Skončily poplatky za platbu kartou a změnila se pravidla pro ověřování identity klientů
| 18.1.2018 | Zdeněk Bubák, zpráva dTestu | |
Od 13. ledna tohoto roku začal platit nový zákon o platebním styku, který zakazuje poplatky u spotřebitelských nákupů. Už tedy nenarazíme na cedulky u pokladen, které nás u některých obchodníků upozorňovaly na to, že platba kartou je zpoplatněna nějakou přirážkou. Banky zárověň měly zvýšit bezpečnost plateb důslednějším ověřováním identity klientů.
Nový zákon o platebním styku zapracovává pravidla obsažená v evropských právních předpisech, zejména ve směrnici o platebních službách na vnitřním trhu. Poplatky začaly být regulovány evropským nařízením už v roce 2015, kdy došlo k omezení mezibankovních poplatků při platbě debetní či kreditní kartou. Prodejce mohl po spotřebiteli požadovat zaplacení poplatku maximálně ve výši nákladů, které mu kvůli placení kartou vznikly. Většinou šlo o přirážku mezi jedním až dvěma procenty z ceny nákupu. Nyní se spotřebitelé dočkali dokonce úplného zrušení poplatků u spotřebitelských nákupů. „Tuto změnu jako spotřebitelská organizace samozřejmě vítáme. Spousta obchodníků si však poplatky neúčtuje již delší dobu. Dospěli k závěru, že je lepší zahrnout poplatky do cen zboží a služeb. Na platbu kartou tak de facto přispívali všichni zákazníci,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Není důvod obávat se prudkého nárůstu cen zboží, protože většina obchodníků do nich už přirážku stejně promítla. Pokud by po vás nyní prodejce zaplacení poplatku požadoval, namítejte jeho neoprávněnost a určitě ho neplaťte.“ V případě nákupů přes internet, ale také při přihlašování do internetového bankovnictví budete nově muset absolvovat důkladnější proces ověření vaší identity. To bude spočívat v použití alespoň dvou ze tří následujících bezpečnostních prvků: údaje, který je znám pouze vám (např. heslo do internetového bankovnictví nebo PIN či CVC kód ke kartě), věci, kterou máte ve své moci (např. platební karta nebo mobilní telefon) nebo vašich biometrických údajů (např. otisk prstu). V podstatě se tak jedná o rozšíření ochrany, kterou banky již používají. Sice ověřováním dle nových pravidel strávíte více času, ale za to budou vaše peníze na účtu lépe chráněny. Pro všechny však bude silné ověření povinné až od července 2019. reklama

|
 Nově se spotřebitelé dočkají rychlejšího vyřízení reklamace v bance. Nebudou muset při reklamaci v souvislosti s poskytováním platebních služeb čekat na vyřízení 30 kalendářních dnů, ale jen 15 dnů pracovních. Ve výjimečných případech může dojít k prodloužení této lhůty na 35 pracovních dnů.
všechny články | |
Dále v rubrice
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka
Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...
|
Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?
I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...
|
Banky prodlužují garance úroků na spořicích účtech: U Monety máte jistotu až do března 2026
Banky v prosinci ponechaly úrokové sazby na spořicích účtech na stejné úrovni jako v předchozím měsíci, pouze prodloužily platnost garancí. Některé banky lákají klienty na sazby platné až do konce prvního čtvrtletí roku 2026. Pro střadatele je to důležitá informace...
|
všechny články v rubrice
|