Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Pojišťovny v únoru

10.2.2012  |  Zdeněk Bubák


Jako každý měsíc Vám přinášíme novinky a zajímavosti z pojistného trhu. Je to tentokrát několik perliček spojených se svátkem svatého Valentýna, dále pak přiblížení asistenčních služeb v zimě, informace o problémech způsobených hlasitou hudbou v autě, informace o tom, jak klienti pojišťoven čtou (nečtou) smlouvy a na závěr aktuální informace o škodách způsobených mrazem.

Valentýnské pojistné události klientů Allianz mají nádech štěstí i katastrof

Také na Valentýna - 14. února - se každoročně stanou stovky pojistných událostí. Většinou jde o běžné domácí kalamity, nehody na silnici a obvyklé každodenní úrazy. Podle Allianz pojišťovny je však oproti ostatním dnům v roce Valentýn z hlediska počtu škod dnem o poznání klidnějším. Z tohoto dne však najdeme v oznámeních o pojistné události také informace plné lásky. A někdy právě počáteční láska skončí kalamitou a naopak původně vypadající katastrofa vyústí v milostný vztah.

Klidným dnem byl i 14. únor roku 2010, kdy klienti Allianz pojišťovny nahlásili pouze 169 škod, v loňském roce jich byl přesně dvojnásobek. Nárůst byl způsoben nečekanou kalamitní situací na silnicích, takže tři čtvrtiny z tohoto počtu hlásili jen motoristé z povinného ručení nebo havarijního pojištění. „Naopak v majetkovém pojištění občanů byl dnem opravdu pohodovým, majitelé bytů a domků se potýkali pouze s vodou vytékající z domácích  vodovodních zařízení, živly je zasáhly pouze výjimečně a zřejmě i zloději a vandalové měli jiné starosti. Jejich ,akce' by se na celém území republiky daly spočítat na prstech jedné ruky,“ říká vedoucí likvidace Allianz pojišťovny Petr Jandek.   

Operátoři si v telefonátech u hlášení vyslechli několik příběhů, v nichž počáteční láska nakonec skončila kalamitou a naopak původně vypadající katastrofa vyústila v milostný vztah. Život je pestrý a zároveň nevyzpytatelný i na Valentýna. Posuďte sami…

»
Partnerka darovala „valentýnku“ svému partnerovi formou pozvání na valentýnský karnevalový večer. Zábava se rozproudila a stalo se, že mladý muž si v šeru a v dobré náladě  svoji partnerku spletl a lásku začal vyznávat jiné dívce. Jako „dárek“ ze zamilovaného večera
si odnesl tržnou ránu v koutku úst, vyražený zub a monokl pod okem. Odpuštění se mu nedostalo, ale odškodnění za úraz ano.
»
Zamilovaný student chtěl v den svatého Valentýna konečně vyznat lásku své krásné spolužačce. Dlouho se na tuto chvíli připravoval, měl však velkou trému, kvůli které všechno nakonec proběhlo zcela jinak, než si plánoval. Konec byl ale dobrý. Operátorce vyprávěl, jak koupil květiny a čekal před školou. Když se jeho tajná láska náhle objevila na ulici, neváhal a rozběhl se jí vstříc. Nevšiml si, že část chodníku je zledovatělá. Následoval volný pád vzduchem, při kterém se nejdříve pochroumala kytice a  po dopadu na tvrdou zem i jeho ruka. O hranu parapetu výkladní skříně si ještě roztrhl novou péřovou bundu a v tu chvíli její rukáv vyfoukl svůj obsah. Vyznání lásky doslova „v peří“, se „zasněženou“ kyticí a zlomenou rukou dokončil v sanitce. Ale prý úspěšně!

»
Zamilovaný pár se rozhodl strávit Valentýna jen ve dvojici při romantické večeři se svíčkou. Klienti uvedli, že na Valentýna se při romantické večeři při svíčkách celou dobu navzájem dívali jen do svých očí a vůbec nevnímali okolí. Po dobu těchto nepřetržitých zamilovaných pozorování ani nezaregistrovali, že plamen svíčky je příliš blízko ucha mladé ženy. Poškozená si prý myslela, že pociťuje úplně jinou horečku - z milostného vzplanutí a nikoliv od plamene svíčky. Bolestivé popálení si léčila dva týdny.
»
V mnoha částech světa slaví páry nejrůznějšího věku svatého Valentýna různě, obdarovávají se květinami, čokoládou, básněmi, polibky i přísahami o věčné lásce. Realita je však jiná. Podle statistik o manželství končí téměř každý druhý sňatek ve vyspělé Evropě rozvodem.

Motoristé v těchto dnech volají asistenci Allianz pojišťovny v průměru každé tři minuty

V posledních dnech zaznamenává společnost Mondial Assistance, která poskytuje asistenční služby k povinnému ručení a havarijnímu pojištění klientům Allianz pojišťovny, až sedminásobně vyšší počet volání klientů než v běžný zimní den. Stovky telefonátů mají stejné příčiny – zamrzlá auta, zhuštěné pohonné látky a autobaterie, které už ani „neťuknou“. Motoristé kvůli tomu nyní volají o pomoc v průměru každé tři minuty.

„Zatímco minulý měsíc přijali operátoři denně zhruba 80 hovorů, dnes je to běžně 400, ale v exponovaných dnech, většinou v pondělí po víkendu, je to i přes 500 telefonátů. Nejčastěji motoristy trápí automobilové poruchy spojené s mrazem – nenastartování vozidla z důvodu zamrzání provozních kapalin, a to dokonce i arktické verze nafty, nebo vybité baterie,“ uvádí Václav Dub z úseku pojištění motorových vozidel Allianz pojišťovny.

Asistenční zásahy při nenastartování způsobeném zamrznutím, nebo spíš zhuštěním pohonných hmot a následným ucpáním palivových cest, jsou kryty již v základní asistenci k povinnému ručení a havarijnímu pojištění Allianz,  na vybitou baterii je třeba mít rozšířenou asistenci Plus, kterou si k pojištění vybírá zhruba pětina klientů.

Bohužel ani předpověď počasí na další dny není příliš příznivá, mrazy se nevzdávají a hlavně na mnoha místech republiky se očekává sněžení, s nímž se navíc zvyšuje riziko dopravních nehod. V tom případě by se počet telefonátů a hlášení kalamitních nehod a poruch mohl ještě zvýšit. „Aby se klienti při pokračující nepříznivé povětrnostní situaci vyhnuli delšímu čekání na telefonních linkách nebo čekání na odtahovou službu, doporučujeme dodržovat několik rad, které Allianz připravila ve spolupráci se zkušenými automobilovými odborníky,“ dodává Václav Dub.

Jak se nenechat zaskočit zimou?

Několik rad vám pomůže vyhnout se nepříjemné situaci při startování vozidel a zvýší bezpečnost na silnicích v zimním období:

  • V případě, že máte možnost, zaparkujte auto v garáži, pod krytým přístřeškem nebo v závětří domu (objektu).
  • Při parkování na rovině nepoužívejte ruční brzdu. Kola raději vytočte směrem k obrubníku nebo je zabezpečte klínem nebo kamenem.
  • Využívejte buď paliva s přidanými aditivy proti mrazu nebo je do paliva přidejte ještě před tankováním benzínu nebo nafty. Při jejich koupi se poraďte s odborníkem a tankujte na prověřených čerpacích stanicích.
  • Mějte s sebou raději rozmrazovač na zámek dveří auta. Nestačí jej mít umístěný v autě, pokud dveře zamrznou, tak se k němu nedostanete.
  • Před začátkem jízdy je vhodné auto nastartovat a zároveň nechat puštěné rozmrazování předního a zadního skla (zapnutá klimatizace a topení zabrání zamlžování a námraze skel); zároveň důkladně očistěte auto od sněhu a námrazy, zejména okna a světla je velmi důležité mít absolutně čisté. Mějte pro tyto případy vždy po ruce smetáček a kvalitní škrabku na okna.
  • Pokud zapadnete ve sněhu, nasypte písek, sůl nebo štěrk kolem kol, aby se kola měla o co zapřít a mohla se pohnout v požadovaném směru. Určitě v takové situaci oceníte i malou lopatku a malý sáček s pískem nebo jiným podobným materiálem.
  • Na delší vzdálenosti, nebo cesty do hor a kopcovitého terénu je vhodné  přibalit i sněhové řetězy nebo „sněhové ponožky“ (AutoSock).
  • Pokud auto delší dobu stojí a nejezdí se s ním, je vhodné dobít baterii autonabíječkou, vyhnete se rychlému vybití baterie zejména v zimním období a zároveň prodloužíte i životnost baterie. Pokud opravdu delší dobu nejezdíte, je lepší baterii vyjmout a uskladnit v teple.
Pozor na dynamickou hudbu v autě

Téma hudby v autě často budí velmi rozporuplné reakce. Jedněm pomáhá, druzí v ní vidí rušivý element či důvod příliš rychlé či agresivní jízdy. Hudba nás skutečně svádí k jízdě v rytmu dané skladby – to potvrzuje i 31 % řidičů z těch, kteří v anketě DIRECT Pojišťovny uvedli, že hudbu v autě poslouchají.  A stejně nebezpečná může být i příliš hlasitá hudba, která řidiči znemožňuje vnímat okolí. V některých situacích však může být naopak prospěšná: pro 44 % dotázaných je hudba tím, co jim pomáhá zůstat vzhůru a soustředit se při jízdě na dlouhé vzdálenosti.

„Rádio s CD přehrávačem dnes často patří k základní výbavě vozu a naprostá většina řidičů také v anketě uvedla, že hudbu v autě poslouchá. Zda je to dobře či špatně nelze jednoznačně říci. Jisté ale je, že hudba náš styl jízdy a naše soustředění na řízení ovlivňuje. Je proto třeba dobře zvážit i to, co a jak hlasitě si v autě řidiči pouští,“ říká Kateřina Krásová, tisková mluvčí DIRECT Pojišťovny.

Hudba v autě – ano či ne? Častým argumentem proti bývá fakt, že řidič při poslechu především příliš hlasité dynamické hudby má tendenci jezdit v jejím rytmu – tedy rychleji, a to často aniž by si to uvědomoval. To potvrzuje i 31 % samotných řidičů, kteří přiznávají, že poslech hudby v autě ovlivňuje jejich styl jízdy. Dalších 19 % řidičů zase uvedlo, že hudba v autě snižuje jejich pozornost. Přesto ji však poslouchají.

46 % z těch, kteří v autě hudbu neposlouchají (těchto řidičů je jen 9 %), zase jako nejčastější důvod uvádí to, že je při jízdě ruší. Dalších 17 % uvedlo, že jim hudba brání dobře vnímat zvuk motoru a ostatní zvuky. Hlasitá hudba překrývající všechny ostatní zvuky může být skutečně nebezpečná. Především v hustém městském provozu potřebuje řidič sledovat všechny podněty, aby mohl co nejrychleji reagovat. S hlasitě puštěnou oblíbenou písní pak může snadno přeslechnout zvuk výstražné sirény nebo troubení ostatních řidičů.

Na druhé straně není málo těch, kterým hudba v autě pomáhá. 44 % dotázaných, kteří hudbu v autě poslouchají, uvedlo, že jim pomáhá zůstat vzhůru a soustředit se při dlouhých cestách. Dalších 6 % řidičů pak považuje hudbu za dobrý způsob, jak zabavit děti v autě.  

•    Ve voze si řidiči většinou pouštějí rádio: 44 % výhradně a 49 % v kombinaci s CD či jiným přehrávačem. Jen 7 % respondentů při jízdě poslouchá pouze CD nebo jiné nosiče.
•    Pokud jde o hlasitost, 46 % řidičů připouští, že si své oblíbené písničky při jízdě pouští hlasitěji. Dalších 26 % řidičů si dokonce všechnu hudbu pouští velmi hlasitě, aby si ji mohli náležitě vychutnat.
•    Co do žánru, řidiči v anketě nejčastěji uváděli pop (29 %), rock (26 %) a hip-hop (15%). Se svými oblíbenými interprety si také mnozí rádi zazpívají: 7 % téměř vždy, 58 % alespoň občas.

Pojistnou smlouvu si před podpisem přečte jen polovina Čechů

Jen 53 % procent klientů smlouvy před samotným podpisem pečlivě prostuduje. Ukázal to lednový průzkum veřejného mínění realizovaný společností Ipsos pro Českou asociaci pojišťoven u příležitosti vzdělávací kampaně Únor – měsíc pojištění zaměřenou na pojištění rodiny.
  • 9 % z těch, kteří smlouvy nečtou detailně, uvádí jako důvod nedostatek času
  • 23 % zájemců o pojištění se domnívá, že všechny smlouvy jsou standardizované
  • Pouze 27 % klientů pojišťoven své smlouvy aktualizuje
Průzkum ukázal, že 44 % klientů se při podpisu pojistné smlouvy soustředí pouze na pár klíčových bodů, 3 % se pak přiznala, že pojistné smlouvy před podpisem vůbec nečte. 13 %  těch, kteří smlouvy nečtou, dokonce rezignovaně prozradilo, že smlouvám stejně nerozumí, a proto by jim jejich čtení nebylo nic platné.

S pojistnou smlouvou a pojistnými podmínkami i jejich dodatky by se měl každý ve svém vlastním zájmu detailně seznámit ještě před podpisem. „V pojistných podmínkách je nutné ověřit primárně rozsah pojištění a výši pojistného plnění, výši spoluúčasti i limitů pojistného plnění a ujistit se, že všemu, co podepisuji, rozumím a sjednané podmínky odpovídají mým představám a očekáváním,“ radí manažerka komunikace ČAP Marcela Kotyrová a doplňuje: „Každý má právo si smlouvu před jejím podpisem doma v klidu prostudovat. Pojistné podmínky je možné zhlédnout i online. Ke stažení jsou zpravidla na všech internetových stránkách pojišťoven.“ Je však nutné vědět, že v rámci jednotlivých pojišťoven nejsou pojistné podmínky stejné, liší se rozsahem pojistného krytí i poskytovanými doplňkovými službami, různé mohou být i výluky z pojištění.

Orientovat se v pojmech, jakými jsou například pojistné riziko, pojistná částka, indexace, spoluúčast, výluka z pojištění nebo znát rozdíl mezi pojistníkem a pojištěným, se vyplatí nejen při sjednávání pojištění, ale také při aktualizaci smlouvy. Aktualizaci pojistné smlouvy je v případě životního a úrazového pojištění vhodné provádět v návaznosti na životní cykly a potřeby zajištění konkrétních rizik, ale také při zásadní změně rodinných příjmů, ztrátě či změně zaměstnání, aktivním výkonu rizikových sportů atd. V majetkovém pojištění je aktualizace doporučována v tříletých intervalech, pokud nedojde k výrazným změnám. Těmi může být například výrazné rozšíření majetku, rozvod či úmrtí pojistníka, kdy je nutné zjistit, zda pojistná smlouva trvá a přechází na právní nástupce, či skončila datem úmrtí.


„Většina klientů se bohužel o pojistnou smlouvu v průběhu jejího trvání moc nezajímá. Průzkum ukázal, že 35 % klientů aktualizuje pojistnou smlouvu jen výjimečné, 16 % ji nikdy neaktualizovalo a celých 21 % dotázaných není vůbec seznámeno se skutečností, že by pojistnou smlouvu mohlo nebo dokonce muselo z nějakých důvodů aktualizovat,“ doplňuje Marcela Kotyrová.

Jak správně sjednat pojištění, za jakých okolností aktualizovat smlouvu a spoustu dalších užitečných informací o pojištění rodiny, jejího majetku i rizik ohrožujících život a stabilitu rodiny najdete na internetovém portálu www.jaksepojistit.cz, který vytvořila Česká asociace pojišťoven v rámci informační kampaně Únor – měsíc pojištění. Na aktuální stránce k problematice „pojištění rodiny“ si mohou návštěvníci vedle načerpání informací také zasoutěžit, a získat tak jednu z deseti lákavých cen.

Výzkum byl realizován společností Ipsos pro Českou asociaci pojišťoven v lednu 2012 na reprezentativním vzorku o velikosti 1000 respondentů ve věku od 18 do 65 let (podle regionu, velikosti, místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání). Výzkum byl proveden metodou on-line dotazování.
Kampaň Únor – měsíc pojištění podpořili mediální partneři Peníze.cz, Finančnínoviny.cz, oPojištění.cz, poradci-sobě.cz, Našepeníze.cz a Pojistný obzor

Mráz už má na svědomí stovky škod

Česká pojišťovna eviduje v souvislosti se silnými mrazy posledních dní již přibližně sedm set škod v řádu milionů korun. Jde hlavně o prasklá vodovodní potrubí, stupačky či topná zařízení. Problémy se však nevyhýbají ani motoristům, kde jde nejčastěji o případy zamrzlé nafty či vybité autobaterie, a podnikatelům.

Zatímco v průběhu minulého týdne hlásili klienti v průměru cca třicet škod denně, v pondělí 6. února to již bylo celkem sto padesát případů, nejvíce pak ze severní Moravy. Vzhledem k aktuální předpovědi meteorologů se dá očekávat, že počet škod bude i nadále narůstat. Hlavní nápor hlášení však přijde s prvním oteplením, kdy z prasklin začne vytékat voda a škody se naplno projeví.

Rekordní mrazy útočí na majetek občanů i podnikatelů. Česká pojišťovna tak již eviduje také případy prasklého potrubí v porodnici či vytékající vodou poškozených zásob obchodníků. Ozývají se již také zemědělci, kterým jen za loňský rok ČP vyplatila za škody vyzimováním 25 milionů Kč a za škody na vinné révě dokonce 90 milionů Kč. Naštěstí však v tuto chvíli neregistrujeme žádné mrazové škody v chovech hospodářských zvířat.

Dle zkušeností likvidátorů ČP dochází ke značným škodám na majetku vlivem nedostatečně zateplených rozvodů vody a topení, netemperování nevytápěných prostor, popř. nezazimováním rozvodů na chatách či nově vznikajících novostavbách. Doporučujeme proto klientům, aby si zkontrolovali, zda vypustili vodu z potrubí a zároveň, aby si ověřili, zda je topné zařízení určené k temperování funkční a v pořádku.

Porovnání pojištění na Finparádě zde.





    



Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,00 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 3,0 % p.a. u ročního vkladuvíce




všechny články
Dále v rubrice

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Zimní nehody a škody: kdy pomůže havarijní a úrazové pojištění

Obrázek: Pojištění v zimě Mrazivé počasí výrazně zvyšuje riziko nehod a škod na majetku i zdraví. Ne vždy je jasné, kdo nese odpovědnost a kdy má člověk nárok na náhradu škody. V mnoha případech se tak vyplatí kvalitní havarijní či úrazové pojištění...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

Produktové novinky bank v říjnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu října letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Direct pojišťovna, Fio banka, Komerční banka, MONETA Money Bank...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies