Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Začínáme seriál o mobilním bankovnictví v Česku. Postupně představíme aplikace vybraných bank

27.3.2015  |  Zdeněk Bubák
  


Mobilní bankovnictvíPřicházíme s úvodním dílem seriálu o mobilním bankovnictví, ve kterém bychom vám chtěli představit aplikace vybraných bank určené pro chytré mobilní telefony. Pojem Smartbanking, který právě označoval tyto aplikace a poukazoval na to, že jde o aplikace pro chytré telefony (smartphones), dnes už spíše nahrazuje název „mobilní bankovnictví“, s tím, jak chytré mobilní telefony začínají mezi všemi mobilními telefony převládat. Aplikace bank jsou pak využitelné i pro tablety, přičemž některé banky vytvářejí i verze uzpůsobené jen tabletům.


Aplikaci mobilního bankovnictví dnes najdete v nabídce téměř každé retailové banky. Určitě to platí pro ty velké, ale i pro ty, které sázejí hlavně na tzv. přímé bankovnictví, tj. obejdou se bez velkého počtu bankovních poboček.



Mobilní bankovnictví nenabízejí zatím tyto banky:

  • J&T Bank
  • Evropsko-ruská banka
  • Wüstenrot hypoteční banka
Mobilní bankovnictví banky tradičně nabízejí pro platformu iOS, tedy telefony (iPhony) a tablety (iPady) od společnosti Apple a pro mobilní zařízení (telefony a tablety) se systémem Android. Některé k tomu přidávají i aplikaci pro Windows Phone od společnosti Microsoft. Windows Phone budou zřejmě nahrazeny Windows 10, které jsou určené nejen pro mobilní telefony, ale i pro další typy zařízení včetně notebooků a stolních PC. Z hlediska šíře sortimentu mobilních aplikací jsou pak výjimkou banky, které podporují i jiné systémy, např. BlackBerry.

Kdo nabízí aplikace pod Windows Mobile?



Jelikož systémy iOS a Adroid podporují všechny banky, které mobilní bankovnictví nabízejí, je zajímavé si říci, která z nich také podporuje Microsoft Phone. Jsou to Air Bank, ZUNO Bank, Komerční banka, UniCredit Bank, ČSOB, Era, Fio banka, Česká spořitelna a Waldviertler Sparkasse Bank.

Jak mobilní bankovnictví získáte?



Mobilní bankovnictví si stáhnete na Váš mobilní telefon z příslušného „obchodu“ (App Store, Google Play, Windows Phone Store), a to stejně jako stahujete ostatní aplikace. Někdy k tomu pomůže i QR kód na webových stránkách banky. Pak je většinou nutné si v internetovém bankovnictví dané banky zaktivnit (zpřístupnit) mobilní bankovnictví. Někdy je nutné ještě zadat na mobilním telefonu kód vygenerovaný v internetovém bankovnictví, či zaslaný z internetového bankovnictví bankou v podobě SMS zprávy na mobil. Detailním postupem se budeme zabývat až u aplikací týkajících se konkrétní banky v dalších článcích.

V úvodních krocích si také navolíte přístupové jméno, pokud Vám jej systém nepřidělí sám, a heslo. Pak už stačí se jen přihlásit a využívat mobilní bankovnictví podle potřeby.

Je nutné podotknout, že k připojení aplikace mobilního bankovnictví s bankou potřebujete mít svůj mobilní telefon připojený k internetu, a to buď v podobě klasického mobilního připojení přes svého operátora, nebo přes WiFi. Pozor ale na veřejně přístupné WiFi spoty, kde se k síti může připojit kdokoliv. Jsou lidé, kteří se dokážou pomocí dostupného softwaru připojit k vašemu telefonu a číst, co jste ve svých aplikacích zadali, a tím i tato data zneužít. Proto je lepší k mobilní aplikaci přistupovat v zabezpečeném (zaheslovánem) prostředí (pokud ale heslo nezná např. v kavárně každý, kdo si o něj servírce řekl).

Z čeho se skládá aplikace mobilního bankovnictví?



Veřejná část



Dostane se sem každý bez hesla a dalšího zabezpečení, a nemusí být ani klientem banky.

Zde většinou najdete tyto informace:
  • seznam nebo mapa poboček, navigace k nejbližší pobočce
  • seznam nebo mapa bankomatů, navigace k nejbližšímu bankomatu (např. Equa bank ukazuje bankomaty všech bank - výběry z bankomatů ostatních bank jsou u ní totiž zdarma)
  • kontaktní údaje banky a poboček - emaily, telefony
  • kurzovní lístek cizích měn
  • slevy v rámci věrnostního programu, který banka podporuje
  • možnost zažádat o produkty banky (účet, cestovní pojištění, ...)
  • veřejné zprávy od banky

Uzavřená část



Sem se dostanete jen po provedení úvodních kroků (viz výše), tj. minimálně přes přístupové jméno a heslo.

Najdete zde obvykle tyto funkce:
  • aktuální dostupný zůstatek na běžném účtu
  • historie účtu s možností zobrazení detailních informací ke každé položce (platbě, výběru apod.)
  • stavy a historie ostatních produktů (kontokorent, úvěr, spoření, ...)
  • informace o platebních kartách, někdy i s možností zneaktivnění, změny PINu apod.
  • provedení platby (příkazu k úhradě)
  • skenování platby či načtení platby ze složenky nebo z faktury pomocí QR kódu (nabízejí jen některé banky)
  • nastavení šablon plateb, které můžete při platbách využít
  • žádosti o produkty, ke kterým potřebujete mít založený běžný účet, sledování a nastavení jejich parametrů apod. (kontokorent, úvěr, spořicí účet, investice do podílových fondů)
  • nastavení mobilního bankovnictví jako takového
Mobilní bankovnictví sice obsahuje u jednotlivých bank téměř stejné funkce, ale liší se designem, ovládáním, uživatelskou přívětivostí a promyšleností jednotlivých částí.

V dalších dílech Vám popíšeme jednotlivá mobilní bankovnictví konkrétních bank a díky tomu se konečně podíváte i na nějaké obrázky.

Mobilní bankovnictví začaly české banky postupně nabízet v těchto termínech



Banka Termíny zprovoznění variant
Fio banka 5/2011 - iPhone, 8/2011 - Android, 10/2013 - Windows Phone
mBank 10/2011 - iPhone, 3/2012 - aktivní transakce, 12/2012 - tablety iPad
Equa bank 10/2011 - iPhone, Android
UniCredit Bank 10/2011 - iPhone, Android, Symbian, Black Berry, 4/2012 - Windows Phone
Citibank 10/2011 - iPhone, Android
GE Money Bank 12/2011 - iPhone, Android
ČSOB 1/2012 - iPhone, Android, 3/2013 - Windows 8
Era / Poštovní spořitelna 1/2012 - iPhone, Android, 3/2013 - Windows 8
Česká spořitelna 2/2012 - iPhone, 7/2012 - Android, 12/2014 - Windows Phone
Komerční banka 11/2012 - iPhone, Android, 11/2013 - Windows 8
Raiffeisenbank 11/2012 - iPhone, Android
ZUNO Bank 11/2012 - iPhone, Android, 12/2014 - Windows Phone
ING Bank 12/2012 - iPhone, 12/2013 - Android
Air Bank 4/2013 - iPhone, 7/2013 - Adroid, 3/2015 - Windows Phone
Sberbank 11/2013 - iPhone, Android
Waldviertler Sparkasse Bank 3/2015 - iPhone, Android, Windows Phone
Zdroj: Finparáda.cz   


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Revolut představuje RevPoints. Své body můžete převést třeba do věrnostních programů Českých aerolinií

Obrázek: Revolut a věrnostní body RevPoints Revolut představuje RevPoints, první celoevropský věrnostní program debetních karet. Tato nová iniciativa umožňuje zákazníkům proměnit své každodenní výdaje v odměny, včetně leteckých mil a slev na cestování, Pobyty, Zážitky a...

Šetřit na různé cíle můžete nově v mobilní aplikaci Raiffeisenbank

Obrázek: Mince Raiffeisenbank přináší nové funkcionality v mobilním bankovnictví, mají zlepšit uživatelský komfort a rozšířit možnosti správy financí. Mezi novinkami uživatelé najdou...

Nabídky pojišťoven a bank na dovolenou

Obrázek: Cestování na dovolenou Co nabízejí pojišťovny a banky pro své klienty při cestě do zahraničí? Vybrali jsme pro vás nabídku UNIQA pojišťovny, KB Pojišťovny, Air Bank, Max banky a MONETY Money Bank. V článku se dočtete o výhodách cestovního pojištění, výhodách...

Produktové novinky bank v červnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Hvězdy FP Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu června letošního roku oznámily Air Bank, Conseq, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Generali Česká pojišťovna...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz