Digitální poradenství v mobilní aplikaci, to je trend, na který banky sází
8.2.2024 | Michal Mošnička, zpráva ČS, MOORE Global | foto: iStock | |
Dříve banky nabízely běžný účet, následně doplnily pro ovládání internetovým bankovnictvím a náhled na účet zpřístupnily v mobilních telefonech. V současné době je v mobilní aplikaci vlastně celá banka se všemi produkty, výhodami, poradenstvím, a to vše může řídit i umělá inteligence. Pokud má banka vlastní obchodní místa s poradci, celý kruh se uzavírá a je to pravděpodobně maximum, co je v současné nabídce na trhu.
O přesun produktů do mobilní aplikace a o různé formy poradenství v aplikaci se snaží většina bank. Nově například i banka, která teprve začíná a vyrostla na finančním poradenství. Jejím bankovním středobodem bude právě mobilní aplikace a internetové bankovnictví již vůbec nevyvíjela. Více o Partners Bance včetně video rozhovoru v našem článku zde. MONETA Money Bank pak hlásí, že jí počet uživatelů digitálních kanálů rostl v průběhu celého roku 2023. Mobilní aplikaci Smart Banka nyní využívá více než 1 milion klientů, což představuje meziroční nárůst o 29 procent. MONETA potvrdila svou pozici digitálního lídra v českém bankovním sektoru v roce 2023, když nabízí vyřízení 97 procent svých retailových produktů, služeb a procesů online. Největší retailová banka Česká spořitelna rozvíjí digitální poradenství v mobilní aplikaci, aby byla schopná naplnit své veřejné přísliby, které deklarovala v lednu 2023, a v nichž se zavázala, že do roku 2025 pomůže všem klientům (jedná se o tři 3 miliony) vytvořit finanční rezervu na nenadálé výdaje a zároveň milionu klientů pomůže šetřit si na důchod. Rozhovor redakce Finparády.cz se zástupci ČS na téma digitálního poradenství Rozhovor redakce Finparády.cz se zástupci České spořitelny na téma digitálního poradenství Autor: Finparáda.cz Spořitelna spouští v George poradenskou aplikaci FIT zónu Aplikace FIT zóna je od ledna dostupná všem klientům v rámci mobilního bankovnictví George. „FIT zóna je centrem digitálního poradenství v mobilu. Pracuje se stejnými daty o finančním zdraví jednotlivých klientů, jaká využívají pro individuální poradenství bankéři na pobočkách. FIT zóna tvoří jeden poradenský ekosystém s osobním poradenstvím, ať už na pobočce nebo přes videohovor. Nastaví-li si klient ve FIT zóně cíl, že chce odejít do důchodu s dvěma miliony, nebo že chce být schopen udržet finanční rezervu ve výši 6 platů, pomůže mu s dosažením těchto cílů jak FIT zóna, tak jeho bankéř. Jeden ekosystém nám umožní skutečně efektivně pomoci zlepšovat finanční zdraví u všech takřka 3 milionů bankovních klientů,“ doplňuje Pešková. FIT zóna v sobě aktuálně koncentruje 4 nové služby: 1. Finanční zdraví – poskytuje klientům okamžitou diagnózu jejich finančního zdraví 2. Finanční kouč – skrze rady, notifikace a průběžné výsledky motivuje klienty ke zlepšování klíčových oblastí jejich finančního zdraví 3. Poradenské scénáře – nabízí klientům konkrétní step-by-step scénáře, jak dosáhnout zlepšení v klíčových oblastí jejich finančního zdraví 4. Moje plány – umožňuje klientům nastavit konkrétní finanční plány AI digitální poradce „Hey George“ bude spuštěn v roce 2024 Spořitelna nyní v pilotním provozu testuje umělou inteligenci (AI) digitálního poradce „Hey George“, který by měl být schopen s klienty konverzovat velmi podobným způsobem jako živý poradce, včetně využití emocí, a jehož primárním cílem je, aby klientům pomáhal se zlepšováním jejich finančního zdraví, využíváním aplikace FIT zóna a mobilního bankovnictví George. „V rámci pilotního provozu „Hey George“ nepracuje s osobními daty klientů, jakkoli je schopen klientům radit v obecných finančních tématech, jako je například srovnání výhod spořících a termínovaných účtů. Možnosti využití AI pro skutečně personalizované poradenství nyní analyzují jak banky, tak regulátoři. Osobně jsem přesvědčena, že budoucnost osobního finančního poradenství bude postavena právě na AI,“ říká Daniela Pešková. „Hey George“ představuje adaptaci jazykového modelu ChatGPT4 v prostředí mobilního bankovnictví George. Spořitelna jej zpřístupní všem klientům v průběhu roku 2024. Umělá inteligence se v bankovnictví objevila již v 50 letech Finančnictví - odvětví, které vzniklo před třemi stoletími, se za posledních 25 let výrazně proměnilo. „Technologie, od aplikací pro chytré telefony až po blockchain, zásadně změnily způsob poskytování finančních služeb a umožnily zákazníkům vybírat si z širší nabídky finančních produktů a rozhodovat se rychleji než kdykoli předtím," říká Ewen Fleming z poradenské skupiny Moore Global a dodává, že se nyní nacházíme v nové éře, kdy se doba potřebná k přijetí nových technologií zrychlila. To přináší příležitosti i rizika, která jsou méně předvídatelná než dříve. Výzkum toho, čemu dnes říkáme umělá inteligence, se poprvé objevil v 50. letech minulého století (spolu s kreditními kartami), ale přijetí bylo pomalé a zákazníci viděli jen málo praktických aplikací. S blížícím se koncem tisíciletí velký technický pokrok v Silicon Valley předznamenal rychlý rozvoj finančních technologií neboli oboru „fintech“. V letech 1995 až 2014 došlo k významnému technickému pokroku, který ovlivnil finanční služby, od internetového bankovnictví až po bezkontaktní kreditní karty. Hlavním impulsem pro tuto změnu byla poptávka zákazníků po internetovém bankovnictví, která si vynutila změny v distribuci služeb finančních institucí, shromažďování a ochraně dat a prevenci podvodů. Finanční společnosti také potřebovaly zvýšit efektivitu služeb zákazníkům a posílit nedostatečné ziskové marže a výnosy pro své investory. Kromě toho se některé tradiční finanční společnosti rozhodly přetvořit se v technologické inovátory nebo vytvořit dceřiné společnosti či značky zaměřené na digitální technologie, aby omládly a přesvědčily trh, navýšit ocenění jejich akcií.
reklama
|
všechny články | |
Dále v rubrice
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
ČBA varuje před vzestupem kybernetických útoků. Banky zachránily miliardy, ale škody rostou
Česká bankovní asociace (ČBA) upozorňuje na pokračující nárůst kybernetických útoků, které cílí na klienty bank po celé České republice. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku bylo napadeno 49 436 klientů, což představuje nárůst o 37 % oproti stejnému období loňského roku...
|
Banky stále drží úroky vysoko
Hypoteční sazby stagnují. Průměrná nabídková sazba hypoték poklesla jen o 0,01 % p.b. Nejnižší sazba začíná od 3,99 % a má ji v nabídce MONETA Money Bank. Aktuální informace k vývoji hypotečních úvěrů přinášíme v našem článku...
|
Kde vás banky odmění
Za co vás banky odmění v září? Většina bank poskytne finanční odměnu za sjednání nového účtu, některé vám zlevní půjčku. Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...
|
všechny články v rubrice
|