Dvě pětiny Čechů vybírají z bankomatů méně než před dvěma lety. Stále častěji platíme kartou i za drobnosti
| 4.10.2017 | Zdeněk Bubák, zpráva Raiffeisenbank | |
Více než polovina nakupujících v českých obchodech používá platební kartu i při drobných nákupech. Podle reprezentativního průzkumu NMS Market Research vytáhne při platbě nižší než 200 korun z peněženky platební kartu šest lidí z deseti. Protože většina obchodů nestanovuje minimální limity pro bezhotovostní platby, využívá kartu častěji i v případě částek pod 50 korun dokonce každý pátý Čech. Se vzrůstající popularitou bezhotovostních plateb naopak v posledních letech ubývá výběrů z bankomatů.
Nejvýraznější pokles výběrů hotovosti uvádějí lidé se středoškolským vzděláním, dále členové domácností s vyšším příjmem a vlastníci dvou a více karet – ve všech případech jde o téměř polovinu respondentů. „Mezi nejčastější důvody výběru hotovosti patří úhrady drobných nákupů a platby v místech, kde platební terminál není k dispozici nebo by mohl být nefunkční,“ říká Roman Přeučil, produktový manažer Raiffeisenbank, pro kterou byl průzkum agentury NMS Market Research o platbách platební kartou realizován. reklama

|
 „S větší dostupností platebních terminálů a rozmachem bezkontaktních platebních karet v posledních letech postupně klesá potřeba lidí chodit si pro peníze k bankomatu,“ doplňuje Přeučil. Téměř 90 % Čechů si vybírá hotovost buď stejně, nebo dokonce méně často než před dvěma lety. Každý sedmý (13 %) nepotřebuje hotovost vybírat nikdy, nebo jen zřídkakdy, a své nákupy hradí výhradně bezhotovostně, přičemž v roce 2015 se takto choval jen každý šestnáctý Čech (6 %). Naopak častěji než jednou za měsíc k bankomatu zajde 41 % lidí. Obchodníci nemají s kartami problém Na většině míst (87 %), kde mají lidé zájem zaplatit bezhotovostně, to podle nich bez problémů jde. Bez platebních terminálů jsou však velice často malí obchodníci, restaurace, kavárny, cukrárny, nebo trhy a trafiky. V některých případech musí lidé sáhnout po hotovosti také na poště či dokonce u některých čerpacích stanic. I z tohoto důvodu zůstávají pro tři čtvrtiny nakupujících nejpopulárnější velké prodejny, a to především u lidí s vyšším příjmem (82 %). Srovnání bankovních účtů najdete zde V současnosti se není třeba příliš obávat ani limitů pro použití karty. Jen 8 % obchodníků není podle průzkumu ochotno přijímat platby kartou za méně než 200 korun. „Od roku 2015 pozorujeme nárůst počtu lidí, kteří neváhají použít platební kartu i při platbě za drobnosti a částek nižších než 50 korun. Za nákup v hodnotě pod 200 korun zaplatí kartou více než polovina nakupujících. Většina lidí navíc uvádí, že by v případě dalšího rozšíření dostupnosti platebních terminálů používala platební kartu ještě častěji a v hotovosti vybírala jen menší částky jako určitou jistotu,“ uvádí Přeučil. Průzkum pro Raiffeisenbank zpracovala agentura NMS Market Research. Sběr dat proběhl v červenci 2017 formou online dotazníků mezi 500 respondenty (reprezentativní vzorek dle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a kraje).
všechny články | |
Dále v rubrice
Výhody pro podnikatele: Kde získat zajímavou nabídku?
Podnikání v dnešní době vyžaduje nejen dobrý nápad a úsilí, ale i kvalitní finanční zázemí. Banky proto stále častěji přicházejí s výhodnými nabídkami, které mají živnostníkům a firmám pomoci s rozvojem podnikání, investicemi nebo provozním financováním...
|
Moderní kapesné: dětské účty nahrazují kasičky i vkladní knížky
Dřívější generace spořila do „prasátka“ nebo měla vkladní knížku, kterou jí založili rodiče či prarodiče. Dnes vkladní knížky prakticky zmizely, kasičky přežily a nejběžnějším způsobem, jak děti ukládají peníze, jsou jejich vlastní bankovní účty. Roste také zájem rodičů...
|
České banky zvyšují bezpečnost plateb: UniCredit i Fio zavádějí ověřování příjemce
Český bankovní trh se připravuje na zavedení evropské služby ověřování příjemce plateb (Verification of Payee), která má výrazně omezit chybné či podvodné transakce. Tato novinka umožní klientům ověřit, zda číslo účtu (IBAN), které zadávají při platbě...
|
Produktové novinky bank v září aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu září letošního roku oznámily Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank...
|
všechny články v rubrice
|