Jaké nešvary přetrvávají na trhu nebankovních úvěrů? Máme pro vás výsledky analýzy
26.5.2015 | Zdeněk Bubák, zpráva sdružení UMBRELLA | |
Na českém nebankovním trhu stoupá konkurence, ale také kvalitativní různorodost a nepřehlednost. Vyplynulo to z nezávislé analýzy zajištěných nebankovních úvěrů, kterou každoročně vydává sdružení UMBRELLA. Výzkum ve formě tzv. „mystery shoppingu“ poukázal na to, že naši nebankovní sféru na jednu stranu ozdravují transparentní a spolehlivé subjekty s dlouholetou tradicí a na druhou stranu diskreditují přetrvávající chronické choroby v podobě utajování či zkreslování informací.
Hlavním úkolem analýzy, kterou zveřejnilo sdružení UMBRELLA, bylo zjistit, jakým způsobem poskytovatelé úvěrů sdělují klientům informace, které umožňují porovnávat jednotlivé nabídky. V českém prostředí jde o důležitý počin, protože zahrnuje málo prozkoumaný sektor nebankovních úvěrů se zajištěním, tzv. americké hypotéky, které se vyznačují nižšími úroky než klasické spotřebitelské úvěry. V rámci „mystery shoppingu“ oslovili pracovníci sdružení UMBRELLA vybrané společnosti s žádostí o úvěr ve výši 500 000 Kč. Doba splatnosti byla stanovena u dlouhodobých úvěrů na 8 let a u krátkodobých na 2 roky. K zajištění úvěru sloužil stavební pozemek v osobním vlastnictví v hodnotě 3 milionů Kč. Vítězem analýzy se stala stejně jako v minulých letech společnost ACEMA Credit, která je největším českým poskytovatelem zajištěných úvěrů. Druhou příčku obsadila společnost TGI Money, kterou vlastní slovenský prezident Andrej Kiska, a třetí místo společnost Vanderberg Group. Průzkumu se celkově zúčastnilo 16 nebankovních subjektů s celorepublikovou působností. Jako hodnotící kategorie byly zvoleny porovnatelné parametry úvěrů, úroveň poskytovaných informací a přístup ke klientovi při telefonickém a osobním jednání. „Letošní analýza přinesla jednu dobrou zprávu. Narůstající konkurence má blahodárný vliv na celý nebankovní sektor – stlačila úroky až na velmi příznivou sazbu 4,9 %, a zformovala skupinu stabilních poskytovatelů, která již dnes nabízí rozumnou alternativu k bankám. Na druhou stranu klienti se i nadále musí mít na pozoru před neférovým jednáním některých poskytovatelů, kteří buď záměrně či z důvodu nekompetentnosti špatně pracují s informacemi. Výjimkou bohužel nejsou ani situace, kdy si zaměstnanci těchto společností pletou úvěrovou sazbu s roční procentní sazbou nákladů,“ říká Jana Mikulecká, předsedkyně výkonného výboru sdružení UMBRELLA. Webové stránky se zlepšují, ale stále řada z nich nenabízí všechny informace Výsledky studie poukazují na jisté zlepšení v oblasti internetových stránek. Prezentace povinných údajů ve formě reprezentativního příkladu či kalkulačky jsou již téměř samozřejmostí. Řada webů však klientům neumožňuje nahlédnout do důležitých dokumentů, například sazebníku, obchodních podmínek či vzorové smlouvy. „Tyto informace většina spotřebitelů na začátku ignoruje, o to větší je však jejich překvapení, když přestanou pravidelně splácet,“ upozorňuje Jana Mikulecká. V rámci telefonických rozhovorů odhalili pracovníci sdružení UMBRELLA u některých společností rozpory s informacemi uváděnými na webových stránkách. Nejvíce problémů zjistili u doby schválení, doložení příjmů či požadavků na zajištění. „Jednomu poskytovateli jsme se dokonce vůbec nedovolali. Vždy jsme hovořili s osobou, která tvrdila, že není zaměstnancem společnosti, a nemůže tedy poskytnout bližší informace. Přepojení hovoru na kompetentní osobu odmítla s tím, že ve firmě nikdo není,“ uvádí perličku Jana Mikulecká. Také osobní schůzky přinesly několik nemilých překvapení, byť celkově se dají hodnotit průměrně. „Jeden z odhadců nemovitostí naprosto nebyl schopen reagovat na naše dotazy a pouze odkazoval na webové stránky společnosti a úvěrového manažera,“ říká Jana Mikulecká. Evropské sdružení UMBRELLA se zabývá podporou práv spotřebitelů, nabízí jim pomoc při finančních potížích, které vznikly zejména z důvodu předlužení. Jeho portfolio zahrnuje právní poradenství při jednání s úvěrovými společnostmi a bankami, ale i při osobním bankrotu, vymáhání pohledávek či řešení exekuce. Ve sdružení působí finanční poradci s bohatými mezinárodními zkušenostmi v oblasti finančních služeb, úvěrových produktů a související problematiky. Sdružení UMBRELLA stojí také za projektem www.levnejsiauto.cz, jehož cílem je shromáždit poškozené klienty úvěrových společností, jimž byla při nákupu auta na splátky nesprávně vypočítána roční procentní sazba nákladů, a pomoci jim žádat odškodnění. |
všechny články | |
Dále v rubrice
Produktové novinky bank v září aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu září letošního roku oznámily Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank...
|
Banky se na podzim předhánějí v odměnách. Klienty lákají bonusy i výhodnější podmínky
Podzim bývá tradičně obdobím, kdy banky zintenzivňují boj o nové klienty – a letošní rok není výjimkou. Finanční domy přicházejí s pestrou nabídkou akcí a bonusů, které mají motivovat jak nové, tak stávající klienty. Co zajímavého banky připravily? Přinášíme vám pravidelný přehled...
|
Novinky v Partners Bance: Nulové kurzy, akce na spoření a levnější hypotéky v říjnu
Partners Banka vstoupila do podzimu se silnou kombinací hned tří novinek, které cílí na úspory klientů v oblasti každodenních financí. Kromě hlavní výhody v podobě trvale nulové kurzové přirážky u plateb kartou, kde klienti platí kurzem ECB, spustila banka...
|
Správný čas na spoření: Do kdy vám banka garantuje výhodnou sazbu?
Banky i v říjnu pokračují v nabídkách garantovaných úrokových sazeb na spořicích účtech. Většina z nich garantuje zvýhodněné úročení do konce října. Některé finanční domy ale klientům slibují atraktivní sazby i na delší období – například až do konce roku...
|
všechny články v rubrice
|