Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nároky cestujících při zpoždění vlaku a neposkytnutí služby. O jakou kompenzaci můžete zažádat?

9.9.2022  |  Jan Bachura
  


Obrázek: HodinyZačátek školního roku opět vrátil některé cestující na železnici. Pokud dojíždíte do školy či za prací, může se vám stát, že váš vlak bude opožděn. Jak velké musí být zpoždění vlaku, abyste dosáhli na kompenzaci? A co dělat, pokud vám dopravce nevyjde vstříc?


Práva cestujících v železniční dopravě jsou regulována evropským nařízením. Toto nařízení jsou dopravci povinni dodržovat, jinak jim hrozí případná sankce ze strany Drážního úřadu. Co se týče nároků cestujícího v případě zpoždění, je vždy klíčové, jak velké je zpoždění vlaku.

„Pokud je to více jak 60 minut, ale zároveň nedosahuje 120 minut, má cestující nárok na kompenzaci ve výši 25 procent z ceny jízdenky. Pokud je zpoždění vyšší než 120 minut, je to 50 procent,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

O kompenzaci je nutné požádat co nejdříve, nejlépe ihned na přepážce. Ne vždy vám však bude jízdné kompenzováno a nelze brát tento nárok automaticky, ani když jsou splněné výše uvedené podmínky.

„Pro kompenzaci jízdenky zakoupené na internetu musí být navíc splněna podmínka její minimální výše. To znamená, že jízdenka vás musela stát alespoň 100 korun. Dávejte si pozor i na jiná omezení. Právo na kompenzaci nelze například uplatnit, pokud v době zakupování jízdenky cestující již o zpoždění věděl. Nebo například tehdy, pokud mu dopravce nabídl alternativní spoj, ale on jej nevyužil,“ upozorňuje Hekšová.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde


Spotřebitelé si rovněž často stěžují na nedodání služby, kterou si objednali, popřípadě která byla slíbená. U některých dopravců jsou časté stížnosti na chybějící servis, nefunkční Wi-Fi, v létě potom na nefunkční klimatizaci a v zimě na nefunkční topení. Národní dopravce – České dráhy – na svém webu uvádí, že ve vnitrostátní přepravě máte nárok na jednorázové odškodnění ve výši 30 Kč formou slevy na příští nákup, které na počkání a vyžádání vystaví přímo ve vlaku průvodčí daného vlaku. K získání odškodnění se musíte prokázat platným dokladem a navíc musí jít o vlak určité (vyšší) kategorie.

V mezinárodní přepravě máte nárok na odškodnění formou dobropisu ve výši 25 % z ceny jízdného a rezervace, pokud ve voze na sezení, v lůžkovém nebo lehátkovém voze nebyla dodržena teplotní pohoda vlivem nefunkční klimatizace, topení či větrání a cestujícímu nebylo nabídnuto odpovídající místo v oddíle s funkčním zařízením.

Pokud nebyla vaše stížnost vyřešena k vaší spokojenosti, máte možnost se i nadále bránit.

„Obrátit se můžete na naši spotřebitelskou poradnu nebo na naši službu VašeStížnosti.cz nebo na Českou obchodní inspekci. V případě zahraničního dopravce je k řešení stížností kompetentní Evropské spotřebitelské centrum,“ uzavírá Hekšová.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,60 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5 % p.a.více



      
  





všechny články
Dále v rubrice

Třetí banka spouští okamžité Europlatby

Obrázek: Eura a přesýpací hodiny Fio banka, jako třetí banka v pořadí, spouští okamžité Europlatby. Jejich odesílání i přijímání je zdarma. Okamžité SEPA platby již od druhé poloviny roku 2020 nabízí tuzemská Oberbank a od května 2023 J&T Banka...

Klienti mohou k platbě online využívat službu Click to Pay

Obrázek: Žena u notebooku Klienti Monety mohou k platbě online využívat službu Click to Pay, kterou banka nabízí ve spolupráci se společností Visa. Na e-shopech podporujících tuto metodu placení tak odpadá potřeba zadávat platební údaje své karty. Ty se do služby ukládají v zašifrované...

Produktové novinky bank v dubnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Hvězdy FP Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu dubna letošního roku oznámily Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Generali Česká pojišťovna, Komerční banka...

ČSOB nabídne klientům cukr a bič

Obrázek: Aplikace Revolut pro mladé ČSOB přichází v květnu s odměnami za aktivní využívání účtu. Na druhé straně od července dojde ke zdražení řady produktů a služeb spojených s běžným účtem, platebním stykem...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz