Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Úsměv, prosím, zamávejte. I tak se bude platit v obchodech

19.5.2022  |  Jan Bachura, zpráva Mastercard
  


Obrázek: Platba kartouUž žádné hledání peněženky nebo mobilu u pokladny. Nový způsob placení v kamenných obchodech si vystačí jen s úsměvem nebo mávnutím rukou. Prověřenou technologii používanou k odemykání chytrých telefonů obličejem nebo otiskem prstu bude nyní možné využívat i k urychlení placení u pokladny. Novinku přináší nový program společnosti Mastercard Biometric Checkout. Jediné, co bude od spotřebitelů vyžadovat, budou oni sami.



V rámci včera oznámeného globálního spuštění programu Biometric Checkout byl představen i technologický rámec, který usnadní zavedení potřebných standardů nového způsobu placení v obchodech všech velikostí, od velkých řetězců po malé rodinné prodejny. Program totiž bankám, obchodníkům a poskytovatelům technologií předkládá soubor norem, které přispívají k zajištění bezpečnosti a soukromí osobních údajů využívaných při biometrickém ověřování plateb.

Z celosvětového průzkumu vyplývá, že 74 procent spotřebitelů se k biometrickým technologiím staví pozitivně. Předpokládá se, že trh s bezkontaktními biometrickými technologiemi bude mít do roku 2026 hodnotu 18,6 mld USD.

„Způsoby, jak platíme, musí držet krok s tím, jak žijeme, pracujeme a obchodujeme. Dostupné způsoby placení proto musí spotřebitelům nabízet možnosti volby spolu s vysokou úrovní zabezpečení. Cílem našeho nového programu je prožitek z nakupování ještě o další stupeň vylepšit jak pro zákazníky, tak také pro obchodníky. Současně chceme poskytovat nejvyšší míru zabezpečení i pohodlí,” říká Ajay Bhalla, prezident společnosti Mastercard pro oblast Cyber & Intelligence.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde


Proměna u pokladny



Ke službě biometrického ověření plateb se mohou spotřebitelé zaregistrovat přímo u partnerů programu Biometric Checkout společnosti Mastercard. Registraci mohou provést buďto přímo v obchodě s pomocí obchodníka, nebo i z pohodlí domova prostřednictvím aplikace. Jakmile má spotřebitel své údaje zaregistrovány, nemusí se již u pokladny zdržovat hledáním po kapsách nebo v kabelce. Po kontrole účtu se jen prostě usměje do kamery nebo mávne rukou nad čtečkou, a bude mít zaplaceno. Nová technologie tak zaručuje rychlé a bezpečné placení a současně dává spotřebitelům možnost volby, jakým způsobem chtějí své nákupy platit.

Nezanedbatelné jsou i výhody na straně obchodníků, od urychlení transakcí a zkrácení front u pokladen přes zlepšení hygieny až po vyšší míru zabezpečení. Platební systém lze navíc snadno propojit s věrnostními programy a personalizovanými nabídkami, které spotřebitelům pomohou nalézt zboží, o které by na základě svých předchozích nákupů mohli mít zájem.

Mezi partnery společnosti Mastercard se řadí firmy jako NEC, Payface, Aurus, PaybyFace, PopID či Fujitsu Limited. Partneři programu se po celém světě podílejí na zavádění nových technologií v potřebném rozsahu. Řídí se přitom souhrnným rámcem minimálních požadavků a směrnic, které pro účely využívání biometrických údajů k ověřování plateb v obchodech určují parametry zabezpečení, spolehlivosti rozpoznávání biometrických dat i zajištění ochrany osobních údajů.

Tento týden spustí první pilotní provoz společnosti Payface a St Marche. V rámci pilotního projektu nasadí řetězec St Marche technologii společnosti Payface v pěti ze svých supermarketů v São Paulu. Zákazníci těchto supermarketů si své biometrické a platební údaje mohou zaregistrovat pomocí aplikace společnosti Payface. Poté budou mít možnost své nákupy platit pouhým úsměvem pro objektiv kamery, bez potřeby použít platební kartu nebo mobilní zařízení. Spuštění dalších pilotních projektů je naplánováno v zemích Blízkého východu a Asie.

„Společnost Payface rozvíjíme od roku 2018. Naším cílem je změnit způsob, jak lidé platí za své nákupy: vylepšit celý prožitek, aniž bychom jakkoliv ubírali na zabezpečení. Partnerství se společností Mastercard je pro nás vítaným krokem před, který nám umožní rozšířit naše technologie k ještě většímu počtu obchodníků a spotřebitelů. Nakupování tak bude ještě jednodušší a lidé budou moci doslova platit s úsměvem,“ říká Eládio Isoppo, generální ředitel společnosti Payface.

Další kapitola v bohaté historii inovací



Spolu s nedávno představenými inovacemi, jako jsou programy Shop Anywhere, Enhanced Contactless (ECOS) či Cloud Point of Sale je program Biometric Checkout dalším příspěvkem společnosti Mastercard k evoluci v placení. Účelem těchto inovací je poskytovat spotřebitelům a prodejcům bezproblémová, flexibilní a bezpečná řešení.

Využívání biometrických údajů společnost Mastercard podporuje dlouhodobě jak v kamenných obchodech, tak i při nakupování online. Jedná se o bezpečný způsob ověřování totožnosti, který spolehlivě nahrazuje hesla a kódy přímo osobou plátce. Ověřování biometrickými údaji, postavené na standardu EMV 3-D Secure, lze při placení využívat s moderními platebními kartami nebo mobilními či nositelnými zařízeními. Biometrické údaje se kromě toho využívají i k ověřování totožnosti při „placení pomocí selfie“ nebo online, kdy se uplatňují další standardy, jako například FIDO (Fast Identity Online).

S pokračujícím rozšiřováním technologií biometrického ověřování po celém světě přispívá společnost Mastercard k tomu, aby všechny zúčastněné strany zachovávaly nejvyšší možnou úroveň zabezpečení a ochrany soukromí spotřebitelů. Program Biometric Checkout se řídí zásadami zodpovědného nakládání s daty společnosti Mastercard. Účelem těchto zásad je zajistit, že si spotřebitelé zachovají kontrolu nad tím, jak se s jejich osobními údaji nakládá, a že budou mít z využívání těchto údajů prospěch.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 4,5 % p.a.více



Jaké banky podporují placení mobilem a chytrými hodinkami?



Následující tabulka uvádí přehled toho, u jakých bank na českém trhu lze platit pomocí mobilního telefonu či chytrých hodinek, a to pomocí služeb Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay.

Banka Google Pay
Apple Pay Garmin Pay Fitbit Pay
Air Bank ANO ANO ANO ANO
Banka CREDITAS ANO ANO ANO NE
Česká spořitelna ANO ANO ANO ANO
ČSOB ANO ANO ANO NE
Equa bank ANO ANO NE NE
Expobank ANO NE NE NE
Fio banka ANO
pouze Mastercard a Maestro
ANO
pouze Mastercard a Maestro
ANO
pouze Mastercard a Maestro
ANO
pouze Mastercard a Maestro
Hello bank! ANO ANO NE NE
J&T Banka ANO ANO NE NE
Komerční banka ANO ANO ANO ANO
mBank ANO ANO ANO ANO
MONETA Money Bank ANO ANO ANO ANO
Poštovní spořitelna ANO ANO ANO NE
Raiffeisenbank ANO
pouze Mastercard
ANO
pouze Mastercard
ANO
pouze Mastercard
ANO
pouze Mastercard
Trinity Bank NE NE NE NE
UniCredit Bank ANO ANO NE NE
Zdroj: Scott & Rose, stav k 18. 5. 2022

ČSOB má i vlastní mobilní aplikaci pro placení mobilem s názvem DoKapsy, která nahradila původní aplikaci NaNákupy.

Raiffeisenbank má i vlastní mobilní aplikaci pro placení mobilem s operačním systémem Android s názvem RaiPay (pouze pro Mastercard), kterou klienti mohou stále využívat.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Přehled bezpečnostních rizik u běžných bankovních účtů

Obrázek: Security Běžné bankovní účty jsou nezbytnou součástí života většiny lidí. Přestože moderní technologie a pokroky v zabezpečení bankovních systémů výrazně zlepšily ochranu uživatelů, stále existují bezpečnostní rizika, která je třeba brát v úvahu. Odborníci ze serveru...

Zavede Slovensko daň z každé bankovní transakce včetně výběru z bankomatu?

Obrázek: Banky Daň z mimořádných zisků v Česku platí pro energetické firmy a banky. Zatímco energetické společnosti loni odvedly na těchto odvodech do rozpočtu přes padesát miliard, banky zaplatily necelou miliardu. Banky tuto daň různými způsoby efektivně obešly a stát tak vybral méně než počítal. Vláda tak hledá dále jak banky zdanit. Na Slovensku minulý týden...

Moneta mění prémiový účet Gold. Co nového pro klienty připravila?

Obrázek: Nápis Moneta Money Bank MONETA Money Bank mění benefity prémiového účtu Gold. Jeho majitelé nově získají například čtyři vstupy do letištních salónků po celém světě zdarma, výhodný kurz v?online směnárně nebo zvýhodněnou úrokovou sazbu na spořicím účtu...

Revolut představuje RevPoints. Své body můžete převést třeba do věrnostních programů Českých aerolinií

Obrázek: Revolut a věrnostní body RevPoints Revolut představuje RevPoints, první celoevropský věrnostní program debetních karet. Tato nová iniciativa umožňuje zákazníkům proměnit své každodenní výdaje v odměny, včetně leteckých mil a slev na cestování, Pobyty, Zážitky a...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz