V kavárnách a restauracích se platí kartou dvakrát více než loni
| 30.11.2017 | Zdeněk Bubák, zpráva Storyous | |
Podle společnosti Storyous, která prodává pokladní systémy, v českých restauracích a kavárnách lidé platí kartou téměř dvakrát častěji než loni. Bezhotovostně zaplatíme v restauraci nebo kavárně průměrně 300 korun, hotovostí asi polovinu. Storyous předpokládá, že díky vyšší akceptaci platebních karet budou hosté platit více a tak nás čeká boom restauraterství a kavárnictví. Podniky se také stávají atraktivnějšími pro zahraniční turisty.
Společnost Storyous, vyvíjející gastronomické systémy, nedávno informovala, že za útratu v restauracích, hospodách, kavárnách anebo bistrech hradíme platební kartou stále častěji. Oproti loňskému roku dokonce došlo ke skokovému nárůstu jak počtu transakcí, tak jejich výši. Vyplývá to z dat asi 3000 podniků, která Storyous analyzovala. Česká gastronomie se tak může těšit na vyšší tržby, protože při platbě kartou jsou prý útraty asi o 30 % vyšší. reklama

|
 Podle analytiků společnosti Storyous došlo k souhře několika okolností - Češi obecně více používají platební karty. Ale také moderní pokladny umožňující bezhotovostní transakce zamířily díky EET do tisíců podniků, a banky v konkurenčním boji nabídly výhodnější podmínky provozovatelům gastronomických zařízení. A jaké tyto okolnosti měly dopady? Zatímco loni zákazníci platili kartou v 3,9 % případů, letos je to již 7,3 %. Kromě toho, že zákazníci platí v posledních měsících kartou čím dál tím častěji, s ní také utrácejí mnohem větší částky. „Průměrná výše platby kartou dosáhla v polovině letošního roku 319 Kč, kdežto v hotovosti pouze 149 Kč. Jen pro srovnání – ještě loni za stejné období byla průměrná útrata kartou pouze 174 korun,“ popisuje situaci Jiří Šafka, hlavní datový analytik Storyous. „Tento trend bude dále pokračovat a podporovat ho budou sami provozovatelé restaurací. Platby kartou totiž mají pozitivní vliv na výši útraty. Pokud host nemá strop v podobě hotovosti v peněžence, nechá v podniku zpravidla až o třetinu více peněz, než původně plánoval. V turistických lokalitách pak mohou podniky lépe oslovit turisty, kteří bezhotovostní platby díky výhodným směnným kurzům při platbě vítají.“ Směnárenská kalkulačka na Finparádě Provozovatelům gastronomických zařízení podle Storyousu nahrál i konkurenční boj mezi poskytovateli terminálů. Dokázali v rámci náběhu EET nabídnout výhodnější ceny za provoz platebního terminálu. Ty v rámci nabídek klesly i pod 1 %. Karty díky tomu začaly přijímat i menší, například regionální podniky, které si často pořídily platební terminál spolu s EET pokladnou. U Čechů navíc platí pravidlo, že kde je terminál, tam ho rádi využijí. „Od roku 2015 pozorujeme nárůst počtu lidí, kteří neváhají použít platební kartu i při platbě za drobnosti a částky nižší než 50 korun. Za nákup v hodnotě pod 200 korun zaplatí kartou více než polovina nakupujících. Většina lidí navíc uvádí, že by v případě dalšího rozšíření dostupnosti platebních terminálů používala platební kartu ještě častěji a v hotovosti vybírala jen menší částky jako určitou jistotu,“ uvádí Roman Přeučil, produktový manažer Raiffeisenbank. Storyous uvádí příklad Polska, jehož gastronomický trh je nyní jedním z nejvýkonnějších ve střední Evropě, a to i díky možnosti platit bezhotovostně. Porovnejte si náklady na vedení účtu v různých bankách „V Polsku, kde platbu kartou umožňuje naprostá většina gastronomických podniků, využijí zákazníci tuto možnost ve dvou třetinách případů. V Polsku funguje proces fiskalizace už dlouho, a i proto je tam podíl plateb kartou až výrazně vyšší,“ uvádí Igor Třeslín, CEO Storyous a dovádá: „Budeme se snažit, aby i Česká republika v následujících letech díky zavedení moderních pokladen směřovala k tomuto podílu. Pokud tempo růstu vydrží, můžeme se již v příštím roce těšit na prokazatelný pozitivní ekonomický dopad na české restaurace a kavárny.“
Anketa Mělo podle vás zavedení EET pozitivní vliv na zvýšení četnosti placení kartou v restauracích a kavárnách? Ano, mělo. (50 %) Ne, nemělo. (50 %)
všechny články | |
Dále v rubrice
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka
Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...
|
Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?
I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...
|
Banky prodlužují garance úroků na spořicích účtech: U Monety máte jistotu až do března 2026
Banky v prosinci ponechaly úrokové sazby na spořicích účtech na stejné úrovni jako v předchozím měsíci, pouze prodloužily platnost garancí. Některé banky lákají klienty na sazby platné až do konce prvního čtvrtletí roku 2026. Pro střadatele je to důležitá informace...
|
všechny články v rubrice
|