V novém roce by Češi chtěli spořit více. Jak ukazují zkušenosti z minulých let, ne vždy se jim to daří
| 24.1.2019 | Zdeněk Bubák, zpráva ING Bank | |
Podle průzkumu ING Bank zkoumajícího postoje české populace ke spoření by téměř 60 % dotázaných rádo v rámci novoročních předsevzetí letos naspořilo více peněz než v roce 2018. V minulosti však slib o větší spořivosti více než polovině (56 %) těch, kteří si jej dali, celý rok nevydržel. Více chtějí spořit hlavně mladší a střední generace.
Novoroční předsevzetí týkající se lepší spořicí morálky si na začátku roku 2019 dalo téměř 70 % Čechů ve věkové kategorii 15-29 let, dotazovaných ze střední generace do 44 let necelých 60 %. Důvodem je dle průzkumu stav jejich současných finančních rezerv, který vnímají jako nedostatečný. Více si plánuje ukládat i 63 % lidí s největším objemem příjmů, těch s nejnižším výdělkem pouze polovina. Přímo spořicí účet využívá ke spoření podle průzkumu 42 % Čechů. „Celkově pozorujeme zvyšující se zájem o spoření, loni jsme v ING zaznamenali nárůst pravidelně spořících klientů,“ říká Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING Bank. “Dle našich zkušeností si největší částky na spořicí účet ukládají Češi paradoxně na začátku roku v lednu a také v dubnu. Nakonec je to ale celkem logické, protože právě v těchto měsících dostávají zaměstnanci nejčastěji roční či půlroční prémie ke svým pravidelným měsíčním mzdám,” uvedl Sedlář. Ženy naspoří méně, desetina Čechů nechce spořit vůbec Ženy mají nyní v průměru naspořeno o čtvrtinu méně než muži. Více než polovina (58 %) mužů je rozhodnuta naspořit větší částku v porovnání s minulým rokem. Naopak polovina účastníků průzkumu nad 45 let nemá potřebu zvyšovat částku, kterou měsíčně běžně spoří. Desetina Čechů nespoří vůbec a 73 % si spoří na běžných účtech, kde se vklady vůbec nezúročují. Až 47 % respondentů ukládalo v minulém roce své prostředky i doma do obyčejné kasičky. “Fakt, že mají muži o čtvrtinu vyšší úspory, může být dán tím, že muži stále ještě průměrně vydělávají o čtvrtinu více než ženy. Vysvětlením ale může být i to, že muži jsou častěji těmi, kdo spravují rodinnou kasu,” dodal Sedlář. Schopnost spořit podrývají i novoroční slevy Podle průzkumu nedělá 9 z 10 dotázaných problém ukládat stranou peníze alespoň jednou měsíčně. Na začátku roku se však předsevzetím o spoření do cesty staví agresivní slevová politika internetových i kamenných obchodů. Dle výsledků průzkumu nedokáže slevovým akcím na často nepotřebné zboží odolat čtvrtina dotazovaných. Slevovým akcím častěji kývnou právě mladší generace, hůře odolávají také ženy. Nehledě na slevy nedokáže kvůli spoření obětovat menší impulsivní nákup téměř třetina respondentů. Zpráva vychází ze studie, kterou pro ING Bank zpracovala výzkumná společnost Stemmark na reprezentativním vzorku pěti set obyvatel České republiky dle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště. Termín sběru dat: 12. 12. – 16. 12. 2018.
všechny články | |
Dále v rubrice
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka
Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...
|
Žebříčky spořicích produktů v prosinci: spořicí účty stabilní, termínované vklady opět mění pořadí
Nabídka spořicích účtů zůstává i v prosinci bez větších změn. Banky si většinou drží své dosavadní úrokové sazby i podmínky, což odpovídá stabilnímu vývoji měnové politiky. Naopak u termínovaných vkladů jsme zaznamenali nárůst úrokových sazeb...
|
Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?
I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...
|
všechny články v rubrice
|