Únik citlivých dat? U banky je to neodpustitelná chyba
| 7.4.2015 | Zdeněk Bubák, zpráva spol. Safetica | |
O své osobní informace se v současnosti lidé dělí prakticky denně. Neměří však stejným metrem, pokud jde o jejich ochranu ze strany těch, kterým je svěřují. Lidé se nejvíce obávají úniku osobních dat – rodné číslo, číslo občanského průkazu – a informací o jejich finanční situaci. Pokud by vlastním pochybením dopustila únik dat o klientovi nebo jeho účtech například banka, přes 95 % dotazovaných by uložení svých peněz hledalo jinou instituci.
Pokud by banka dopustila únik citlivých dat o klientovi, jako je rodné číslo, číslo občanského průkazu nebo stav na kontě, 95 % z nás by ji opustilo a svěřilo by své peníze jiné bance. V případě, že by došlo k úniku srovnatelných informací na sociální síti Facebook, více než polovina respondentů by naopak vůbec nezasáhla. O citlivé informace přitom alespoň jednou za život přišlo alarmujících 57 %. Tyto a další výsledky získala ve svém průzkumu společnost Safetica. Pokud dojde k úniku dat pochybením, které zapříčinila banka, necelých 78 % dotázaných by začalo převod finančních prostředků zařizovat okamžitě, dalších 16 % by tento postup zvažovalo v závislosti na druhu ztracených informací. Téměř pro polovinu dotázaných (46 %) by byla jasným impulzem ke změně banky ztráta osobních údajů, které se dají snadno zneužít – rodné číslo nebo číslo občanského průkazu. Jako další důvody vedoucí k rozvázání spolupráce uváděli respondenti únik údajů o prováděných transakcích (28 %) a platebních kartách (22 %). Jasně se tak ukázalo, že důvěra klientů je velmi křehká a bankám se rozhodně nevyplatí chybovat. „Lidé považují banky a další podobné instituce za seriózní podniky, které by měly dbát na dostatečné zabezpečení veškerých dat, a sami na ně proto kladou zvýšené nároky. Je to logické - ukládají do nich peníze, o které nechtějí přijít, a zároveň jim sdělují důvěrné osobní informace, které může kdokoli nepovolaný snadno zneužít. Za každé pochybení tak banka tvrdě platí - ve většině případů poškozený klient dříve nebo později odejde jinam,“ komentuje Jakub Mahdal, CEO společnosti Safetica. Minimální dopady by naopak měla ztráta citlivých informací – v porovnání s bankovními institucemi – na nejrozšířenější sociální síť Facebook. Po úniku osobních údajů třetí osobě by se k nekompromisnímu zrušení profilu odhodlalo pouze 10 % dotázaných, 31 % by o vymazání účtu uvažovalo. Více než polovinu lidí (59 %) by ztráta dat nerozhodila, svůj účet by si dotazovaní ponechali i poté. Jako nejčastější důvod, který by uživatele přiměl ke smazání účtu na Facebooku, byl uváděn únik soukromých konverzací, a to ve 47 % případů. Dalších 21 % uživatelů by svůj profil odstranilo, pokud by došlo k úniku dat ve formě fotografií jejich nezletilých dětí či příbuzných. Necelá třetina respondentů (29 %) se nechala slyšet, že jim na charakteru uniklých dat nezáleží a svůj účet by si na Facebooku ponechali. „Zásadním rozdílem mezi vnímáním důvěry k bance a k sociální síti je konkurenční boj, který je v případě finančních institucí o mnoho výraznější než je tomu např. u Facebooku. Většina bank nabízí nejrůznější výhody. U sociálních sítí je to jinak. Facebook sice není jedinou sociální sítí na světě, je však nejrozšířenější a v současnosti také nejoblíbenější. Žádná jiná sociální síť nenabídne totiž uživatelům tak velkou škálu služeb v jednotném rozhraní. Důležitým faktorem je také počet zaregistrovaných přátel. To jsou důvody, pro které Facebooku lidé únik dat odpustí snáze. O to více doporučuji zaměřit se na nastavení oprávnění, zamyslet se, s kým chci opravdu sdílet osobní informace, ať už se jedná o fotografie z dovolené nebo datum mého narození, místo bydliště atd.,“ říká Petr Zikeš ze společnosti Safetica. Přes 43 % dotázaných mělo dosud štěstí a s únikem dat se nikdy nesetkalo. Ovšem podobné procento respondentů (41 %) naopak alespoň jednou v minulosti přišlo jak o citlivé informace uložené v bankovním systému, tak o data z nejpopulárnější sociální sítě. I přes tak velké číslo však Facebook o své uživatele nepřichází, za což vděčí právě tomu, že je jedinečný a ve své podstatě „nenahraditelný“.
všechny články | |
Dále v rubrice
Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu
Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...
|
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku
Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...
|
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
všechny články v rubrice
|