Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

České děti dostanou mobil dříve než jinde v Evropě. Čím se ještě lišíme?

25.4.2012  |  Zdeněk Bubák


Společnost Cetelem provedla v rámci celé Evropy průzkum o spotřebitelském a finančním chování střední třídy, která je tahounem ekonomického rozvoje celé společnosti. Také byly zkoumány dopady aktuální krize na střední třídu. Definice střední třídy vychází z příjmů obyvatelstva. Pokud oddělíme 20 % nejméně vydělávajících a 20 % nejvíce vydělávajících, tvoří zbývajích 60 % střední třídu. Pouze 37 % příslušníků střední třídy v Evropě je toho názoru, že se jejich finanční situace za posledních deset let zlepšila.


Češi chtějí zvyšovat životní úroveň usilovnější prací, Západoevropané už více pracovat nechtějí

Krize se nevyhnula ani střední třídě. Stagnace koupěschopnosti ve spojení s rostoucími nezbytnými výdaji na bydlení, zdravotní péči, vzdělání a další, značně omezuje jejich finanční možnosti. Pokud jde o budoucnost, Evropané se dělí na dva tábory. Zatímco cílem spotřebitelů na východě Evropy je zvyšování životní úrovně za cenu toho, že budou více pracovat, cílem Západoevropanů je udržet si stávající životní úroveň za cenu omezení některých výdajů a usilovnějšího spoření (viz graf níže).

Krize doléhá na evropské spotřebitele již třetím rokem. Jejich nálada čtvrtým rokem po sobě klesá a je dosti chmurná. Češi vyhodnotili stávající obecnou situaci země 3,9 body z 10, což odpovídá evropskému průměru (viz graf níže). Výjimkou je Německo, které je jedinou zemí, kde se nálada již tři roky po sobě zlepšuje a dosahuje vyššího hodnocení než v době před vypuknutím krize. Německá ekonomika zaznamenala silný růst (+ 2,9 % za rok 2011), jehož důsledkem je oživení ekonomiky a s tím spojený uspokojivý vývoj zaměstnanosti. Evropští spotřebitelé více než kdy jindy sázejí na spoření a chovají se spíše opatrně.


Finanční situace se u více lidí zhoršuje než zlepšuje


Pouze 37 % evropských spotřebitelů, kteří patří ke střední třídě, je toho názoru, že se jejich finanční situace během posledních deseti let zlepšila. 17 % se domnívá, že se jejich finanční situace nezměnila a v případě 46 % respondentů došlo k jejímu zhoršení (viz graf níže). Pochopitelně přitom spotřebitelé poukazují na ekonomické faktory, a tak 38 % dotázaných tvrdí, že za zhoršení jejich finanční situace může zvyšování cen, 29 % uvádí jako důvod snížení svých příjmů (rostoucí nezaměstnanost, práci na částečný úvazek, pracovní smlouvy na dobu určitou, dočasná zaměstnanost, snížení mezd atd., což jsou nejvýznamnější faktory), zatímco 20 % respondentů uvádí jako hlavní důvod zhoršení své finanční situace zvýšení daní.


Míra úspor domácnosti na Západě spíše klesá a na Východě spíše stoupá. Přesto je na Západě mnohem vyšší než na Východě (výjimkou je Velká Británie).


V současnosti dochází k rychlé změně struktury výdajů domácností, přičemž nezbytné výdaje (na bydlení, zdravotní péči, vzdělání aj.) neustále stoupají. Koupěschopnost celkově klesá, což je dáno tím, že velká část rodinného rozpočtu se neustále ztenčuje v důsledku stoupajících nákladů nejen na bydlení, zdravotní péči a vzdělání, ale i na telekomunikace a internet, které jsou dnes neodmyslitelnou součástí našeho života. Bez ohledu na krizi však hodnotí příslušníci střední třídy v západní Evropě svoji materiální situaci jako obecně uspokojivou. Ve východní Evropě jsou výsledky méně optimistické (viz graf níže). Střední třída v těchto zemích je sice zahrnována stejně bohatou nabídkou (výrobky, reklama, značky atd.), ale často nemá potřebné prostředky, aby si tyto výrobky mohla dopřát, a proto logicky zažívá větší pocit frustrace. 33 % českých respondentů hodnotí své majetkové poměry jako uspokojivé nebo velmi uspokojivé (viz graf níže).


Příslušníci střední třídy přehodnocují své priority v zájmu zajištění budoucnosti

Příslušníky střední třídy v Evropě zneklidňují především změny zdravotnického systému, budoucnost jejich dětí a nepříznivý vývoj koupěschopnosti. Evropané obecně snižují výdaje, šetří a intenzivně spoří. Celých 58 % Čechů uvedlo, že si v roce 2011 utáhlo opasky (viz graf níže), toto konstatovalo však jen 18 % Slováků.

Omezení výdajů u Čechů se týkalo v první řadě ošacení, volnočasových aktivit, cestování, pohonných hmot a energií (viz graf níže). Protože jsou si vědomi pozitivních změn a svého sociálního vzestupu v porovnání s předchozí generací, obávají se, že jsou poslední generací, pro niž automaticky platilo pravidlo, že se bude mít lépe než rodiče. Důsledkem jsou tak obavy z budoucnosti a horečné investování do dětí, s cílem zajistit jim srovnatelnou životní úroveň a komfort, a to za cenu vlastních obětí.


Sociální zajištění, budoucnost dětí a koupěschopnost představují tři hlavní zdroje obav. Finanční dostupnost zdravotní péče je hlavním důvodem ke znepokojení příslušníků střední třídy téměř v celé Evropě. Pro 60 % dotázaných Čechů je zajištění kvalitní zdravotní péče prioritou do budoucna, budoucnost dětí považuje za svoji prioritu 52 % českých respondentů a 40 % Čechů se bojí, že v budoucnu nebude moci spořit na stáří.

Výdaje na děti zůstaly beze změn, v Česku rodiče dětem dávají mobil nejdříve v Evropě

Synonymem zajištění budoucnosti je zajištění dětí. 55 % Evropanů, kteří patří ke střední třídě, tvrdí, že si dělají starosti o budoucnost svých dětí. Bez ohledu na finanční náročnost kulturních a sportovních aktivit téměř 80 % evropských domácností udává, že jejich děti mají stejný počet mimoškolních aktivit jako oni, nebo dokonce více. Příslušníci střední třídy neváhají sáhnout hlouběji do kapsy, když jde o to, aby jejich dítě drželo krok s módními trendy a nebylo jediné ze třídy, kdo nemá smartphone nebo značkové oblečení. Panuje obecný názor, že dítě by mělo mít vlastní mobil od 12,5 let. V Čechách si celých 56 % respondentů myslí, že by dítě mělo mít vlastní mobil mezi 7 až 10 lety (viz graf níže). Lidé upřednostňují investice do dětí na úkor své osobní spotřeby. 78 % Čechů uvedlo, že jsou ochotni se uskromnit nebo se již uskromňují, aby nemuseli snižovat výdaje na své děti. Stále častěji dochází k tomu, že při odchodu do penze a se snížením příjmů, musí řada domácností financovat vstup dětí do pracovního procesu a současně podporovat staré rodiče. Tato situace je zcela nová a za jejím vznikem stojí jednak skutečnost, že rodiče mají často děti v pozdějším věku a to, že se dožíváme vyššího věku.



Důležitým ukazatelem životní úrovně střední třídy je, jak často tráví dovolenou v zahraničí (viz graf níže).

Vysvětlivky ke grafům:

UK = Velká Británie

FR = Francie
DE = Německo
IT = Itálie
ES = Španělsko
PT = Portugalsko
CZ = Česká republika
SK = Slovensko
HU = Maďarsko
PL = Polsko
RO = Rumunsko
RU = Rusko

Metodika

Analýzy a prognózy byly provedeny v prosinci roku 2011 ve spolupráci s výzkumnou a poradenskou agenturou BIPE na základě terénního průzkumu spokojenosti, který provedla
v listopadu a prosinci 2011 agentura TNS Sofres.

Průzkum:
– Průzkum proběhl v listopadu a v prosinci 2011 formou dotazování reprezentativních vzorků obyvatel nad 18 let z 12 zemí: Česká republika, Francie, Itálie, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Spojené království a Španělsko.
– Průzkumu se zúčastnilo více než 6 500 respondentů z Evropy, přičemž reprezentativní vzorek tvořilo minimálně 500 obyvatel příslušné země.

Definice střední třídy pro potřeby studie Barometr Cetelem 2012
Aby byly informace získané v jednotlivých zemích co nejkonzistentnější a nejobjektivnější, a umožnily tak porovnání na mezinárodní úrovni, byla pro účely studie použita běžná ekonomická definice, jejímž základem jsou příjmové decily. V této studii tak střední třída odpovídá 2., 3. a 4. příjmovému kvintilu, tj. 60 % populace, která se nachází v intervalu mezi 20 % nejchudších a 20 % nejbohatších obyvatel.





    



Žebříček s nejlepšími hypotékami a spotřebitelskými úvěry podle odborníků - zde
Kalkulačka spotřebitelských úvěrů, nejvýhodnější bankovní půjčky - zde




všechny články
Dále v rubrice

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku

Obrázek: Model domku a peníze Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka

Obrázek: Stupně vítězů bankovních účtů Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...

všechny články v rubrice









   
 
Termínovaný vklad od UniCredit Bank
Úroková sazba až 3 % p.a.
UniCredit Bank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna


Nejlepší nemovitostní fond
CREDITAS Nemovitostní I
Banka CREDITAS




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies