Ceny nakupovaného zboží porovnáváme, ale u finančních produktů to neplatí
| 4.4.2018 | Zdeněk Bubák, zpráva Home Credit | |
Podle nedávného výzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit si tři čtvrtiny z těch, co se chystají na nákup, porovnají ceny, za které zboží pořídí v různých obchodech. Nejvíce k tomu používáme české online srovnávače cen, ale oblibu stále mají i klasické papírové letáky. Bez prozkoumání cen se neobejde především nákup spotřební elektroniky – mobil či počítač koupí bez srovnávání jen každý dvacátý. Daleko méně pozornosti ale věnujeme cenám finančních produktů. Půjčky, pojištění nebo třeba spoření vůbec neporovnává polovina lidí.
Notebook bez srovnání nekoupíme, u úvěru nám to problém nedělá „Výsledky potvrzují, že se Češi snaží zboží zbytečně nepřeplácet a jejich cílem je co nejvíce ušetřit. Pokud se tedy chystají koupit pračku, mikrovlnku nebo novou televizi, velmi pečlivě zkoumají, který obchod jim nabídne tu nejlepší cenu. To ale zdaleka neplatí, pokud si spotřebitelé vybírají finanční produkt,“ shrnuje výsledky průzkumu Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit. Při výběru pojištění či úvěru totiž srovnává jen každý druhý. Srovnání spotřebitelských půjček najdete zde @@Adverts_middle@@Cena přitom není jediný faktor, který by měli mít zákazníci na zřeteli. „Pokud lidé kupují notebook, nekoukají jen na peníze, ale srovnávají třeba velikost paměti, výkon procesoru nebo kvalitu grafické karty. Stejně tak by se měli chovat u výběru finančních produktů – sledovat nejen cenu, ale i další parametry. Je pro ně důležité podívat se na to, jaké nabízí doplňkové služby, zda je u produktu pojištění a podobně,“ zdůrazňuje Müller. Právě finanční produkty je totiž vhodné vybírat velmi uvážlivě a vzít si čas na průzkum toho, jaké celkové podmínky mi jednotlivé společnosti nabízí. S finančními produkty, jako je třeba úvěr či pojištění, můžeme žít dlouhé roky. Vyplatí se tedy mít solidního partnera, který má rozumně nastavené ceny a jehož produkt navíc zahrnuje i další zajímavé služby. Bez srovnání se neobejdeme, hlavně pokud vyrážíme kupovat spotřební elektroniku – ceny zkoumá a porovnává hned 95 % zákazníků. Devět z deseti lidí si obhlíží ceny, i pokud potřebují bílou elektroniku, tedy například mikrovlnku či mixér. „Není překvapivé, že lidé daleko méně porovnávají ceny například u hraček nebo u oblečení. Tam je totiž základ, že musí dobře bavit či se líbit. Pokud se vám v jednom obchodě velmi líbí jedna bunda, není tak pravděpodobné, že ji tam necháte jen proto, že u vedlejšího prodejce mají méně hezkou, ale levnější,“ myslí si Müller. Především starší ročníky si pak hlídají ceny jídla – u lidí nad 45 let tak činí 70 % spotřebitelů. Fungují online srovnávače i staré dobré letáky A jakým způsobem vlastně sledujeme ceny u jednotlivých prodejců? „Absolutním hitem jsou samozřejmě české online srovnávače, jako třeba Heuréka. Jsou přehledné, člověk se v nich dobře zorientuje a hodí se především pro srovnání cen elektroniky. Používá je devět z deseti respondentů,“ říká Müller z Home Creditu. Zahraniční srovnávače si vedou o poznání hůře, neobrací se na ně ani desetina lidí. Velmi dobře se uplatní i letáky, ať už papírové, nebo online – listuje jimi 60 % osob. Zároveň nejsme líní, a pokud zboží nenajdeme v online srovnávačích, neváháme si procházet webové stránky jednotlivých prodejců a o cenách si udělat přehled tímto způsobem. Každý třetí dokonce vyráží do ulic, aby si takto prověřil finanční podmínky přímo v kamenných prodejnách. „I v této oblasti najdeme fintech aplikace, které mají lidem pomáhat se správou jejich financí. Ceny si tak můžeme srovnat i ve speciálních aplikacích v mobilech – využívá je 16 % zákazníků, oblíbenější jsou u mladých lidí,“ tvrdí Müller. Pozn.: Průzkum byl realizován na přelomu ledna a února 2018, a to na vzorku 500 respondentů.
všechny články | |
Dále v rubrice
Výhody pro podnikatele: Kde získat zajímavou nabídku?
Podnikání v dnešní době vyžaduje nejen dobrý nápad a úsilí, ale i kvalitní finanční zázemí. Banky proto stále častěji přicházejí s výhodnými nabídkami, které mají živnostníkům a firmám pomoci s rozvojem podnikání, investicemi nebo provozním financováním...
|
Aktuální data z hypotečního trhu: Průměrná sazba se stabilizovala, jaká je nabídka?
V září 2025 poskytly banky a stavební spořitelny nové hypotéky za 29,6 miliardy Kč. Oproti srpnu aktivita objemově zesílila o 14 %, což potvrzují i sezónně očištěná čísla s odhadnutým objemem nových hypoték přes 31 miliard korun a více. Aktuální informace o novém...
|
Žebříček spotřebitelských úvěrů v říjnu: Trinity v čele, MONETA dotahuje
Na Finparádě.cz byl minulý týden zveřejněn nový aktualizovaný žebříček spotřebitelských úvěrů. Která půjčka zvítězila v době, kdy se průměrné úrokové sazby drží těsně nad 8 % p.a.? Podívejte se na pětici nejlépe hodnocených produktů v říjnu 2025...
|
Sazby hypoték jdou dolů: Říjen přinesl nejnižší sazby za poslední dva roky, kdo teď ušetří?
Pokles nabídkových sazeb hypotečních úvěrů přidal v říjnu na dynamice. Index Swiss Life Hypoindex klesl o 0,08 procentního bodu na 4,91 %. Říjnové sazby hypotečních úvěrů se tak dostaly na nejnižší úroveň od dubna 2022. Podívejte se, jaká je současná nabídka...
|
všechny články v rubrice
|