Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Pojistných podvodů je více než vloni. Podvodníci vymýšlejí nové fígle

18.7.2012  |  Zdeněk Bubák


Počty pojistných podvodů v letošním první pololetí opět vzrostly v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Tento fakt potvrzují čtyři největší české pojišťovny. Česká pojišťovna odhalila v 1. pololetí 2012 pojistné podvody za téměř 200 milionů korun, tj. o 31 % více než vloni (ve srovnání s 1. pololetím roku 2009 by to bylo dokonce o 60 % více), Kooperativa přišla na téměř 350 pokusů o pojistný podvod ve výši přes 85 milionů Kč, tj. o 17 % více co do počtu a o 9 % více co do hodnoty ve srovnání s loňskem, detektivové Generali vystopovali o 16 % více pojistných podvodů a zatímco počet pojistných podvodů u ní vzrost ze 147 v roce 2011 na 171 v roce letošním, jejich objem klesl ze 60 na 17,5 milionu korun. Pojišťovna Allianz odhalila od ledna do června podvody za 52,3 milionů korun a prověřila 735 případů.

Aktualizováno k 30. červenci 2012:
UNIQA: počet podvodů i jejich hodnota roste

Během prvních šesti měsíců 2012 odhalila UNIQA pojišťovna 183 nových sporných pojistných událostí svých klientů. Nestandardních škod tak oproti stejnému loňskému období přibylo o 52 %.  Rovněž vzrostla hodnota nahlášených pojistných událostí s důvodným podezřením z pokusu o pojistný podvod. Celkově se jednalo o 4,536 milionu korun, což představuje meziroční nárůst o více než dvacet procent. Oblastí s nejvyšším výskytem podvodníků zůstává i nadále pojištění vozidel (60 % všech podvodů), kde se letos zatím pokusili obrat UNIQA pojišťovnu o bezmála tři miliony korun.

Celkem bylo v prvním pololetí 2012 šetřeno 390 sporných pojistných událostí (včetně neuzavřených z předchozího roku) v úhrnné prokázané hodnotě 9,8 milionu korun. Počet nestandardních pojistných událostí vzrostl meziročně o 22 % a celková prokázaná hodnota podvodných škod stoupla o 16 %. Úspěšnost šetření oproti roku 2011 se rovněž zvýšila – počet uzavřených podvodných pojistných událostí vzrostl o 5 %.

Hlavní oblastí, kde UNIQA registruje nárůst počtu šetřených pojistných podvodů, je pojištění osob (o 59 %). Zde se projevuje i velká dynamika nárůstu počtu klientů. K podvodům nejčastěji dochází v oblasti úrazového pojištění a v pojištění denních dávek v pracovní neschopnosti a během doby léčení úrazu. Falšuje se léčebný režim klientů, kteří fingují - někdy i ve spolupráci s ošetřujícími lékaři - delší dobu léčení nebo trvalé následky, za které chtějí pobírat ve smlouvě stanovené plnění. Stabilní situace je v oblasti pojištění majetku a odpovědnosti, v pojištění přerušení provozu (zde se příznivě projevuje absence velkých katastrofických škod působením přírodních živlů) a pojištění přepravy.

V pojištění vozidel bylo šetřeno ve srovnání s loňskem o 11 % případů více. V této tradiční sféře podvodů nahrává nepoctivcům i fakt, že k většině dopravních nehod a havárií není už nutné přivolávat policii. I díky tomu mohou v hlášení škody snadněji falšovat skutečný průběh. To obecně přispívá k trendu zvyšování hodnoty fingované škody, protože podvodníci spoléhají na to, že pojišťovna nebude schopna nesrovnalosti prokázat. Další problematickou oblastí je nestandardní legalizace vozidel a manipulace s jejich ochrannými znaky.

Za prvních šest měsíců letošního roku se ČSOB Pojišťovně podařilo uchránit 39 milionů korun

Tuto sumu by jinak neoprávněně získali lidé, kteří se snažili pojišťovnu oklamat. Objem pojistných podvodů zjištěných v prvním letošním pololetí překonal loňských prvních šest měsíců o přibližně 4 miliony korun.
 
„Co do četnosti vedou i v tomto pololetí podvody spojené s pojištěním aut. Už tradičně jsou v popředí také pojistné podvody z pojištění podnikatelských rizik,“ uvedl Zdeněk Horáček, vedoucí oddělení forenzního auditu ČSOB Pojišťovny, které se na odhalování pojistných podvodů zaměřuje.

V odhalování pojistných podvodů pomáhá vyšetřovatelům ČSOB Pojišťovny speciální počítačový systém, založený na automatickém zpracování dat o pojistných smlouvách a pojistných událostech. Ten ČSOB Pojišťovna začala používat už v roce 2006 jako jedna z prvních pojišťoven v ČR.

Oblasti s nejvyšším nárůstem podvodů se kryjí s regiony s nejvyšší nezaměstnaností

Existuje hypotéza, že nárůst počtu podvodů souvisí i se současnou ekonomickou krizí, jelikož oblasti s nejvyšším nárůstem podvodů se kryjí s regiony s nejvyšší nezaměstnaností. „Stále platí, že vždy, když se zhoršuje ekonomická situace, jsou lidé více náchylní k podvodné činnosti. Pojišťovny tyto tendence registrovaly opakovaně již v minulosti, a proto se důsledně na tuto oblast zaměřují. Výsledkem toho byl loňský rekord, kdy jen detektivové České pojišťovny odhalili pojistné podvody za více než 338 milionů korun. Letošní rok pak bohužel není jiný a vypadá to, že na jeho konci budeme svědky dalšího smutného rekordu,“ říká Ludvík Bohman, vrchní ředitel Úseku vnitřních věcí České pojišťovny.

Praha v pojistných podvodech stále vede, přestože počty podvodů zde klesají a jinde rostou. U České pojišťovny nejvíce podváděli lidé z Prahy, Středočeského a Královéhradeckého kraje, nejméně naopak na Zlínsku a Vysočině. Meziročně došlo k nárůstu odhalených pojistných podvodů téměř po celé České republice – nejvíce v Moravskoslezském kraji. Poklesem se kromě Prahy mohou pochlubit také na jižní Moravě (o 3,2 mil. Kč) a v kraji Vysočina (o 3,6 mil. Kč). Pojišťovna Kooperativa zaregistrovala největší výskyt pojistných podvodů v Praze, na severní Moravě, Mostecku nebo Ústecku. K nejméně problematickým regionům podle Kooperativy patří Východní Čechy. Generali registruje nejvíce podvodů v Praze a středních Čechách. Dlouhodobě ji podvádějí nejméně Jihočeši. Allianz nejvíce podvodníků odhalila také v Praze a Středočeském kraji, nejméně v kraji Vysočina. 

„Určitě se ale nedá říci, že by Češi podváděli více než zbytek Evropy. S pojistnými podvody se potýkají pojišťovny na celém světě. I vyspělé země s vysokými etickými standardy se pojistným podvodům nevyhnou, zejména v období finanční krize. Ve Spojených státech amerických evidují v období 2007 – 2011 dokonce 300% nárůst podvodů v oblasti úrazového pojištění a pojištění pro případ nemoci,“ vysvětluje Ludvík Bohman z České pojišťovny.

Nejčastější jsou stále fingované dopravní nehody, ale objevují se i nové fígly

V prvním pololetí šetřili detektivové pojišťovny Kooperativa nejčastěji fingované dopravní nehody, tedy nejčastější případy v pojištění motorových vozidel. „Další nárůst jsme zaznamenali u fingovaných požárů jak u soukromých osob, tak podnikatelů. Fingovaným požárem se mnohdy lidé snaží vyřešit svízelnou finanční situaci. Setkali jsme se například s požárem domu, který se velmi dlouho nemohl prodat. Klient si zřejmě myslel, že takto získá peníze snadněji,“ upozorňuje Jaroslav Chvosta, vedoucí Odboru prevence a šetření v pojišťovně Kooperativa. Během letních měsíců počet podvodů na vozidlech zpravidla klesá. Naopak objevují se případy podvodů u pojištění léčebných výloh v zahraničí nebo odpovědnosti za škody. „Každoročně evidujeme zhruba tři desítky takových případů. Nejčastěji se setkáváme s případy fingovaných škod právě z odpovědnosti za škody – pády videotechniky, poškození jízdních kol nebo člunů. Výjimkou nejsou ani případy, kdy je pojišťovně předkládán falešný doklad za ošetření v zahraničí, ke kterému nedošlo nebo mělo jinou povahu (např. kosmetická operace),“ představuje specifiku letních měsíců Jaroslav Chvosta. Dalším častým typem podvodů je antidatování pojistných smluv při náhlých živelních událostech.

U Allianz se podvodníci nejčastěji pokoušeli podvádět opět s auty, kde se objevil nový trend – fingované drobné škody, ke kterým mělo dojít na parkovištích u nákupních center.

Poměrově u Generali zaznamenaly nejvyšší nárůst právě podvody v pojištění odpovědnosti. Zatímco za celý rok 2010 šetřili detektivové Generali jediný případ, v prvním pololetí 2012 to bylo již 28 případů oproti sedmi během první poloviny roku 2011.

Podíl na celkovém počtu odhalených pojistných podvodů u Generali:

Druh pojištění  2. Q 2011 2. Q 2012
Havarijní pojištění  55 % 46 %
Pojištění majetku 20 % 14 %
Povinné ručení  19 % 26 %
Pojištění odpovědnosti 4 % 14 %
Cestovní pojištění 1 % 0 %
Životní pojištění 1 %  1 % 
Zdroj: Generali

Podle Generali pojišťovny jsou podvody častější, ale v menším objemu. To potvrzuje i pojišťovna Allianz, jejíž detektivové se dříve setkávali hlavně s většími škodami, v posledních měsících řeší i případy za dvacet, třicet tisíc, které se měly stát na parkovištích u nákupních středisek. Právě ty se snaží vyhlédnout majitelé nabouraných automobilů, kteří potřebují svoji vlastní havárii „odklonit“ na jiného šoféra. Cíl je jasný – chtějí, aby jim opravu zaplatila pojišťovna, se kterou má tento „pachatel“ uzavřené povinné ručení. Jak na to? Sejdou se na takovém parkovišti s kamarádem, který vlastní automobil s pomačkaným plechem, svá auta naaranžují tak, aby je mohli vyfotografovat a vzhledem k tomu, že jde o malou dopravní nehodu do 100 tisíc korun, tak k ní nevolají policisty. Počkají zhruba 3 týdny, aby měli jistotu, že záznamy z kamerového systému (pokud tam vůbec je instalovaný) už jsou přemazány novými záběry a pak jdou ohlásit pojistnou událost pojišťovně. „Viník“ je jasný, poškozený také, policejní protokol neexistuje, svědkové také ne. Přesto však díky moderním technologiím dokážou specialisté odhalit i tyto podvody.

Přestože i nadále dominují škody na motorových vozidlech, výrazně stoupá podíl podvodů v pojištění odpovědnosti. Prim hrají takzvané oportunistické podvody. Lidé si často neuvědomují, že pojistná událost je považována za podvodnou i tehdy, když se podvodné jednání vztahuje pouze na část pojistného plnění. To je typické především právě pro oportunistické podvody, které tvoří podstatnou většinu. Jsou frekventovanější a škoda se obvykle pohybuje maximálně v řádu desítek tisíc korun. Princip se takřka vždy opakuje. Klient nahlásí pojistnou událost, která se skutečně stala. Současně ale hlásí škody, ke kterým nedošlo.

Podle Generali celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14 % všech pojistných událostí může vykazovat příznaky pojistného podvodu. Údajně až 35 % pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svou pojišťovnu podvést. V západní Evropě pak patří mezi nejčastější podvody případy v pojištění odpovědnosti.

Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná  o trestný čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na 10 let. V případě jeho prokázání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na „objasňovací“ dopis, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena.

Příklady pojistných podvodů - zinscenovaná násilná smrt papouška a další

Drahého ptáka v ceně 80 000 Kč si jeho majitel koupil, nicméně dlouho se z něj neradoval. Po týdnu od koupě pták uhynul, údajně na frakturu lebky. Vykutáleného chovatele ovšem napadlo, jak si vzniklou finanční újmu kompenzovat. Domluvil se s kamarádem – majitelem rotvajlera. Škodu pak nahlásil ze svého odpovědnostního pojištění právě majitel psa. Ten prý sekl packou po kleci s papouškem, která spadla, a následkem toho si pták přivodil smrtelná zranění. Jako důkazy klient předkládal veterinární zprávu i pádem poškozenou klec. Detektivům se nicméně celá záležitost zdála od začátku dost podezřelá. Na tak velkého papouška byla totiž klec až nezvykle malá a nehrály i další skutečnosti. Diskutabilní byl i původ papouška, protože předložené pořizovací doklady byly, mírně řečeno, nevěrohodné. Pod tlakem důkazů nakonec dotyčný přiznal, že si celou záležitost vymyslel a pojistného plnění se samozřejmě nedočkal.

Ukazuje se, že podvodníci se stále častěji orientují na vyšší částky a nezdráhají se spáchat podvod i za desítky milionů korun. Detektivové se ale samozřejmě zaměřují na všechny podezřelé pojistné události. Dokazuje to i případ jednoho vychytralého klienta, který České pojišťovně v průběhu let 2010 až 2012 ohlásil celkem čtyři loupežná přepadení. Jednou měl být například dle svého tvrzení okraden ve chvíli, kdy si vybíral hotovost z bankomatu. Vyplacené pojistné plnění ze tří domnělých krádeží z let 2010 až 2011 činilo více než 16 tisíc korun. Poslední „loupež“ se škodou 13 tisíc korun byla ale pojišťovnou odmítnuta. V rámci vyšetřování totiž vyšlo najevo, že pojištěný tímto způsobem řešil své dlouholeté problémy se splácením dluhů a zároveň takto získával finanční prostředky pro hru na výherních automatech. Pojištěný se pod tíhou důkazů přiznal, uznal svůj dluh vůči ČP a do deseti dnů ho splatil.

Matka nahlásila škodu, kterou mělo způsobit její čtyřleté dítě. Během návštěvy kosmetického salonu měl její potomek v nestřežený okamžik poškodit nožem na bábovku koženou sedačku. Škoda byla vyčíslena na 60 tisíc korun. Po individuálním prošetření se ukázalo, že se jednalo o totožnou škodu, kterou nahlásila majitelka  kosmetického studia již před rokem u jiné pojišťovny. Matka se ji s ročním odstupem, pravděpodobně po dohodě s majitelkou, snažila uplatnit podruhé.

Přehled odhalených pojistných podvodů dle jednotlivých krajů ČR za 1. pololetí roku 2012:

Česká pojišťovna

Kraj Částka (v mil. Kč)
1. 1. - 30. 6. 2011 1. 1. - 30. 6. 2012 Nárůst/pokles
Praha 63,2 61 - 2,2
Středočeský 16,8 23,8 7,0
Královéhradecký 22,2 23,6 1,4
Moravskoslezský 4,1 16,5 12,4
Plzeňský 9,8 12,6 2,8
Jihočeský 5,7 11,3 5,6
Liberecký 3,1 10,4 7,3
Pardubický 2,1 10,1 8,0
Ústecký 0,7 7,6 6,9
Karlovarský 4 5,4 1,4
Jihomoravský 7,1 3,9 - 3,2
Olomoucký 3 3,9 0,9
Zlínský 1,5 3,2 1,7
Vysočina 6,4 2,8 - 3,6
Celkový součet  149,7  196,1 46,4
Zdroj: Česká pojišťovna

Allianz pojišťovna

Kraj Odhalené podvody v 1 . pololetí  2011/2012
v mil. Kč počet
Praha 5,4 / 9,3 155 / 160
Jihočeský 3,3 / 3,9 21 / 45
Jihomoravský 5,8 / 4,5 34 / 50
Karlovarský 2,2 / 4 17 / 33
Královéhradecký 2,2 / 3,4 16 / 37
Liberecký 2,8 / 2,2 25 / 41
Moravskoslezský 4,5 / 4 47 / 63
Olomoucký 2,7 / 3 19 / 36
Pardubický 4,2 / 2,3 19 / 24
Plzeňský 2,4 / 2,1 12 / 31
Středočeský 12,9 / 5,8 151 / 115
Ústecký 4,7 / 2,7 49 / 54
Vysočina 2,2 / 2,5 5 / 22
Zlínský 3,1 / 2,6 16 / 23
Celkový součet  58,4 / 52,3 586 / 735
Zdroj: Allianz





    



Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,00 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 3,0 % p.a. u ročního vkladuvíce




všechny články
Dále v rubrice

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Zimní nehody a škody: kdy pomůže havarijní a úrazové pojištění

Obrázek: Pojištění v zimě Mrazivé počasí výrazně zvyšuje riziko nehod a škod na majetku i zdraví. Ne vždy je jasné, kdo nese odpovědnost a kdy má člověk nárok na náhradu škody. V mnoha případech se tak vyplatí kvalitní havarijní či úrazové pojištění...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

Produktové novinky bank v říjnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu října letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Direct pojišťovna, Fio banka, Komerční banka, MONETA Money Bank...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies