Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Klienti bank myslí na budoucnost. Každý druhý se radí o alokaci úspor, ale jen třetina z nás je loajální své primární bance

16.4.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva EY
  


Obrázek: PenízePenzijní připojištění a stavební spoření je pro klienty bank stále atraktivní. Na důchod si spoří 43 % respondentů. Každý druhý konzultuje umístění úspor s někým blízkým. Pouze 35 % klientů má všechny své finanční produkty u jedné banky. Přinášíme vám závěry průzkumu EY Consumer Banking Survey 2018.



Čeští klienti bank výrazně více alokují své volné finance do penzijních fondů (43 %) než klienti z ostatních zemí regionu (22 %), v němž probíhal průzkum (mimo Česko ještě Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko). Rovněž počet klientů stavebních spořitelen je vyšší. „Důvodem je především roční příspěvek od státu a u penzijních fondů pak možnost daňového odpočtu v přiznání k dani z příjmu, obdobně jako u životního pojištění. Z dlouhodobého hlediska se tak tyto finanční produkty jeví jako perspektivní pro dlouhodobé pravidelné spoření,“ říká Pavel Riegger, vedoucí partner oddělení consultingu a transakčního poradenství společnosti EY ve střední Evropě.

Penzijní připojištění nejvíce využívají respondenti ve věku 35 až 44 let (53 %), stejně jako stavební spoření (43 %). Průměr regionu je pak 25, resp. 23 %. Tento trend jde ruku v ruce s tím, jak mají pětatřicátníci nastartovanou kariéru, začínají se usazovat a zakládají rodinu.  

Účet ve dvou bankách není výjimkou



39 % respondentů využívá pro správu osobních financí dvou bankovních institucí a nesetrvávají pouze u své primární banky. Pouze jednu bankovní instituci má 35 % z dotazovaných. „Klienti hojně využívají možnost vedení účtu zdarma ve více bankách a nejsou už závislí pouze na jedné peněžní instituci. Snazší proces migrace od jednoho poskytovatele bankovních služeb k druhému je dalším z důvodů otevření více účtů. V sekundární bance většinou žádají o úvěr, spoří nebo sjednávají pojištění,“ uvádí Pavel Riegger a dodává: „Banka, u níž má klient největší obrat na účtu, by měla umět nabídnout nejvýhodnější produkty. S informacemi o platební historii a pohybech na účtu má příležitost pracovat na udržení klienta a jeho loajalitě.“

O výběru finančního produktu se radí každý druhý



Při výběru finančních produktů se 52 % klientů radí, co je pro ně vhodnější řešení, kdežto v zahraničí se radí o alokaci svých finančních prostředků jen 44 % oslovených. Znatelnější rozdíl v rozhodování o osobních financích je pak u klientů ve věku 25 až 34 let. Zatímco v zahraničí na sebe bere zodpovědnost 51 % klientů, v Česku je to pouze 38 %, ostatní se o alokaci svých peněz radí s někým dalším.

Přehled nabídky podílových fondů v ČR najdete zde

„Je pochopitelné, že mladší generace se o výběru účtu, spoření a případné investici radí s rodiči, přáteli, osobním bankéřem či finančním poradcem. V době, kdy jim končí studentské účty, začínají mít pravidelný příjem z prvního zaměstnání a osamostatňují se od rodičů, se potřebují rozhodnout, jaké bankovní produkty jsou pro ně relevantní a do budoucna perspektivní,“ vysvětluje Pavel Riegger a dodává: „Banky mají skvělou příležitost pracovat s daty, která již o klientech mají, a predikovat jejich chování do budoucna. Při tvorbě bankovních produktů by již nyní měly zohlednit nejen technologický pokrok, ale i vyvíjet bankovní aplikace v souladu s bankovními regulacemi, které teprve budou platné.“

S investicemi už pomáhají roboti



@@Adverts_middle@@Právě mladší populaci věnují finanční instituce čím dál víc pozornosti ve snaze nalákat je nejen na běžné finanční produkty, jako jsou účet či úvěr, ale také na produkty v oblasti správy bohatství a investic. Takovým produktem může být například tzv. Robo-advisory, který není v českém prostředí zatím výrazně rozšířen, ve světě se však setkává s velkou oblibou. Více než 60 % lidí ve věku 18 až 34 let zvažuje investovat finance pomocí tohoto produktu. Robo-advisory je online platforma poskytující poradenství v oblasti pasivního investování založeného na automatizovaných algoritmech zajišťujících efektivní alokaci aktiv a vyvažování portfolia v reálném čase.

„Právě náhrada lidské práce tou ,robotickou‘ s sebou nese řadu výhod, které si již začínají uvědomovat i největší hráči na českém trhu. Z těch nejdůležitějších je to snížení operativních nákladů na správu portfolií a také výrazné zjednodušení procesu registrace klientů do platformy, kteří to mohou zvládnout online z pohodlí domova a to v průběhu několika minut,“ říká Pavel Riegger. Rostoucí oblibu pasivního investování potvrzují i globální statistiky – mezi lety 2011 a 2016 se tržní podíl pasivního investování zvýšil o 50 %. Do roku 2020 se očekává, že se podíl oproti roku 2011 více než zdvojnásobí.

O průzkumu

Mezinárodní průzkum EY Consumer Banking Survey 2018, který realizovala poradenská společnost EY, probíhal v 7 zemích (Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko). Internetového dotazování se celkem zúčastnilo 3500 respondentů. V České republice vyplnil dotazník reprezentativní vzorek populace o 500 respondentech z řad klientů bank. Průzkum mapoval postoje a důvěru klientů ve finanční instituce, význam bank, porozumění klientům bank a míru jejich angažovanosti v interakci s bankovní institucí. Závěry vyplývající z průzkumu naznačují budoucí vývoj přístupu finančních institucí ke klientovi, který v období digitální transformace představuje velkou výzvu a vytváří příležitosti pro zlepšení bankovních služeb.



      
  





všechny články
Dále v rubrice

Jak chránit domov v roce 2025? Pojištění dnes myslí i na jízdní kola, fotovoltaiku a IT asistenci

Obrázek: Pojištění domácnosti Ať už žijete ve městě, na vesnici, nebo trávíte víkendy na chalupě, s domovem má jistě každý spojený pocit bezpečí, ale i odpovědnost za jeho ochranu. Přestože na většinu situací nelze být stoprocentně připravený, správné pojištění může ulehčit mnoho starostí...

Povinné ručení v květnu zlevnilo

Obrázek: Povinné ručení smlouva Podle Broker Consulting POVIndexu průměrná cena povinného ručení meziměsíčně klesla o 273 korun. Poklesy byly evidovány v Praze i Benešově. Tento vývoj potvrzuje, že si trh i nadále udržuje stabilitu bez výrazných výkyvů směrem nahoru či dolů...

Jak zhodnotit své peníze? Roste zájem o spořicí účty i penzijní spoření

Obrázek: Peníze a úspory Za poslední půlrok se na prvních místech žebříčku nejatraktivnějších forem spoření a investování drží vlastnictví domu či bytu. Dále následuje vlastnictví pozemku a na třetím místě jsou stále u lidí oblíbené spořicí účty. Na předních příčkách se drží i penzijní připojištění...

Zrušená dovolená? Díky pojištění storna nepřijdete o peníze

Obrázek: Cestovní pojištění Nečekané události mohou zhatit i dlouho plánovanou dovolenou. Nemoc, úraz nebo živelní pohroma – to vše může znamenat nejen zklamaná očekávání, ale i ztrátu desítek tisíc korun. Řešením je pojištění storna zájezdu, které vám v případě komplikací...

všechny články v rubrice









   
 
Termínovaný vklad od UniCredit Bank
Úroková sazba až 3 % p.a.
UniCredit Bank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies