Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Umíme si vzít úvěr uváženě? Češi dostali vysvědčení od odborníků!

25.6.2012  |  Zdeněk Bubák


Motorka, Úvěr, Úrok, Půjčka, Spotřebitel, Dluh, Dluhová past, Lichvář, Finanční, gramotnostKonec školního roku se blíží, a tak se odborníci z Navigátoru bezpečného úvěru rozhodli dát české veřejnosti vysvědčení ze schopnosti si uváženě brát úvěry. Snaží se tak upozornit na stále špatnou situaci v oblasti finanční gramotnosti Čechů zejména z hlediska schopnosti hodnotit kvalitu a bezpečnost nabízeného úvěru. Do známkování byly zahrnuty výsledky nedávného průzkumu, který realizovala výzkumná agentura GfK spolu s Navigátorem bezpečného úvěru. Češi stále snadno podléhají podvodným nabídkám lichvářů a dostávají se do dluhové pasti.

„Snažíme se stále upozorňovat na nebezpečí, která na spotřebitele číhají doslova na každém rohu – a totiž na nebezpečí lichvářů a úvěrových podvodníků. Rozhodli jsme se využít k tomu také netradiční formu vysvědčení – tím, že ohodnotíme samotné jednání českých spotřebitelů, se jim snažíme ukázat, kde jsou dosud slabiny a na čem by tedy měli zapracovat,“ říká Michal Mejstřík, jeden ze spoluautorů studie Navigátora bezpečného úvěru, profesor Univerzity Karlovy a člen vládního NERVu.

Navigátor vystavil Čechům vysvědčení: průměrně trojka, ze dvou předmětů reparát

Průměrně dostali Češi za znalost oblasti spotřebitelských úvěrů trojku. Jsou ale předměty, ve kterých projevili výrazně špatné znalosti – jedná se především o znalost institucí dohlížejících na finanční trh, kde Češi dokonce propadli. Čeští spotřebitelé nevědí, na jakou instituci by se měli obrátit, aby řešila jejich spory týkající se úvěrů. Už vůbec pak netuší, že bezpečné nebankovní společnosti poskytující úvěry jsou sdruženy v České leasingové a finanční asociaci a zavázaly se k dodržování Etického kodexu a memoranda, a lidé mají díky tomu jistotu, že se neupsali lichváři. Stejně tak netuší, kdo činnost bank a nebankovních společností kontroluje.



Propadák zaznamenal také předmět Kurz sebeobrany před lichváři, který odhaluje další slabinu českých spotřebitelů, které zneužívá šedá úvěrová zóna – Češi jednoduše nejsou schopni rozlišit dobrý úvěr od špatného. Neví, podle čeho jej mají rozlišit a na co se soustředit. Zásadním kritériem je pro ně stále jen výše úroku, která ale dnes nebývá u lichvářů tím největším problémem, protože jejich primárním cílem obvykle není řádné splacení úvěru, ale naopak jeho nesplacení s následným bankrotem a exekucí na majetek dlužníka. „To, že většina lichvářů dnes používá mnohem propracovanější praktiky jako je neexistence předsmluvních formulářů, poplatky za zpracování půjčky předem, podpisy bianco směnek nebo nekontrolování potenciálních dlužníků v registrech, to si uvědomuje z Čechů málokdo. Navíc typický lichvář – bezejmenná společnost s krátkou obchodní historií, která půjčuje i lidem bez prokazatelných příjmů nebo nezaměstnaným, nemá žádnou reálnou adresu, není to ani banka ani nebankovní společnost, která je členem České leasingové a finanční asociace, vyžaduje za malé půjčky ručení například domy a následně chce obrovské sankce za nesplácení – se dá opravdu při troše vůle a snahy poznat. Náš projekt Navigátor si klade za cíl tyto na lichváře (predátory) upozornit a pomoci tak českým spotřebitelům se jim vyhnout,“ dodává Petr Teplý, další ze spoluautorů Navigátora z Univerzity Karlovy.

Nevíme příliš o úvěrech, které si vzali rodinní příslušníci

Špatně si Češi vedli také ve znalosti úvěrů, které mají jejich rodinní příslušníci. Jen o něco více než polovina má přehled o úvěrech v rodině. Přitom pokud dojde k problému, může se týkat všech, nejen toho, kdo špatnou úvěrovou smlouvu podepsal. S tím souvisí i děsivá známka v předmětu Rodinná výchova o úvěrech, který ukazuje, jak málo Češi o finančních záležitostech mluví doma se svými dětmi. Fakticky jen 42 % populace se podílí na finanční výchově svých dětí. „Přitom finanční vzdělávání dětí by mělo být jednou ze samozřejmých priorit i rodičů, neměli by se spoléhat jen na vzdělávání v rámci školní výuky,“ dodává Teplý.

Překvapením je, že ve znalosti nabídky úvěrů na trhu si Češi vysloužili dvojku - 82 % lidí dle průzkumu GfK totiž deklaruje, že by navštívilo více společností. Předchozí průzkumy Navigátora však jasně ukazují, že maximálně lidé vybírají ze dvou, čímž se připravují o možnost jednotlivé produkty porovnávat. Překvapením se také ukázaly výsledky v předmětu Čtení smluvních podmínek – tady Češi dostali dokonce jedničku! 89 % z nich trvá na tom, že smlouvy čte, ale zároveň s tím, 87% z nich deklaruje, že ve smlouvách, které čtou, se nevyznají a jen pro 13% z nich jsou srozumitelné a transparentní smluvní podmínky jedním ze zásadních bodů rozhodování se o úvěru. „Mediální kampaně uplynulých let, které byly vyvolány šokujícími zjištěními, pomohly. Češi si dnes smlouvy před podpisem čtou. Opakovaně se ale setkáváme s tím, že některým jejich částem nerozumí, takže přesto, že si smlouvu přečtou, nakonec vůbec neví, co podepisují. V řadě případů je netransparentní a nesrozumitelné smluvní podmínky od podpisu dokonce vůbec neodradí. I tak ale Češi udělali velký pokrok ve srovnání se situací před několika lety,“ hodnotí Michal Mejstřík.

„Celkové chování Čechů ve vztahu k úvěrům je průměrné. Mnohému se již naučili, jsou obecně opatrnější a snaží se v problematice orientovat. Lichváři jsou ale stále krok napřed a spotřebitelé tak často naletí,“ uzavírá hodnocení Mejstřík.





    



Žebříček s nejlepšími hypotékami a spotřebitelskými úvěry podle odborníků - zde
Kalkulačka spotřebitelských úvěrů, nejvýhodnější bankovní půjčky - zde




všechny články
Dále v rubrice

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?

Obrázek: Hodiny a peníze I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...

Aktuální data z hypotečního trhu: Průměrná sazba klesla, jaká je aktuální nabídka?

Obrázek: Smlouva o hypotéce a kalkulačka V říjnu 2025 poskytly banky a stavební spořitelny nové hypotéky za 29,4 miliardy Kč. Od začátku roku tak jejich objem dosáhl 265 miliard korun, což je o 78 miliard více než před rokem. Aktuální informace o novém ČBA Hypomonitoru a srovnání hypotečních úvěrů...

Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě

Obrázek: Logo Finparáda Cena veřejnosti Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...

všechny články v rubrice









   
 
PRESTO půjčka od UniCredit Bank
Úrok už od 4,49 % p.a.
UniCredit Bank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna


Lepší půjčka od Trinity Bank
Úrok 3,99 % p.a.
Trinity Bank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies