdíl je také v nákladech na samotný provoz pojišťovny a případný zisk. Zde si První klubová bere pevně dohodnutých 17 % z vybraného pojistného. (Pro srovnání - většina zahraničích P2P pojišťoven si bere 20 %).

Další rozdíl je v tom, že nevyplácíme provize zprostředkovatelům za „sjednání pojistek“. Pojišťovna funguje na systému doporučení, které je důležité pro zachování neanonymního vztahu mezi klienty a také z důvodu vnímání pojistného jakožto společných peněz.

To že vracíme peníze, které zůstaly, má ještě jeden důležitý dopad. Peer to peer pojišťovny z principu nemohou vydělat na tom, že někomu zamítnou škodu nebo ji nějak „krátí“. A klienti nemají důvod pojišťovnu „natáhnout“ – jsou to totiž jejich peníze a peníze jejich přátel.

Poslední neméně důležitý rozdíl je v tom, že od nás mohou klienti kdykoliv odejít, pojistky ukončit a vrátíme jim nespotřebované pojistné. Nepotřebujeme a hlavně nechceme klienty držet nějakými nesmyslnými výpovědními termíny a lhůtami.

Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde

Jakou roli ve vašem projektu hrají on-line služby?



Všechny produkty sjednáváme na internetu, bez papíru, a část z nich je úplně online. A budeme se snažit, aby podíl on-line smluv byl co nejvyšší. Přesto jsou klienti, kteří potřebují pomoci, poradit, nebo ujistit se, že vše probíhá správně.

Kolik máte nyní členů (klientů) a jaký plán pro další období máte v této oblasti?



Máme asi 1750 členů, což odpovídá zhruba tomu, co jsme čekali. Podle našich modelů bychom se měli dostat v během 3 let na 20-30 tisíc členů.

Související články:
Odškodnění za úraz na chodníku? Průměrná výše nároku v roce 2019 byla 56 370 korun

PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna má za první rok 1 200 členů, její pojistky jsou levnější, protože se členové chovají zodpovědně

První klubová pojišťovna rozšířila svou nabídku produktů o cestovní pojištění

První klubová pojišťovna přichází s novým pojištěním pro vážné úrazy

První klubová pojišťovna spustila ostrý provoz. V čem se liší od ostatních pojišťoven?

Můžete nám sdělit, jak se nyní poměrově podílí na celkovém hrubém předepsaném pojistném jednotlivé produkty?



Něco málo přes 70 % tvoří pojištění aut, a to z půlky havarijní pojištění a povinné ručení. Asi 20 % tvoří pojištění domácnosti, budov a odpovědnosti. Zbytek je pojištění úrazu a cestovní pojištění, se kterými jsme přišli nejpozději.

Co chystáte nového v nejbližší budoucnosti, tj. do konce roku nebo v roce 2018?



Převratné novinky v tuto chvíli nechystáme. Sám princip pojišťovny je natolik odlišný od ostatních, že bude ještě nějakou dobu trvat, než jej klienti začnou masově vnímat jako skvělou alternativu ke korporátnímu pojištění. Více než „překvapovat“ novinkami budeme ladit procesy a komunikaci tak, aby vše fungovalo hladce a k spokojenosti našich členů.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Odškodnění za úraz na chodníku? Průměrná výše nároku v roce 2019 byla 56 370 korun

Obrázek: Chodník se sněhem Za úraz na chodníku, který byl způsoben kvůli závadě ve schůdnosti, má poškozený občan nárok na odškodnění ze strany majitele komunikace, kterým je zpravidla obec. V roce 2019 činil průměrný nárok...

Znáte specifika havarijního pojištění a povinného ručení?

Obrázek. Auto Pojištění automobilu je základ, který nám dokáže ušetřit mnoho nepříjemností. V případě, že způsobíte nehodu, škoda nepůjde za vámi, ale část zodpovědnosti převezme pojišťovna. I přesto brázdí české...

Pět tipů jak se pojistit na sjezdovku

Obrázek: Lyžování Tuzemská zima letos zatím milovníky zimních sportů moc nepotěšila, sněhu je na našich horách nejméně za 20 let. O to více vyrážejí Češi na zahraniční sjezdovky. Většina lidí, kteří vyjedou...

Pojišťovna AXA v Česku končí. Její aktivity přebírá UNIQA pojišťovna

Obrázek: AXA AXA pojišťovna opouští trhy Česka, Slovenska a Polska. Dceřinné společnosti AXA v uvedených zemích kupuje koncern UNIQA. Mezi oběma mezinárodními pojišťovnacími domy tak dojde k výměně...

všechny články v rubrice










   
 
Banka Creditas
Finanční společnost roku 2019
Banka Creditas


Allianz - Produkt roku 2019
Allianz Život a Allianz cestovní pojištění
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz