Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Zaměstnavatelé - nebojte se generace dvacetiletých, nejsou rozmazlení, jak si myslíte

13.11.2014  |  Zdeněk Bubák
  


Generace YTrh pracovní síly se do roku 2020 dramaticky promění a řada společností není připravena čelit požadavkům, které tato změna přinese. Stárnutí pracovní síly, navyšující se podíl sezónních zaměstnanců, konzultantů a kontraktorů nebo narůstající obtíže při hledání pracovníků s odpovídajícími dovednostmi – to všechno bude ovlivňovat schopnost firem obsadit volné pracovní pozice.



Firmy dnes nerozumějí dostatečně potřebám a prioritám svých zaměstnanců, potýkají se s nedostatkem lídrů a přehlížejí význam HR oddělení pro strategické řízení. Vyplývá to z výsledků výzkumu Workforce 2020, který ve spolupráci se SAP provedla analytická společnost Oxford Economics. Zúčastnilo se ho téměř 5 600 respondentů z 27 zemí světa, včetně dvou stovek z České republiky.

Firmy mají problém porozumět potřebám svých zaměstnanců



České firmy nevědí, co jejich zaměstnanci skutečně chtějí. Pouze 33 % českých zaměstnanců je spokojeno se svým současným zaměstnáním, což je oproti jiným evropským státům velmi málo.

Například v Německu dosahuje spokojenost 39 %, v Polsku 41 %, ve Švýcarsku 50 %.

@@Adverts_middle@@Požadavky zaměstnanců a to, co firmy skutečně nabízejí, se spíše míjejí – vyplývá to z odpovědí, které na dotazy výzkumu poskytly dvě skupiny respondentů: zaměstnanci a zástupci vedení firem.

Významný rozdíl panuje například v chápání toho, jak důležité je pro spokojenost zaměstnanců odpovídající finanční ohodnocení. Jako klíčový faktor ho udává 66 % českých zaměstnanců, ale pouze 49 % firem říká, že jim ho dokáže poskytnout. Možnost pracovat z místa mimo kancelář (například z domova) je důležitá pro 53 % zaměstnanců, ale nabízí ji jen 44 % firem v ČR.

Rozdílný je též přístup k sociálním sítím, který považuje za důležitý 51 % českých zaměstnanců, ovšem pouze 36 % dotázaných zaměstnavatelů ho nabízí. Vedoucí pracovníci si přitom často neuvědomují, že sociální sítě nevyužívají zaměstnanci jen k soukromým účelům, ale i jako součást své pracovní činnosti – ke komunikaci s kolegy napříč firmou, s obchodními partnery, vyhledávání nových zákazníků a podobně. Řešením tohoto rozporu může být nasazení firemních sociálních sítí, které nabízejí srovnatelné možnosti komunikace, ale jsou jednoznačně zaměřeny na plnění pracovních povinností.

Nepochopení zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů pramení především z nedostatku informací, které má vedení firem k dispozici. Pouze každý druhý zaměstnavatel (52 %) má k dispozici měřitelná data (metriky a benchmarky) pro rozvoj vlastních zaměstnanců. Jen 42 % zaměstnavatelů ale ví, jak z těchto dat získat smysluplné poznatky.

Nepochopení generace Y



Ze zjištění výzkumu vyplývá, že generace Y (generace dnes dvacetiletých - pozn. redakce), resp. internetová generace, nepřinesla s sebou na pracovní trh takové změny, jak se původně očekávalo. Vyplývá to ze srovnání odpovědí zástupců této generace a jejich porovnání se staršími zaměstnanci generace X. Vyvrátilo všeobecně převládající názor o jejich odlišném přístupu k životu a práci vůbec: 56 % dotázaných z generace X očekává větší zpětnou vazbu, než se jim skutečně dostává. Stejná očekávání má 46 % dotázaných z generace Y. Starší generace také v 60 procentech upřednostňuje soukromý život nad pracovním, naopak u internetové generace je to pouhých 34 %. Ukazuje se tak větší důraz na kariéru u mladých, a naopak zájem o osobní život u starších zaměstnanců.

Firmám chybějí lídři a vizionáři



Vedoucí pracovníci a zaměstnanci v České republice se shodují, že firmy nejsou dostatečně zaměřeny na rozvoj budoucích lídrů a pociťují jejich nedostatek. Výzkum navíc ukázal, že čeští zaměstnanci a zaměstnavatelé schopnost vést ani nepovažují za příliš důležitou. Pouhých 23 % zaměstnanců si myslí, že schopnost vést je v jejich společnosti považována za důležitý atribut zaměstnance. U manažerů je toto číslo o málo vyšší – jen 29 % z nich přikládá leadershipu důležitost.

Problém nedostatku lídrů není jen českým problémem, podle zjištění výzkumu postihuje firmy globálně. V celosvětovém měřítku se ukazuje nepříliš silná víra zaměstnavatelů ve schopnosti svých firemních lídrů efektivně vést své zaměstnance. Schopnost efektivně vést a motivovat pracovní týmy složené z mezinárodních pracovníků má podle respondentů z řad zaměstnavatelů pouze 34 % firem. Dalších 38 % postrádá talentované lídry, kteří by jejich firmu a zaměstnance dobře vedli. Celkem 42 % zaměstnavatelů pak přiznává, že absence schopných lídrů omezuje růst jejich firmy na trhu.

Řešením je systematičtější rozvoj zaměstnanců a větší podíl HR na strategickém řízení



Pro efektivní rozvoj zaměstnanců a jejich osobní růst je potřeba, aby firma nabízela různorodé programy rozvoje osobních dovedností. Podle odpovědí zaměstnavatelů pouze každá druhá společnost (45 %) poskytuje dostatek doplňkových programů pro rozvoj nových dovedností. Odpovídající nabídce podobných kurzů by mohlo napomoci i oddělení HR – to však podle zaměstnanců rozumí jejich schopnostem pouze v 46 %.

Pozitivním zjištěním výzkumu je, že české firmy si důležitost vzdělávání uvědomují: 63 % zaměstnavatelů říká, že jejich firma průběžné vzdělání podporuje, a 61 % zaměstnanců je toho názoru, že jim firma poskytuje správné nástroje pro osobní rozvoj a zlepšování pracovního výkonu.

Vrcholové vedení firem by také mělo mnohem více naslouchat zástupcům HR oddělení a zohlednit jejich názory při strategickém plánování. Jen ve 31 % českých firem HR spolupracuje s vrcholovým managementem na strategickém řízení firmy. Závěry výzkumu tak indikují rostoucí důležitost manažerů na úrovni CHRO (Chief HR Officer) ve vedení firmy.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Přehled spořicích účtů s garantovanou sazbou: Další banka nabízí 4% úrok

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze S příchodem září došlo u některých bank ke změně nabídky spořicích účtů nebo výše jejich úrokových sazeb. Například mBank přidala do své nabídky nové produkty, na kterých garantuje úrokovou sazbu. Jak dlouhá je garance u mBank a co nabízejí ostatní banky...

Prázdniny zastavily pokles sazeb hypoték. Kolik banky aktuálně nabízejí?

Obrázek: Domy a vývojový graf Hypoteční sazby v červenci opět u některých bank mírně zamířily vzhůru a potvrdily rostoucí trend. Průměrná sazba nově sjednaných hypotečních úvěrů Swiss Life Hypoindex vzrostla na srpnových 5,05 %. Podívejte se, jaká je současná nabídka hypotečních...

Přehled spořicích účtů s garantovanou sazbou: Vyšší úrok čím dál častěji po splnění podmínek

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze Nabídka bank v oblasti spořicích účtů se postupně mění. Některé z nich se snaží motivovat klienty k aktivnějšímu využívání svých služeb, například pravidelnými platbami kartou nebo investováním. Jako odměnu pak nabízejí vyšší úrokovou sazbu na spořicím účtu...

Aktuální data z hypotečního trhu

Obrázek: Smlouva o hypotéce a kalkulačka V červnu 2025 poskytly banky a stavební spořitelny nové hypotéky za 29,4 miliardy Kč. Oproti květnu aktivita objemově zesílila o 7 %, což spíše odpovídá sezónnímu vlivu. Aktuální informace o novém ČBA Hypomonitoru a srovnání hypotečních úvěrů...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies