Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Srovnání mobilního bankovnictví českých bank - jaké funkce aplikace nabízejí?

12.10.2016  |  Zdeněk Bubák, Veronika Dusová
  


Mobilní telefon a bankaMobilní bankovnictví se stalo nedílnou součástí bankovních služeb a stále více lidí jej používá. Přinášíme vám podrobné srovnání funkcí jednotlivých mobilních aplikací velkých a středních českých bank. Jaké operace je možné v jednotlivých aplikacích provést? Které banky umožňují přihlásit se otiskem prstu nebo upravovat v mobilu šablony plateb?


I přesto, že banky neustále vylepšují své mobilní aplikace a přidávají další funkce pro své klienty, nabízí hodně bank v jejich mobilní aplikaci jen základní nebo klienty běžně používané funkce. Řadu funkcí pak musí klient provádět v internetovém bankovnictví, na pobočce nebo prostřednictvím klientské linky.

Přehled přímého bankovnictví nabízeného českými bankami najdete zde

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,60 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5 % p.a.více


Poslední velká inovace mobilního bankovnictví



Nedávno významně inovovala svou Mobilní banku Komerční banka. Vylepšila přehled o zůstatku na účtu, který si klient může nově nastavit na úvodní stránku mobilního telefonu (lišta, widget) s možností jeho jednoduchého zakódování. Další novinkou je to, že se všechny produkty zobrazují na jedné obrazovce. Nově je také doplněna správa trvalých příkazů a inkas, načtení plateb z QR kódu, přehled neprovedených plateb a možnost zadávat SEPA platby a platební příkazy v rámci ČR v režimu Expres.

Součástí nové verze aplikace je i mobilní karta (MojeMobilní karta). Jedná se o platební kartu v mobilním telefonu s operačním systémem Android.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde

Hodně funkcí ve svém mobilním bankovnictví nabízí Komerční banka, Česká spořitelna, Fio a MONETA



Připravili jsme pro vás podrobné porovnání důležitých funkcí mobilních aplikací vybraných českých bank (velkých a středních). Pro zajímavost lze uvést, že nejvyšší počet vybraných funkcí (viz tabulka níže) ve své mobilní aplikaci nabízí Komerční banka. Za ní je na druhém místě Česká spořitelna a třetí místo obsadily najednou dvě banky se shodným počtem funkcí, a to Fio banka a MONETA Money Bank.

Porovnávali jsme funkce související přímo se správou účtu, s platbami, s platebními kartami apod. Nezařazovali jsme funkce typu hledání nejbližší pobočky, bankomatu, telefonních kontaktů nebo zobrazení zpráv z banky, které všechny banky ve svých aplikacích nabízejí.

Přihlášení pomocí otisku prstu u iOS zařízení nabízí Komerční banka, Fio banka, mBank, MONETA Money Bank a UniCredit bank. Pro Android telefony pak jen Komerční banka a UniCredit Bank. Česká spořitelna umožňuje přihlášení otiskem prstu (jen pro iOS zařízení) u aplikace Můj stav, což je pasivní verze mobilního bankovnictví (bez možnosti provádět platby, změny apod.). Podle banky byla možnost využití otisku prstu u této aplikace nabídnuta jako první v ČR. U Fio banky lze funkci otisku prstu využít i pro autorizaci pokynů. Klienti s operačním systémem iOS si mohou vybrat, jestli tuto funkci budou využívat pro přihlášení do aplikace, nebo právě pro autorizaci pokynů. V tom je aplikace Fio banky výjimečná.

Správu šablon plateb přímo v mobilu nabízejí Fio banka, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank a Raiffeisenbank. Platbu vyfocením QR kódu nabízejí všechny vybrané banky, ale uložení platby přes QR kód jako trvalý příkaz umožňuje jen Komerční banka.

Povolení či blokaci plateb kartou na internetu zatím neumožňuje UniCredit Bank. U ČSOB můžete blokovat nebo odblokovat kartu jako celek, ale ne jen pro platby na internetu.

Počet funkcí nemusí být pro výběr konkrétní aplikace nejdůležitějším měřítkem



Jsme si vědomi toho, že když byly do našeho srovnání vybrány jen některé funkce mobilního bankovnictví, protože přehled všech možností by byl příliš rozsáhlý, může mít každý z nás na důležitost té či oné funkce jiný názor. Dokonce lze říci, že počet funkcí nemusí být pro uživatele dané aplikace hlavním měřítkem, pro který si danou aplikaci vybere. Často rozhoduje příjemné a rychlé ovládání těch nejdůležitějších funkcí, rozvržení informací na obrazovce apod. Významnou roli může hrát i design aplikace. Přesto si myslíme, že naše srovnání má význam. Pro čtenáře, který si vybere informaci o funkcích důležitých pro něho jako takového, bude článek přínosný.

Jaký byl přístup k tvorbě mobilního bankovnictví u mBank nám řekl Pavel Vlček, tiskový mluvčí mBank: „U naší aplikace šlo o to, aby byla excelentní v rychlosti a v intuitivnosti – proto je vytvořená tak, aby nejpoužívanější transakce byly hotové do minuty od vytažení telefonu z kapsy. A ruku v ruce s tím jde intuitivní prostředí.“ K pohledu na využívání různých funkcí aplikace dodal: „Lidé využívají zhruba 5 funkcí a potom četnost rapidně klesá, tzn. skoro nikdo ty další funkce nepoužívá.“

Tiskový mluvčí Air Bank Vladimír Komjati např. zpochybňuje důležitost některých srovnávaných položek v tabulce: „Nač je dobré sjednání schůzky s bankéřem, když klient může přijít kdykoliv? K čemu je dobrá QR platba pro trvalý příkaz a povolení k inkasu a změna telefonního čísla ke kartě?“

Jaké funkce ve srovnávací  tabulce nejsou a mohly by být



Přehled funkcí, které v tabulce nejsou, ale mohly by být, je následující (využili jsme seznam funkcí, které nabízí např. Air Bank):
  • přehledy plateb a jejich vyhledávání
  • blokace karty v případě ztráty/krádeže
  • přiřazování kategorií k platbám (včetně automatického předpřiřazení)
  • možnost psát zprávy bance a dostávat je
  • potvrzování plateb zadaných v internetovém bankovnictví nebo přihlášení do internetového bankovnictví
  • vytvoření kódu pro výběr u Sazky (má jen Air Bank)
  • zaplacení faktury jejím vyfocením (i bez QR kódu, aplikaci fakturu přečte)
  • uložení faktur a účtenek a jejich vyhledávání  (služba Šanon od Air bank)
  • nastavení připomínek (pro platby, konce smluv, termínů konce záruk apod.)
  • přesun peněz mezi svými účty jen pohybem prstu (drag and drop)
  • vyhledávání poboček a bankomatů (mapa, rozšířená reality apod.)

Žebříček nejlepších nabídek v oblasti osobních bankovních účtů najdete zde

Srovnání mobilního bankovnictví českých bank



Přehled vybraných funkcí mobilních aplikací jednotlivých bank najdete v níže uvedených dvou tabulkách.

Tabulka č. 1 (Air Bank, ČSOB, Česká spořitelna, Fio banka, Komerční banka)

Funkce mob. aplikace Air Bank ČSOB ČS Fio banka KB
Nabízené platformy Android, iOS, Windows Android, iOS, Windows Android, iOS, Windows Android, iOS, Windows Android, iOS, Windows
Připojení k aplikaci pomocí tabletu ANO ANO ANO ANO ANO
Přihlášení do aplikace pomocí otisku prstu:
- iOS NE NE ANOpřes aplikaci Můj stav ano ANO ANO
- Android NE NE NE NE ANO
Sjednání schůzky s bankéřem NE NE ANOpřes zobrazený kontakt emailem, telefonem  NE ANO
Spravování šablon platebních příkazů:
- tuzemských NE NE NE ANO ANO
- zahraničních NE NE NE
pouze Europlatby
NE
pouze Europlatby
ANO
Platby kartou v mobilu NE ANOaplik. Na Nákupy NE ANO ANO
Limity plateb 1 mil. Kč denně 300 000 Kč denně 30 000 Kč denně není stanoveno  300 000 Kč denně
Realizace expresních plateb NE NE  NE  ANO ANO
Správa trvalých plateb a inkas ANO
ANO trvalé platbyNEinkasa
ANO NE ANO
Zadávání zahraničních platebních příkazů NE NE ANO ANO ANO
QR platba:
- standardní ANO ANO ANO ANO ANO
- trvalý příkaz NE NE NE NE ANO
- povolení k inkasu NE NE NE NE ANO
Generování QR platby ANO ANO ANO NE ANO
Dobití kreditu telefonu NE ANO ANO ANO ANO
Přehled všech karet ANO ANO ANO ANO ANO
Administrace karet:
- nastavení limitů ANOdočasné ANO ANO ANO ANO
- povolení a blokace plateb na internetu ANO ANOjen blokace a odblokace karty jako celku ANOdočasná i trvalá blokace ANOdočasná i trvalá blokace ANO
- změna tel. čísla ke kartě (pro zaslání SMS při 3D Secure) NE NE NE NE ANO
Náhled na další produkty ANO NE ANOpřes aplikaci Můj stav NE ANO
Sjednání cest. pojištění NE ANO NE NE ANO
Zdroj: Scott & Rose, banky
Pozn: Tabulky jsou dvě z důvodu místa na stránce, jelikož údaje za všechny banky by se do jedné tabulky nevešly.

Tabulka č. 2 (mBank, MONETA Money Bank, UniCredit Bank, Raiffeisenbank)

Funkce mob. aplikace mBank MONETA  M. Bank UniCredit Bank Raiffeisenbank
Nabízené platformy Android, iOS, Windows Android, iOS Android, iOS, Windows Android, iOS
Připojení k aplikaci pomocí tabletu ANO ANO ANObuď jen mobil, nebo jen tablet ANO
Přihlášení do aplikace pomocí otisku prstu:
- iOS ANO ANO ANO NE
- Android NE NE ANO NE
Sjednání schůzky s bankéřem NE NE ANObanka ještě klienta kontaktuje a termín potvrdí NE
Spravování šablon platebních příkazů:
- tuzemských ANO ANO NE ANO
- zahraničních NE NE NE NE
Platby kartou v mobilu NE NE NE NE
Limity plateb Default max.3 platby denně, max. 2000 Kč na platbu. Klient může limity změnit 500 000 Kč denně 50 000 Kč denně není stanoveno
Realizace expresních plateb NE NE ANO ANO
Správa trvalých plateb a inkas NE ANOtrv. příkaz k úhradě - zrušení
povolení inkasa - zrušení
NE ANOtrvalé platbyNEinkasa
Zadávání zahraničních platebních příkazů NE NE NE NE
QR platba:
- standardní ANO ANO ANO ANO
- trvalý příkaz NE NE NE ANO
- povolení k inkasu NE NE NE NE
Generování QR platby NE NE ANO ANO
Dobití kreditu telefonu NE ANO ANO NE
Přehled všech karet ANO ANO ANOkredit. karty pouze po zapojení do aplikace bank. poradcem ANO
Administrace karet:
- nastavení limitů ANO ANO NE NE
- povolení a blokace plateb na internetu ANOdočasná i trvalá blokace ANOtrvalá blokace NE ANOjen pro debetní karty
- změna tel. čísla ke kartě (pro zaslání SMS při 3D Secure) ANO ANO NE NE
Náhled na další produkty ANO ANO NE NE
Sjednání cest. pojištění ANO NE NE ANOformou zapnutí/vypnutí u debetní karty
Zdroj: Scott & Rose, banky
Pozn: Tabulky jsou dvě z důvodu místa na stránce, jelikož údaje za všechny banky by se do jedné tabulky nevešly.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Banky a kybernetické útoky

Obrázek: Security Češi považují kybernetické hrozby za vážnější než ty fyzického typu, například v podobě krádeže osobních věcí. Za největší riziko považují podvody při placení, kdy se mohou setkat například se zneužitím platební karty, podvodnými platebními bránami...

UniCredit Bank má nový design aplikace

Obrázek: Mobil v ruce UniCredit Bank změnila začátkem května design aplikace Smart Banking. Mobilní aplikace klade větší důraz na vizuální zobrazení produktů, má čitelnější font a byla upgradována na novou verzi pro mobilní telefony iPhone. V článku nalezente také...

Třetí banka spouští okamžité Europlatby

Obrázek: Eura a přesýpací hodiny Fio banka, jako třetí banka v pořadí, spouští okamžité Europlatby. Jejich odesílání i přijímání je zdarma. Okamžité SEPA platby již od druhé poloviny roku 2020 nabízí tuzemská Oberbank a od května 2023 J&T Banka...

Klienti mohou k platbě online využívat službu Click to Pay

Obrázek: Žena u notebooku Klienti Monety mohou k platbě online využívat službu Click to Pay, kterou banka nabízí ve spolupráci se společností Visa. Na e-shopech podporujících tuto metodu placení tak odpadá potřeba zadávat platební údaje své karty. Ty se do služby ukládají v zašifrované...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz