Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Češi žijí digitálně, mobilem jich už platí takřka třetina a desetina má chytré hodinky

14.6.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva Mastercard
  


Obrázek: Platba mobilním telefonemČeši ve stále větší míře žijí digitálně tím, jak používají více chytrých zařízení, technologických novinek a aplikací. Potvrzuje to i nejnovější průzkum Mastercard Digitalization Survey 2019 , podle kterého má online mobilní bankovnictví již 48 procent Čechů, placení mobilem využívá 31 procent dotazovaných a každý desátý Čech má chytré hodinky. Z biometrických způsobů ověření online plateb kartou, které bude součástí bankovních aplikací už od září, považují Češi za nejbezpečnější otisk prstu.


Podíl Čechů s chytrým telefonem činí 91 procent, což je o šest procentních bodů více než při posledním podobném průzkumu v roce 2016. Ve věkové skupině 20 až 29 let je zastoupení dokonce 97procentní. Nejoblíbenější operačním systémem je Android s podílem 86 procent. Placení mobilem využívá 31 procent Čechů, zatímco před třemi lety to bylo jen 13 procent. „Češi se nových technologií nebojí. Tomu nasvědčuje fakt, že se mobilní platby u nás staly skutečně masovou záležitostí velmi krátce po tom, co jsme je společně s bankami klientům nabídli,“ uvedl Luděk Slouka, ředitel rozvoje produktů a inovací Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko.

Roste využívání i dalších nositelných zařízení. Podíl fitness náramků u české populace stoupl na 12 procent, což je dvojnásobek v porovnání s rokem 2016. Každý desátý Čech má chytré hodinky, zatímco před třemi roky to byla jen čtyři procenta. Naopak z výsluní ustupují tablety, jejichž podíl klesl na 41 procent z 53 procent v roce 2016.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde


Nejpoužívanějšími digitálními službami jsou internetové vyhledávání, zasílání e-mailů a sociální sítě.



Mezi top desítku patří i online nakupování a platební aplikace. „Těší nás, že lidé chtějí používat své mobilní telefony při platbách. Podle našeho průzkumu by téměř polovina Čechů uvítala ověřování totožnosti během online nákupů prostřednictvím biometrie. Aby měli spotřebitelé možnost jednoduše si ověřit, že nákupy zaplacené kartou jsou opravdu jejich, vyvinula společnost Mastercard technologii MasterCard® Identity Check™. Ta zvyšuje zabezpečení online nákupů, aniž bylo pohodlí spotřebitelů ohroženo,“ doplnil Luděk Slouka.

Češi mají ovšem velké rezervy v oblasti digitální bezpečnosti. Alarmující je zejména skutečnost, že 70 procent respondentů mění heslo jen jednou v roce nebo ještě méně často, což je naprosto nedostačující a z pohledu uživatele velmi riskantní.

V případě online nakupování Češi nejvíce preferují online platbu kartou (61 procent) a bankovní převod (41 procent). Využívají také placení kartou na dobírku a hotovostí na dobírku (vždy 32 procent). K ověření své totožnosti při nakupování online s kartami Mastercard bude možné od září využívat biometrické údaje, jako je otisk prstu nebo rozpoznání obličeje. Takřka čtyři pětiny Čechů si myslí, že otisk prstu je bezpečným biometrickým způsobem, jak online platbu potvrdit, a dvě pětiny z nich by ho začaly používat, pokud by byl k dispozici. Naproti tomu mrknutí oka hodnotí jako bezpečné pouze 40 procent respondentů.

reklama

Equa běžný účet - 0 Kč za výběr ze všech bankomatů doma i ve světěvíce
Spořicí účet HIT - úrok až 1,00 % p.a.více
Běžný účet - vedení účtu a nejběžnější transakce zdarmavíce
Stavební spoření od Buřinky - zhodnocení až 3,4 %více
mKonto Business - účet pro podnikatele, který máte rádivíce



K biometrickému ověřování se otevřela cesta poté, co sílí rozšířenost chytrých zařízení se schopností pracovat s biometrickými údaji spolu s novými regulatorními požadavky EU danými směrnicí PSD2. Nejdůležitějším faktorem směrnice PSD2 je od září 2019 zaručení ochrany spotřebitele prostřednictvím dvoustupňového ověření totožnosti, kdy se od uživatele požaduje prokázání jeho totožnosti dvěma ze tří možných autentikačních faktorů: pomocí něčeho, co zná (např. hesla), něčeho, co má (např. mobilního telefonu, generátoru tokenů apod.), a něčeho, čím je (tedy biometrickým údajem, jako je otisk prstu, sken oční duhovky apod.).


      
  


Související články:
Během dubna si oproti začátku roku přidalo kartu do mobilu nebo hodinek více klientů mBank

Raiffeisenbank zavádí bezpečnější ověřování plateb na internetu

Bezkontaktní výběry umožňuje již 1000 bankomatů České spořitelny

Česká spořitelna spustila nového chatbota. Klientům pomůže s osobními financemi přímo na webu banky

Sberbank nabízí k účtu odměnu 1234 korun každý rok za věrnost



všechny články
Dále v rubrice

Během dubna si oproti začátku roku přidalo kartu do mobilu nebo hodinek více klientů mBank

Obrázek: mBank mBank u svých klientů na konci dubna zaznamenala nárůst počtu karet přidaných do mobilu nebo hodinek v porovnání se začátkem roku. Překvapili především uživatelé služeb Garmin Pay a Fitbit Pay...

Raiffeisenbank zavádí bezpečnější ověřování plateb na internetu

Obrázek: Raiffeisenbank Raiffeisenbank zavádí v souladu s regulací PSD2 silné ověření klienta prostřednictvím vlastní aplikace RB klíč, která nově umožňuje i potvrzování internetové platby otiskem prstu nebo Face ID...

Bezkontaktní výběry umožňuje již 1000 bankomatů České spořitelny

Obrázek: Bankomat Bezkontaktně lze vybírat hotovost na již více než 1000 bankomatech České spořitelny. Stačí k tomu použít bezkontaktní platební kartu, mobilní telefon, chytré hodinky nebo jiné zařízení s technologií NFC...

Česká spořitelna spustila nového chatbota. Klientům pomůže s osobními financemi přímo na webu banky

Obrázek: Česká spořitelna Nejen na přihlašovací stránce do internetového bankovnictví George, ale i na hlavní stránce České spořitelny pro osobní finance mohou klienti nově využít chatbota George, který pomůže s nejčastějšími...

všechny články v rubrice










   
 
Banka Creditas
Finanční společnost roku 2019
Banka Creditas


Allianz - Produkt roku 2019
Allianz Život a Allianz cestovní pojištění
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz