Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Bezhotovostní platby strmě rostou, Češi si užívají platební inovace

30.8.2018  |  Zdeněk Bubák, zpráva Mastercard
  


Platební kartyČeská republika zvyšuje náskok v rozšířenosti a oblíbenosti bezhotovostního placení za zboží a služby. Počet terminálů na platební karty u obchodníků se meziročně zvýšil o 44 procent. Počet bezkontaktních transakcí přiložením karty v porovnání s loňskem stoupl o 28 procent. Značný rozmach zažívá i mobilní placení. Češi si také zvykají i na koncerty, festivaly nebo tržiště, kde vůbec nepotřebují hotovost, a užívají si platební inovace ve veřejné dopravě, školství nebo při objednávání jídla v restauracích nebo v divadle.


„Šustot bankovek a cinkot mincí slýcháme čím dál méně. Češi mají stále více v oblibě bezkontaktní platby a technologické inovace, zejména pokud jim zjednodušují život a poskytují rychlé, pohodlné a bezpečné placení. V Mastercard vidíme další trend, a tím je digitalizace plateb v mobilu,“ řekl generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku a Rakousko Miroslav Lukeš.

Součet vydaných platebních karet v ČR převyšuje o takřka milion celkový počet obyvatel a více než devět z deseti karet je bezkontaktních, čímž se řadíme k evropské špici. Obdobně je na tom i sousední Slovensko, kde nedávno oslavili desetileté výročí spuštění bezkontaktních plateb. V Evropě je naproti tomu podle průzkumu Mastercard Global Consumer Tracker zastoupení bezkontaktních karet na trhu v průměru jen 63procentní.

Tabulka: On-line průzkum Mastercard Global Consumer Tracker:

Česko Skupina 5 zemí (Slovensko, Maďarsko, Polsko, Francie, Německo) Širší skupina evropských zemí a Ruska
Funkce bezkontaktního placení  na kartě 93 % 69 % 63 %
Bezkontaktní placení alespoň jednou týdně 68 % 41 % 41 %
Zdroj: Mastercard

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde


Uživatelů mobilního bezkontaktního placení jsou v Česku statisíce. „Předpokládáme, že počet mobilních telefonů i nositelných zařízení, kterými lze platit, letos dále poroste. K placení lze využívat i náramky či chytré hodinky a zájem o tyto inovativní způsoby registrujeme i v Česku,“ doplnil Miroslav Lukeš.

Budoucností plateb je bezkontaktnost a digitalizace. Pětina Čechů má zájem platit bezkontaktně pomocí chytrých hodinek, náramků, klíčenek a dalších nositelných zařízení, na Slovensku je to dokonce 31 procent lidí. Evropský průměr činí 24 procent. Do roku 2020 bude podle předpokladů společnosti Mastercard až 62 procent nositelných zařízení obsahovat platební funkce.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5,5 % p.a.více



Krajské projekty Mastercardu



Mastercard stále více spolupracuje se samosprávami měst a krajů v oblasti Smart Cities, což je koncept postavený na využívání technologií pro zvýšení kvality života, řízení měst a oblastí a jejich udržitelný rozvoj. Pro úspěšnost projektů jsou karty jako dostupný a jednoduchý platební prostředek klíčové. K využívání karet napomáhá i jejich univerzálnost. Mohou totiž sloužit i jako vstupenky do kina nebo do zoo, jízdenky na dopravu nebo osobní průkazky. Vedle úspěšného placení v dopravě, například v Plzni, Karlových Varech, Praze, Liberci nebo Středočeském kraji, se spouštějí i projekty z oblasti školství, sportu nebo služeb pro seniory.

Novinka v placení za dopravu pro Pražany



Jednodušeji cestovat veřejnou dopravou mohou od 27. srpna obyvatelé a návštěvníci Prahy a Středočeského kraje díky novému regionálnímu multikanálovému odbavovacímu systému (MOS). Společnost Mastercard byla součástí pracovní skupiny, která pomáhala projekt MOS připravovat. Součástí tohoto konceptu je také nová mobilní aplikace PID lítačka, kde si může cestující zakoupit jednorázový cestovní lístek. „PID Lítačka umožní cestujícím, aby si předplatní kupóny mohli nahrávat nejen na kartu Lítačka, ale nově i na In Kartu nebo bezkontaktní platební karty,“ uvedl ředitel Ropid Petr Tomčík. Mastercard nyní chystá velkou marketingovou kampaň na podporu spuštění této aplikace.



Další projekty s využitím bezhotovostního placení



Od letošního léta funguje v Praze unikátní bezhotovostní tržiště Manifesto. Samoobslužné pokladny s bezkontaktním placením nově zavedl Aquapalace Praha. V Národním divadle jsou zase k dispozici moderní platební kiosky, pomocí kterých lze bezkontaktně přispět na divadelní provoz nebo si objednat občerstvení na přestávku a vyhnout se tím tradičním frontám.

Srovnání běžných účtů pro občany dostupných v Česku

Stále více se v Česku využívají v elektronické podobě i velmi oblíbené stravenky, které využívá 1,3 milionu osob, tedy bezmála každý třetí zaměstnanec. Podle průzkumu Masterindex téměř desetina z lidí, co stravenky využívají, už platí bezkontaktně formou stravenkové karty. A zhruba polovina uživatelů by přechod z papírové formy na elektronickou uvítala.

Mastercard s firmou FairSoft nyní testují v jedné bratislavské restauraci aplikaci, která umožňuje zákazníkům objednávat a platit za jídlo a pití doslova přímo ze židle s využitím peněženky Masterpass. „Moderní technologie ulehčují lidem každodenní život. Tato aplikace je důkazem, že je možné propojit příjemnost a užitečnost a přinést tak zákazníkům opět něco navíc,“ řekl viceprezident pro mobilní platby a inovace společnosti Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku Richard Walitza.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz