Nové technologie nahradí část poboček, říká studie
Většina veškerého styku zákazníků s bankou by měla být do roku 2020 digitální. Banky z tohoto důvodu podle zprávy mezinárodní konzultační společnosti Bain & Company v Evropě zruší 40 procent svých poboček. Na proměnu komunikace s bankou prý tlačí sami klienti.
Už dnes se elektronicky uskutečňuje většina transakcí zahrnujících tzv. základní bankovní produkty. Do budoucna by se však k nim mělo přidat i poradenství a další stejně sofistikované bankovní služby. Kamenné pobočky ale podle studie určitě zcela nevymizí, jen se zásadně sníží jejich počet, funkce, velikost a vzhled. Podle agentury Reuters jen v minulém roce zavřely banky v Evropě přes 3 500 svých poboček. „Na mnoha světových trzích vidíme, že banky s nejrychlejším vývojem v digitální oblasti také rychleji získávají klienty,“ říká Mike Baxter z Bain & Company. Okolo 45 procent IT výdajů bank putuje do zajištění základních funkcionalit banky, tedy do věcí, které zákazníci nevidí. Přitom asi jen pět až deset procent jde do nových technologií, které banku proměňují v očích veřejnosti. Banky s rozvinutými digitálními procesy mají tento rozdíl výrazně menší, konstatuje zpráva. Češi nové technologie vítají „Češi se rádi učí novým věcem, to platí nejen pro technicky zdatné uživatele, ale i pro začátečníky. Platby se rychle přesouvají do online sektoru. Online a mobilní bankovnictví v posledních letech zažívá obrovský boom. Uživatelé si začínají zvykat na komfort těchto řešení, která jsou výrazně rychlejší než při zařizování skrze kamenné pobočky bankovních ústavů,“ říká Jiří Hrma, šéfredaktor serveru SmartMania.cz. Investice do inovací a změny priorit jsou zejména pro velké tradiční banky velmi drahé a procesně složité, ale existenčně nezbytné, což si samy uvědomují. Na světě nyní funguje asi 3 000 bankovních start-upů, které nejen že tyto inovativní přístupy zvládají lépe, ale jsou na nich již založeny. „Meziročně vzrostl počet uživatelů naší mobilní aplikace za první čtvrtletí o 60 procent, přičemž měsíčně aplikace zaznamená 150 tisíc přihlášení. Za první polovinu roku 2014 protekla mobilním bankovnictvím miliarda korun prostřednictvím 100 tisíc platebních transakcí,“ říká František Cimbálik, specialista mobilního bankovnictví online banky Zuno. Už současný vývoj směřuje k dominanci bezkontaktních plateb a mobilního bankovnictví, zároveň se podle expertů snižuje objem plateb v hotovosti. „Klienti budou spravovat své finance zcela online, skrz různé druhy vyspělých aplikací, které budou monitorovat jejich plánované i neplánované výdaje. Aplikace budou také lidem radit, jak využít a investovat peníze na základě jejich návyků,” dodává František Cimbálik.
reklama

|
všechny články | |
Dále v rubrice
Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu
Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...
|
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku
Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...
|
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
všechny články v rubrice
|