Banky a FinTech společnosti by v budoucnu chtěli více spolupracovat, ale zatím příliš nevědí jak
| 30.6.2017 | Zdeněk Bubák, zpráva Capgemini | |
Společnost Capgemini seznámila novináře s nejnovější výroční zprávou o retailovém bankovnictví (World Retail Banking Report 2017, WRBR 2017), kterou vypracovala v součisnnosti se společností Efma. Podle zprávy se tzv. otevřené bankovnictví (Open Banking) nadále vyvíjí. Banky riskují nahrazení a odstranění z role prostředníka, pokud pečlivě nezvolí svou roli a zákaznický obchodní model a nezačnou používat rozhraní pro programování aplikací (API). Banky ve spolupráci s FinTech (finančně technologickými) společnostmi mohou určovat směr otevřeného bankovnictví a nabízet inovativní a personalizované služby, které vytvoří nové zdroje příjmů a poskytnou zákazníkům větší hodnotu.
Podle Anirbana Boseho, ředitele celosvětových bankovních a kapitálových trhů ve společnosti Capgemini, FinTech společnosti získávají lepší hodnocení v oblasti pozitivních zákaznických zkušeností než tradiční banky, a banky se proto otevřeně snaží o spolupráci s FinTech. Otevřené bankovnictví nabízí bankám příležitost udržet si a rozvíjet zákaznickou základnu začleněním nových služeb třetích stran, a přizpůsobit a upravit tak produkty a služby na míru zákazníkům. Pro banky, které nepřemýšlí strategicky a neznají svou roli v otevřeném bankovnictví, existuje možnost, že budou jako prostředníci u zákazníků odstraněni. „Je nezbytné, aby banky začaly s transformací svého podnikání a vytvořily a upevnily svůj dlouhodobý přístup k otevřenému bankovnictví,“ říká Bose. reklama

|
 API nabízí cestu k transformaci otevřeného bankovnictví API - rozhraní pro programování aplikací nebankovními subjekty s možností přístupu k datům banky - nabízí cestu směrem k otevřenému bankovnictví, kde FinTech a finanční instituce spolupracují namísto konkurování ve snaze o vytvoření zákaznicky orientovaných řešení. Přestože API vyvolávají určité obavy týkající se bezpečnosti a ochrany soukromí, jedná se o klíčovou věc, aby banky mohly využít vynalézavosti FinTech společností a nemusely zásadním způsobem měnit stávající infrastrukturu. „Nejúspěšnější banky budou využívat otevřené API pro vytváření nových příjmů, pro detailní zpětnou vazbu od zákazníků a pro zlepšení zákaznických zkušeností,“ říká Vincent Bastid, generální sekretář v organizaci Efma. „Mnoho bank v současné době používá API interně ke zlepšení toku informací mezi systémy. Ale vidíme také vizionářské banky, které vidí budoucnost v otevřeném bankovnictví a proaktivně zpřístupňují své systémy a data třetím stranám a vytváří nové zdroje příjmů.“ Nastavení rolí bank a FinTech společností v budoucím světě bankovních služeb není zatím zřejmé Jak přesně bude probíhat vývoj směrem k otevřenému bankovnictví, není ovšem zdaleka jasné. Většina FinTech respondentů (53,8 %) a bank (43,5 %) si představuje budoucnost, ve které banky a FinTech společnosti budou spolupracovat na vybudování platforem napříč odvětvími s přidruženými doplňkovými službami, které přinesou prospěch zákazníkům. Méně pravděpodobné, ale stále možné, je to, že banky budou i nadále poskytovat produkty a služby, ale distribuci ponechají FinTech společnostem, velkým technologickým organizacím a dalším novým otevřeným platformám. To má potenciál snížit náklady na zisk zákazníků, ale vyvolává to otázky související s brandingem a „vlastnictvím zákazníků“. Téměř polovina (47,8 %) FinTech společností předpovídá tento budoucí scénář, u bank to podobně vidí pouze 28,8 % respondentů. Z letošní zprávy o retailovém bankovbnictví vyplývá velká chuť k užšímu partnerství mezi FinTech společnostmi a bankami. Drtivá většina bank (91,3 %) a většina FinTech společností (75,3 %) uvádí, že v budoucnu očekávají spolupráci. Banky poskytnou přístup ke svým bohatým zdrojům, zkušenostem a odborným znalostem a FinTech nabídnou pružnost, rychlost uvedení produktů na trh a čerstvý a neotřelý přístup k zákazníkům. Pokud budou banky a FinTech společnosti spolupracovat a využijí výhod API, mohou vzájemně doplnit své silné stránky a zlepšit zkušenosti zákazníků mnohem lépe, než kdyby se o to snažil každý sám. U zákazníků ve světě více bodují FinTech společnosti, zejména v USA FinTech společnosti podle reportu dobře rozklíčovaly, co zákazníci chtějí, což představuje hrozbu pro vztah bank se zákazníky. Velké technologické společnosti, jako Amazon, Apple a Facebook, mají na zákazníky vliv a ti pak od bank a poskytovaných zkušeností očekávají více. Proto se zákazníci přiklání k FinTech společnostem, které podle 40,3 procent zákazníků poskytují pozitivní zkušenosti, ve srovnání s 37,1 procenty zákazníků, kteří zmiňují pozitivní zkušenosti u bank. FinTech společnosti jsou nejpopulárnější v Severní Americe, kde 57,8 procent zákazníků uvádí, že nabízí pozitivní zkušenost, ve srovnání s 49,5 procenty, kteří v této souvislosti uvádí banky. Celosvětově zákazníci, kteří jsou mladí a technicky zdatní, budou s největší pravděpodobností preferovat FinTech. O zprávě World Retail Banking Report 2017 World Retail Banking Report 2017 analyzuje, jak API podporují obchodní a technologické výsledky a jak umožňují produktivní spolupráci mezi různými subjekty. Zpráva obsahuje data z globálního průzkumu a rozhovorů s vedoucími pracovníky ze 126 bank a FinTech společností.
všechny články | |
Dále v rubrice
Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu
Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...
|
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku
Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...
|
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...
|
všechny články v rubrice
|