Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Počet kyberzločinů raketově roste. Pět základních rad, jak nenaletět

5.12.2022  |  Jan Bachura, zpráva ČSOB | foto: Shutterstock
  


Obrázek: KyberútokČSOB a Policie ČR varují před zvýšenou aktivitou kybernetických zločinců, která se v předvánočním čase ještě stupňuje. Statistiky lámou rekordy už nyní, jen do října evidují policisté víc než 15 tisíc kyberzločinů. Na aktivity kybernetických podvodníků upozorňuje nová preventivní kampaň Volač a Klikač.


ČSOB a Policie ČR varují před zvýšenou aktivitou kybernetických zločinců, která se v předvánočním čase ještě stupňuje. Statistiky lámou rekordy už nyní, jen do října evidují policisté víc než 15 tisíc kyberzločinů. Na aktivity kybernetických podvodníků upozorňuje nová preventivní kampaň Volač a Klikač.

„Digitální bezpečnost patří k prioritám skupiny ČSOB v péči o klienty. Na investice do bezpečnosti a prevence vynakládáme ročně stamilióny korun, ale před zákeřnými kyberpodvodníky se nemůže bohužel ukrýt nikdo. Jsou organizovaní, stále profesionálnější a naprosto bez zábran, takže lze čekat jejich útoky ve zvýšené míře zejména před Vánoci. Nejlepší prevencí jsou obezřetnost, a informovanost. Cílem naší nové společné kampaně s Policií ČR je zvýšit úroveň znalostí a naučit lidi základní pravidla efektivní obrany,“ říká Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.

Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9 518 a před deseti lety pouze 2 195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


„Počty online podvodů neustále narůstají a je tedy daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý z nás a je jenom na nás, jak na to budeme připraveni. Navíc značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“ doplňuje Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.

ČSOB a Policie ČR společně připravili preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali, na co si dát pozor.

„Základní pravidla jsou velmi jednoduchá. Chceme naučit lidi, aby si před každým kliknutím na odkaz v SMS zprávě nebo v emailu či před zodpovězením otázky volajícímu sami položili dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Není to náhodou Volač nebo Klikač? Banky nikdy nepožadují citlivé osobní informace nebo data o účtech nebo platebních kartách, protože své klienty znají,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.

Podle něho je v případě nejistoty a pochybností nejlepší vždy kontaktovat přímo klientská centra bank, která fungují nonstop a jejichž pracovníci si s takovou situací dokážou poradit.

Jak nenaletět kyberzločinům? Pět základních rad

  1. Umí napodobit jakékoliv číslo i e mail
  2. Vydávají se za bankéře i policisty a působí věrohodně
  3. Nikomu nesdělujte citlivé informace
  4. Vaše banka nepotřebuje znát váš PIN
  5. Nenechte se vmanipulovat do časové tísně a vše si ověřujte z více zdrojů



      
  


Související články:
Jak lidé využívají službu Platba na kontakt?

Roste zájem o platby mobilem a hodinkami i o sdílené bankomaty

Jak si zkraje roku naplánovat finance?

Produktové novinky bank v lednu aneb co nového pro nás banky připravily?

Pětina Čechů před svými partnery tají některé příjmy i výdaje. Co nepřiznají muži a co ženy?



všechny články
Dále v rubrice

Jak lidé využívají službu Platba na kontakt?

Obrázek: Mobil v ruce Do služby Platba na kontakt, kterou nabízí šestice českých bank, se celkově zaregistrovalo více než 470 000 klientů. Díky ní mohou zájemci odeslat a přijmout peníze jen díky telefonnímu kontaktu. Nejčastěji si mezi sebou posílají úhrady za...

Roste zájem o platby mobilem a hodinkami i o sdílené bankomaty

Obrázek: Platba pomocí mobilního telefonu Využívání karet klienty Komerční banky v minulém roce rostlo. Banka hlásí 39% nárůst bezkontaktních plateb mobilem nebo chytrými hodinkami. Na vzestupu je i zájem o sdílené bankomaty. Dále Komerční banka zaznamenala také nárůst...

Jak si zkraje roku naplánovat finance?

Obrázek: Plánování financí Začátkem roku si mnoho domácností dělá finanční plány, aby věděly, jak budou v průběhu celého roku pokrývat chystané, ale i případné neočekávané výdaje. Co je nutné vzít v potaz při sestavování rodinného finančního plánu? Více se dozvíte níže...

Produktové novinky bank v lednu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Produktové novinky Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu prosince letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, Max banka, mBank...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz