Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Úsměv, prosím, zamávejte. I tak se bude platit v obchodech

19.5.2022  |  Jan Bachura, zpráva Mastercard
  


Obrázek: Platba kartouUž žádné hledání peněženky nebo mobilu u pokladny. Nový způsob placení v kamenných obchodech si vystačí jen s úsměvem nebo mávnutím rukou. Prověřenou technologii používanou k odemykání chytrých telefonů obličejem nebo otiskem prstu bude nyní možné využívat i k urychlení placení u pokladny. Novinku přináší nový program společnosti Mastercard Biometric Checkout. Jediné, co bude od spotřebitelů vyžadovat, budou oni sami.


V rámci včera oznámeného globálního spuštění programu Biometric Checkout byl představen i technologický rámec, který usnadní zavedení potřebných standardů nového způsobu placení v obchodech všech velikostí, od velkých řetězců po malé rodinné prodejny. Program totiž bankám, obchodníkům a poskytovatelům technologií předkládá soubor norem, které přispívají k zajištění bezpečnosti a soukromí osobních údajů využívaných při biometrickém ověřování plateb.

Z celosvětového průzkumu vyplývá, že 74 procent spotřebitelů se k biometrickým technologiím staví pozitivně. Předpokládá se, že trh s bezkontaktními biometrickými technologiemi bude mít do roku 2026 hodnotu 18,6 mld USD.

„Způsoby, jak platíme, musí držet krok s tím, jak žijeme, pracujeme a obchodujeme. Dostupné způsoby placení proto musí spotřebitelům nabízet možnosti volby spolu s vysokou úrovní zabezpečení. Cílem našeho nového programu je prožitek z nakupování ještě o další stupeň vylepšit jak pro zákazníky, tak také pro obchodníky. Současně chceme poskytovat nejvyšší míru zabezpečení i pohodlí,” říká Ajay Bhalla, prezident společnosti Mastercard pro oblast Cyber & Intelligence.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


Proměna u pokladny



Ke službě biometrického ověření plateb se mohou spotřebitelé zaregistrovat přímo u partnerů programu Biometric Checkout společnosti Mastercard. Registraci mohou provést buďto přímo v obchodě s pomocí obchodníka, nebo i z pohodlí domova prostřednictvím aplikace. Jakmile má spotřebitel své údaje zaregistrovány, nemusí se již u pokladny zdržovat hledáním po kapsách nebo v kabelce. Po kontrole účtu se jen prostě usměje do kamery nebo mávne rukou nad čtečkou, a bude mít zaplaceno. Nová technologie tak zaručuje rychlé a bezpečné placení a současně dává spotřebitelům možnost volby, jakým způsobem chtějí své nákupy platit.

Nezanedbatelné jsou i výhody na straně obchodníků, od urychlení transakcí a zkrácení front u pokladen přes zlepšení hygieny až po vyšší míru zabezpečení. Platební systém lze navíc snadno propojit s věrnostními programy a personalizovanými nabídkami, které spotřebitelům pomohou nalézt zboží, o které by na základě svých předchozích nákupů mohli mít zájem.

Mezi partnery společnosti Mastercard se řadí firmy jako NEC, Payface, Aurus, PaybyFace, PopID či Fujitsu Limited. Partneři programu se po celém světě podílejí na zavádění nových technologií v potřebném rozsahu. Řídí se přitom souhrnným rámcem minimálních požadavků a směrnic, které pro účely využívání biometrických údajů k ověřování plateb v obchodech určují parametry zabezpečení, spolehlivosti rozpoznávání biometrických dat i zajištění ochrany osobních údajů.

Tento týden spustí první pilotní provoz společnosti Payface a St Marche. V rámci pilotního projektu nasadí řetězec St Marche technologii společnosti Payface v pěti ze svých supermarketů v São Paulu. Zákazníci těchto supermarketů si své biometrické a platební údaje mohou zaregistrovat pomocí aplikace společnosti Payface. Poté budou mít možnost své nákupy platit pouhým úsměvem pro objektiv kamery, bez potřeby použít platební kartu nebo mobilní zařízení. Spuštění dalších pilotních projektů je naplánováno v zemích Blízkého východu a Asie.

„Společnost Payface rozvíjíme od roku 2018. Naším cílem je změnit způsob, jak lidé platí za své nákupy: vylepšit celý prožitek, aniž bychom jakkoliv ubírali na zabezpečení. Partnerství se společností Mastercard je pro nás vítaným krokem před, který nám umožní rozšířit naše technologie k ještě většímu počtu obchodníků a spotřebitelů. Nakupování tak bude ještě jednodušší a lidé budou moci doslova platit s úsměvem,“ říká Eládio Isoppo, generální ředitel společnosti Payface.

Další kapitola v bohaté historii inovací



Spolu s nedávno představenými inovacemi, jako jsou programy Shop Anywhere, Enhanced Contactless (ECOS) či Cloud Point of Sale je program Biometric Checkout dalším příspěvkem společnosti Mastercard k evoluci v placení. Účelem těchto inovací je poskytovat spotřebitelům a prodejcům bezproblémová, flexibilní a bezpečná řešení.

Využívání biometrických údajů společnost Mastercard podporuje dlouhodobě jak v kamenných obchodech, tak i při nakupování online. Jedná se o bezpečný způsob ověřování totožnosti, který spolehlivě nahrazuje hesla a kódy přímo osobou plátce. Ověřování biometrickými údaji, postavené na standardu EMV 3-D Secure, lze při placení využívat s moderními platebními kartami nebo mobilními či nositelnými zařízeními. Biometrické údaje se kromě toho využívají i k ověřování totožnosti při „placení pomocí selfie“ nebo online, kdy se uplatňují další standardy, jako například FIDO (Fast Identity Online).

S pokračujícím rozšiřováním technologií biometrického ověřování po celém světě přispívá společnost Mastercard k tomu, aby všechny zúčastněné strany zachovávaly nejvyšší možnou úroveň zabezpečení a ochrany soukromí spotřebitelů. Program Biometric Checkout se řídí zásadami zodpovědného nakládání s daty společnosti Mastercard. Účelem těchto zásad je zajistit, že si spotřebitelé zachovají kontrolu nad tím, jak se s jejich osobními údaji nakládá, a že budou mít z využívání těchto údajů prospěch.




Jaké banky podporují placení mobilem a chytrými hodinkami?



Následující tabulka uvádí přehled toho, u jakých bank na českém trhu lze platit pomocí mobilního telefonu či chytrých hodinek, a to pomocí služeb Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay.

Banka Google Pay
Apple Pay Garmin Pay Fitbit Pay
Air Bank ANO ANO ANO ANO
Banka CREDITAS ANO ANO ANO NE
Česká spořitelna ANO ANO ANO ANO
ČSOB ANO ANO ANO NE
Equa bank ANO ANO NE NE
Expobank ANO NE NE NE
Fio banka ANO
pouze Mastercard a Maestro
ANO
pouze Mastercard a Maestro
ANO
pouze Mastercard a Maestro
ANO
pouze Mastercard a Maestro
Hello bank! ANO ANO NE NE
J&T Banka ANO ANO NE NE
Komerční banka ANO ANO ANO ANO
mBank ANO ANO ANO ANO
MONETA Money Bank ANO ANO ANO ANO
Poštovní spořitelna ANO ANO ANO NE
Raiffeisenbank ANO
pouze Mastercard
ANO
pouze Mastercard
ANO
pouze Mastercard
ANO
pouze Mastercard
Trinity Bank NE NE NE NE
UniCredit Bank ANO ANO NE NE
Zdroj: Scott & Rose, stav k 18. 5. 2022

ČSOB má i vlastní mobilní aplikaci pro placení mobilem s názvem DoKapsy, která nahradila původní aplikaci NaNákupy.

Raiffeisenbank má i vlastní mobilní aplikaci pro placení mobilem s operačním systémem Android s názvem RaiPay (pouze pro Mastercard), kterou klienti mohou stále využívat.


      
  


Související články:
Jak vysokou odměnu můžeme získat při založení běžného účtu?

Trendem roku 2023 v retailu a e-commerce jsou odložené platby

Air Bank nabízí novým klientům 500 korun za vyzkoušení účtu

Raiffeisenbank a Hello bank mění své obchodní podmínky. Co nového banky oznámily?

Pokud zavoláte do banky, může s vámi komunikovat hlasový robot



všechny články
Dále v rubrice

Trendem roku 2023 v retailu a e-commerce jsou odložené platby

Obrázek: Placení mobilem Mastercard Digitalizace a technologické inovace umožňují použití nástrojů, které si oblíbili nejen mladí uživatelé. Čím dál více lidí je využívá při placení a v letošním roce podle všeho zažijeme růst zájmu o odložené platby. Česko tak bude následovat trend...

Air Bank nabízí novým klientům 500 korun za vyzkoušení účtu

Obrázek: Air Bank placení mobilem Air Bank nabízí novým klientům 500 korun na vyzkoušení účtu v mobilní aplikaci My Air. Pro získání 500 Kč, musíte splnit dvě podmínky: založit si do konce března účet (rámcovou smlouvu) a nejpozději do konce dubna ho propojit s mobilní aplikací My Air...

Raiffeisenbank a Hello bank mění své obchodní podmínky. Co nového banky oznámily?

Obrázek: Raiffeisenbank Od května roku 2023 se mění obchodní podmínky u Raiffeisenbank a Hello bank. Banky zavedou nové služby, díky kterým klienti jednodušeji pošlou a přijmou platby, budou snadněji spravovat své investice a nově budou moct bezpečněji ovládat online převody nebo obsluhovat další služby...

Pokud zavoláte do banky, může s vámi komunikovat hlasový robot

Obrázek: Žena s mobilem a notebookem Digitalizace v bankovním sektoru se již dlouhodobě rozvíjí. Mimo jiné má vliv i na bankovní call centra. Řadu požadavků klientů již vyřídí místo lidského pracovníka tzv. chatbot, virtuální asistent...

všechny články v rubrice










   
 
Nejlepší hypotéka roku 2022
Česká spořitelna
Česká spořitelna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz