Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nákupy, Vánoce a banky

21.11.2011  |  Zdeněk Bubák


Blíží se Vánoce, a to je čas zamyslet se nad tím, jakou roli peníze hrají mezi dárky k Vánocům, kde Češi dárky nakupují, zda si na ně také půjčují, a jak o své klienty banky před Vánoci pečují.

Peníze pod stromeček letos dostane 14 % Čechů, loni to byla polovina

Namísto balíčků s překvapením objeví letos řada Čechů pod vánočním stromečkem obálku s penězi. Podle telefonického průzkumu společnosti Home Credit* obdaruje své blízké hotovostí 14 % oslovených. Loni se jich přitom k podobnému kroku rozhodlo pouhých 7 %. U tradičních dárků zůstane 66 % oslovených, 18 % dá někomu dárek a někomu peníze.

„Z pultů obchodů útočí na lidi před Vánoci obrovské množství zboží a nabídek. Mnozí z nich se v té záplavě jednoduše ztratí. Bojí se, aby nevhodným výběrem svým blízkým nezpůsobili spíše zklamání, a proto volí radši peníze,“ říká psycholog Jiří Brančík. Svou roli může podle Brančíka hrát i mnoho dalších důvodů – nedostatek nápadů, času na vybírání, snaha vyhnout se předvánočnímu shonu v obchodech nebo i generační rozdíly. „Prarodiče nebo rodiče dospělých dětí často netuší, co je mezi mladými v módě,“ doplňuje psycholog.  

K darování peněz vedou Čechy i ryze pragmatické důvody. Největší slevy totiž v ochodech začínají až po Vánocích. „Při povánočních výprodejích mohou ceny klesnout až o 90 %, a na takový nákup se vyplatí počkat,“ vysvětluje analytik Home Creditu Michal Kozub.
Na Slovensku na rozdíl od Česka letos jednoznačně vítězí klasické vánoční dárky. Peníze k Vánocům plánuje darovat pouhých 9 % oslovených.

* Telefonický průzkum provedený v září a říjnu 2011 na vzorku 301 klientů Home Credit a.s. a 254 klientů Home Credit Slovakia a.s.


Banky své klienty před Vánoci motivují k vyšší aktivitě

Česká spořitelna do konce roku nabízí zdarma změnu PIN kódu k platební kartě v bankomatu. Prostřednictvím služby SERVIS 24 Internetbanking lze nově bez poplatku nastavit transakční limity na platební kartě či zvýšit transakční limity na časově omezenou dobu – jde o tzv. odemknutí a zamknutí karty.

PIN kód lze změnit u všech karet České spořitelny v kterémkoliv bankomatu ČS. Změna je jednoduchá a rychlá. Po vložení karty do bankomatu stačí postupovat podle pokynů uvedených na obrazovce. Změnu kódu PIN nelze provést, pokud do konce platnosti karty zbývají méně než dva měsíce.

Informaci o aktuální výši přednastavených transakčních limitů u platební karty lze zjistit ve všech pobočkách a bankomatech České spořitelny, na bezplatné informační lince ČS a prostřednictvím služby SERVIS 24. Vyšší limit například pro jednorázovou vysokou platbu kartou lze nastavit na 1 hodinu až 5 dní. Po uplynutí této doby se limit automaticky vrátí na původní úroveň. Více zde.

Půjčka Bez rizika od Komerční banky nabízí možnost získat hotovostní neúčelový úvěr bez zajištění v rozmezí od 30 000 do 2 500 000 Kč. Klienti, kteří si sjednají Půjčku bez rizika se splatností 6 let, mají nárok na úvěr bez poplatku za zpracování. Navíc prvních 500 klientů získá automaticky bonus 2 000 Kč. Akční nabídka platí do 15. prosince 2011. Více zde.

Komerční banka dále připravila pro klienty, kteří si nově sjednají kreditní kartu Lady karta nebo A karta soutěž s možností získat výhru ve výši až 2 000 Kč. Soutěž začala 1. listopadu a potrvá do 31. prosince 2011. Více zde.

Klienti využívající ČSOB InternetBanking 24, vlastní ČSOB debetní či kreditní kartu a mají aktivovanou či před samotným nákupem zaktivují novou službu zabezpečení internetových plateb kartou (3D Secure), získají v listopadu „předvánoční“ dárek – 10 % slevu nad rámec standardně poskytovaných slev na nákup zboží a služeb na internetovém portálu Slevomat.cz. Tuto nabídku mohou využít opakovaně až do konce listopadu. Více zde.

ČSOB dále umožní ke každé nové půjčce částečné nebo úplné předčasné splacení zdarma. Nebo si klient může zvolit jiný benefit, který mu vyhovuje. Akce platí do 16. 12. 2011.

Equa bank v listopadu zahájila vánoční bonusovou akci, během níž klienti banky získají nadstandardní finanční odměnu až 3 % z celkové částky, kterou utratí v listopadu a prosinci za jakékoli nákupy platební kartou Equa bank. Zároveň mohou využít nabídku mimořádně vysokého 3% úročení termínovaného vkladu na 6 měsíců. Každý současný i budoucí klient Equa bank dostane od banky zpět na svůj účet odměnu ve výši 3 % z částky, kterou utratil při nákupech platební kartou v době trvání bonusové akce od 7. 11. do 31. 12. 2011.

Agentura Ogilvy & Mather připravila pro Home Credit novou kampaň Bezva Vánoce, se kterou se zákazníci setkávají od listopadu v obchodech a v regionálních rádiích. Přestože společnost komunikuje hotovostní půjčku po celý rok, na Vánoce rozšiřuje svou nabídku o další produkt. Bezva Vánoce je program, který garantuje vrácení všech úroků při koupi zboží na splátky. Kampaň Bezva Vánoce motivuje zákazníky k okamžitému nákupu. Lidé si mohou ve vybraných obchodech pořídit na splátky prakticky cokoliv a všechny zaplacené úroky se jim vrátí nazpět. „Kampaň cílí jak na ty, kteří už vyrazí na vánoční nákupy s tím, že dárky pořídí na splátky, tak na ostatní, kteří hotovost sice mají, přesto se jim líbí nabídka na vrácení všech úroků a na splátky nakoupí,“ říká František Mareš, Account Director z Ogilvy & Mather.

Kolik a za co na Vánoce utrácíme?

Češi se letos chystají utratit za vánoční nákupy, jako jsou dárky a jídlo, v průměru 507 eur, tedy přibližně 12 500 korun. To je o 12 eur (asi 296 korun) víc než loni. Dárků však bude ve většině domácností méně. Vyplývá to z vánočního spotřebitelského průzkumu společnosti Deloitte. Nejčastěji se podle něj Češi zaměří na tradiční dárky jako kosmetika, parfémy a knížky. Za dárky se domácnosti chystají vydat 335 eur (zhruba 8260 Kč), za jídlo 122 eur (asi 3000 Kč) a za společenské aktivity 50 eur (asi 1230 Kč).

Celkově čeští spotřebitelé za Vánoce utratí o 80 eur (1972 korun) méně, než je evropský průměr. Nejvíce utratí Irové, které vánoční útraty vyjdou na 943 eur, nejméně ze zkoumaných zemí vydají Řekové s 319 eury.

Více než čtyři pětiny, 83 procent, českých spotřebitelů chystá oproti loňsku pořídit méně dárků. Češi vánoční dárky pořizují v hypermarketech a obchodních domech. Nejraději by Češi dostali knihy, pro které se vyslovilo 57 procent respondentů. Kosmetiku a parfémy chce pak 52 procent lidí. Čtvrtina Čechů by však pod stromečkem uvítala peníze, oblečení či boty jen pětina. Dárkové poukazy se ocitly až na deváté pozici. Loni byly čtvrtým nejčastěji darovaným dárkem. Nejkupovanějším dárkem pro své blízké kromě dětí a teenagerů však je kosmetika a parfémy, které jsou nejčastějším dárkem i v celé Evropě
s výjimkou Francie a Finska, kde dominují sladkosti. Z toho vyplývá, že ne všichni ti, co chtějí knihu, ji také dostanou. Nejčastějším dárkem pro děti jsou hračky, pro teenagery knihy.

„Ve srovnání s ostatními Evropany Češi používají k nákupům a cenovým srovnáním více internet,“ řekl Martin Tesař z Deloitte. Podle průzkumu využije internet jako jeden z nástrojů vyhledávání 86 procent Čechů. V Evropě je to 72 procent. Jako hlavní nákupní nástroj použije internet 64 procent Čechů, v Evropě je to 48 procent.

Vánoce na úvěr

Většinou budou Češi za dárky platit v hotovosti (71 procent) a z úspor (56 procent). Jen 24 procent Čechů zvažuje financovat vánoční nákupy prostřednictvím úvěru. To je o devět procentních bodů méně než loni. Průzkum společnosti Deloitte zahrnuje 18 zemí. Sběr dat se uskutečnil v září a zúčastnilo se jej 18 354 respondentů, z toho v České republice 601.

Češi nakupují dárky i v zahraničí. Proč?

Jak ukázal výzkum realizovaný pro GE Money Bank, důvodem pro nákupy v zahraničí nejsou jen výhodnější ceny, ale také větší výběr a možnost pořídit si zboží, které v České republice není k dostání. České zákazníky lákají i novinky, které u nás teprve budou uvedeny. Alespoň občas přitom za hranicemi nakupuje 30 % Čechů - téměř polovina z nich (48 %) letos plánuje nakoupit v zahraničí i menší část vánočních dárků.

„Alespoň příležitostně nakupuje v zahraničí téměř třetina Čechů. Nejčastěji se jedná o obyvatele příhraničních oblastí, čemuž odpovídají i země, které jsou cílem nákupů: Německo, Polsko a Rakousko,“ říká Jarmila Kowolowská, manažerka kreditních karet GE Money Bank, a pokračuje: „Roste také zájem využívat při nákupech v zahraničí kreditní karty, které nabízejí finanční rezervu. Navíc není potřeba se zabývat směnnou hotovosti. Kreditní karty jsou také bezpečnější, v případě ztráty či krádeže je lze okamžitě zablokovat, případně pojistit proti možnému zneužití.“

Za nákupy do zahraničí vyráží 30 % Čechů, ať již pravidelně (6 %), nebo příležitostně (24 %). Téměř polovina (48 %) z těch, kdo v zahraničí nakupují, přiznává, že letos plánují v zahraničí pořídit i určitou část vánočních dárků. Více než třetina (37 %) o tom pak uvažuje, pouze 14 % lidí nemá o jejich pořízení v cizině vůbec zájem.

Mezi oblíbené země pro nákupy v zahraničí patří kromě Německa, Rakouska a Polska i Slovensko - především mezi obyvateli Moravskoslezského (29 %) a Jihomoravského kraje (47 %). Dotazovaní také uváděli Velkou Británii a Itálii, do nichž jezdí nakupovat hlavně lidé s vyšším vzděláním. Cílem nakupujících jsou nejčastěji hypermarkety a supermarkety (70 %), ale i trhy (64 %) a obchodní domy (60 %). Lidé z pohraničních oblastí nakupují nejvíce potraviny a nápoje (např. v Ústeckém kraji až 56 % dotázaných), naopak Pražané si pořizují především oblečení (37 %). 

Důvodem pro nákupy v zahraničí nejsou jen výhodnější ceny, které uvedlo 64 % dotázaných. Češi oceňují také větší výběr (40 %), možnost koupit si produkty, které v Česku nejsou dostupné (32 %), nebo novinky, které na náš trh přijdou později (19 %). Mnohé také láká, že cestu spojí se zajímavým výletem (44 %). Jen tři procenta respondentů v zahraničí nakupují, protože je zde podle nich zboží kvalitnější.

Naopak ti, kteří se nákupům v zahraničí vyhýbají, jmenují jako hlavní důvod celkové náklady, k nimž je třeba přičíst i cenu za dopravu, dále příliš velkou vzdálenost, složitou dopravu nebo jazykovou bariéru.
Ti, kdo se rozhodnou při nákupu vánočních dárků platit kreditní kartou, mohou nyní ušetřit, a to i při nákupu v zahraničí. Pokud si pořídí kreditní kartu MoneyCard Plus nebo MoneyCard Gold, GE Money Bank je za každý nákup odmění 10 % z každé utracené částky. Tato částka jim bude připsána zpět na účet, a to až do částky 500 Kč za měsíc. V rámci této akční nabídky, která běží až do 31. prosince 2011, také získají vedení kreditní karty na rok zdarma. Více informací zde.

Do kterých zemí jezdí Češi nakupovat?


Zdroj: GE Money Bank

Nakupují naopak cizinci před Vánoci v Česku?

Podle nového výzkumného programu divize Economist Intelligence Unit  (EIU – informační divize časopisu The Economist) s názvem Globe Shopper City Index – Europe sponzorovaného společností Global Blue, odborníky v oblasti mezinárodního nakupování a utrácení, je Praha jedním z deseti nejnavštěvovanějších evropských měst z hlediska nákupní turistiky a utrácení.

V průměrné délce otevírací doby obchodů Praha v Evropě vítězí

Praha výrazně předčila ostatní města v kategorii zaměřené na praktičnost. V průměrné délce otevírací doby obchodů ve městě byla první. Nejhoršího výsledku naopak Praha dosáhla
v kategorii dostupnosti, kdy hodnocení negativně ovlivnilo kolísání české koruny vůči hlavním mezinárodním měnám.

Index Globe Shopper City Index – Europe divize EIU měří atraktivitu 33 hlavních evropských měst z hlediska mezinárodní nákupní turistiky. Hodnocení jednotlivých měst vychází z 36 kritérií rozčleněných do pěti kategorií: obchody, dostupnost, praktičnost, hotely a doprava, kultura a klima. Globální produktový ředitel divize EIU pan Alasdair Ross řekl: „Index Globe Shopper City Index – Europe představuje ta nejlepší evropská města, ve kterých lze nejlépe zúročit pověst, kterou starý kontinent má mezi mezinárodními spotřebiteli. Z indexu plyne, že ideálem mezinárodní nákupní turistiky je rovnováha mezi praktičností, dostupností a cenou.“

Celkové výsledky indexu Globe Shopper City Index – Europe

Níže jsou uvedeny celkové výsledky pro 33 měst. Úplné seznamy zde.


Celkové hodnocení 0–100, kde 100 = nejlepší nákupní prostředí.

Celkové hodnocení

Londýn 67,3 12 Vídeň 59,1 23 Bratislava 52,3
=2 Madrid 67,1 13 Istanbul 58,4 =24 Sofie 52,2
=2 Barcelona 67,1 14 Dublin 57,6 =24 Bukurešť 52,2
4 Paříž 65,5 15 Brusel 56,8 26 Edinburgh 51,5
5 Řím 62,9 16 Atény 56,2 27 Kyjev 51,4
6 Berlín 62,3 17 Mnichov 55,5 28 Varšava 50,9
7 Lisabon 61,6 18 Kodaň 54,1 29 Petrohrad 49,1
8 Amsterdam 61,3 19 Moskva 53,9 30 Helsinky 48,2
9 Praha 59,7 =20 Stockholm 53,4 31 Bělehrad 43,6
10 Budapešť 59,6 =20 Hamburk 53,4 32 Oslo 43,1
11 Milán 59,3 22 Lyon 53,3 33 Ženeva 41
                                       
Zdroj: The Economist

Metodika evropského indexu Globe Shopper City je postavena na tom, že každé město získá hodnocení dle průměrného umístění v jednotlivých kategoriích. Celkový index je vypočten na základě průměrného hodnocení v pěti kategoriích. Kriteriální hodnocení je převedeno do indexového hodnocení na stupnici od 0 do 100. Všechny kategorie jsou v indexu zastoupeny rovnocenně. Indexovaná města byla vybrána na základě počtů návštěvníků a hospodářského významu, ale bylo zohledněno také místo výskytu. Města byla vybrána z evropských zemí s HDP větším než 50 miliard EUR s většími ekonomikami a více než jedním velkým městem. Divize Economist Intelligence Unit posiluje sebedůvěru představitelů společností při rozhodování a zlepšuje tak jejich připravenost na obchodní příležitosti. 

Global Blue je společnost zabývající se finančními službami, která snadněji a oboustranně výhodněji zprostředkovává obchodní transakce mezi obchodníky a jejich zahraničními zákazníky. Společnost Global Blue přišla před třiceti lety s koncepcí bezdaňového nakupování a nyní nabízí širokou řadu služeb, která pomáhá zákazníkům chytře utrácet a nakupovat na svých návštěvách v zahraničí a obchodníkům a bankám zvyšovat příjmy z lukrativního turistického trhu.
Společnost Global Blue spolupracuje s více než 270 000 světově oblíbenými obchodníky, značkovými prodejci a hotely ve více než 40 zemích. Společnost Global Blue každý den obslouží více než 60 000 cestovatelů a usiluje o postavení toho nejlepšího informačního zdroje pro oblast mezinárodního nakupování a utrácení. Centrála společnosti Global Blue je poblíž švýcarské Ženevy ve městě Nyon.

Vnímají před Vánoci bankovní služby obyvatelé měst rozdílně oproti venkovanům?

Postoj k finančním službám a jejich dostupnosti se s velikostí bydliště nikterak neliší. Obyvatelé měst i vesnic shodně hledají nejpohodlnější a cenově nejvýhodnější možnost obsluhy financí. Svou bankovní pobočku například pravidelně využívá 85 % klientů z obou skupin. Vyplývá to z průzkumu Poštovní spořitelny.

„Ve společnosti stále panuje názor, že z hlediska dostupnosti služeb vesnice zaostávají za městy. To však ve většině případů už dávno není pravda. Například s  otevírací dobou poboček je spokojeno 89 % obyvatel měst a také 84 % lidí z menších obcí,“ popisuje Milan Jursík, manažer marketingu Poštovní spořitelny. Návštěvy klientů na pobočce jsou prakticky totožné ve městech i na vesnicích, nejčastěji jsou ve frekvenci 1krát měsíčně, řeší se hlavně záležitosti přesahující rámec několika tisíc korun. „Na druhou stranu z průzkumu vyplynulo, že obyvatelé měst mají pobočku vlastní banky v 67 % případů do vzdálenosti 2 km oproti pouhým 30 % obyvatel vesnic. Nejčastěji lidé ve městě i na vesnici vlastní jednu platební kartu. Bankomaty využívají obě skupiny stejně často, v průměru 2 – 3krát měsíčně. Nespokojenost s hustotou sítě bankomatů je samozřejmě výraznější u obyvatel vesnice. „Na vesnici je však k dispozici alternativní možnost výběru peněz z účtu, tedy CashBack,“ upozorňuje Milan Jursík.





    



Žebříček s nejlepšími hypotékami a spotřebitelskými úvěry podle odborníků - zde
Kalkulačka spotřebitelských úvěrů, nejvýhodnější bankovní půjčky - zde




všechny články
Dále v rubrice

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?

Obrázek: Hodiny a peníze I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...

Aktuální data z hypotečního trhu: Průměrná sazba klesla, jaká je aktuální nabídka?

Obrázek: Smlouva o hypotéce a kalkulačka V říjnu 2025 poskytly banky a stavební spořitelny nové hypotéky za 29,4 miliardy Kč. Od začátku roku tak jejich objem dosáhl 265 miliard korun, což je o 78 miliard více než před rokem. Aktuální informace o novém ČBA Hypomonitoru a srovnání hypotečních úvěrů...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

všechny články v rubrice









   
 
PRESTO půjčka od UniCredit Bank
Úrok už od 4,49 % p.a.
UniCredit Bank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna


Lepší půjčka od Trinity Bank
Úrok 3,99 % p.a.
Trinity Bank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies