Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Malé a střední podnikatele zajímají na bance především úroky a poplatky

29.6.2012  |  Zdeněk Bubák


úvěr, peníze, podnikatel, účet, bankaZatímco v loňském roce byl pro malé a střední podniky nejdůležitějším faktorem pro žádost o úvěr samotný fakt, zda jim banka vůbec bude ochotna půjčku poskytnout, v současné době jsou přesvědčeny o své ekonomické stabilitě a kladou si konkrétní podmínky. Pro celých 80 % z nich je hlavním kritériem výše úrokové sazby, která rozhoduje, zda si o úvěr v dané bance vůbec zažádají. Vyplývá to z květnového průzkumu ČSOB a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

„Změna přístupu ve výběru vhodného úvěru pramení především ze skutečnosti, že firmy si v současnosti více věří a jsou přesvědčeny, že budou pro banku atraktivními klienty. Proto se výrazněji soustředí na náklady, které budou s úvěrem spojené,“ říká Roman Kracík, výkonný ředitel pobočkové sítě SME ČSOB. Poměrně vyrovnaný důraz při výběru poskytovatele úvěru pak firmy kladou na výši poplatků (66 %), jednoduchost administrativy (63 %) a rychlost poskytnutí požadovaných finančních prostředků (60 %).

Na co se soustředí pozornost podnikatelů při získávání úvěru od banky?
1) úroková sazba - 80 %
2) výše poplatků - 66 %
3) jednoduchost administrativy - 63 %
4) rychlost poskytnutí peněz - 60 %

Elektronické bankovnictví je u malých a středních podniků samozřejmostí

Společně se změnou přístupu k půjčce se mění i způsob řízení firmy, jehož přirozenou součástí se stává elektronické bankovnictví. Tento způsob komunikace s bankou vyhovuje téměř 70 % malých a středních podniků. „Důvodem je především úspora času, která je v menších firmách s několika zaměstnanci považována za rozhodující ukazatel při výběru nabízeného produktu,“ vysvětluje Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. „Na druhou stranu internetbanking je využíván téměř výhradně pro každodenní agendu. Ve chvíli, kdy firmy chtějí řešit právě úvěry nebo náročnější finanční operace, preferují návštěvu banky a konzultaci se svým bankéřem,“ potvrzuje z praxe Roman Kracík.

Jejich slova potvrzují i zjištění průzkumu. Ta totiž ukázala, že pokud si představitelé malých a středních podniků na bance něčeho cení, je to především osobní přístup bankéřů a nabídka šitá přímo na míru jejich potřebám. Naopak prakticky většina firem se domnívá, že nepotřebuje radit ohledně zhodnocování volných finančních prostředků, např. nabízení obchodů s akciemi nebo finančními deriváty. „Vysvětlení tohoto přístupu je nasnadě,“ říká Karel Havlíček. „Firmy buď nemají volné peníze, nebo jsou schopny většího zhodnocení ve vlastní firmě.“

Dvě třetiny podnikatelů letos hodlá investovat do své obchodní činnosti

Dalším důvodem je skutečnost, že téměř dvě třetiny respondentů plánují v letošním roce investovat do své obchodní činnosti. „Podniky si velice dobře uvědomují nutnost být lepší než konkurence a prodat své výrobky. Proto 39 % dotázaných plánuje vložit peníze do distribuční sítě a technologie výroby. Světová finanční krize přitom firmy přivedla k praxi, že nejjistější formou platby je financování z vlastních zdrojů,“ dodává Roman Kracík a připomíná, že ještě před pěti lety byl nejčastější formou financování bankovní úvěr. „To je jedna z největších změn chování firem v posledních letech. Firmy jsou daleko obezřetnější ve financování investic cizími zdroji, neboť si uvědomují, že v období výpadku tržeb jsou více zranitelné,“ uzavírá Karel Havlíček.

Na popularitě roste i využívání peněz získaných v rámci dotačních programů na podporu podnikání financovaných ze strukturálních fondů Evropské unie a státního rozpočtu ČR. O tomto způsobu získání peněz pro svoji aktivitu uvažuje celá třetina firem ze segmentu malých a středních podniků.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zveřejňuje další z řady svých průzkumů, nyní o názorech malých a středních podniků (MSP) a živnostníků na jejich potřeby v oblasti bankovních služeb a produktů. V průzkumu se vyjádřilo 600 majitelů či jednatelů malých a středních podniků z oborů výroba, služby, obchod a zemědělství z celé České republiky s ročním obratem 10 - 40 milionů korun. Hlavní cíle výzkumu vedou k nastavení value proposition, tedy k optimálnímu nastavení bankovních služeb a produktů pro právnické osoby ze sektoru drobného podnikání (Micro).

Společná obsluha firemního a osobního účtu je podnikateli stále více užívaná

Mít všechny své finanční aktivity pod jednou střechou je pro podnikatele zajímavé. Podnikatelé, kteří mají např. u ČSOB zřízeno Podnikatelské, Firemní nebo Obchodní konto, si mohou již více než rok k němu pořídit osobní ČSOB Aktivní konto, a to s dalšími výhodami a zdarma. Tato nabídka se u firemních klientů setkala s velkým zájmem.

„Z průzkumů nám vyplynulo, že klienti oceňují společnou obsluhu pro firemní a osobní finance. Díky atraktivní nabídce Aktivního konta zdarma se zvýšil zájem klientů o osobní účty více než dvojnásobně oproti období před uvedením této nabídky,“ říká Jana Opršalová, výkonná manažerka segmentu Platební komfort ČSOB. Obecně se ukazuje, že klienti se soukromým i podnikatelským účtem ve stejné bance jsou až o třetinu spokojenější. Díky Aktivnímu kontu klient tak zdarma získá výhody nejen pro sebe, ale i pro svoji rodinu. Mezi hlavní výhody patří dostatečný počet nejčastěji využívaných plateb zdarma, embosovaná platební karta pro majitele účtu i partnera nebo možnost kontrolovat veškeré dění na účtu prostřednictvím e-mailu nebo SMS zpráv. Ke kontu je možné pořídit například Rodinný balíček s rozšířeným počtem transakcí. Nabídka osobních bankovních účtů - zde.





    



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky úvěrů - zde

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,00 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 3 % p.a.více




všechny články
Dále v rubrice

Digitální podpis otevírá novou éru hypoték. ČSOB je první na trhu

Obrázek: Hypo lupa Klienti v Česku mohou nově podepisovat všechny dokumenty k hypotéce kvalifikovaným elektronickým podpisem vydaným na základě bankovní identity. Jako první tuto možnost zavádí ČSOB Hypoteční banka, další banky chystají spuštění začátkem příštího roku...

Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu listopadu letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Kooperativa...

Kdo nabízí nejlepší podnikatelský a firemní účet? Air Bank, Moneta i Raiffka

Obrázek: Stupně vítězů bankovních účtů Přinášíme vám nový žebříček bankovních účtů pro podnikatele a malé firmy. První místo patří Air Bank, druhá příčka MONETĚ Money Bank a na třetím místě je Raiffeisenbank. Jaké je další pořadí a co pro své stávající i nové klienty vítězné banky nabízejí...

Banky rozdávají tisíce korun. Kde nyní získáte nejvyšší odměnu?

Obrázek: Hodiny a peníze I když na konci listopadu řada akcí skončila, banky stále udržují dost atraktivních nabídek pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies