| Životní pojištění: Kdy vás začne skutečně chránit?
					
						| 16.9.2025  |  Tomáš Smetana, zpráva FinGO | foto: Designer |  |  
 
 
					
                       Mnoho lidí se domnívá, že sjednáním životního pojištění získají ochranu okamžitě. Ve skutečnosti však u řady rizik platí tzv. čekací doba, během níž pojišťovna pojistnou událost neproplatí. Její délka se liší podle typu rizika i konkrétní pojišťovny, proto je důležité ji znát ještě před podpisem smlouvy. 
 
 
 
					
                    Čekací doba je období po začátku pojištění, kdy klient ještě nemá nárok na plnění z určitých rizik, ačkoliv již platí pojistné. „Čekací doba funguje jako pojistná brzda. Chrání pojišťovnu i poctivé klienty před tím, aby si někdo sjednal pojištění těsně před tím, než se mu má stát plánovaná nebo očekávaná událost, například operace,“ vysvětluje Petr Motáček, pojišťovací specialista ze společnosti FinGO.
 
 Délka čekací doby se v České republice liší podle typu rizika. Běžně platí:
 
    těhotenství a porod: obvykle 8 měsíců;     některé operace: 2 měsíce;     invalidita z důvodu nemoci: obvykle 2 měsíce;     U úrazů se čekací doba většinou neuplatňuje – pojištění začíná krýt od prvního dne, protože úraz je neočekávaná událost. U nemocí je ale situace jiná. „Lidé bývají často překvapeni, že pojišťovna nezaplatí hospitalizaci krátce po podpisu smlouvy. Důvodem je, že pro nemoc platí obvykle minimálně dvouměsíční čekací doba. Pokud tedy někdo uzavře smlouvu v lednu a v únoru skončí v nemocnici například se zápalem plic, pojišťovna plnění nevyplatí,“ vysvětluje Petr Motáček.smrt následkem nemoci: obvykle bez čekací doby, 2 měsíce u některých pojišťoven. 
 Čekací doba se obvykle počítá od data počátku pojištění uvedeného ve smlouvě. Pokud během ní nastane pojistná událost, pojišťovna ji neproplatí, i když je nahlášena později. Některé pojišťovny přebírají čekací doby v případech, kdy klient přechází z jiné pojišťovny a doloží, že byl nepřetržitě pojištěn.
 
 Co by měli zájemci o pojištění udělat před podpisem smlouvy? „V první řadě je důležité číst pojistné podmínky. Čekací doba může být uvedena v hlavním textu nebo v dodatcích. Vyplatí se porovnat více nabídek, protože délky čekacích dob se liší. A určitě se vyplatí zeptat na výjimky, například jestli lze čekací dobu zkrátit při přechodu od jiné pojišťovny,“ radí Motáček.
 
 Čekací doba má své výhody i nevýhody. Udržuje pojistné na dostupné úrovni a chrání klienty před tím, aby museli doplácet na podvody jiných. Na druhou stranu znamená, že krytí nezačne hned, což může některé překvapit. „Čekací doba není past, ale mechanismus, který má chránit všechny. Když víte, co znamená a jak dlouho trvá, můžete si životní pojištění sjednat bez obav a s realistickými očekáváními,“ uzavírá Motáček.
 
 
             | Žebříček pojištění |  
 |       | Kalkulačka životního pojištění |  |       | Sjednání životního pojištění |  |  
 
 
 
 
 
 
 
 
 všechny články
 |  | Dále v rubrice 
 
					
						
							| Direct mění pojištění majetku. Na co nově získáte náhradu?
 
 
 
                                     Stačí malá nehoda a škody jsou na světě – převrácený květináč, zapomenuté okno při bouřce nebo prasklá trubka ve zdi. Zatímco dříve by pojišťovna podobné případy často odmítla uhradit s odkazem na výluky, Direct pojišťovna teď přichází s novým pojištěním... |  
							| Průměrná cena povinného ručení v září nepatrně klesla
 
 
 
                                     Broker Consulting Index povinného ručení, který sleduje vývoj průměrných nákladů na zákonné pojištění vozidel pro řidiče, zaznamenal v září mírný pokles. Průměrná hodnota Indexu klesla ze srpnových 7 482 Kč na 7 416 Kč. V meziročním srovnání však zůstávají... |  
							| Když nemoc udeří podruhé: Nové pojištění NN nabízí opakované výplaty
 
 
 
                                     Závažná onemocnění mohou zasáhnout kdykoliv – a kromě zdraví ohrozit i finanční stabilitu celé rodiny. Novinka od NN Životní pojišťovny přináší širší pojistnou ochranu, která zůstává v platnosti i po vyplacení pojistného plnění. Klienti tak mohou čerpat finanční podporu... |  
							| Telematika mění autopojištění: pojišťovny odměňují řidiče za styl jízdy
 
 
 
                                     Telematika už dávno neslouží jen k vyšší bezpečnosti posádky. Dnes pojišťovnám pomáhá hodnotit jízdní styl a podle něj upravovat cenu autopojištění. Řidiči tak mohou získat výrazné slevy nebo vrácení části pojistného pokud jezdí zodpovědně a s rozvahou... |  všechny články v rubrice
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |