Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Bankovní pobočky byly, jsou ... ale budou i v budoucnu?

26.6.2014  |  Zdeněk Bubák
  


Bankovní pobočka V dnešní době se radikálně mění role bankovních poboček. Dříve byly jediným místem, kde bylo možné bankovní služby zřídit či s bankou vůbec o čemkoliv komunikovat. Dnes roli poboček stále více přebírá internet, mobilní telefony, případně externí prodejní sítě.



Bankovní pobočky byly svého času jediným místem, kde bylo možné založit účet nebo objednat jakékoliv služby banky, případně je změnit nebo zrušit. Také platební styk probíhal prostřednictvím papírových příkazů k úhradě a hotovost bylo možné složit jen na pobočce.

Dnes je možné založit účet nebo si vzít půjčku od banky přes internet. Platby provádíme elektronicky téměř vždy. Kolik lidí dnes používá papírový příkaz k úhradě? Téměř nikdo.

V supermarketu, v kavárně, ale dokonce i v automatu na kávu platíme platební kartou. Postupně tedy klesá i potřeba hotovosti.

Pobočky bank se množily a množily



Banky po revoluci v roce 1989 zdědily malý počet spíše velkých poboček, které připomínaly státní úřady, a ne dnešní bankovní pobočky. Připomeňme si, že například Komerční banka získala českou část Státní banky československé.

Postupně si velké banky vybudovaly síť poboček, které byly dostupné v každé větší obci a odpovídaly velikostí a počtem zaměstnanců danému potenciálu místního trhu. Další banky, které na český trh vstoupily až po revoluci, buď koupily jinou banku (GE Money Bank, UniCredit Bank), nebo začaly budovat na zelené louce (Raiffeisenbank). I ony se soustředily na to, aby byly přítomny v podobě poboček v každém místě, které považovaly za vhodné.

Výsledkem je situace, kdy v každé větší obci nebo v každé čtvrti většího města vévodí místům, kde se potkává více lidí, např. náměstím, obchodním třídám apod., pobočky bank. Jsou prostě skoro všude. A navíc často platí, že tam, kde je Česká spořitelna, je i Komerční banka, ČSOB, UniCredit Bank, Raiffeisenbank atd.

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde

Banky nespí a snaží se na nové technologie reagovat



Poslední dva roky byly ve znamení technologických bankovních novinek, jako jsou bezkontaktní platební karty, placení mobilním telefonem nebo mobilní bankovnictví (smartbanking). Kromě nich se stále více prosazovaly vkladomaty, a dokonce i komunikace s bankou přes QR kódy. Vše, o čem teď píši, ušetří práci zaměstnancům poboček.

Výše zmíněné technologie navíc nejsou ze strany bank posledním slovem v rozvoji způsobu prodeje jejich produktů. Na scénu přicházejí sociální sítě jako nástroj v rukou bank. Cílem bank na tomto poli je blíže s klientem komunikovat, oslovovat jej cíleně podle jeho zájmů a dokonce mu umožnit provádět v rámci sociální sítě všechny základní bankovní operace. Jde o to přiblížit se svému zákazníkovi až do jeho příbytku, kde fyzicky nebo virtuálně žije. První a zatím jedinou bankou, která umožňuje provádět platby na Facebooku, je v ČR mBank. Česká spořitelna naproti tomu láká své klienty na Facebooku na levnější hypotéky.

Dalším možným vývojovým stupněm může být video-bankéř, se kterým si budete povídat přes obrazovku počítače.

Videobankéř a nový koncept poboček od Hypoteční banky



Česká Hypoteční banka se například rozhodla prozkoumat, jakým způsobem chtějí mladí lidé uzavírat hypotéky a komunikovat se svou bankou. Ačkoliv více než 70 % Čechů ve věku 18 až 30 let vlastní chytrý telefon, mobilní bankovnictví využívá jen 40 % z nich. Přibližně polovina respondentů považuje za nejlepší prostředek komunikace s bankou některou z on-line forem, například e-mail, chat nebo on-line videochat s bankéřem. „22 % mladých lidí uvedlo, že jim nejvíce vyhovuje právě on-line chat nebo videochat,“ komentuje výsledek průzkumu ředitel marketingu Hypoteční banky Jiří Ochec. Tuto službu totiž Hypoteční banka poskytuje v rámci virtuální pobočky svým klientům od roku 2011.

Oproti tomu možnost využití sociálních sítí v čele s Facebookem ze strany bank podle Hypoteční banky příliš důvěry v oslovených mladých lidech nebudí. „38 % mladých Čechů je považuje za příliš veřejné, zatímco komunikace s bankou pro ně stále představuje velmi osobní záležitost, kterou rozhodně nechtějí sdílet s ostatními,“ doplňuje Jiří Ochec.

Zdaleka ne všichni dvacátníci jsou v zajetí moderních technologií. Zhruba polovina z nich si stále nejraději zajde na pobočku banky osobně, případně si dá schůzku s poradcem, obzvlášť když se jedná o nějakou důležitější záležitost, jakou je například získání hypotéky na pořízení vlastního bydlení.

Hypoteční banka proto otevřela další pobočku, aby vyšla vstříc i těmto klientům. Pobočka je umístěna na Praze 4 a je zařízena podle nejnovějšího konceptu Hypoteční banky, který má podle banky evokovat prostředí domova a navodit příjemnou atmosféru. Pobočky by měly představovat spíše útulný a moderní byt, ve kterém se klienti cítí „jako doma“. Hypoteční banka tak jde cestou své mateřské ČSOB, která podle nového konceptu „pobočka jako byt“ již otevřela jednu pobočku na Praze 8.

Poznámka: Průzkumu Hypoteční banky se zúčastnilo celkem 525 respondentů a respondentek ve věku 18 až 30 let, z nichž část ještě studuje, část již pracuje. Realizoval se v průběhu dubna 2014 kvantitativní i kvalitativní metodou šetření a spolupracovala na něm agentura Ipsos.

Era otevřela pobočku, kde se máte cítit jako doma



Era / Poštovní spořitelna, která je součástí ČSOB, taktéž otevřela finanční centrum v novém hávu, a to v polovině června v olomoucké obchodní Galerii Šantovka. Zde je prostor podle banky navržen v duchu výrazného odklonu od jakýchkoliv ostatních interiérů poboček bankovních institucí. Finanční centrum je vybaveno nejmodernějšími technologiemi, dokonce zde místo klasických papírových marketingových materiálů používají LCD monitory s dynamickým obsahem, podobně jako již zmíněná pobočka ČSOB.

Pohyb zákazníka zachycuje hned od vchodu lamelová dřevěná stuha, která prostor člení. Tím vytváří navigaci a klient je intuitivně veden. Uvítací zóna nabízí pohodlné sezení, poskytuje soukromí, klient tu může využít wi-fi připojení a prostřednictvím LCD panelu nasát informace o novinkách a službách Ery. V Era finančním centru není vyvolávací systém. Klientský pracovník jde přivítat klienta přímo do uvítací zóny a pak s ním pokračuje v jednání v další zóně.

U vstupu z pasáže obchodního centra se nachází hi-tech zóna. Všem návštěvníkům jsou zde k dispozici tablety a smartphony, na kterých si mohou vyzkoušet smartbanking. Součástí této zóny je i Era point, kde může klient buď sám, nebo s asistencí obsluhovat svůj účet prostřednictvím Era portálu. V tzv. zóně klasické obsluhy jednání probíhá u „asistenčních“ stolů, které prý byly navrženy tak, aby nevznikaly bariéry mezi pracovníkem banky a klientem.

V nejklidnější části finančního centra se nachází vzdělávací zóna, která poskytuje soukromí a hodí se tak k řešení složitějších problémů. K dispozici je zde i technika pro navázání spojení s videobankéřem. Samoobslužná zóna je přístupná 24 hodin denně a klient zde má možnost provádět hotovostní operace, k dispozici je zde také vkladový bankomat.

Nový koncept počítá s přesahem mimo bankovní svět – Era finanční centrum bude sloužit rovněž jako místo pro setkávání lidí, budou se zde konat semináře, workshopy a přednášky.

Pobočky bank v Japonsku - neútočí na Vás z každého nároží



Při své nedávné návštěvě Tokia jsem si uvědomil, že jsem tam téměř vůbec nepotkával klasické bankovní pobočky, jako se mi to stává doma v Česku. Pokud na bankovní služby narazíte, tak hlavně ve formě jakýchsi „bankomatových hnízd“, což je méně či více bankomatů umístěných v menší či větší uzavřené místnosti s vchodem zvenku.

Bankomatem je míněn víceúčelový bankomat, jehož fotografii najdete v galerii k článku zde. I když na pobočku banky narazíte, tak to nejsou žádné sofistikované „lounge“ pro pohodlné trávení volného času a četování na webu banky, ale místnosti s řadou křesel s čekajícími klienty na jedné straně a natěsnanými úředníky za stoly na druhé straně.

Technologie jsou v Japonsku velmi rozvinuté. Určitě každého cizince zaujme velké množství automatů na prodej nápojů a dalšího zboží (viz fotogalerie). V automatech si kupujete i lístky na metro nebo na vlak (viz fotogalerie). Proto asi nelze od Japonců čekat velké nadšení pro osobní styk s bankéři na pobočce. Ale vkrádá se mi myšlenka, zda potřeba obsloužit se raději automaticky než prostřednictvím lidské obsluhy není náhodou obecný rys člověka než jen specifická vlastnost Japonců a zda automaty v Japonsku nejsou i předobrazem naší budoucnosti.



Co s pobočkami bank v budoucnu?



Jediná česká banka, která poskytuje bankovní služby už dnes úplně bez poboček, je banka Zuno. „Pobočky by pro nás znamenaly naprosto nesmyslné výdaje navíc. Kam směřuje budoucnost bankovnictví, ukazují naše čísla: v meziročním srovnání máme o 60 procent uživatelů mobilní aplikace Zuno více. Stáhlo si ji 60 000 lidí, měsíčně registrujeme 150 000 přihlášení. Za první kvartál 2014 přes ni proteklo 100 tisíc transakcí za miliardu korun,“ říká ředitel online banky Zuno Peter Lakata.

Pobočky bank asi v blízké budoucnosti úplně nezaniknou, ale spíše jich bude méně nebo pro ně banky budou hledat jinou náplň. Už dnes se na pobočce banky prodává běžně pojištění, a to alespoň cestovní nebo pojištění neschopnosti splácet úvěr. ČSOB jde v tomto směru dál a chce nabízet i jiné druhy pojištění, např. pojištění domácnosti. Air Bank plánuje možnost nejen automobil financovat, ale dokonce pomoci s jeho výběrem. Raiffeisenbank Vám pomůže vybrat nemovitost. Česká spořitelna zkouší přes své pobočky prodej elektrické energie.


      
  






všechny články
Dále v rubrice

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku

Obrázek: Model domku a peníze Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies