Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Výsledky Reality testu u spotřebitelských úvěrů. Co banky nabízejí a co skutečně dostanete

6.2.2015  |  Zdeněk Bubák
  


Reality test - spotřebitelské úvěryServer bankovnipoplatky.com zveřejnil výsledky II. Reality testu pro spotřebitelské úvěry za rok 2014. Test tak probíhá již druhým rokem. Jde o ojedinělý projekt, jehož cílem je reálné porovnání neúčelových úvěrů - imitování chování klienta, který hledá nejlepší nabídku na trhu. Hlavním důvodem projektu je, že orientační sazby na webech bank, ale i indikativní nabídky pro klienty, neodpovídají skutečné hodnotě.




Hlavní zjištění Reality testu pro spotřebitelské úvěry za rok 2014



U čtyř ze 14 testovaných bank byla nabídka úrokové sazby a výše RPSN stejná pro všechny čtyři klientské profily a v průběhu roku se tak neměnila (Air Bank, mBank, GE Money Bank a Poštovní spořitelna).

Nepočítáme-li změnu úrokové politiky u ZUNO Bank u hranice 50 tisíc Kč (z 26,8 % na 11,5 %), největší rozdíly mezi jednotlivými čtvrtletími v roce 2014 najdeme u Expobank (LBBW) – 12,6 p.b. a u České spořitelny 8,3 p.b.

I v roce 2014 byly banky, které měly inzerovanou sazbu na webu paradoxně vyšší než reálnou nabídku (ČS, RB).

Rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem (srovnáním RPSN v průměru za všechny čtyři kvartály) je 13 p.b., to znamená, že rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem byl průměrně za všechny čtvrtletí 22 840 Kč.

Meziroční srovnání 2013 / 2014 - průměrná RPSN za všechny banky a všechny čtyři kvartály klesla o 1 p.b. z 17,16 % na 16,2 %.

Meziroční srovnání 2013 / 2014 – průměrná úroková sazba za všechny banky a všechny čtyři kvartály přitom poklesla jen o 0,25 p.b. z 14,44 % na 14,19 %. Z toho jasně vyplývá, že meziročně došlo ke zlevnění úvěrů v důsledku rušení poplatků.

Reality test spotřebitelských úvěrů a zveřejnění výsledků, přiměl dvě banky změnit svoje procesy při tvoření nabídky pro klienty.



Metodika projektu



Jde o projekt, jehož cílem je REÁLNÉ porovnání neúčelových úvěrů - imitování chování klienta, který hledá nejlepší nabídku na trhu. Hlavním důvodem projektu je, že orientační sazby na webech bank, ale i indikativní nabídky pro klienty, neodpovídají skutečné hodnotě. Počet mystery shopperů byl přizpůsoben tomu, aby byly osloveny všechny banky.

Každé čtvrtletí je testován jiný klientský profil, stejně jako v roce 2013.

Pro všechny profily platí:
  • nemá negativní záznam v registru dlužníků,
  • v ideálním případě nemá žádný aktivní úvěr (ani hypotéku) anebo pokud má nějaký úvěrový produkt (kreditní kartu, kontokorent, hotovostní úvěr, hypotéku atd.), tak není přeúvěrován, tzn. u testovaných bank je úvěruschopný,
  • výše úvěru - 50 000 Kč, doba trvání - 5 let (60 měsíců).
Do výběru jsou zařazeny všechny banky, které nabízejí neúčelové spotřebitelské úvěry občanům (v průběhu roku vypadla Citibank).

Je zkoumána orientační nabídková sazba z kalkulačky - skutečná úroková sazba - RPSN - částka, o kterou klient přeplatí - rozdíl mezi RPSN a úrokovou sazbou.

Výsledky reality testu podle jednotlivých bank za rok 2014 (pro změnu velikosti klikněte na obrázek)
Autor: www.bankovnipoplatky.com

Co je pro lidi důležité u spotřebitelských úvěrů?
Autor: Air Bank

Jak si lidé srovnávají půjčky, než si pro ně jdou do banky?
Autor: STEM/MARK, 600 respondentů ve věku 18-60 let, telefonické dotazování, listopad 2014

Porovnání situace, kolik lidí si půjčky srovnává a kolik ne - mezi roky 2013 a 2014
Autor: Zdroj: STEM/MARK, 600 respondentů ve věku 18-60 let, telefonické dotazování, listopad 2014


Rok 2015 – pokračování projektu



Projekt bude pokračovat i v roce 2015, ale s menší frekvencí. Uplynulé dva roky testu ukazují, že v pořadí bank k žádným výrazným posunům nedochází – jsou tu banky dlouhodobě levnější, banky dlouhodobě dražší. Až na výjimky nedochází k žádným zásadním změnám v rámci jednotlivých čtvrtletí a to i přesto, že se mění profily mystery shopperů. Nově bude Reality test úvěrů probíhat v menší frekvenci, a to jednou za pololetí.

Cíle pro rok 2015:

  • pozorovat vývoj úrokových sazeb
  • pozorovat vývoj nákladů mimo úroky (poplatky)
  • průvodce pro klienty – něco jako Heureka spotřebitelských úvěrů
  • meziroční srovnání


      
  



Žebříček s nejlepšími hypotékami a spotřebitelskými úvěry podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám najde nejvýhodnější hypotéku - zde




všechny články
Dále v rubrice

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?

Obrázek: Hodiny a peníze I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...

Aktuální data z hypotečního trhu: Průměrná sazba klesla, jaká je aktuální nabídka?

Obrázek: Smlouva o hypotéce a kalkulačka V říjnu 2025 poskytly banky a stavební spořitelny nové hypotéky za 29,4 miliardy Kč. Od začátku roku tak jejich objem dosáhl 265 miliard korun, což je o 78 miliard více než před rokem. Aktuální informace o novém ČBA Hypomonitoru a srovnání hypotečních úvěrů...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

všechny články v rubrice









   
 
PRESTO půjčka od UniCredit Bank
Úrok už od 4,49 % p.a.
UniCredit Bank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna


Lepší půjčka od Trinity Bank
Úrok 3,99 % p.a.
Trinity Bank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies