Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Co přinese spotřebitelům nový zákon o distribuci pojištění?

3.8.2018  |  Zdeněk Bubák, zpráva Chytryhonza.cz
  


PojištěníZákon o distribuci pojištění, který představuje provedení evropské směrnice o distribuci pojištění do českého řádu, byl 31. července podepsán prezidentem republiky. Podpisem prezidenta došlo k završení legislativního procesu. Zákon nabude, a to v závislosti na vyhlášení ve sbírce zákonů, s největší pravděpodobností účinnosti 1. prosince. Přinášíme vám analýzu dopadů nového zákona na klienty pojišťoven, kterou nám poskytla Monika Pisáková, ředitelka oddělení compliance společnosti Chytryhonza.cz.



Zákon o distribuci pojištění zavádí do českého právního řádu, v souladu s celoevropským trendem neustálého zvyšování standardu ochrany spotřebitele, významné povinnosti na straně pojišťoven a pojišťovacích zprostředkovatelů při sjednávání či nabízení pojistných produktů a rovněž rozšiřuje práva klienta.

Přehled nabídky životního pojištění najdete zde

“Pojišťovny a zejména distributoři by mohli také profitovat z větší kultivace odvětví distribuce pojistných produktů a s tím souvisejícím zvýšením kredibility tohoto sektoru,” říká Monika Pisáková, ředitelka oddělení compliance Chytryhonza.cz.

Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde


Co nový zákon přinese?


  • Zákon klade důraz na větší míru informovanosti spotřebitele při sjednávání pojištění. Klient obdrží rozsáhlý soubor informací jak o pojistném produktu, tak o pojistiteli, případně o pojistném zprostředkovateli.
  • V rámci sjednávání určitých typů pojištění bude existovat povinnost provést pro klienta analýzu, tak aby měl k dispozici odborné a objektivní informace o vhodnosti konkrétního pojistného produktu.
  • Zákon se snaží omezit možnost nabízení nevhodných produktů klientovi tím, že stanoví povinnost zachytit průběh jednání o pojištění či jeho podstatné změně. Tímto omezí možnou preferenci konkrétního pojistného produktu poradcem a zároveň důkazně posílí klientovo postavení.
  • Zákon jasně vymezuje odpovědnost pojišťovacího zprostředkovatele za své poradce. Způsobí-li poradce klientovi svým jednáním škodu, odpovídá mu za ni vždy pojišťovací zprostředkovatel.
  • Spotřebitelé mohou profitovat z vyšších nároků na profesionalitu, důvěryhodnost a odbornost osob setkávajících se s klienty při distribuci pojistných produktů, včetně jejich následného profesního vzdělávání. Nový zákon také u poradců předpokládá dosažení alespoň středoškolského vzdělání zakončeného maturitní zkouškou.
  • Došlo k výrazné redukci často matoucích kategorií pojišťovacích zprostředkovatelů, a to z pěti na dvě. Klientovi bude zřejmější s kým jedná,    a zda zprostředkovatel provádí zprostředkování pro něho či pro pojišťovnu.
Přehled nabídky neživotního pojištění najdete zde



Zkoušky odborné způsobilosti


  • Zkoušky odborné způsobilosti, které již byly zavedeny na poli penzijních produktů, úvěrů a investic, se nyní stávají podmínkou výkonu činnosti i při prodeji pojistných produktů.
  • Oproti současným zkouškám budou pojišťovací zprostředkovatelé muset mít podrobnější znalosti o prodávaném produktu, aby s klientem mohli jednat s odbornou péči.
  • Odborné zkoušky se nově budou skládat z teoretické i praktické části, budou obsahovat pět okruhů odbornosti a budou probíhat před zkušební komisí.
  • V rámci praktické části odborné zkoušky se na případových studiích bude hodnotit i schopnost zprostředkovatele řádně vysvětlit zájemci o pojištění nabízený produkt a jeho vlastnosti.
  • Současně nový zákon sjednotí podmínky odborného výkonu činnosti s dalšími sektory finančního trhu.
Přehled nabídky autopojištění najdete zde

V neposlední řadě se rovněž předpokládá omezení počtu registrovaných zprostředkovatelů, kterých dnes ČNB eviduje téměř 170 000, přičemž značná část z nich není aktivních. Nově bude nutné prodlužovat platnost oprávnění po zaplacení správního poplatku ve výši 1 000 Kč každých 12 měsíců, čímž dojde k výrazné eliminaci neaktivních zprostředkovatelů.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Zranění na chodníku v zimě: kdo nese odpovědnost a jak získat odškodnění

Obrázek: Pojištění v zimě Zimní období přináší zvýšené riziko uklouznutí a úrazů na chodnících. Kdo ale v takových případech nese odpovědnost a kdy má zraněný nárok na odškodnění? Rozhodující je, komu chodník patří, kde k úrazu došlo a zda byla splněna povinnost zimní údržby...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Zimní nehody a škody: kdy pomůže havarijní a úrazové pojištění

Obrázek: Pojištění v zimě Mrazivé počasí výrazně zvyšuje riziko nehod a škod na majetku i zdraví. Ne vždy je jasné, kdo nese odpovědnost a kdy má člověk nárok na náhradu škody. V mnoha případech se tak vyplatí kvalitní havarijní či úrazové pojištění...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies