Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nový zákon o platebním styku spotřebitelům přináší lepší orientaci v bankovních účtech

14.2.2018  |  Zdeněk Bubák, zpráva Spotřebitelského fóra
  


PenízeZákon o platebním styku, jenž nabyl účinnosti 13. ledna 2018, spotřebitelům přinesl několik změn. Řada z nich slouží k výraznému zvýšení informovanosti a rozšíření volby. Spotřebitelské fórum zpracovalo shrnutí, jak nový zákon Čechům ulehčí každodenní platební styk.



Větší informovanosti klientů by mělo napomoci poskytnutí každoročního podrobného přehledu o úplatách za jednotlivé služby, připsaných úrocích, smluvních pokutách či úrocích z prodlení. Přehled bude poskytován bezplatně a v čitelné podobě. „Uživatelé platebních účtů by se tak měli do budoucna snáze orientovat v džungli poplatků a plateb za jednotlivé služby spojené s platebním účtem,“ uvádí k tomu předseda správní rady Spotřebitelského fóra Kryštof Kruliš.

Díky zákonu se také vytvoří mantinely pro fungování internetových stránek srovnávajících platební služby, které podrobuje dohledu Česká obchodní inspekce a Česká národní banka. Ty budou na svých webech uveřejňovat údaje o těchto srovnávačích. „Srovnávací stránky byly cennou pomůckou pro uživatele platebních služeb. Zákonné vymezení podmínek jejich fungování může přispět k dalšímu rozšíření jejich užívání,“ říká Kruliš.



Zákon také zavádí službu změny platebního účtu, která klientům zjednodušuje převod trvalých příkazů či souhlasů k inkasu. „Tuto službu dosud prováděly na dobrovolné bázi banky na základě Kodexu mobility České bankovní asociace. Nově to již bude povinnost všech poskytovatelů platebních služeb, na které se zákon vztahuje,“ vysvětluje Kryštof Kruliš.

Nově zákon zakazuje dosavadní praxi některých obchodníků, kteří si za platby kartou účtovali přirážky. Omezeno je i požadování úplaty za použití jiného platebního prostředku, například bankovního převodu, a to na přímé náklady, které v souvislosti s použitím daného platebního prostředku obchodníkovi vznikají. „Spotřebitelé se od soboty 13. ledna 2018 mohou proti nezákonným přirážkám bránit a případné neoprávněně účtované přirážky požadovat nazpět, a to i dodatečně například cestou mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,“ dodává Kruliš.

Zákon v neposlední řadě v návaznosti na právní předpisy Evropské unie (směrnice o platebním styku, tzv. PSD2) zavádí také možnost využívat služby tzv. správců informací o platebním účtu, kteří mohou pro své klienty zpracovávat a seskupovat přehledy o platbách na platebních účtech u různých poskytovatelů. „Pokud máte například účet u více bank nebo vám nevyhovuje internetové bankovnictví vašeho bankovního ústavu, budete v budoucnu moci služeb takového správce informací využít a nadále ke svým účtům přistupovat již přes jeho rozhraní a například si tak zjednodušit i vedení osobního účetnictví. Zákon stanoví povinné pojištění takovéhoto správce a získání licence od ČNB. Lze přesto očekávat, že zprvu u mnohých uživatelů převládne opatrnost. Pokud se však českému fintech sektoru vyhnou skandály ohrožující důvěru klientů, je možné, že se nový způsob ovládání platebních účtů dočká svého rozšíření i u nás,“ uvádí na závěr Kryštof Kruliš.

O Spotřebitelském fóru:

Spotřebitelské fórum je otevřená nezisková platforma pro komunikaci mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem. Propojuje organizace a firmy působící na domácím trhu a hájí zájmy českých spotřebitelů zejména v oblastech, jako jsou maloobchod, sdílená ekonomika, e-commerce, realitní trh či finanční služby.

Cílem Spotřebitelského fóra je v dlouhodobém horizontu vytvářet a moderovat dialog spotřebitelských organizací s byznysem a veřejnou sférou, edukovat spotřebitele o kvalitě zboží a služeb, k posílení jejich kvalifikovaného rozhodování a k budování vzájemné důvěry mezi spotřebiteli, státem a podnikateli. Projekty a kampaně přispívající k informovanosti spotřebitelů Fórum aktivně podporuje.




      
  





všechny články
Dále v rubrice

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka

Obrázek: Stupně vítězů bankovních účtů Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...

Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?

Obrázek: Hodiny a peníze I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...

Banky prodlužují garance úroků na spořicích účtech: U Monety máte jistotu až do března 2026

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze Banky v prosinci ponechaly úrokové sazby na spořicích účtech na stejné úrovni jako v předchozím měsíci, pouze prodloužily platnost garancí. Některé banky lákají klienty na sazby platné až do konce prvního čtvrtletí roku 2026. Pro střadatele je to důležitá informace...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies