Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Zaměstnavatelé - nebojte se generace dvacetiletých, nejsou rozmazlení, jak si myslíte

13.11.2014  |  Zdeněk Bubák
  


Generace YTrh pracovní síly se do roku 2020 dramaticky promění a řada společností není připravena čelit požadavkům, které tato změna přinese. Stárnutí pracovní síly, navyšující se podíl sezónních zaměstnanců, konzultantů a kontraktorů nebo narůstající obtíže při hledání pracovníků s odpovídajícími dovednostmi – to všechno bude ovlivňovat schopnost firem obsadit volné pracovní pozice.



Firmy dnes nerozumějí dostatečně potřebám a prioritám svých zaměstnanců, potýkají se s nedostatkem lídrů a přehlížejí význam HR oddělení pro strategické řízení. Vyplývá to z výsledků výzkumu Workforce 2020, který ve spolupráci se SAP provedla analytická společnost Oxford Economics. Zúčastnilo se ho téměř 5 600 respondentů z 27 zemí světa, včetně dvou stovek z České republiky.

Firmy mají problém porozumět potřebám svých zaměstnanců



České firmy nevědí, co jejich zaměstnanci skutečně chtějí. Pouze 33 % českých zaměstnanců je spokojeno se svým současným zaměstnáním, což je oproti jiným evropským státům velmi málo.

Například v Německu dosahuje spokojenost 39 %, v Polsku 41 %, ve Švýcarsku 50 %.

@@Adverts_middle@@Požadavky zaměstnanců a to, co firmy skutečně nabízejí, se spíše míjejí – vyplývá to z odpovědí, které na dotazy výzkumu poskytly dvě skupiny respondentů: zaměstnanci a zástupci vedení firem.

Významný rozdíl panuje například v chápání toho, jak důležité je pro spokojenost zaměstnanců odpovídající finanční ohodnocení. Jako klíčový faktor ho udává 66 % českých zaměstnanců, ale pouze 49 % firem říká, že jim ho dokáže poskytnout. Možnost pracovat z místa mimo kancelář (například z domova) je důležitá pro 53 % zaměstnanců, ale nabízí ji jen 44 % firem v ČR.

Rozdílný je též přístup k sociálním sítím, který považuje za důležitý 51 % českých zaměstnanců, ovšem pouze 36 % dotázaných zaměstnavatelů ho nabízí. Vedoucí pracovníci si přitom často neuvědomují, že sociální sítě nevyužívají zaměstnanci jen k soukromým účelům, ale i jako součást své pracovní činnosti – ke komunikaci s kolegy napříč firmou, s obchodními partnery, vyhledávání nových zákazníků a podobně. Řešením tohoto rozporu může být nasazení firemních sociálních sítí, které nabízejí srovnatelné možnosti komunikace, ale jsou jednoznačně zaměřeny na plnění pracovních povinností.

Nepochopení zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů pramení především z nedostatku informací, které má vedení firem k dispozici. Pouze každý druhý zaměstnavatel (52 %) má k dispozici měřitelná data (metriky a benchmarky) pro rozvoj vlastních zaměstnanců. Jen 42 % zaměstnavatelů ale ví, jak z těchto dat získat smysluplné poznatky.

Nepochopení generace Y



Ze zjištění výzkumu vyplývá, že generace Y (generace dnes dvacetiletých - pozn. redakce), resp. internetová generace, nepřinesla s sebou na pracovní trh takové změny, jak se původně očekávalo. Vyplývá to ze srovnání odpovědí zástupců této generace a jejich porovnání se staršími zaměstnanci generace X. Vyvrátilo všeobecně převládající názor o jejich odlišném přístupu k životu a práci vůbec: 56 % dotázaných z generace X očekává větší zpětnou vazbu, než se jim skutečně dostává. Stejná očekávání má 46 % dotázaných z generace Y. Starší generace také v 60 procentech upřednostňuje soukromý život nad pracovním, naopak u internetové generace je to pouhých 34 %. Ukazuje se tak větší důraz na kariéru u mladých, a naopak zájem o osobní život u starších zaměstnanců.

Firmám chybějí lídři a vizionáři



Vedoucí pracovníci a zaměstnanci v České republice se shodují, že firmy nejsou dostatečně zaměřeny na rozvoj budoucích lídrů a pociťují jejich nedostatek. Výzkum navíc ukázal, že čeští zaměstnanci a zaměstnavatelé schopnost vést ani nepovažují za příliš důležitou. Pouhých 23 % zaměstnanců si myslí, že schopnost vést je v jejich společnosti považována za důležitý atribut zaměstnance. U manažerů je toto číslo o málo vyšší – jen 29 % z nich přikládá leadershipu důležitost.

Problém nedostatku lídrů není jen českým problémem, podle zjištění výzkumu postihuje firmy globálně. V celosvětovém měřítku se ukazuje nepříliš silná víra zaměstnavatelů ve schopnosti svých firemních lídrů efektivně vést své zaměstnance. Schopnost efektivně vést a motivovat pracovní týmy složené z mezinárodních pracovníků má podle respondentů z řad zaměstnavatelů pouze 34 % firem. Dalších 38 % postrádá talentované lídry, kteří by jejich firmu a zaměstnance dobře vedli. Celkem 42 % zaměstnavatelů pak přiznává, že absence schopných lídrů omezuje růst jejich firmy na trhu.

Řešením je systematičtější rozvoj zaměstnanců a větší podíl HR na strategickém řízení



Pro efektivní rozvoj zaměstnanců a jejich osobní růst je potřeba, aby firma nabízela různorodé programy rozvoje osobních dovedností. Podle odpovědí zaměstnavatelů pouze každá druhá společnost (45 %) poskytuje dostatek doplňkových programů pro rozvoj nových dovedností. Odpovídající nabídce podobných kurzů by mohlo napomoci i oddělení HR – to však podle zaměstnanců rozumí jejich schopnostem pouze v 46 %.

Pozitivním zjištěním výzkumu je, že české firmy si důležitost vzdělávání uvědomují: 63 % zaměstnavatelů říká, že jejich firma průběžné vzdělání podporuje, a 61 % zaměstnanců je toho názoru, že jim firma poskytuje správné nástroje pro osobní rozvoj a zlepšování pracovního výkonu.

Vrcholové vedení firem by také mělo mnohem více naslouchat zástupcům HR oddělení a zohlednit jejich názory při strategickém plánování. Jen ve 31 % českých firem HR spolupracuje s vrcholovým managementem na strategickém řízení firmy. Závěry výzkumu tak indikují rostoucí důležitost manažerů na úrovni CHRO (Chief HR Officer) ve vedení firmy.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Banky prodlužují garance úroků na spořicích účtech: Kde získáte nejlepší sazbu?

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze Banky v listopadu převážně prodloužily nabídky svých garantovaných úrokových sazeb na spořicích účtech. Zatímco většina finančních domů ponechala stávající úročení beze změny, ČSOB mírně snížila výši bonusové sazby. Některé banky navíc lákají klienty na sazby...

Aktuální data z hypotečního trhu: Průměrná sazba se stabilizovala, jaká je nabídka?

Obrázek: Smlouva o hypotéce a kalkulačka V září 2025 poskytly banky a stavební spořitelny nové hypotéky za 29,6 miliardy Kč. Oproti srpnu aktivita objemově zesílila o 14 %, což potvrzují i sezónně očištěná čísla s odhadnutým objemem nových hypoték přes 31 miliard korun a více. Aktuální informace o novém...

Sazby hypoték jdou dolů: Říjen přinesl nejnižší sazby za poslední dva roky, kdo teď ušetří?

Obrázek: Domy a procenta Pokles nabídkových sazeb hypotečních úvěrů přidal v říjnu na dynamice. Index Swiss Life Hypoindex klesl o 0,08 procentního bodu na 4,91 %. Říjnové sazby hypotečních úvěrů se tak dostaly na nejnižší úroveň od dubna 2022. Podívejte se, jaká je současná nabídka...

Správný čas na spoření: Do kdy vám banka garantuje výhodnou sazbu?

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze Banky i v říjnu pokračují v nabídkách garantovaných úrokových sazeb na spořicích účtech. Většina z nich garantuje zvýhodněné úročení do konce října. Některé finanční domy ale klientům slibují atraktivní sazby i na delší období – například až do konce roku...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies