Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nároky cestujících při zpoždění vlaku a neposkytnutí služby. O jakou kompenzaci můžete zažádat?

9.9.2022  |  Jan Bachura
  


Obrázek: HodinyZačátek školního roku opět vrátil některé cestující na železnici. Pokud dojíždíte do školy či za prací, může se vám stát, že váš vlak bude opožděn. Jak velké musí být zpoždění vlaku, abyste dosáhli na kompenzaci? A co dělat, pokud vám dopravce nevyjde vstříc?


Práva cestujících v železniční dopravě jsou regulována evropským nařízením. Toto nařízení jsou dopravci povinni dodržovat, jinak jim hrozí případná sankce ze strany Drážního úřadu. Co se týče nároků cestujícího v případě zpoždění, je vždy klíčové, jak velké je zpoždění vlaku.

„Pokud je to více jak 60 minut, ale zároveň nedosahuje 120 minut, má cestující nárok na kompenzaci ve výši 25 procent z ceny jízdenky. Pokud je zpoždění vyšší než 120 minut, je to 50 procent,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

O kompenzaci je nutné požádat co nejdříve, nejlépe ihned na přepážce. Ne vždy vám však bude jízdné kompenzováno a nelze brát tento nárok automaticky, ani když jsou splněné výše uvedené podmínky.

„Pro kompenzaci jízdenky zakoupené na internetu musí být navíc splněna podmínka její minimální výše. To znamená, že jízdenka vás musela stát alespoň 100 korun. Dávejte si pozor i na jiná omezení. Právo na kompenzaci nelze například uplatnit, pokud v době zakupování jízdenky cestující již o zpoždění věděl. Nebo například tehdy, pokud mu dopravce nabídl alternativní spoj, ale on jej nevyužil,“ upozorňuje Hekšová.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


Spotřebitelé si rovněž často stěžují na nedodání služby, kterou si objednali, popřípadě která byla slíbená. U některých dopravců jsou časté stížnosti na chybějící servis, nefunkční Wi-Fi, v létě potom na nefunkční klimatizaci a v zimě na nefunkční topení. Národní dopravce – České dráhy – na svém webu uvádí, že ve vnitrostátní přepravě máte nárok na jednorázové odškodnění ve výši 30 Kč formou slevy na příští nákup, které na počkání a vyžádání vystaví přímo ve vlaku průvodčí daného vlaku. K získání odškodnění se musíte prokázat platným dokladem a navíc musí jít o vlak určité (vyšší) kategorie.

V mezinárodní přepravě máte nárok na odškodnění formou dobropisu ve výši 25 % z ceny jízdného a rezervace, pokud ve voze na sezení, v lůžkovém nebo lehátkovém voze nebyla dodržena teplotní pohoda vlivem nefunkční klimatizace, topení či větrání a cestujícímu nebylo nabídnuto odpovídající místo v oddíle s funkčním zařízením.

Pokud nebyla vaše stížnost vyřešena k vaší spokojenosti, máte možnost se i nadále bránit.

„Obrátit se můžete na naši spotřebitelskou poradnu nebo na naši službu VašeStížnosti.cz nebo na Českou obchodní inspekci. V případě zahraničního dopravce je k řešení stížností kompetentní Evropské spotřebitelské centrum,“ uzavírá Hekšová.




      
  


Související články:
Mobilní aplikace DoKapsy má již 100 tisíc uživatelů. Co klientům nabízí?

Paušální daň v roce 2023. Kolik budou nově podnikatelé platit?

Fio banka umožňuje digitalizovat i Visa karty

Okamžitým platbám už jsou čtyři roky. Nabízí je vaše banka?

Žebříčky spořicích účtů a termínovaných vkladů v listopadu



všechny články
Dále v rubrice

Mobilní aplikace DoKapsy má již 100 tisíc uživatelů. Co klientům nabízí?

Obrázek: Mobil Lifestylovou mobilní aplikaci DoKapsy od ČSOB má ve svém mobilu již přes sto tisíc uživatelů. Nejvyužívanějšími službami jsou nákupy jízdenek v MHD a placení parkovného. Uživatelé mají k dispozici i řadu slev

Paušální daň v roce 2023. Kolik budou nově podnikatelé platit?

Obrázek: Kalkulačka Navrhované změny v paušální dani byly schváleny. Od příštího roku by tak podnikatelé mohli vstoupit do paušálního režimu i s výdělkem do dvou milionů korun...

Fio banka umožňuje digitalizovat i Visa karty

Obrázek: Fio banka Fio banka rozšiřuje možnosti placení mobilem nebo chytrými hodinkami. Nyní je možné do aplikací Google Pay, Fitbit Pay i Garmin Pay přidávat také nově všechny platební karty Visa. Digitalizovanou platební kartou je...

Okamžitým platbám už jsou čtyři roky. Nabízí je vaše banka?

Obrázek: Muž Okamžité platby v těchto dnech slaví své čtvrté narozeniny. Jako první banka na trhu režim okamžitých plateb spustila Česká spořitelna v polovině listopadu 2018. Klienti od té doby mohli v digitálním bankovnictví George postupně...

všechny články v rubrice










   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz