Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jak probíhá boj bank o klienty? O bezplatném výběru ze všech bankomatů v ČR by se mohly domluvit

14.8.2015  |  Zdeněk Bubák
  


Boj bank o klienty - bankomatyNabízíme vám rozhovor, který proběhl mezi serverem Peníze.cz a šéfredaktorem finančního portálu Finparáda.cz na téma boje bank o klienty. Část rozhovoru server Peníze.cz využil pro svůj článek. Zde je celý rozhovor o tom, jak probíhá boj bank o klienty a jak by tomu mohlo být v budoucnu.




Peníze.cz: Jak se za poslední roky změnil boj mezi bankami o klienty?


Finparáda.cz: Boj o klienty souvisí s nástupem tzv. nízkonákladových bank, jako jsou Air Bank, Equa bank, Fio banka, mBank či Zuno. Jimi používané nástroje v boji o klienty pak určovaly to, jak tento boj vypadal nebo ještě vypadá. Nejdříve boj začal u spořicích účtů v podobě zvyšování úrokových sazeb.

Pak přešel k běžným účtům a projevil se jako zjednodušování podmínek vedení účtu, snižování poplatků, či jejich vypouštění (vedení účtu zdarma), zapojení smartbankingu (obsluhy účtu přes mobilní telefony) apod.

Nakonec se boj přenesl do oblasti úvěrů jako refinancování půjček nebo hypoték.

Frontové linie se tedy postupně mění, ale nástroje boje zůstávají po celou dobu stejné – reklama, kampaně, bonusy, slevy, diskuse na sociálních sítích, soutěže o ceny, spolupráce s maloobchodními partnery, nově i road show po republice (viz UniCredit Bank).

Velké banky se mimo jiné snaží odpovídat i tím, že vymýšlejí nové interiérové koncepty poboček, aby se v pobočkách klienti lépe cítili (ČSOB, ČS, KB).

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,00 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 3,0 % p.a. u ročního vkladuvíce
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 3 % p.a.více


Peníze.cz: Co bude pro banky z hlediska boje o klienty klíčové v dohledné době? Na co se budou banky soustředit? A kde se bude lámat chleba?

Finparáda.cz: Podle mne to bude zvládnutí stále se rozvíjejících technologií a digitalizace. To by mělo podpořit schopnost banky provázat všechny komunikační kanály, jako jsou pobočky, internet a mobilní aplikace tak, aby banka s klientem všude komunikovala jako jedna tvář (virtuální osoba). Měla by vědět o klientovi vše, zejména to, co si spolu „řekli“, ať už na pobočce, v emailu, na internetu, v sociální síti, v mobilní aplikaci apod.

Dalším faktorem úspěchu bude schopnost optimalizovat provozní náklady – jen ta banka, která bude provozovat služby levně, může uspět, ať už tím, že bude schopna nabídnout levnější služby, tak tím, že vygeneruje zisk a ten bude moci použít i na další investice, např. do technologií.

Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde

Peníze.cz: Na koho teď banky vlastně nejvíc cílí? Velké banky argumentují sítí poboček a osobním přístupem ke klientům na nich, malé zase útočí flexibilitou a nízkou cenou, ale vše u nich probíhá přes internet. Rozdělí se trh na internetové (mladé) a pobočkové (staré a konzervativní) klienty? A bude velkým bankám z toho důvodu klesat počet klientů?

Finparáda.cz: Myslím si, že to je přesně, jak říkáte. Trh je již dnes více méně rozdělen na tzv. mladé / internetové klienty, kteří buď již k nízkonákladovým bankám přešli (skupina č. 1), nebo ještě nepřešli a jsou stále u velkých bank (skupina č. 2), a na staré / konzervativní klienty, kteří ve starých bankách zůstali a asi už zůstanou (skupina č. 3).

Pokud bychom měli odhadnout, zda velkým bankám budou ještě klienti ubývat, tak záleží na té skupině č. 2, tj. mladých / internetových klientech, kteří z nějakého důvodu do nové banky nepřešli. Spíše tedy rozhodnou samy velké / klasické banky, zda své služby budou nadále zlepšovat a udržovat je na té úrovni, aby byly srovnatelné nebo případně i lepší než služby nových bank a klienty ze skupiny č. 2 si udrželi.

Každopádně je jasné, že podíl skupiny č. 3 (konzervativní) se bude stále zmenšovat s tím, jak dorůstá a zvětšuje se generace internetově gramotných lidí.

Nejlepší běžné účty najdete v našem žebříčku zde

Peníze.cz: Kterými produkty budou chtít dnes banky u klientů nejvíc zabodovat – běžnými účty, kterými si k sobě klienty více připoutají, levnými půjčkami, o které je teď u domácností zájem, nebo spojením obojího?

Primárně běžnými účty, ale banky budou chtít poskytovat i půjčky, na nich totiž nejvíce vydělávají.

Srovnání běžných účtů hledejte zde

Peníze.cz: Co pro trh znamenal příchod nových bank (Fio, mBank, Air Bank, Zuno, Equa)? A jak se situace nových bank může vyvinout do budoucna? Co pro ně bude klíčové?

Finparáda.cz: Nové banky rozčeřily stojaté vody českého bankovnictví, rozproudily inovace, přitlačily trh k nutným krokům, jako bylo zjednodušení produktů, ceníků a obsluhy klientů.

Také mají podíl na dalším rozvoji internetového bankovnictví a smartbankingu. Nové banky například vymyslely a zavedly bankovní kiosky v hypermarketech.

Nicméně u velkých technologických změn, jako je zavedení bezkontaktních plateb, NFC plateb apod., byly tahouny velké banky. Pro takové změny je zapotřebí velké množství peněz na investice, a ty malé banky nemají. Z hlediska budoucnosti je právě zvládnutí technologií důležité. Takže nic není dohráno a záleží na jednotlivých hráčích, jak další etapu zvládnou. Může uspět kdokoliv. A naopak.

Informace o bankách včetně jejich hospodářských výsledků najdete zde

Peníze.cz: Jsou běžné účty zdarma včetně výběrů z bankomatů cizích bank dlouhodobě udržitelné?


Finparáda.cz: V této oblasti se patrně bude ještě bojovat. Malé banky s malým počtem bankomatů nebo bez nich budou chtít dnešní stav udržet, velké banky s velkým počtem bankomatů se mu budou bránit. Já si osobně myslím, že tento stav je dlouhodobě neudržitelný a za výběr z cizího bankomatu se bude bez výjimek něco platit.

Jedinou nadějí by mohl být scénář, kdy malé banky přesvědčí ty velké, že na daném stavu vydělají, a všichni se nějak dohodnou, že všechny výběry z bankomatů v ČR budou pro klienty všech bank zdarma. A náklady tohoto řešení si banky pak nějak podělí.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku

Obrázek: Model domku a peníze Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies