Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Bankovní franšíza pod drobnohledem

13.3.2012  |  Zdeněk Bubák


Franšíza je model podnikání, kdy jsou práva používat obchodní značku a know-how společnosti poskytnuty jinému podnikatelskému subjektu, který si zaplatí licenci. Průkopníkem franšízingu v oblasti bankovních služeb v Česku je UniCredit Bank, čtvrtá banka v ČR z pohledu objemu aktiv. Ta jako první a zatím jediná umožňuje zájemcům získat licenci na provozování obchodních míst banky pod názvem UniCredit Bank Expres. První franšízové obchodní místo otevřela UniCredit Bank v listopadu 2010 v Otrokovicích. 


V Polsku je bankovní franšízing více rozšířený

U našich sousedů je bankovní franšízing nejvíce rozvinutý v Polsku. Zde již v roce 2008 nabízelo 13 místních bank podnikatelům možnost poskytovat služby banky na základě franšízy nebo pod logem dané banky, případně i pod vlastní značkou podnikatele. Byly to banky AIG, BPH, BZWBK (značka Minibank), Bank DnB Nord (síť Monetia), Dominet Bank (Fortis Group), Eurobank, GE Money Bank, Getin Bank, ING, Multibank, Bank Pekao SA, Bank PKO BP a Polbank (zdroj www.warsawvoice.pl). Polská GE Money Bank chce mít do konce roku 2012  350 franšízových obchodních míst (kromě toho by měla mít ještě 337 běžných poboček, 11 korporátních center; 25 SME center, 350 SME mobilních agentů a 2 300 dalších prodejců). Česká GE Money Bank zatím prostřednictvím franšízingu svoji obchodní síť nerozšiřuje. Zeptali jsme se tiskového mluvčího banky Pavla Zúbka, zda o rozšiřování své pobočkové sítě prostřednictvím franšízingu česká GE Money Bank také neuvažuje. "Za určitých okolností může být model pobočkové expanze prostřednictvím franšízových poboček efektivní. Platí to zejména pro situaci, kdy banka potřebuje v krátkém čase významněji zvýšit počet svých poboček. GE Money Bank takovou potřebu nemá, touto cestou proto nepůjdeme. V současnosti máme 253 poboček a máme tak třetí největší síť bankovních poboček v ČR. Navíc rychlost má také svoje náklady a rizika, která mohou být celkem významná. Pracovníci na pobočkách jsou jedni z nejdůležitějších lidí, kteří významně ovlivňují vnímání značky. Sehnat a vyškolit členy nového týmu pobočky není snadné a v případě franšízových poboček navíc nejsou pracovníci pobočky zaměstnanci banky. Při startu nové pobočky GEMB se nám velmi osvědčil model, kdy nejméně padesát procent zaměstnanců pobočky jsou zkušení bankéři přímo z vnitřních zdrojů banky," odpovídá Pavel Zúbek.


Podívali jsme se na UniCredit Bank Expres do Říčan u Prahy

Abychom se na bankovní franšízing podívali přímo v praxi, navštívili jsme obchodní místo UniCredit Bank Expres v Říčanech u Prahy. Zde nás přivítal partner UniCredit Bank a provozovatel obchodního místa Tomáš Maršál (foto viz Obrazová galerie) a odpověděl nám na naše otázky.


Obchodní místo v Říčanech bylo pro klienty otevřeno 9. září 2011, takže je v provozu zhruba půl roku. Provoz zajišťují v současnosti tři lidé, partner Tomáš Maršál, jeho manželka a další spolupracovnice, která patří do okruhu jejich blízkých přátel. Tzn. jde téměř o rodinnou firmu, což byl i záměr - pracovat v kolektivu navzájem si důvěřujících lidí. V blízké době provozovatel obchodního místa počítá s přijetím dalšího člověka do týmu, tentokrát již zkušeného bankéře. Franšízová obchodní místa jsou totiž standardně zřizována pro 3 obsluhující osoby. Partner počítá i s tím, že by časem otevřel další obchodní místo, a to buď ve spádové oblasti Říčan, kde je asi 12 až 14 tisíc obyvatel, případně i jinde, to už v závislosti na nabídce mateřské banky, která rozšiřování franšízových obchodních míst řídí a nabízí konkrétní lokality k pokrytí obchodními místy.

Otevření obchodního místa v Říčanech předcházelo v listopadu 2010 tříkolové výběrové řízení na partnera banky (zájemce o provozování franšízového obchodního místa). Po úspěšném absolvování konkurzu a získání základních informací o budoucím provozu obchodního místa řešila banka s novým partnerem otázku lokality obchodního místa. Zájemce si mohl vytipovat konkrétní objekty ve 3 lokalitách, přičemž využil svého předchozího povolání soudního znalce v oblasti nemovitostí. Nakonec se s bankou shodl na objektu v Říčanech, kde banka následně vybudovala za tři měsíce obchodní místo, které nyní Tomáš Maršál provozuje. Na vybudování franšízového obchodního místa se franšízant podílí vratnou kaucí, která je mu v průběhu trvání smluvního vztahu s bankou plně vrácena. V začátku mu banka pomohla s pokrytím reklamních nákladů na rozjezd podnikání (tisk letáků, venkovních plakátů, reklama v místních autobusových linkách a místních novinách). Veškeré investice do obchodního místa také hradila banka, a to včetně počítačů apod. Před vlastním otevřením musel personál obchodního místa projít dvouměsíčním školením. To probíhá i nyní vždy, když vznikají nové nebo se inovují existující produkty a služby banky, které obchodní místo prodává.

Obchodní místo nabízí veškeré produkty banky od vedení účtů, zakládání spořicích účtů, termínovaných vkladů, přes poskytování spotřebitelských úvěrů a hypoték, po investování. Každé obchodní místo je vybaveno IQ bankomatem, který současně funguje jako vkladomat (lze přes něj ukládat hotovost na účet). Díky tomu na obchodním místě není žádná pokladna a odpadá práce s hotovostí (podobně fungují např. pobočky nové Air Bank).


Zájemce musí projít výběrovým řízením

„Každý zájemce o spolupráci s UniCredit Bank musí projít výběrovým řízením, které trvá jeden až dva měsíce. Po ukončení výběru trvá další tři až čtyři měsíce, než se nové obchodní místo UniCredit Bank Expres otevře,“ dodává Kateřina Štanclová z úseku Alternativní distribuce UniCredit Bank. Obchodní místo UniCredit Bank na principu franšízy může otevřít jen ten, kdo projde přísným výběrovým řízením a má zájem o dosud neobsazenou lokalitu. Zájemce musí mít obchodní a manažerské dovednosti. Ideální je aktivní, samostatný a "akviziční" typ schopný získat bance další klienty. Nikoliv ale příliš kreativní osobnost, která by porušovala stanovená pravidla, jako jsou například vzhled obchodních míst nebo standardy komunikace. "Náš partner také musí dobře znát svůj region, potřeby a chování tamních klientů, a hlavně by měl mít osobní kontakty v dané lokalitě," dodává Kateřina Štanclová z úseku Alternativní distribuce UniCredit Bank. Podnikatel, který si franšízové obchodní místo otevře, může používat obchodní značku banky (s dodatkem Expres), know-how, banka mu zajistí i software, hardware či nábytek. Provozní náklady obchodního místa (nájem, pravidelné poplatky bance, vybavení či marketingovou a školicí podporu, spotřebu energie a mzdové náklady) hradí přímo franšízant, který však především nese podnikatelské riziko. Výhodou pro banku je rozšíření pobočkové sítě a získání nových klientů. Podnikatel díky franšíze využívá osvědčený koncept, riziko je relativně menší než u zcela samostatného podnikání. Vydělat by si měl nejen díky provizím za získané klienty, ale i pravidelným platbám za ty stávající (aktivní). Každý produkt a služba má nastavenu svoji provizi, takže je předem jasné, kolik klientů nebo obchodů je třeba získat, aby si partner na provoz pobočky vydělal a získal případně něco navíc. Do černých čísel se pobočky dostávají v průměru za rok a půl, či dva, výjimečně však i dříve. 


"Jako výhodu při tomto typu podnikání vidím to, že banka vymýšlí a připravuje nové produkty tak, aby byly konkurenceschopné, a já se mohu soustředit jen na jejich prodej," říká Tomáš Maršál. Mezi prvními klienty byli obyvatelé Říčan, kteří museli dříve za službami banky dojíždět do Prahy. Nyní, pokud potřebují zajít na pobočku, mohou tak učinit v místě bydliště. Přitom bankovní konkurence v Říčanech je velká. Působí zde Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB a GE Money Bank. Na otázku, kolik již tedy pobočka získala klientů, jsme od Tomáše Maršála získali tuto odpověď: "Rozjezd byl slušný a v současnosti jsme nad plánem."

UniCredit Bank plánuje letos minimálně dalších 40 franšíz

UniCredit Bank plánuje do konce letošního roku připojit k současným 26 dalších minimálně 40 franšízových obchodních míst pod označením UniCredit Bank Expres. Na konci roku 2010 a v roce 2011 banka budovala pobočky ve městech se zhruba 25 až 30 tisíci obyvateli. Letos se chce zaměřit především na menší města (s cca 20 tisíci obyvateli), kde právě probíhá výběr vhodných obchodních partnerů. „Po téměř roce a půl od otevření první franšízy UniCredit Bank Expres lze jednoznačně konstatovat, že franšízový model v oblasti poskytování finančních produktů a služeb, v našem případě tzv. bankovní franšíza, jednoznačně funguje,“ uvedl Paolo Iannone, obchodní ředitel a místopředseda představenstva UniCredit Bank. „Cílový stav je pro nás disponovat řádově 90 takovými obchodními místy. Rok 2012 je z hlediska naší expanze v tomto segmentu nejvýznamnější.“ Nyní má UniCredit Bank připraveno 14 míst, ve kterých se budou v nejbližší době otevírat nové franšízy. Mezi nimi jsou města jako Poděbrady, Svitavy, Vsetín, Lovosice, Sušice, Litvínov, Šternberk, Čáslav, Vrchlabí a Uherský Brod.


Pro UniCredit Bank jde při využití modelu franšízy o optimální kombinaci mezi potřebnými investičními náklady na straně jedné a cílovým tržním podílem v počtu obchodních míst na území ČR na straně druhé. Důležitou roli při rozhodování o implementaci tohoto konceptu hrála předpokládaná skutečnost, že provozovatelem obchodního místa je podnikatel s vysokou motivací franšízu dlouhodobě obchodně rozvíjet a podporovat. Investiční náklady na franšízová obchodní místa jsou pro banku zhruba čtvrtinové oproti standardním pobočkám. Velikost franšízových obchodních míst je zpravidla menší než u běžné pobočky. Zabírají 50 až 70 metrů čtverečních, provoz mají zajišťovat podobně jako v Říčanech, které jsme navštívili, maximálně tři nebo čtyři zaměstnanci. Vizuálně by měla franšízová obchodní místa působit stejně jako běžné pobočky. Pomoc v nich najde nejen zájemce o nové služby, ale i kterýkoliv z dosavadních klientů UniCredit Bank, přestože má jinou "domovskou" pobočku.
 
Kromě franšízových obchodních míst provozuje UniCredit Bank i vlastní bankovní pobočky, kterých má v současné době 94. V roce 2010 si banka předsevzala, že zdvojnásobí počet svých poboček, a to i díky budování nových poboček na základě franšízy. V roce 2010 měla zhruba 60 poboček, do konce roku 2012 by jich měla mít 159 (94 běžných, 25 franšízových existujících a 40 franšízových nových), což je více než dvojnásobek z roku 2010 a lze tak konstatovat, že své plány banka pravděpodobně splní. 

Počet poboček (obchodních míst) českých bank:

Banka Počet obchodních míst
Air Bank 13
AXA Bank 97
Citibank 9
Česká spořitelna 654
ČSOB 225
Equa bank 13
Era / Poštovní spořitelna 62 + 3300 pošt
Fio banka 61
GE Money Bank 252
Hypoteční banka 29
ING Bank 7
J&T Banka 3
Komerční banka 396
LBBW Bank 20
mBank 26
Oberbank 17
Raiffeisenbank 123
UniCredit Bank 117
Volksbank 24
Wüstenrot hypoteční banka 174
ZUNO Bank 2
Zdroj: Scott & Rose

Obrazová galerie z obchodního místa UniCredit Bank Expres v Říčanech:



Autor fotografií: Zdeněk Bubák, Finparáda.cz


Pro zvětšení klikněte na obrázek.

Porovnejte si jednotlivé banky zde.






    



Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde




všechny články
Dále v rubrice

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Srovnání stavebních spořitelen v prosinci: Nejvýhodnější nabídky na konci roku

Obrázek: Model domku a peníze Stavební spoření je jednou z možností, jak bezpečně ukládat peníze s podporou od státu. Hodí se především pro ty, kteří si chtějí pravidelně odkládat finance a nebudou je potřebovat alespoň šest let. Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních nabídek stavebních spořitelen...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies