Slováci se při nákupu dárků raději zadluží než Češi. Valentýn je pro nákupy po Vánocích další neodolatelnou příležitostí
| 10.2.2017 | Zdeněk Bubák, zprávy ALO diamonds a UniCredit Bank | |
Na svátek svatého Valentýna můžete svůj protějšek překvapit drahým dárkem v podobě šperku. Ale i levné dárky, jako je čokoláda se počítají. I když je Valentýn svátkem, který nemá v Česku tradici, stává se u nás, hlavně mezi mladými lidmi, stále populárnějším. Po vánočních nákupech je to další termín, kdy prodejci očekávají zvýšení odbytu svého zboží.
Kvůli dárku na Valentýna se někteří dokonce zadluží Svátek svatého Valentýna je pro muže ideální příležitostí potěšit svou partnerku novým šperkem. Podle International Diamond Exchange patří Valentýn spolu s Vánocemi a Dnem matek mezi svátky, během kterých mají klenotnictví nejvyšší tržby. Podle průzkumu, který pro klenotnictví ALO diamonds vypracovala agentura Simply 5, by při vhodné příležitosti, jakou je i Valentýn, koupilo luxusní šperk 17 % Čechů a 23 % Slováků. Zajímavostí je, že na splátky by bylo takovýto šperk ochotno koupit jen 14 % Čechů, ale až 24 % Slováků. Srovnání spotřebitelských půjček najdete zde Valentýn patří v USA mezi 3 nejdůležitější svátky, kdy lidé nejvíce nakupují šperky. Podle International Diamond Exchange se svátek svatého Valentýna podílí na celkových tržbách amerických klenotnictví téměř osmi procenty. Větší podíl mají jen Vánoce (24 %) a Den matek (8,2 %). Podle statistik ALO diamonds se prodeje na Slovensku a v České republice stále více přibližují hlavním trendům západních zemí. Období před Vánocemi má na celkových tržbách klenotnictví až čtvrtinový podíl a i Valentýn se postupně stává významnou příležitostí k obdarování šperkem. Podle zprávy poradenské společnosti Bain & Company si šperky v cenové kategorii 1 000 – 5 000 USD (25 000 – 125 000 korun) kupuje až 44,5 % Číňanů a 36,5 % Američanů. Češi a Slováci v této statistice s jen 3 % zatím zaostávají. „Kategorie investičních šperků má v západním světě silnou tradici, kterou začínáme pozorovat i u nás. Češi a Slováci stále častěji vnímají kvalitní šperky jako bezpečný investiční nástroj,“ vysvětluje Alojz Ryšavý, klenotník a majitel ALO diamonds. Průzkum, který pro ALO diamonds realizovala na Slovensku a v České republice agentura Simply 5, ale ukazuje drobné rozdíly i mezi nákupním chováním Čechů a Slováků. Slováci obdarovávají šperkem v průměrné hodnotě 10 500 korun, kdežto Češi jen v průměrné hodnotě 7 800 korun. Opačně je to při nákupech v kategorii luxusních klenotů. Průměrná hodnota šperku darovaného Slovákem je zde v přepočtu 19 900 korun, zatímco Čech volí šperk v průměrné hodnotě 20 400 korun. Přehled 2000 podílových fondů - ceny, vývoj, poplatky, riziko - najdete zde Slováci jsou ochotní utrácet za šperky víc Podle průzkumu kupuje šperk aspoň jednou za rok jako dárek 22 % Čechů. Slováci jsou v tomto směru štědřejší, až 29 % oslovených potvrdilo, že šperk jako dar kupuje aspoň jednou ročně. Při vhodné události, jakou je například Valentýn, by luxusní šperk koupilo 23 % Slováků a 17 % Čechů. Zajímavé přitom je, že Slováci mají při nákupu luxusního šperku menší problém se zadlužit. Téměř čtvrtina Slováků (24 %) by při vhodné příležitosti koupila luxusní šperk na splátky. Opatrnější jsou v tomto směru Češi, ze kterých by se k nákupu luxusního šperku na splátky odhodlalo jen 14 % respondentů. Srovnání spořicích účtů najdete zde V nárocích na kvalitu se shodujeme Ohledně nároků na kvalitu se Češi a Slováci shodují. Oba národy označily při pořizování investičního šperku kvalitu materiálu, kvalitu zpracování a doživotní záruku. Velmi podobné byly i nároky na typ materiálu, kde se 77 % Čechů a 75 % Slováků jednoznačně shodlo na diamantu. Jen 7 % Slováků a 4 % Čechů by volilo jiné drahé kameny, například rubíny nebo smaragdy. V USA graduje zásnubní období Zatímco v Česku podle ALO diamonds neexistují měsíce, během kterých by zaznělo výrazně víc žádostí o ruku, Spojené státy právě prožívají „engagement season“. Během tohoto období, které začíná Dnem díkůvzdání a končí na svatého Valentýna, proběhne v USA podle serveru WeddingWire.com zhruba 40 % žádostí o ruku z celého roku. Průměrná pořizovací cena zásnubního prstenu je v USA podle agentury Bloomberg 6 000 dolarů (v přepočtu zhruba 151 000 korun). reklama

|
 Čokoláda jako valentýnský dárek, který vydělá. Vyplatí se investovat do akcií výrobců Podle průzkumu UniCredit Bank slaví Valentýna Češi nejčastěji romantickou večeří nebo koupí květiny či čokolády. Při výběru kakaové pochoutky pak většinou sáhnou po těch vyrobených u nás, případně po německých či polských produktech. Hledáte originální a hlavně výnosný dárek? Zůstaňte u čokolády a pořiďte svému protějšku akcie výrobců, doporučují investiční experti UniCredit Bank. Lindt, Mondelez či Nestlé si od prosince na burzách připsaly všechny přes 10 %. Češi podle statistik patří ve spotřebě čokolády mezi evropský průměr. I přesto, že většina spotřeby se vyrobí globálními producenty u nás doma, do České republiky se loni dovezlo téměř 93 000 tun sladké pochoutky. Většinu tohoto objemu výrobci po zpracování opět vyvezou. „Češi kupují zahraniční čokolády především z Německa a Polska. Z Německa pochází 22 procent dovozu, z Polska podobně, 21 procent. Naopak ze známých „čokoládových“ zemí, jako je Belgie a Švýcarsko, pochází jen asi desetina dovezených čokoládových cukrovinek,“ vysvětluje Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.  Právě na Valentýna může být ten nejlepší čas ulomit si nejen kousek z tabulky čokolády, ale také trochu osladit svůj nebo partnerův investiční život. Hodnota akcií nejznámějších výrobců čokolády totiž stále roste. „Ten, kdo počátkem prosince 2016 přikoupil do svého portfolia akcie společnosti Lindt, se dnes raduje z více jak 14% nárůstu jejich hodnoty. Podobně jsou na tom akcie firmy Nestlé, které se aktuálně pohybují okolo 10 % nad svými hodnotami z počátku prosince. V případě Nestlé ale produkty z čokolády představují pouze necelou desetinu podílu na celkových tržbách. Ve stejném období posílily o zhruba 10 % také akcie společnosti Mondeléz International, která je českým spotřebitelům známá především díky výrobkům Milka nebo Toblerone. Zkušenější investoři pak mohou vyzkoušet investování do kakaových bobů, většinou volí formu indexových certifikátů nebo ETF (exchange traded funds – burzovně obchodované fondy),“ říká Aleš Mátl, investiční stratég UniCredit Bank. Graf: Dlouhodobý vývoj akcií výrobce čokolád společnosti Lindt (2012–2017)  Zdroj: Bloomberg
všechny články | |
Dále v rubrice
Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu
Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...
|
Co čeká investory v roce 2026? Amundi předpovídá „kontrolovaný chaos“
Světová ekonomika vstupuje do období „kontrolovaného chaosu“, kde se setkávají technologická transformace, geopolitické napětí a vyšší inflace. Amundi upozorňuje, že tyto faktory budou určovat tempo růstu v USA i Evropě a nabídnou nové investiční příležitosti i rizika...
|
Jaký byl vývoj ceny zlata za měsíc listopad?
Zlato je investicí, která si navzdory času uchovává svou hodnotu. Proto je jednou z nejbezpečnějších, stabilních a konzervativních investic. Zlato sice nenabízí vysoké zhodnocení, ale na druhou stranu nese nízké riziko a jeho hodnota...
|
Žebříček podílových fondů na Finparádě za měsíc listopad
Podílový fond je soubor majetku (například akcií a dluhopisů), který je obhospodařován investiční společností. Jde o tzv. kolektivní způsob investování. Na Finparádě se zaměřujeme na podílové fondy z nabídky tuzemských pojišťoven a bank...
|
všechny články v rubrice
|