Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Popletené Vánoce aneb Jak na vrácení nevhodných dárků?

28.12.2021  |  Jan Bachura, zpráva V4 Group
  


Obrázek: Vánoční stromečekI když se na Vánoce mnozí připravují dlouho, nemusí se druhým trefit do vkusu. Za poslední roky přibývá dárků objednaných přes internet a ty mohou i přes dobrý záměr obdarované zklamat.



Dárky přes internet se nevyplatí kupovat dlouho dopředu. Tedy alespoň v případě, že krabici necháte rozbalit až toho, pro koho je dárek určen. U věcí koupených přes internet je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. Pokud však třeba najdete již objednanou věc někde levněji, můžete odstoupit od smlouvy už před převzetím zboží.

Vrácení dárku však není úplně jednoduché. „Odstoupit od uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci ale nelze vždy. Občanský zákoník stanovil několik výjimek, kdy tak nelze učinit. Jedná se o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele, jako jsou například hodinky s gravírováním, nebo jedná-li se o zboží, které se rychle kazí. Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené, jako je zubní kartáček,“ vysvětluje Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group.

Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


„Dárky nakoupené v říjnu budete jenom obtížně vracet, pokud e-shop nemá v obchodních podmínkách speciální prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy například o 30 nebo 60 dní, a tudíž vrácení nevhodného dárku po Vánocích. Bývá však častým nešvarem ze strany kupujících, že si koupí zboží, jednou ho použijí, a poté ho v zákonné lhůtě nebo v dodatečné lhůtě stanovené e-shopem vrátí zpět,“ dodává Miroslav Šperka.

Originální balení nepotřebujete



Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.

Odstoupení od smlouvy by mělo být písemné



Pokud od kupní smlouvy klient odstoupí, měl by mít tento krok pro případ budoucího sporu prokazatelně potvrzený. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní smlouvy odstoupit.

„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje Šperka a upozorňuje, že prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal.

Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno v obchodních podmínkách.

Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. Prodejce zákazníkovi vyhovět nemusí, protože tohle zákon bez dalšího neumožňuje. Často obchod nabídne výměnu za jiné zboží, nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě.

„Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží. Typicky se může jednat o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami nebo namísto vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka,“ uvádí Šperka a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu trochu jiné.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,00 % p.a.více
CHYTRÝ účet - s odměnou 6 x 500 Kčvíce
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 3 % p.a.více



A jak je to se zbožím objednaným z Číny?



Stále více narůstá na oblibě nakupování zboží prostřednictvím populární platformy AliExpress. Dlouhou dobu si spotřebitelé z Evropské unie mohli objednávat prostřednictvím tohoto portálu zboží z Číny. Jedinou ochranou, která jim byla poskytována, byla možnost reklamovat zboží, tj. domáhat se vrácení peněz v případě, že zboží nedojde včas, jedná se o jiné zboží nebo je zboží poškozené.

Nově však AliExpress dbá na to, aby měli spotřebitelé z Evropské unie stejná práva, jako když kupují zboží přes internet v Evropské unii. Prodejce tak musí spotřebiteli z Evropské unie poskytnout zákonnou záruční dobu v délce minimálně 2 let a zákazníci mohou zboží vrátit do 14 dnů a požadovat vrácení peněz. Případné spory z uzavřených smluv mohou spotřebitelé řešit u soudu země, ve které žijí.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Finanční rezerva: Kam peníze bezpečně uložit a kolik mít odloženo?

Obrázek: Finanční rezerva Oprava auta, nová lednice nebo nákup zdravotních pomůcek. To všechno vás může stát desetitisíce korun. A pokud nejste na podobné výdaje připraveni, můžou zásadně nabourat váš rozpočet. Proto potřebujete finanční rezervu ve výši alespoň 3měsíčních výdajů...

Věrnostní program Raiffeisebank se rozvíjí, aktuálně přináší slevy i na školní potřeby

Obrázek: Slevy a dárek Banky svým klientům nabízejí více než jen běžné finanční služby. Vedle účtů, platebních karet nebo hypoték přicházejí s vlastními věrnostními programy, které mají lidem pomoci šetřit při každodenních nákupech i speciálních příležitostech. Cashbacky, slevové kupóny...

Změny v nabídce spořicích účtů od září: mBank mění produkty, Air Bank úroky

Obrázek: Spořicí prasátko Banky stále vedou konkurenční boj prostřednictvím nabídky spořicích účtů. Klienti přecházejí tam, kde najdou lepší sazbu a výhodnější podmínky. Dvě banky aktuálně avizují změny na spořicích účtech od září. Pojďte se podívat k jakým změnám dojde a porovnat nabídku...

Nebezpečný trend: Online podvodům čelila polovina Čechů. Jak útočníci kradou miliony?

Obrázek: Hackerský útok Online podvody v Česku nabírají na síle a stávají se masovou hrozbou, se kterou má zkušenost už téměř polovina Čechů. Během prvního pololetí letošního roku se podvodníkům podařilo vylákat od klientů bank stamiliony korun. Ať už jde o falešné investice...

všechny články v rubrice









   
 
CHYTRÝ účet
s bonusem až 3 000 Kč
Raiffeisenbank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies